تعاونی‌ها اگر جایگاه واقعی خود را داشته باشند تاثیرگذارترین مولفه در اقتصاد کلان خواهند بود

۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۶۵۵ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
پنجمین مناظره از مرحله یک چهارم مسابقات مناظره تخصصی تعاون با گزاره «تاثیرت مثبت تعاونی ها بر سطح خرد، بیش از سطح کلان اقتصاد است» با حضور دو تیم فکرت به عنوان موافق و تیم جدال احسن به عنوان مخالف برگزار شد.
تعاونی‌ها اگر جایگاه واقعی خود را داشته باشند تاثیرگذارترین مولفه در اقتصاد کلان خواهند بود

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، میلاد طهرانی اولین مناظره کننده ضمن تعریف کلیدواژه‌های گزاره گفت: اولین محور موافقت تیم ما با این گزاره اصل درون زایی در مدل اقتصادی است که برانسون در کتاب اقتصاد کلان ذکر کرده و می‌گوید همواره تاثیرات متغیرهای مستقل درون‌زا در یک مدل بیش تر از متغیرهای مستقل برون‌زا در آن مدل است، یعنی میزان تاثیری که در آن مدل حضور دارد بیشتر از متغیری است که از بیرون با آن پدیده وارد می‌شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که جنس تعاونی ها بنگاه و جایگاهش در اقتصاد خرد است، در مدل سطح خود درون زا هستند و بیشترین تاثیر را دارند و در مدل کلان اقتصاد متغیرهای خرد برون زا هستند و تاثیرکمتری دارند به عنوان مثال عرضه پول در یک بنگاه در تصمیم گیری ها تعیین نمیکند پس در مدل سطح خرد عرضه پول برون‌زاست و اثری ندارد ولی در سطح کلان عاملی درون‌زا است.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم چون تصمیمات بنگاه های تعاونی در مدل سطح خرد کاملاً درون‌زا است میزان تاثیراتشان در سطح خرد بسیار بالاست و میزان تاثیرات تصمیمات بنگاه‌ها در سطح کلان برون زا و تاثیرات حداقلی دارد
وی اصل استقلال و قدرت تاثیر را محور دوم موافقت ایگ گروه دانست و ضمن اشاره به کتاب خشونت و نظام‌های اجتماعی داگلاس نورث گفت: مهمترین عامل قدرت تاثیرگزاری نهادهای خارج از ائتلاف قالب را استقلال آن‌ها می‌داند و اگر استقلال نداشته باشند تاثیرگزاریشان در سطح کلان با مشکل مواجه می‌شوند حال زمانی که تعاونی‌ها حمایت دولت را دارند و اثرگیر هستند چگونه می‌توان گفت که قدرت اثرگزاری دارند؟
طهرانی اذعان داشت: در محور سوم که توانایی ایجاد تاثیر است، تاثیرگذاری تعاونی ها را بر اساس توانایی تاثیرگذاری بررسی می‌کنیم که برای این مهم اقتصاد جهان را به دو بخش اقتصاد دولتی و غیر دولتی تقسیم کردیم.
در اقتصادهای دولتی به گفته نظریه پل ساموئلسون دولت شاخص های اصلی اقتصاد کلان را قبضه میکند مثلاً در زمینه نرخ بهره که یک شاخص اقتصاد کلان است دولت نرخ بهره دستوری اعمال میکند، در تجارت بین الملل با ایجاد تعرفه ها کاملاً ترازپرداخت هارا در دست دارد و با این کار بازار ارز را از بازاری که تحت تاثیر عوامل عرضه و تقاضاست به یک بازار دستوری بدل کرده است.

در ادامه عاطفه محمودیان مناظره کننده تیم مخالف گفت: درعصر ما تعاون یک اهرم مناسب برای توسعه اقتصادی است که میتواند همگام با سیاست‌های دولت در بهبود شرایط کار، ارتقاء سطح درآمد و وضعیت اجتماعی مردم موثر باشد و مناسب ترین روش فقرزدایی و توسعه جوامع نهضت تعاونی است.
وی با بیان اینکه اقتصاد خرد یا اقتصاد میکرو راجع به رفتارهای گروه‌های انفرادی و اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار می‌دهد تصریح کرد: اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرف‌کننده، رفتار تولیدکننده و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر می‌گیرد. حال آنکه اقتصاد کلان، تغییرات متغیرهای اقتصادی از قبیل درآمد ملی، سطح اشتغال و سطح عمومی قیمت‌ها را مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌دهد.
محمودیان با اشاره به اینکه تئوری اقتصادی رایج از انقلاب صنعتی تا چند دهه گذشته به این صورت بود که تنها تکنولوژی انباشتی و تولید انبوه میتواند شرایط بهینه را برای ما فراهم آورد اظهار کرد: طی چند دهه گذشته اقتصادهای نوظهور با سطح بهینه بالا و کالاهای باکیفیت ظاهر شدند که اتفاقاً از تکنولوژی خرد بهره گرفتند به این صورت که حتی می‌شود قلب پالایش شرکت پرتابل با یک کامیون جابجا شود و یا حتی در هندوستان کارگاه های کوچک فولاد داریم.
وی افزود: مزیت این روش هم در اثر تولیدی و کارایی مشهود است هم اثرات توزیعی مثبتی دارد که عادلانه تر سود توزیع میگردد و منابع و امکانات برای همه یکسان است و رفاه خانوارها را افزایش میدهد.
وی با تاکید بر اینکه شیوه تولید به سبک تعاونی یا مردمی یا خرد هرگز برای یک نفر رانت ایجاد نمیکند، در بدنه جامعه تزریق میشود و در نهایت به کل جامعه میرسد گفت: این شیوه در کلان تاثیر بسزایی دارد و به صورت اتوماتیک و درونزا عمل میکند. مثالهایی از تعاونی های موفق و اثرگذار میتوان به تعاونی خدمات پرستاری در منزل که در شهر برانکس نیویورک فعالیت دارد و بزرگترین تعاونی کارگری در ایالات متحده است اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: شیوه تعاونی یک بحث کلان اقتصادی است و در تئوری ها و عملکرد کشورهایی همچون تایوان، مالزی، چین و امریکا و غیره قابل مشاهده است.
محمودیان افزود: مقیاس تعاونی یک مقیاس استراتژی و کلان است و در اثر رونق آن روی بهره وری اثر میگذارد و رفاه کل کشور که بازهم ایتم کلان است را افزایش میدهد، درآمد ملی را افزایش میدهد،GDP کشور را بالا میبرد و غیره.
آرش شهلایی دومین مناظره کننده تیم موافق با تاکید بر تفاوت میان کلان‌نگری و کلی‌گویی گفت: ما در این گزاره نیاز به کلان نگری داریم.
وی تصریح کرد: تغییر مبنای اول فضای تاثیر است یعنی اول باید یک متغیری را تعریف کنیم که در این متغیر یک تغییری ایجاد شود و بعد یک متغیر هدفی را هم معرفی کنیم که این تاثیر را بتوانیم مشاهده کنیم در حالی که آمارهایی که گروه مقابل ارائه می‌دهند، شاخص ایستا هستند و نمی‌توانیم برای تاثیر تحلیل کنیم.
وی یادآور شد: نباید تولید انبوه را با سطح کلان یکی دانست چرا که اینگونه نیست که اگر بنگاهی مقدار زیادی تولید داشته باشد در سطح کلان قرار دارد بلکه تقسیم بندی خرد و کلان ماهیتی است.
وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی ابزار لازم را برای تاثیرگذاری دارد گفت: باید شاخصی معرفی شود تا مشخص گردد که آیا تاثیرگذاری بخش تعاون در سطح کلان زیاد است یا خیر که ما برای این مهم شاخص سهم مالیاتی را معرفی میکنیم.
شهلایی افزود: سهم مالیاتی به این دلیل مهم است که توانایی تاثیرگذاری هر بخشی را تعیین میکند.
بخش تعاون بخش خصوصی آمریکا تنها ۸درصد مالیات کل بخش خصوصی را در آمریکا می‌دهد، در فرانسه این آمار ۱۲ درصد و در کنیا که یکی از پیشروان تعاونی در دنیا است این آمار ۱۵ در صد است یعنی تعاونی‌ها به طور میانگین ۱۰ درصد مالیات پرداختی به دولت را می‌دهند و ۱۰ درصد در زیرساخت‌های یک کشور سهم دارند.

نیما حمیدی مناظر کننده دیگر تیم جدال احسن با اشاره به اینکه تعاونی هم یک اثر اقتصادی دارد هم یک اثر سرمایه اجتماعی دارد گفت: در کشورهایی تعاونی به جایگاه واقعی خود رسیده است و توانسته در اقتصاد آن کشور اثرگذار باشد که از نظر اقتصادی کشورهای موفقی هستند،
وی با اشاره به ذکر درصدهای مالیاتی تعاونی در کشورهای مختلف توسط گروه مقابل گفت: ممکن است مفهوم تعاونی در کشوری به آن جایگاه واقعی که باید، نرسیده باشد و پایه‌های تعاونی موفق را طی نکرده و به آن نتیجه مطلوب نرسیده باشد.
وی افزود: اگر یک تعاونی در توده های مختلف جامعه حضور داشته باشد و تولید انبوه مناسب ایجاد کند که در تراز های مالی کشور دیده شوند به صورت کاملاً مستقیم و کاملاً اثرگذار در اقتصاد آن کشور نتیجه خود را بروز میدهد.
حمیدی ادامه داد: در کشورهایی مثل فرانسه، ژاپن و هلند، تعاونی ها در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد آن کشور نقش موثر و اساسی دارند و حضور آنها یک رابطه علت و معلولی دارد؛ آنها هستند که اقتصاد نتایج مثبتی می‌گیرد.
وی تاکید کرد: اگر تعاونی‌ها جایگاه واقعی خود را داشته باشند، تاثیرگذارترین مولفه در اقتصاد کلان خواهند بود و اگر اینگونه نباشد حضوری در اقتصاد کلان نخواهند داشت، اولین رسالت تعاونی این است که اگر موفق عمل کند به تمام آحاد جامعه سودرسانی خواهد داشت.

 


نظر شما :