قسمت هفتم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

۰۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۴۰۶ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
هر ساله، تعدادی از محبوب‌ترین بازی‌های رومیزی دارای یک تم تخیلی هستند. در واقع بازی‌های با تم فانتزی بر روی بازی‌های رومیزی سایه انداخته است و رده بزرگی را به خود اختصاص می‌دهد.
قسمت هفتم انواع دسته بندی بازی‌های فکری

مترجم: فاطمه سادات سیدابراهیمی

 

مقالات مرتبط

قسمت اول انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت دوم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت سوم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت چهارم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت پنجم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

قسمت ششم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری

بازی‌های تماتیک (۲)

در قسمت ششم انواع دسته‌بندی بازی‌های فکری، با دسته بازی‌های تماتیک آشنا شدیم و تلاش کردیم تعریف مناسبی از بازی‌های تماتیک ارائه دهیم. در این مقاله رایج‌ترین تم‌هایی که در بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، معرفی می‌کنیم.

 

بازی دانجز اند دراگونز (D & D)

بازی‌های فانتزی

هر ساله، تعدادی از محبوب‌ترین بازی‌های رومیزی دارای یک تم تخیلی هستند. در واقع بازی‌های با تم فانتزی بر روی بازی‌های رومیزی سایه انداخته است و رده بزرگی را به خود اختصاص می‌دهد. فانتزی‌های با ویژگی جادو و تخیل فراوان مانند ارباب حلقه‌ها یا هری پاتر، فانتزی‌های کلاسیک (مانند الف‌ها و اژدها) یا فانتزی‌های دنیای واقعی مانند آن‌چه که در بازی‌هایی همچون Gloomhaven (معرفی این بازی را از اینجا می‌توانید بخوانید) یا قبیله‌های کریستالی ( Crystal Clans ) مشاهده می‌شود.

بازی‌های نقش‌آفرینی مانند دانجز اند دراگونز (Dungeons and Dragons) ، Magic: the Gathering و Warhammer از هر نظر بازی‌های فانتزی هستند و موفقیت آن‌ها بر دنیای گسترده‌تری از بازی‌های رومیزی تأثیر گذاشته است، به طوری که بسیاری از طراحان و بازیکنان به دنبال ایجاد دنیاهایی هستند که از نظر ظاهری شبیه به هم هستند یا با الهام از این بازی‌ها که مورد توجه واقع شده‌اند بازی‌های جدید بسازند.

علاوه بر این، تم فانتزی فضای زیادی را به طراحان می‌دهد تا با محتوای بازی خود خلاقانه ببرخورد کنند. در دنیای فانتزی، تنها قوانینی که لازم است به خودتان تحمیل کنید، قوانین خلاقانه است. همچنین یک فضای تقریباً نامحدود برای بازی‌های فانتزی وجود دارد که داستان‌های بی نظیری را از طریق گیم‌پلی خود بیان کنند که باعث می‌شود از نظر طراحی و بازی جذاب باشند. جای تعجبی نیست که آنها همیشه این چنین محبوب بوده‌اند.

 

بازی جنگ ستارگان ( Star Wars )

بازی‌های علمی تخیلی

بیشتر آن‌چه که در مورد بازی‌های فانتزی گفته شده است می‌تواند در مورد بازی‌های با تم علمی تخیلی نیز صدق کند، هرچند در این حالت محبوبیت آن از ویژگی‌های فکری خارج از جهان بازی ناشی می‌شود، مانند جنگ ستارگان Star Wars ، Star Trek ، Firefly و تعداد بیشماری از فیلم‌های کمیک و ابرقهرمان دیگر و نمایش‌های تلویزیونی در قرن بیستم و بیست و یکم.

مانند بازی‌های فانتزی، داستان‌های علمی بسیار گسترده است. البته این تم طیف گسترده‌ای از بازی‌های فضایی را شامل می‌شود، شامل کشتی‌های فضایی، ایستگاه‌های فضایی، سیارات و کهکشان‌ها. اما همچنین می‌تواند بازی‌هایی را بر اساس سیاره زمین درآینده یا استعمار سیاره دیگر مانند بازی در مریخ ترسناک ( in Terraforming Mars ) را دربرگیرد.

داستان‌های علمی موضوعی بسیار انعطاف پذیر است و امکان بازی در مورد اکتشاف، جنگ، استعمار و سیاست را فراهم می‌آورد. برخی از بازی‌های علمی تخیلی بمورد توجه و محبوب این عناصر و موارد مشابه را در بر می‌گیرند! پتانسیل داستان‌هایی که از طریق بازی گفته می‌شود به همان اندازه واقعی است که در بازی‌های فانتزی وجود دارد، همانطور که پتانسیل ابتکار و نگاه خلاقانه طراحان را نیز دارد.

 

بازی دیپلماسی (Diplomacy)

بازی‌های تاریخی

صحبت در مورد این بازی‌ها در یک دسته‌بندی واحد امکان‌پذیر نیست، زیرا بازی‌های تاریخی باید به دسته‌های کوچک‌تر و دوره‌های زمانی مشخص تقسیم شوند. با این حال، برای اهدافی که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم، برخی از ویژگی‌های مشترک در بین این بازی‌ها وجود دارد که می‌توانیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

بازی‌های تاریخی از تم خود برای بیرون کشیدن نگاه و احساس یک دوره زمانی خاص تاریخی استفاده می‌کنند. بعضی اوقات آن‌ها سعی می‌کنند یک داستان تاریخی حول محوری خاص (مانند دیپلماسی) را بازگو کنند، و در موارد دیگر از یک موقعیت تاریخی برای طراحی یک بازی مانند استانبول (معرفی بازی استانبول از اینجا در دسترس است) کمک می‌گیرند.

بازی‌هایی با مضامین و تم تاریخی می‌توانند داستان‌هایی را نشان دهند که به همان اندازه قدرتمند باشند، در حالی که در داستان‌های علمی تخیلی و بازی های فانتزی، طراح گستردگی تم را نشان می‌دهد. در بازی‌های تاریخی طراح اغلب در نحوه گفتن و ارائه داستان اگر بخواهد به تاریخ وفادار و صادق باشد، محدودیت‌های بیش تری دارد. این نوع بازی باید بخشی از دوره زمانی را که سعی در نمایش آن دارد، نشان دهد، خواه از طریق نقشه جغرافیایی، اجزای سازنده آن زمان یا داستانی که به دنبال وقایع واقعی باشد.

تقریباً برای هر دوره بازی وجود دارد، اما چند تم تاریخی که احتمالاً بیش از سایر مضامین تاریخی ظاهر می‌شوند عبارتند از:

  • رم باستان
  • وایکینگ‌ها
  • اروپای قرون وسطای
  • مهاجران اولیه آمریکا
  • جنگ‌های قرن بیستم
  • جنگ‌های جهانی اول و دوم.

 

بازی شبکه برق ( Power Grid)

بازی‌های دنیای واقعی

مانند طبقه تاریخی، دنیای واقعی تقریباً به همان اندازه گسترده است که ارزش صحبت کردن درباره آن وجود دارد، اما این دسته دارای ویژگی‌هایی منحصربه فرد است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. از بین تمام تم‌های مورد بحث، بازی‌هایی که جنبه‌ای از زندگی امروز را نشان می‌دهند، کم‌ترین کشش را بین طراحان و تولیدکنندگان دارند، گرچه همیشه این گونه نیست.

این بازی‌ها تمایل دارند که نوعی فعالیت را از دنیای واقعی به یک بازی تبدیل کنند. برخی از مثال‌ها شامل درست کردن سوشی ( Sushi Go ) یا ساختن شبکه برق ( Power Grid )، ساختن یک فست فود زنجیره‌ای ( Food Chain Magnate ) است. این الهامات در دنیای واقعی غالباً در بازی هایی که نمایانگر آنها باشد، با عمق زیادی برانگیخته می‌شوند و آشنایی آن‌ها برای بسیاری از بازیکنان باعث می‌شود که هنگام تلاش برای یادگیری بازی، به یادآوری آن در دنیای واقعی اشاره داشته باشند.

با این حال، مانند بازی‌های تاریخی، بازی‌های دنیای واقعی دارای محدودیت‌هایی در درون خود هستند. در بعضی از موارد، آن‌ها باید فعالیت های دنیای واقعی را که مبتنی بر آن ساخته می‌شوند، نمایان کنند، چه از نظر گرافیک و چه در انواع مکانیزم‌های مورد استفاده طراح. با وجود بسیاری از تم‌های شخصی که باید از بین آن‌ها انتخاب شود، این احتمال وجود دارد که هر بازی در این گروه متناسب با موضوع خود باشد.

ادامه دارد…

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع:

https://boardgaming.com/themes

https://www.board-game.co.uk/board-game-themes/

کلید واژه ها: دسته‌بندی بازی بازی رومیزی ببروبازیکن بازی فکری بردگیم بردگیم


نظر شما :