با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد:

گفتگوی زنده دلایل آتش سوزی در جنگل های ایران

گفتگوی زنده با موضوع « دلایل آتش سوزی در جنگل های ایران و رویکردهای پیشگری از آن» از سلسله نشست های علمی ترویجی باشگاه روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه با حضور محمد درویش، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها برگزار شد.
گفتگوی زنده دلایل آتش سوزی در جنگل های ایران

در این گفتگو صیاد شیخی، مسئول دبیرخانه باشگاه به عنوان میزبان گفتگو، سوالاتی را در خصوص دلایل آتش سوزی های جنگل های ایران، نحوه اقدام و عمل در هنگام وقوع آتش سوزی و همچنین اقدامات و رویکرد های قبل و بعد از آتش سوزی در خصوص جلوگیری از بروز مجدد آتش سوزی ها سوالاتی را مطرح کرده و درویش به این سوالات پاسخ گفت.
محمد رویش دلایل آتش سوزی در جنگل های ایران را به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم بندی کرده و به ارائه توضیحات در خصوص هریک پرداخت.

وی تصریح کرد: آتش سوزی های طبیعی در بسیاری از کشورهای جهان اتفاق افتاده و یک امر طبیعی می باشد. به عنوان مثال برخورد صاعقه یکی از دلایل اصلی آتش سوزی ها در مناطق طبیعی به شمار میرود، که کنترل آن از دست انسان خارج بوده و به طور معمول اتفاق می افتد. اما مسئله ای که وجود دارد بحث تاب آوری جنگل ها در جهان می باشد، که متاسفانه تاب آوری جنگل های ما به دلیل تعارضات زیاد کم شده و نمی توان اگر آتش سوزی به صورت طبیعی هم اتفاق افتاد به روند طبیعی خود ادامه دهد.


همچنین در خصوص دلایل انسانی نیز ایشان اقدامات انسانی که موجب بروز آتش سوزی می شوند را به دو بخش تقسیم بندی کرد، یک بخش اقدامات عمدی می باشند، که توسط دامداران، شکارچیان، افراد محلی و یا سایر افرادی که وارد منطقه می شوند اتفاق می افتند. بخش دیگر نیز شامل اقدامات غیر عمد می باشد که عمدتاً به دلیل نداشتن آگاهی کافی و عدم رعایت نکات لازم در هنگام حضور در طبیعت و مورادی از این قبیل اتفاق می افتد.


عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها در ارتباط با اقدامات لازم در هنگام آتش سوزی نیز بیان داشت، وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت مستقیم مهار آتش سوزی ها در کشور را بر عهده دارد، در واقع اولین ارگان متولی کنترل آتش سوزی در عرصه های طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری می باشد که ذیل وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی عدم تخصیص بودجه کافی را مهمترین دلیل عدم توانایی در کنترل آتش سوزی ها دانسته و اذعان داشت: عدم قبول تهدید آتش سوزی ها و از بین رفتن منابع طبیعی کشور نیز از جمله دلایلی می باشد، که مانع ورود و اقدام به موقع نیروهای نظامی در کنترل آتش سوزی ها در کشور دارد.

درویش همچنین تجهیز نیروهای مردمی و آموزش آنها قبل از وقوع آتش سوزی ها را نیز از جمله اقدامات لازم برای استفاده از ظرفیت کمک های مردمی دانسته و به آن تاکید کرد.

در این گفتگو و در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه نیز به برقراری ارتباط موثر با بخش خصوصی در جهت استفاده از فناوری های روز و حمایت های سخت افزاری و نرم افزاری اشاره شد. همچنین حضور دانشگاه ها در خصوص انجام تحقیقات و مطالعات مرتبط با آتش سوزی ها و تلاش برای دستیابی به دانش روز در جهت مهار آتش از اقدامات اساسی بر شمرده شد.

توجه بیشتر سازمان پدافند غیر عامل به منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر می باشد و این سازمان بایستی در این خصوص با جدیت بیشتری ورود پیدا کرده و بخشی از منابع مالی خود را متوجه حفاظت از منابع طبیعی کشور نماید.

در این گفتگو ضمن اشاره به اهمیت حضور دانشجویان در کنترل و مدیریت آتش سوزی ها، حضور دانشجویان فعال از رشته های مختلف دانشگاهی در بستر انجمن های علمی دانشجویی و حمایت شبکه های دانشجویی مانند باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست می تواند آغازگر اقدامات اساسی در خصوص بروز رسانی دانش و فناوری مهار و کنترل آتش سوزی ها در کشور باشد.

کلید واژه ها: محیط زیست


نظر شما :