قسمت چهارم دسته بندی بازی‌های فکری

۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۲۶۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی‌های رومیزی تعاملی به بازی‌هایی گفته می‌شود که در آن بازیکنان برای دستیابی به یک هدف مشترک با هم همکاری می‌کنند و بازی را پیش می‌یرند که نتیجه آن برنده تمام بازیکنان و یا از دست دادن پیروزی و پذیرش شکست در برابر صفحه بازی است.
قسمت چهارم دسته بندی بازی‌های فکری

مترجمین: فاطمه سادات سیدابراهیمی- محمد علیزاده

 

بازی‌های تعاملی (همکاری مشترک)

بازی‌های رومیزی تعاملی به بازی‌هایی گفته می‌شود که در آن بازیکنان برای دستیابی به یک هدف مشترک با هم همکاری می‌کنند و بازی را پیش می‌یرند که نتیجه آن برنده تمام بازیکنان و یا از دست دادن پیروزی و پذیرش شکست در برابر صفحه بازی است. همان‌طور که از این نام پیداست، بازی‌های مبتنی بر همکاری مشترک بر تعامل بیش از حد بازیکنان و رقابت با صفحه بازی حکایت دارند. این نوع بازی‌های فکری رومیزی، افرادی را به سمت خود جلب می‌کند که از جنبه‌های اجتماعی بازی‌ها لذت می‌برند و راهی مناسب برای جذب بازیکنان جدید اما حرفه‌ای در زمینه بازی‌های رومیزی است که به این سرگرمی علاقه‌مند هستند. یا بازیکنان با رسیدن به یک هدف از پیش تعیین شده بازی را برنده می‌شوند، یا همه بازیکنان بازی را از دست می‌دهند، غالباً این اتفاق با عدم دستیابی به یک هدف یا حذف یکی از بازیکنان، قبل از اینکه یک رویداد خاص بازی را تمام کنند، رخ می‌دهد.

 

بازی هانابی از جمله بازی‌های تعاملی

در بازی‌های رومیزی تعاملی، تمام بازیکنان بازی را با هم می‌برند و یا از دست می‌دهند. این بازی‌ها نباید با بازی های غیر رقابتی مانند The Ungame اشتباه گرفته شود که به راحتی شرایط پیروزی یا هدف مشخصی برای انجام آن ندارند. در حالی که بازی‌های ماجراجویی با نقش آفرینی مانند Gloomhaven که بیش از این آن را معرفی کردیم (این مقاله را از اینجا ببینید) می‌توانند در زمره بازی‌های همکاری مشترک گنجانده شود. بازی‌های نقش‌آفرینی محض مانند Descent: Journeys in the Dark از آنجایی که شرایط پیروزی بالقوه نامتناهی با شخصیت های بازیکن ثابت دارند، از دسته بازی‌های تعاملی حذف می‌شوند. علاوه بر این، بازی‌هایی که در آن بازیکنان در دو یا چند گروه با هم به رقابت می‌پردازند، مانند Axis & Allies و بازی‌های کارتی مانند Bridge و Spades خارج از این تعریف قرار نمی‌گیرند، حتی اگر همکاری موقت بین برخی از بازیکنان وجود داشته باشد. بازی‌های درگیری چند نفره مانند Diplomacy همچنین ممکن است در طول بازی همکاری موقت داشته باشند. این بازی‌ها تعاملی محسوب نمی‌شوند، زیرا بازیکنان از بین می‌روند و در نهایت فقط یک نفر می‌تواند برنده شود.

 

بازی پانادمی ( Pandemic) - نجات جهان از بیماری مسری

تاریخچه بازی‌های تعاملی

ابتدا به بررسی بازی‌های مشارکتی قرن بیستم می‌پردازیم.

بازی‌های اولیه همکاری مشترک توسط والدین و معلمان در محیط‌های آموزشی استفاده می‌شدند. در سال ۱۹۵۴، نسخه بازی رومیزی از یک نمایش تلویزیونی با نام Beat the Clock منتشر شد. در سال ۱۹۵۶، شرکت تولیدی اسباب بازی Lowell در شهر نیویورک از روی پنل نمایشی I Got a Secret ، یک بازی رومیزی را منتشر کرد که گری مور ( Garry Moore )، میزبان آن برنامه را روی جلد جعبه نشان می‌داد.

معلم جیم دایوکو بازی تعاملی را در سال ۱۹۷۱ منتشر کرد. وی Family Pastimes را در سال ۱۹۷۲ تأسیس کرد که منحصراً روی بازی‌های تعاملی تمرکز داشت. Family Pastimes با انتشار بیش از ۱۰۰ بازی رومیزی از جمله بازی محبوب Max the Cat ، تعداد زیادی بازی همکاری مشترک را منتشر کرده است. این شرکت همچنین علامت تجاری را برای عبارت «بازی تعاملی» در اختیار دارد.

کن کلسبون و جان کلسبون در سال ۱۹۷۶ در کالیفرنیا بنیاد حیوانات را تاسیس کردند. آن‌ها بازی‌های تعاملی مانند Save the Whales ، Nectar Collector و Dam Builders را طراحی کردند. بنیاد حیوانات در سال ۲۰۰۳ به عنوان کودک و طبیعت تغییر نام یافت.

در طول دهه ۱۹۸۰، چندین بازی همکاری مانند The Wreck of B.S.M. Pandora ، Time Tripper و Arkham با تم ترسناک منتشر شد. در سری بازی‌های Sherlock Holmes: Consulting Detective که در دهه ۱۹۸۰ منتشر شد، به بازیکنان امکان ماجراجویی برای کشف رمز و رازهای درون بازی از طریق ردیابی شواهد موجود می‌دهد. بسیاری از مجموعه بازی‌های" Board Adventure" با عناصر نقشآفرینی مانند Citadel of Blood ، HeroQuest ، Advanced HeroQuest و Deathmaze در این دهه منتشر شدند.

 

بازی تعاملی زامبی‌کش ( Zombicide) - نابودی زامبی‌ها

Minion Hunter یک بازی رومیزی است که ابتدا در سال ۱۹۹۲ توسط طراحان بازی و در رابطه با بازی Dark Conspiracy Role Playing Games منتشر شد. این بازی به منظور ترغیب بازیکنان به همکاری با یکدیگر برای متوقف کردن و/ یا شکست دادن چهار هیولا به عنوان هدف اصلی با پیشرفت فردی بازیکنان به عنوان یک هدف ثانویه ساخته شده است. Star Trek: The Next Generation Interactive VCR Board Board در دنیای Star Trek تنظیم شده و در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. Warhammer Quest یک سیاه چاله فانتزی است، بازی رومیزی نقش ماجراجویانه‌ای را به بازیکنان می‌دهد که توسط Games Workshop در سال ۱۹۹۵ منتشر شده است.

با آغاز قرن بیست و یکم میلادی دنیای بازی‌های همکاری مشترک وارد دوره جدیدی شد و حضور این نوع بازی‌ها در بین بازی‌های مورد علاقه بازیکنان و طراحان بازی‌های رومیزی پررنگ‌تر شد.

 

بازی همکاری مشترک هشدار فضایی ( Space Alert) - بقا در کهکشان

در سال ۲۰۰۰، Reiner Knizia ارباب حلقه‌ها را منتشر کرد که در تعدادی از بازی‌های بعدی، از جمله Shadows Over Camelot ، تأثیر گذاشت. Pandemic ، طراحی شده توسط Matt Leacock اولین بار توسط Z-Man Games در ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. Space Alert یک بازی رومیزی تعاملی است بر مبنای بقا که در سال ۲۰۰۸ توسط Vlaada Chvátil ساخته شده است. بازیکنان نقش کاوشگران فضایی را در ماموریتی برای بررسی کهکشان بازی می‌کنند. خدمه در مورد کارگروهی و نحوه برخورد با مشکلی که در سفرشان بوجود می‌آید ارزیابی می‌شوند.

سایر بازی‌های همکاری مشترک ۱۰ سال گذشته شامل Star Trek: Expeditions ، Sentinels of Multiverse ، Freedom: The Railway Railroad ، Zombicide و Hanabi است که در سال ۲۰۱۳ جایزه Spiel des Jahres را به دست آورد.

در مقاله بعدی راجع به مشخصات و یک نمونه از بازی‌های تعاملی صحبت خواهیم کرد.

 

منبع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cooperative_board_game

 

دسته مقالات مرتبط

قسمت اول انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت دوم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت سوم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

کلید واژه ها: بازی رومیزی ببروبازیکن بردگیم بردگیم دسته‌بندی بازی


نظر شما :