معرفی بازی Terraforming Mars

۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۶ کد : ۱۷۰۴ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
در دهه ۲۴۰۰، بشر شروع به سکونت پیدا کردن در سیاره مریخ می‌کند. شرکت‌های قدرتمند، با حمایت مالی دولت جهانی زمینی، پروژه‌های عظیمی را برای بالا بردن دما، سطح اکسیژن و پوشش اقیانوس‌ها تا سطحی که محیط زیست قابل سکونت شود، آغاز می‌کنند. در بازی Terraforming Mars ، شما مدیریت یکی از آن شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرید و در فرآیند قابل سکونت‌سازی سیاره مریخ با یکدیگر کار می‌کنید.
معرفی بازی Terraforming Mars

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی The Quacks of Quedlinburg

معرفی بازی چای ( chai )

معرفی بازی تراژان (Trajan)

معرفی بازی پنج قبیله (five tribes )

معرفی بازی ریشه (Root)

 

معرفی بازی سکونت در مریخ ( Terraformimg Mars )

تعداد بازیکنان: ۱ تا ۵ بازیکن

زمان بازی: ۱۲۰ دقیقه

سن مناسب بازیکنان: +۱۲

سال تولید: ۲۰۱۶ میلادی

درجه سختی: ۳.۲۴ از ۵

طراح: Jacob Fryxelius

هنرور: Isaac Fryxelius

ناشر: FryxGames

نوع

استراژیک

دسته بندی

اقتصادی، محیطی، علمی_تخیلی، صنعتی / ساخت و تولید

مکانیزم

کشیدن کارت، پاداش پایان بازی، مدیریت بازی، نتیجه و پاداش

 

 

شرح بازی

در دهه ۲۴۰۰، بشر شروع به سکونت پیدا کردن در سیاره مریخ می‌کند. شرکت‌های قدرتمند، با حمایت مالی دولت جهانی زمینی، پروژه‌های عظیمی را برای بالا بردن دما، سطح اکسیژن و پوشش اقیانوس‌ها تا سطحی که محیط زیست قابل سکونت شود، آغاز می‌کنند. در بازی Terraforming Mars ، شما مدیریت یکی از آن شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرید و در فرآیند قابل سکونت‌سازی سیاره مریخ با یکدیگر کار می‌کنید، اما شما باید برای به دست آوردن امتیازات پیروزی که هم به دلیل سهم شما در قابل سکونت‌ساز ی سیاره مریخ، و هم به خاطر پیشرفت زیرساخت‌های انسانی در سراسر منظومه شمسی و انجام کارهای قابل تحسین دیگر اعطا می‌شود، رقابت کنید.

 


بازیکنان کارت‌های پروژه‌های منحصر به فرد (بیش از ۲۰۰ کارت مختلف) را با خرید آن‌ها به دست می‌آورند. این پروژه‌ها (کارت‌ها) می‌توانند از معرفی زندگی گیاهان یا حیوانات، پرتاب سیارک‌ها به فضا، ساختن شهرها، حفر معدن و استخراج از قمرهای مشتری و ایجاد صنایع گازهای گلخانه‌ای برای گرم کردن جو مریخ نشان دهند. این کارت‌ها می‌توانند در صورتی که تولیدات خود را افزایش دهید یا منابع خود را زیاد کنید، بلافاصله به شما پاداش دهند. بسیاری از کارت‌ها نیز الزاماتی دارند و وقتی دمای مشتری، اکسیژن یا پوشش اقیانوس‌ها به اندازه کافی افزایش یابد، قابل بازی می‌شوند. خرید کارت هزینه بر است، بنابراین تعادلی بین خرید کارت (۳ اعتبار بزرگ برای هر کارت) و بازی آن‌ها وجود دارد (بسته به پروژه ممکن است هزینه‌ای بین ۰ تا ۴۱ اعتبار بزرگ داشته باشد). پروژه‌های استاندارد همیشه برای تکمیل کارت‌های شما در دسترس هستند.

 


درآمد پایه و همچنین امتیاز اصلی شما بر اساس رتبه Terraform (قابل سکونت‌سازی) شما است (از ۲۰ شروع می‌شود) که هر بار که یکی از سه پارامتر جهانی (دما، اکسیژن و اقیانوس) را بالا می‌برید، افزایش می‌یابد. با این حال، درآمد شما با تولیدات شما تکمیل می‌شود و همچنین Victory Points (امتیازات پیروزی که به اختصار VP نوشته می‌شود.) را از بسیاری منابع دیگر دریافت می‌کنید.
هر بازیکن تولیدات و منابع خود را در صفحه بازی خود ثبت می‌کند و این بازی از شش نوع منبع استفاده می‌کند: اعتبار بزرگ، فولاد، تیتانیوم، گیاها ن، انرژی و گرما. در صفحه بازی، شما برای بهترین مکان‌ها برای کاشی‌های شهر، کاشی‌های اقیانوس و کاشی‌های گیاهان خود رقابت می‌کنید. شما همچنین برای به دست آوردن سود و جوایز مختلف که برابر با ارزش VP ها است، رقابت می‌کنید. هر دور بازی یک دور تولید نامیده می‌شود و شامل مراحل زیر است:

 

 

۱. ترتیب نوبت بازیکنان در جهت عقربه‌های ساعت تغییر می‌کند.
۲. مرحله تحقیق و پژوهش: همه بازیکنان کارت‌ها را از چهار منبع خریداری می‌کنند.
۳. مرحله اقدام: بازیکنان به نوبت ۱ یا ۲ عمل را از طریق این گزینه‌ها انجام می‌دهند: بازی کردن با کارت، ادعای به دست آوردن سود، سرمایه‌گذاری روی یک جایزه، استفاده از یک پروژه استاندارد، تبدیل کردن گیاه به کاشی‌های سبز (و افزایش اکسیژن)، تبدیل گرما به افزایش دما، و استفاده از عملکرد یک کارت در بازی. نوبت بازی بین بازیکنان ادامه می‌یابد (بعضی اوقات چندین دور) تا اینکه همه بازیکنان تمام نوبت‌هایشان را بازی کنند.
۴. مرحله تولید: بازیکنان منابع بازی را با توجه به درجه‌بندی terraform (قابل سکونت‌سازی) و پارامترهای تولیدات خود بدست می‌آورند.

 

 


روند بازی

برای اینکه بازی به اتمام برسد، سیاره مریخ باید بطور کامل برای زیستن انسان آماده شود. برای این کار، دمای سیاره باید به ۸ درجه سانتیگراد برسد، ۹ کاشی اقیانوس در سیاره قرار بگیرد و اکسیژن، ۱۴ درصد هوای سیاره را تشکیل بدهد. این اعداد انتخاب شده، به صورت تصادفی نیستند و پشتوانه علمی دارند. در هوایی که از ۱۴ درصد اکسیژن تشکیل شده باشد، انسان‌ها می‌توانند تنفس کنند (با اینکه تنفس کردن مانند تنفس در ارتفاع ۳۰۰۰ متری است)، در ۸ درجه سانتیگراد، آب در حالت مایع باقی می‌ماند و با ۹ درصد اقیانوس، سیاره مریخ می‌تواند سیکل تجدیدپذیر هیدرولوژیک خود را بسازد. همین توجه به جزئیات، باعث شده که تجربه بازی، بسیار لذت‌بخش باشد.

 

 

با توجه به توضیحات خوانده شده تا به اینجا، به نظر می‌رسد که بازی Terraforming Mars ، یک بازی همکاری چند نفره است. زیرا شما باید با همکاری یکدیگر، سیاره مریخ را به یک سیاره قابل زیست تبدیل کنید. اما بازی، یکی از رقابتی‌ترین بازی‌های رومیزی محسوب می‌شود و بیشتر شبیه به یک مسابقه دو می‌ماند که نیاز به استراتژی زیادی دارد. به طور مثال، اگر شما مدت زمان زیادی را صرف تولید منابع کنید، حریفان شما بازی را به سرعت به پایان می‌رسانند و همین مساله باعث می‌شود که شما امتیاز کمی را دریافت کنید.

 

 

در هر نوبت بازی، تمام بازیکنان ۴ کارت را از دسته کارت‌ها می‌کشند که روی هرکدام از آ‌ن‌ها، تغییراتی را که می‌توانید با استفاده از این کارت‌ها در سیاره انجام دهید، نوشته‌اند. برخی از این اقدامات، می‌توانند هزینه زیادی داشته باشند و در راستای اهداف بزرگ بازی قدم بردارند و برخی از آن‌ها، ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشند. هر کدام از این کارت‌ها، هزینه‌هایی دارند و شما برای استفاده از کارت‌هایی که تاثیر زیادی روی بازی دارند، باید مقداری از MegaCredit یا اعتبار بزرگ خود را که به عنوان امتیاز اصلی بازی محسوب می‌شوند، خرج کنید و به همین دلیل، همیشه کار عاقلانه‌ای نیست که پر هزینه‌ترین کارت را استفاده کنید.

 

 

البته یکی دیگر از مکانیزم‌های خوب بازی که به شما اجازه نمی‌دهد کارت‌های پرهزینه را همیشه استفاده کنید، پیش‌نیازهای آن‌ها است. به طور مثال، اگر بخواهید یک ایستگاه آبی بسازید، حداقل باید دو کاشی، اقیانوس شده باشد یا شما نمی‌توانید ماهی درون اقیانوس قرار دهید تا زمانی که دمای سطح مریخ، به دو درجه سانتیگراد برسد. این مکانیزم‌ها، باعث شده که بازیکنان مجبور شوند تعادلی را بین ساخت بی‌رویه و بی‌فکر و مدیریت منابع ایجاد کنند و همین نکته، جریان بازی را بسیار جذاب کرده است. به تمام این موارد، کارت مخصوص سازمان را نیز باید اضافه کنید. هر سازمانی در بازی که هر یک از بازیکنان کنترل یکی از آن‌ها را بر عهده می‌گیرند، دارای ویژگی‌های خاصی است که می‌تواند به طرز چشمگیری استراتژی بازی شما را دستخوش تغییر قرار دهد و باعث شود که بازی از ارزش تکرار بالایی برخوردار باشد. این پیچیدگی و ارزش تکرار بالا، باعث شده است که بازی Terraforming Mars ، به یک بازی فوق‌العاده جذاب و پیچیده تبدیل شود.

 

 

پایان بازی

هنگامی که سه پارامتر جهانی (دما، اکسیژن و اقیانوس) همه به حد نهایی خود برسند، قابل سکونت‌سازی سیاره مریخ به طور کامل انجام می‌شود و بازی پس از آن دور به پایان می‌رسد. برای تعیین برنده، رتبه Terraform و سایر VP های خود را بشمارید!

 

جوایز و افتخارات

2019 Vuoden Peli Strategy Game of the Year Winner

2018 MinD-Spielepreis Complex Game Winner

2018 MinD-Spielepreis Complex Game Nominee

2018 Japan Boardgame Prize Voters' Selection Winner

2018 Guldbrikken Best Expert Game Winner

2018 As d'Or - Jeu de l'Année Expert Winner

2018 As d'Or - Jeu de l'Année Expert Nominee

2017 Tric Trac Nominee

2017 Tric Trac d'Argent

2017 Spiel der Spiele Hit für Experten Recommended

2017 Lys Passioné Winner

2017 Lys Passioné Finalist

2017 Kennerspiel des Jahres Nominee

2017 JUG Adult Game of the Year Finalist

2017 Juego del Año Recommended

2017 Jogo do Ano Nominee

2017 International Gamers Award - General Strategy: Multi-player Nominee

2017 Hra roku Recommended

2017 Gra Roku Game of the Year Winner

2017 Gra Roku Advanced Game of the Year Winner

2017 Gra Roku Advanced Game of the Year Nominee

2017 Gouden Ludo Best Expert Game Nominee

2017 Goblin Magnifico Nominee

2017 Diana Jones Award for Excellence in Gaming Nominee

2017 Deutscher Spiele Preis Best Family/Adult Game Winner

2017 Best Science Fiction or Fantasy Board Game Nominee

2016 Swiss Gamers Award Nominee

2016 Meeples' Choice Winner

2016 Meeples' Choice Nominee

2016 Jocul Anului în România Advanced Winner

2016 Jocul Anului în România Advanced Finalist

2016 Golden Geek Board Game of the Year Nominee

2016 Golden Geek Best Strategy Board Game Nominee

2016 Golden Geek Best Solo Board Game Nominee

2016 Cardboard Republic Architect Laurel Winner

2016 Cardboard Republic Architect Laurel Nominee

2016 Board Game Quest Awards Game of the Year Winner

2016 Board Game Quest Awards Game of the Year Nominee

2016 Board Game Quest Awards Best Strategy/Euro Game Nominee

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع

https://boardgamegeek.com/boardgame/167791/terraforming-

https://www.zoomg.ir/2017/11/5/248202/terraforming-mars-tabletop-game/

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی استراتژی بازی فکری بازی رومیزی


نظر شما :