قسمت سوم معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۷۴۴ مدرسه بازی‌پردازی مقالات معرفی بازی
در نسخه حرفه‌ای‌تر (Pro) ، بازیکن (سیاه) باید اولین سنگ خود را در تقاطع میانی تخته قرار دهد. بازیکن دوم (سفید) می‌تواند مهره‌های خود را هرجایی که دوست دارد قرار دهد. سپس، سیاه باید مهره دوم خود را حداقل ۳ تقاطع دور از قطعه اول خود قرار دهد (یعنی در خارج از مربع ۵×۵ از مرکز تخته). بقیه بازی به صورت عادی پیش می‌رود، هر دو بازیکن آزاد هستند تا سنگ‌های خود را در هر تقاطع باز قرار دهند.
قسمت سوم معرفی بازی گوموگو (Gomoku)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول معرفی بازی گوموکو (Gomoku)

قسمت دوم معرفی بازی گوموکو (Gomoku)

 

 

در قسمت‌های گذشته این مقاله، با نوع بازی و نحوه چینش مهره‌ها در بازی دو نفره و همچنین شیوه بازی کردن و روش‌های بردن این بازی پرداختیم. در این قسمت روش‌های حرفه‌ای‌تری را برای بازی کردن می آموزیم.

یادگیری تغییرات مختلف آغاز بازی

 

شروع نسخه حرفه‌ای (Pro) بازی Gomoku

برای داشتن بازی یکنواخت‌تر، قوانین حرفه‌ای‌تر را دنبال کنید. در نسخه حرفه‌ای‌تر (Pro) ، بازیکن (سیاه) باید اولین سنگ خود را در تقاطع میانی تخته قرار دهد. بازیکن دوم (سفید) می‌تواند مهره‌های خود را هرجایی که دوست دارد قرار دهد. سپس، سیاه باید مهره دوم خود را حداقل ۳ تقاطع دور از قطعه اول خود قرار دهد (یعنی در خارج از مربع ۵×۵ از مرکز تخته). بقیه بازی به صورت عادی پیش می‌رود، هر دو بازیکن آزاد هستند تا سنگ‌های خود را در هر تقاطع باز قرار دهند.

  • این محدودیت‌ها به ایجاد یک بازی متعادل‌تر کمک می‌کند، زیرا دو مهره اول سیاه را از هم دورتر می‌کند و پیروزی را برای آن‌ها دشوارتر می‌سازد.
  • تغییر نسخه حرفه‌ای دور (Long Pro) دقیقاً همان تغییر نسخه حرفه‌ای (Pro) است با این تفاوت که حرکت دوم سیاه و سفید باید حداقل ۴ تقاطع دورتر از قطعه اول خود باشد (یعنی خارج از یک مربع ۷×۷ از مرکز تخته).

 

نسخه معاوضه (Swap) بازی Gomoku

با نسخه معاوضه (Swap) بازی کنید تا قلمرو بازیتان را حتی بیشتر کنید. برای شروع یک بازی Gomoku با نسخه Swap ، بازیکن اول ۱ مهره سفید و ۲ مهره سیاه را در هر قسمت از صفحه قرار می‌دهد. سپس بازیکن دوم می‌تواند تعیین کند که در ادامه بازی چه کسی سفید بازی می‌کند و چه کسی سیاه بازی کند. هرکسی که تعیین شود باید با سنگ سفید بازی کند، در نوبت خود، قطعه دوم سفید را روی تخته قرار می‌دهد. بقیه بازی به صورت عادی پیش می‌رود، هر دو بازیکن به نوبت سنگ‌های خود را در هر تقاطع باز قرار می‌دهند.

  • از آنجا که بازیکن شروع کننده نمی‌تواند تضمین کند که او با چه مهره‌هایی بازی خواهد کرد، باید مراقب باشد که هر دو رنگ را در موقعیت‌های مساوی و سودمند قرار دهند.
  • اگرچه کمی پیچیده‌تر است، اما قوانین بازی معاوضه (Swap) یک زمین بازی بسیار مساوی‌تر از نسخه‌های استاندارد، حرفه‌ای (Pro) یا حرفه‌ای دور (Long Pro) ایجاد می‌کند.

 

نسخه معاوضه۲ (Swap2) بازی Gomoku

نسخه معاوضه ۲ (Swap2) را بیاموزید تا مرحله پیچیده‌تری از بازی را انجام دهید. برای باز کردن با نسخه معاوضه۲ (Swap2)، بازیکن اول ۱ مهره سفید و ۲ مهره سیاه را در هر نقطه از صفحه قرار می‌دهد (دقیقاً همانند نسخه Swap معمولی). بازیکن دوم می‌تواند انتخاب کند که با هردو رنگ بازی کند یا ۱ مهره سیاه و ۱ مهره سفید اضافی را روی تخته قرار دهد. اگر بازیکن دوم تصمیم به قرار دادن این مهره‌های اضافی بگیرد، بازیکن اول تعیین می‌کند که چه کسی چه رنگی را بازی کند. بازی سپس به صورت عادی پیش می‌رود، به این صورت که مهره بعدی را سفید قرار می‌دهد و سپس هر دو بازیکن به نوبت بازی می‌کنند تا جایی که یک نفر به ردیف ۵ مهره‌ای برسد.

  • از سال ۲۰۰۸، قانون نسخه Swap2 در مسابقات جهانی گوموکو استفاده می‌شود. این قانون، متعادل‌ترین قانون بازی تاکنون است.

نکته: از آنجا که قطعات Gomoku به محض قرارگیری بر روی صفحه قابل جابجایی نیستند، می‌توانید نسخه‌ای از بازی را با استفاده از قلم و کاغذ بازی کنید. به سادگی یک شبکه ۱۵×۱۵ بر روی کاغذ خود بکشید و سپس با علامت‌های متناوب در تقاطع‌ها به نوبت حرکت کنید. شما می‌توانید از دایره‌های باز (برای نشان دادن قطعات سفید) و دایره‌های پر شده (برای نشان دادن تکه‌های سیاه) استفاده کنید و یا به سادگی از X و O استفاده کنید همانطور که در بازی دوز(Tic_Tac_Toe) استفاده می‌کنید.

می‌توانید Gomoku را بصورت آنلاین بازی کنید تا با بازی آشنا شوید و یا استراتژی‌های جدیدی را علیه یک دوست یا سیستم رایانه‌ای امتحان کنید. سایت‌های رایگان شامل http://gomoku.yjyao.com و https://gomokuonline.com هستند.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منبع

https://www.wikihow.com/Play-Gomoku

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی رومیزی بازی فکری


نظر شما :