افزایش تمایل به استفاده از دوچرخه با پاندمی کویید ۱۹/ انسان‌ محور شدن شهرها نیاز جامعه امروز

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۸ کد : ۱۶۳۳ اسلایدر باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
گفتگوی زنده با موضوع «روز جهانی بدون خودرو فرصتی مهم برای ترویج حمل و نقل پاک در شهرهای کشور» در ادامه سلسه نشست‌های علمی و ترویجی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد.
افزایش تمایل به استفاده از دوچرخه با پاندمی کویید ۱۹/ انسان‌ محور شدن شهرها نیاز جامعه امروز

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، مشاور توسعه حمل و نقل پاک در شهرهای کشور در این نشست گفت: سال‌ها دنیا در این فکر بود که اگر خودرو بسازد و صنعت خودروسازی را توسعه دهد در حق بشر لطف کرده است. این اقدامات اگرچه در سرعت جابجایی در کوتاه مدت اثر داشت ولی در میان مدت و بلند مدت نه تنها اینها را از دست دادیم بلکه شاهد آثار منفی مانند بحران‌های آلودگی هوا و آلودگی صوتی در شهرها و به‌ویژه کلانشهرها بودیم.

مهدی حسن زاده ادامه داد: در جهان امروز شهرهای پیشرو به این نتیجه رسیده است، راهی که در توسعه خودرو محوری رفته‌اند اشتباه بوده و با طراحی شهرها با رویکرد انسان محوری شروع به اصلاح رویه اشتباه قبلی کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی همزمانی و هم صدایی در یک موضوع اتفاق بیفتاد، شاهد بیشترین اثرگذاری هستیم اذعان داشت: اگر می‌خواهیم بیشترین اثر را داشته باشیم و در راه تبدیل شهرها به شهرهای انسان محور قدم‌هایی را برداریم، روز جهانی بدون خودرو بهترین فرصت برای این اقدامات است.
وی تصریح کرد: گرامیداشت روز جهانی بدون خودرو با این حجم از استقبال شهرها و شهروندان اتفاق بسیار مبارکی است و وقتی این اتفاق در خیابان شهر پیش می‌آید این ذهنیت را منتقل می‌کند که مردم خواهان انسان محور شدن شهرها هستند و باید به خواسته آنها احترام گذاشته شود.
حسن زاده تاکید کرد: شهروندان هم باید توجه داشته باشند که پیام ما در این مناسبت این است که دوچرخه وسیله جابجایی است و مقوله ورزش دوچرخه سواری با استفاده از دوچرخه به عنوان یکی از پارامترهای حمل و نقل پاک جدا هستند. لذا پوشش‌های ما در دوچرخه سواری با مفهوم جابجایی بایستی متناسب با پوشش‌های روزمره ما و فارغ از لباس‌های ورزشی باشد و ما باید عرف جامعه را نیز در این خصوص رعایت کنیم.
وی بیان کرد: در این روز اقدامات دوچرخه سواری به صورت همزمان در ۴۵ شهر کشور همچون شهرهای تهران، مشهد، گرگان، کرمان، خوی، شیراز، تبریز، کرمانشاه، بندرعباس، خرم آباد، کاشان، لنگرود، پرند، بروجرد، لار، آبادان، بابل و … انجام شده شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از علاقه‌مندان به دوچرخه سواری به دلیل کمبود ایمنی در شهرها به این فعالیت نمی‌پردازند گفت: ایمنی تردد در معابر شهری بسیار پایین است ولی باید این اقدام شروع شود و افرادی که حرفه‌ای تر هستند در خیابان‌های اصلی و افراد کم سابقه‌تر در مسیرهای خلوت به دوچرخه سواری بپردازند و از طرفی مسئولین به ایمن سازی بپردازند تا به مرور زمان این مهم محقق شود.

در ادامه این نشست، رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: امسال سال بیستم اجرای روز جهانی بدون خودرو است و فردا یک اتفاق بی‌نظیر و تاریخی در ایران رخ خواهد داد، سابقه نداشته است تا این حد نسبت به روزجهانی بدون خودرو همه حساس شده باشند که این موضوع امید بخش است.
محمد درویش افزود: پاندمی کویید ۱۹ و جهت رعایت فاصله اجتماعی تمایل به استفاده از دوچرخه و پیاده روی در میان عموم جامعه افزایش یافته است. از این‌رو امیدواریم این روز نسبت به سال‌های گذشته شاهد حضور بیشتر مردم برای دوچرخه سواری و پیاده روی باشیم.
وی در خصوص نقش سازمان محیط زیست در فرهنگ سازی پویش سه‌شنبه های بدون خودرو گفت: این پویش بعد از طرح آن توسط محمد بختیاری در اراک مورد حمایت سازمان محیط زیست قرار گرفت و رئیس وقت سازمان از آن استقبال کرد و با ارسال بخشنامه به سراسر کشور درخواست حمایت از پویش را داشتیم. در دولت اول حسن روحانی سازمان محیط زیست سزاوارانه در اغلب استان‌ها از پویش حمایت کرد اما بعد از تغییر مدیریت سازمان، مدیریت جدید این پویش را یک مسئله سطحی دانست و از مسئله سطحی نکرد.
وی ادامه داد: در این دوره سازمان محیط زیست نسبت به تغییر مبلمان شهری از خودرو محوری به زیست محوری عملاً بسیار منفعل و بی تفاوت ظاهر شد.
درویش تصریح کرد: با توجه به بینش و اقدامات مدیریت فعلی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به سه شنبه‌های بدون خودرو و تغییر مبلمان شهری، فعالان محیط زیستی انتظاری از این سازمان ندارند و به جای آن سازمان شهرداری‌های وزرات کشور بسیار خوب عمل کرده است و موج خوبی در شهرهای مختلف شکل داده است و امیدواریم به دلیل اینکه تغییر مبلمان شهری جز عملکرد رهبران شهری قرار می‌گیرد به جایی برسیم که امکان برگشت نباشد.
وی با اشاره به شیوه امتیازدهی وزارت کشور به شهرداران نمونه گفت: ملاک ساخت بیشتر پل و اتوبان بیشتر برای شهردار خوب بودن مطرح نیست و این یکی از دستاوردهای سه شنبه‌های بدون خودرو است که شهردارها که بخواهند نشان بدهند که با این مطالبه مردمی در حرکت هستند.
رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو با بیان اینکه اگر بخواهیم تاریخ دوچرخه سواری در ایران را تبیین کنیم به دو مقطع قبل و بعد سه شنبه‌های بدون خودرو تقسیم می‌شود خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۴ با شکل گیری این پویش بیش از ۳ برابر مسیرهای ایمن دوچرخه سواری که تا قبل از آن وجود داشت را ایجاد کردیم و شاهد دوچرخه‌های اشتراکی در شهرها هستیم که بیش از این سابقه نداشت.
وی در پایان تاکید کرد: تغییر یکباره به وجود نمی‌آید، سال ۲۰۱۷ که برای نخستین بار شاهد تعداد بیشتر دوچرخه سوارها نسبت به خودرو سواران در کپنهاگ بودیم شهردار شهر اعلام کرد که این موضوع حاصل ۴۷ سال تلاش بوده است.

کلید واژه ها: محیط زیست


نظر شما :