تاریخچه پازل تانگرام (Tangram)

۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۶۹۱ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی تانگرام (چینی: 七巧板؛ فیلیپینی: qīqiǎobǎn ؛ فارسی: "هفت تخته مهارت")، یک پازل قطعه‌ای متشکل از هفت چندضلعی مسطح است که به آن‌ها " tans" گفته می‌شود و برای ایجاد اشکال در کنار هم قرار می‌گیرند. هدف این است که الگویی (فقط با طرح کلی) که عموماً در یک کتاب پازل، با استفاده از هر هفت قطعه بدون اینکه اشتراکی داشته باشند، تکرار شود.
تاریخچه پازل تانگرام (Tangram)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

قسمت دوم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

قسمت سوم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

قسمت چهارم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

قسمت پنجم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

 

معرفی پازل Tangram (معمای چینی)

بازی تانگرام (چینی: 七巧板؛ فیلیپینی: qīqiǎobǎn ؛ فارسی: هفت تخته مهارت)، یک پازل قطعه‌ای متشکل از هفت چندضلعی مسطح است که به آن‌ها «tans » گفته می‌شود و برای ایجاد اشکال در کنار هم قرار می‌گیرند. هدف این است که الگویی (فقط با طرح کلی) که عموماً در یک کتاب پازل، با استفاده از هر هفت قطعه بدون اینکه اشتراکی داشته باشند، تکرار شود. به طور جایگزین از tans می‌توان برای ایجاد طرح‌های اصیل مینیمالیستی استفاده کرد که یا به دلیل ویژگی‌های ذاتی زیبایی شناختی آن‌ها مورد پسند واقع می‌شود و یا به عنوان پایه‌ای برای به چالش کشیدن دیگران، برای تکرار طرح کلی آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

این بازی در حدود اواخر قرن هجدهم میلادی در چین اختراع شده و پس از مدت کوتاهی توسط کشتی‌های تجاری به آمریکا و اروپا منتقل شده است. سپس این بازی در مدت کوتاهی در اروپا و بعد در طی جنگ جهانی اول بسیار محبوب شد. این پازل، یکی از شناخته‌شده‌ترین پازل‌های قطعه‌ای در جهان است که برای اهداف مختلفی از جمله سرگرمی، هنر و آموزش مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

ریشه کلمه Tangram ناشناخته است و اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست اما در هر صورت، به احتمال زیاد اولین کاربرد شناخته شده این کلمه در کتاب معمای هندسی برای جوانان در سال ۱۸۴۸ توسط ریاضیدان و رئیس آینده دانشگاه هاروارد، توماس هیل، می‌باشد که احتمالاً این اصطلاح را در همان اثر ابداع کرده است. هیل، دانشجویان را به استفاده از این لغت در این دسته از پازل‌ها در مقالات خود، تشویق می‌کرد وقتی در سال ۱۸۶۴ وقتی در فرهنگ لغت آمریکایی Noah Webster’s قرار گرفت، در زبان انگلیسی به رسمیت شناخته شد.

 

 

تاریخچه

ریشه‌ها

سال‌های اولیه‌ای که تلاش شد تا Tangram در تاریخ ثبت شود، با تاریخ تقلبی نوشته شده توسط ساموئل لوید ، نویسنده کتاب «The Eighth Book of Tan» که در سال ۱۹۰۸ منتشر شد، به‌وسیله مردم اشتباه گرفته می‌شد. این اثر، حاوی بسیاری از ویژگی‌های عجیب وغریب است که باعث جلب توجه و سو ظن دانشمندان معاصر شد که سعی در تأیید این گزارش داشتند. تا سال ۱۹۱۰ مشخص شد که این گزارش یک دروغ است.

 

مخترع چینی پازل Tangram در تاریخ ناشناخته است، اما فقط با نام مستعار Yang-cho-chu-shih مشهور است. اعتقاد بر این است که این پازل در اصل در کتابی با عنوان Chii chi'iao t'u معرفی شده است که قبلاً در سال ۱۸۱۵ توسط شان-چیائو در کتاب New Figures of the Tangram خود گزارش داده بود که گم شده است. با این حال، به طور کلی مشهور است که ریشه این پازل ۲۰ سال زودتر از این موضوع بوده است.

 

 

علی رغم اینکه این پازل به طور نسبی اخیراً به وجود آمده، در چین بازی‌های قطعه‌ای سنتی بسیار قدیمی وجود دارد که احتمالاً پازل قطعه‌ای از آن‌ها الهام گرفته است. مخصوصاً، میزهای ضیافت خاندان Song ، شباهت غیرعادی به قطعات بازی Tangram دارند و کتاب‌هایی نیز وجود داشت که به نوع قرار گرفتن آن‌ها در کنارهم برای ایجاد الگوهای دلپذیر اختصاص داشتند.

ریاضی دان برجسته قرن سوم، لیو هوی، از اثبات هندسی در آثار خود استفاده کرده و برخی شباهت زیادی به میزهای ضیافتی دارند که به نظر می‌رسد متعاقباً، پازل تانگرام را پیش‌بینی می‌کنند. اگرچه هیچ دلیلی وجود ندارد که گمان کنیم از پازل‌های tangram در اثبات قضیه فیثاغورث استفاده شده است، همانطور که گاهی اوقات گزارش می‌شود، اما احتمالاً این سبک استدلال هندسی برای تأثیرگذاری بر زندگی فرهنگی چین ادامه داشته که مستقیماً به پازل منتهی می‌شود.

 

 

رسیدن به دنیای غرب (سال‌های ۱۸۱۵_۱۸۲۰)

اولین تانگرام موجود در سال ۱۸۰۲ به کشتی دریایی بزرگ فیلادلفیا و نماینده کنگره، فرانسیس والن داده شد، اما بیش از یک دهه بعد بود که این پازل برای مخاطبان غربی، به طور گسترده، نمایش داده شد. در سال ۱۸۱۵، کاپیتان ام. دونالدسون آمریکایی، هنگامی که کشتی‌اش trader در آنجا مستقر شد، یک جفت از کتاب‌های Sang-Hsia-koi دراین زمینه (یک مسئله و یک کتاب راه حل) به او داده شد. سپس آن‌ها را در فوریه ۱۸۱۶ با کشتی به فیلادلفیا آوردند. اولین کتاب تانگرامی که در آمریکا منتشر شد، براساس جفت کتابی بود که دونالدسون آورده بود.

 

 

این پازل سرانجام به انگلستان رسید و در آنجا بسیار ترویج پیدا کرد. این اشتیاق به سرعت در سایر کشورهای اروپایی نیز گسترش یافت. این امر بیشتر به دلیل دو کتاب موجود درباره tangram در بریتانیا، The Fashion Chinese Puzzle و کتاب راه‌حل همراه آن، Key بود. سپس، مجموعه‌های تانگرام به تعداد زیادی از چین صادر می‌شد که ساخته شده از مواد مختلف، از جمله شیشه، چوب، پوسته لاک پشت و… بود.

 

 

بسیاری از این مجموعه‌های tangram عجیب و غریب و نفیس راهی دانمارک شدند. علاقه دانمارکی‌ها به tangram در حدود سال ۱۸۱۸، هنگامی که دو کتاب در مورد این پازل منتشر شد، بسیار زیاد شد. اولین مورد آن، Mandarinen بود که درباره یک بازی چینی بود. این مطلب توسط یکی از دانشجویان دانشگاه کپنهاگ نوشته شده بود که یک اثر غیرداستانی در مورد تاریخچه و محبوبیت تانگرام بود. مورد دوم، Det nye chiniske Gaadespil ، بازی پازلی جدید که چینی بود، شامل ۳۳۹ پازل بود که از کتاب Eighth Book of Tan کپی شده و همانند نسخه اصلی آن بود.

یکی از عوامل مؤثر در محبوبیت این بازی در اروپا این بود که اگرچه کلیسای کاتولیک بسیاری از انواع تفریحات را در روز شنبه ممنوع کرده بود، اما آن‌ها هیچ مخالفتی به بازی‌های پازلی مانند تانگرام نداشتند.

 

 

دومین دوره گسترش تانگرام در آلمان (۱۸۹۱_۱۹۲۰)

تانگرام اولین بار توسط فردریش آدولف ریشتر صنعتگر در حدود سال ۱۸۹۱ به عموم آلمان معرفی شد. این مجموعه‌ها از سنگ یا ظروف سفالی کاذب ساخته شده‌اند و با نام The Anchor Puzzle به بازار عرضه شده‌اند.

 

 

در سطح بین المللی، در طی جنگ جهانی اول، علاقه زیاد به تانگرام، در وطن و سنگرهای هر دو طرف، دوباره به وجود آمد. در این مدت، این پازل گاهی اوقات تحت عنوان "ابوالهول" که عنوان دیگری برای مجموعه‌های " Anchor Puzzle" بود، به کار می‌رفت.

 

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tangram

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم تاریخچه پازل پازل


نظر شما :