معرفی بازی هامپوئیل

۲۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۶ کد : ۲۰۰۹ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در مقاله امروز، به معرفی یک بازی که توسط شرکت «بازی دوست» در ایران تولید شده می‌پردازیم. «هامپوئیل» چه از نظر تِم و چه از نظر جریان بازی بسیار جذاب است.
معرفی بازی هامپوئیل

نویسندگان: سیدعلی طباطبایی و علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی ریشه ( Root )

معرفی بازی Terraforming Mars

معرفی بازی Everdell

معرفی بازی UNO

معرفی بازی Nippon

 

در مقاله امروز، به معرفی یک بازی که توسط شرکت «بازی دوست» در ایران تولید شده می‌پردازیم. «هامپوئیل» چه از نظر تِم و چه از نظر جریان بازی بسیار جذاب است.

معرفی بازی هامپوئیل

تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ بازیکن

زمان بازی: ۳۰ دقیقه

سن مناسب بازیکنان: +۸

مکانیزم‌ها: ساخت مسیر، کاشی‌گذاری

 

بازی Tantrix که منشأ بازی هامپوئیل می‌باشد.

مقدمه

بازی هامپوئیل، یک بازی انتزاعی و استراتژیک است که می‌توان آن را هم به صورت یک نفره و هم به صورت گروهی تا ۴ نفر انجام داد. این بازی شامل ۵۶ قطعه می‌باشد که کاشی نامیده می‌شوند. در این بازی، بر روی کاشی‌ها ۴ رنگ قرمز، آبی، سبز و زرد وجود دارد. طرح بازی هامپوئیل، از بازی Tantrix گرفته شده است که در سال ۱۹۹۱ توسط Mike McManaway (مایک مک ماناوی) طراحی شده و مسابقات آن از سال ۱۹۹۸ در کشورهای مختلف از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس، هلند و… برگزار شده است. بازی‌های دیگری نیز وجود دارند که شبیه بازی هامپوئیل می‌باشند. بازی Black Path Game که در سال ۱۹۶۰ طراحی شده است نیز در این دسته قرار دارد. بازی‌های Tsuro ، Trax ، Serpentiles و Palago ، بازی‌هایی مرتبط با بازی هامپوئیل می‌باشند. در ایران نیز بازی حلقه، شباهت‌هایی با این بازی دارد اما دارای نواقصی می‌باشد از جمله اینکه تعداد مهره‌های آن بسیار کمتر از بازی هامپوئیل است.

 

بازی Tantrix

داستان بازی

هامپوئیل، نام غاری است پر پیچ و خم مرموز با قدمتی چند میلیون ساله در جنوب شرقی مراغه واقع در استان آذربایجان شرقی. عده‌ای معتقدند این همان غار اسطوره‌ای شاهنامه است که قصر آهنین و زیرزمینی افراسیاب بوده و به همین دلیل به این غار «هنگ افراسیاب» نیز گفته می‌شود. تاکنون هیچ‌کس نتوانسته تمام نقاط این غار را کشف کند. این غار پر از مسیرهای پر پیچ و خم و طولانی می‌باشد و ما برای بازدید از تمام نقاط این غار، نیازمند یک نقشه دقیق و کامل می‌باشیم. در این بازی قرار است شما این نقشه را بسازید و مسیرهای موجود در غار را به ما نشان دهید.

 

 

تجربه ما

کیفیت ساخت

جعبه بازی از مقوای معمولی و کاشی‌های بازی از مقوای ضخیم دارای روکش ساخته شده‌اند و از کیفیت خوبی برخوردار می‌باشند. استفاده از این مواد، مناسب انجام این بازی است و تجربه دلچسبی را فراهم می‌سازد.

 

 

دفترچه راهنمای بازی

دفترچه راهنمای بازی، به خوبی سه روش بازی را توضیح داده و تلاش کرده تا مخاطب بتواند با خواندن آن، بازی را درک کند. تنها نکته منفی آن، این است که در انتهای دفترچه ذکر شده که برای اطلاع از سایر روش‌ها، به سایت شرکت بازی‌دوست مراجعه شود اما در سایت این روش‌ها ذکر نشده است ولی با اندکی جستجو این روش‌ها به راحتی قابل دسترسی هستند.

 

 

گرافیک بازی

این بازی، دارای گرافیک خوبی در تمام محتویات بازی‌، از جعبه و دفترچه راهنما تا کاشی‌ها می‌باشد. در ساخت جعبه و کاشی‌ها، از رنگ‌های بازی به صورت متنوعی استفاده شده و همین امر و همچنین طراحی شش ضلعی تمام قطعات بازی، برای مخاطبان جذابیت زیادی دارد.

 

 

خودِ بازی و جمع‌بندی

اولین جنبه‌ای از این بازی که باعث شد تا ما به آن علاقه‌مند شویم، نوع بازی و استفاده از اشکال هندسی و دارا بودن رنگ‌های متنوع می‌باشد. در این بازی، شما باید با فکر بازی کنید و تلاش کنید تا طولانی‌ترین مسیرها و حلقه‌ها را بسازید اما نکته‌ی جذاب این است که حریفان شما ممکن است جلوی شما را بگیرند و هر بار که در تلاش برای ساختن یک مسیر هستید، بازی شما را خراب کرده و علاوه بر خراب کردن بازی شما، بازی خود را گسترش دهند. در این بازی باید بسیار مراقب باشید، چرا که ممکن است زمانیکه به فکر گسترش مسیر رنگی خود هستید، ناخواسته مسیر دیگران را هم گسترش دهید و به نفع دیگران بازی کنید. با توجه به تعداد قطعات بالا و نحوه چیدمان متنوع، بارها و بارها می‌توان این بازی را انجام داد و تکرارپذیری آن بالا می‌باشد. در مجموع، این بازی هم به لحاظ تِم، و هم به لحاظ طراحی بازی، محتوای آن و نحوه بازی، در سطح بالایی می‌باشد و توانست نظر مثبت ما را جلب نماید بطوریکه علاقه‌مند باشیم مجدد بارها آن را بازی کنیم.

 

 

شیوه بازی

این بازی به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود که ما در این مقاله، یکی از این روش‌ها را توضیح داده و یک روش دیگر را به طور مختصر بررسی می‌کنیم. اهداف این بازی، افزایش تمرکز و دقت، حل مسئله، تفکر استراتژیک، تجسم هندسی و تطبیق الگوها و رنگ‌ها را نام برد.

 

 

روش اول: هامپوئیل

هر بازیکن، یکی از چهار رنگ موجود در بازی را انتخاب کرده و بعد از اینکه همه کاشی‌ها داخل کیسه ریخته شد، ۶ کاشی از داخل کیسه برمی‌دارد و به‌گونه‌ای جلوی خود قرار می‌دهد که برای همه قابل رؤیت باشد. در ادامه، نفر اول یکی از کاشی‌های خود را بازی می‌کند. توجه کنید که همواره جلوی هر بازیکن باید ۶ کاشی قرار داشته باشد؛ یعنی اینکه هر بازیکن بعد از قرار دادن هر تعداد کاشی در بازی، به همان میزان کاشی از درون کیسه برمی‌دارد. در این بازی هر بازیکن باید بلندترین مسیر یا حلقه را از رنگ انتخابی خود بسازد. در ادامه بازی باید به گونه زیر عمل کنید:

۱. فضای هامپو را پر کنید: فضای هامپو به جای خالی گفته می‌شود که اطراف آن فقط ۳ کاشی وجود داشته باشد. تا زمانی که بازیکن کاشی مناسب برای پر کردن فضای هامپو را داشته باشد، باید به بازی ادامه دهد.

 

 

۲. یک حرکت آزاد بازی کنید: چنانچه فضای هامپو وجود نداشته باسد و یا بازیکن نتواند فضای هامپو را پر کند، باید یک کاشی به صورت آزاد بازی کند به شرطی که قوانین ممنوعه را نقض نکند.

۳. فضای هامپو بسازید: در صورتیکه با حرکت آزاد، فضای هامپو ایجاد شده باشد، بازیکن مطابق با مرحله ۱ می‌تواند به نوبت خود ادامه دهد.پس بهتر است حرکت آزاد طوری بازی شود که امکان ادامه بازی فراهم گردد.

۴. نوبت شما به پایان رسید: هر بازیکن تنها یک حرکت آزاد در هر نوبت دارد. در نتیجه پس از مرحله ۳ نوبت نفر بعدی است.

 

همانطور که در تصویر مشخص است، خط زرد از سه مسیر به فضای هامپوئیل وارد شده است.

قوانین ممنوعه

تا زمانی که کیسه خالی نشده باشد، دو حرکت ممنوع در بازی وجود دارد:

۱. نباید فضای هامپو با ۳ مسیر رنگی یکسان انجام شود؛ چون کاشی‌ای که بتواند این فضا را پر کند وجود ندارد.

۲. نباید فضای مرده ساخته شود. برای جلوگیری از ایجاد فضای مرده، ابتدا باید فضای هامپو پر شده، سپس فضای مجاور آن تکمیل گردد. در غیر این صورت بازی در این نقاط قفل می‌شود.

 

 

پایان بازی

پس از برداشتن آخرین کاشی از کیسه، بازیکنان بدون توجه به قوانین ممنوعه، تا آخرین کاشی به بازی خود ادامه می‌دهند. پس از گذاشتن آخرین کاشی، بازی به پایان می‌رسد.

امتیازدهی

هر بازیکن بلندترین مسیر و بلندترین حلقه‌ای که با رنگ خود ساخته است را پیدا می‌کند. سپس کاشی‌ها را به این صورت امتیازدهی می‌کند: هر کاشی در مسیر، ۱ امتیاز و در حلقه، ۲ امتیاز دارد. پس از جمع زدن، هرکدام از مسیر یا حلقه که بیشترین امتیاز را داشت، امتیاز نهایی بازیکن است. کسی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده بازی است.

 

بازی Tantrix

روش دوم: هامپودور

کاشی‌ها را به صورت مساوی بین بازیکنان تقسیم کنید. هر بازیکن با کاشی مقابل خود بازی را شروع می‌کند. این بازی نوبتی نیست و بازیکنان فقط باید سعی کنند کاشی‌های دست خود را زودتر از دیگران به صورتی که مسیرهای رنگی همخوانی داشته باشد، کنار یکدیگر قرار دهند. در طول بازی هرکدام از بازیکنان موفق به ساخت یک حلقه شد، بلند می‌گوید «هامپودور». در این هنگام بقیه دست از بازی می‌کشند. حال بازیکنی که بازی را متوقف کرده، یکی از کاشی‌های خود را در زمین یکی از بازیکنان دیگر قرار داده و سپس بازی ادامه می‌یابد. برنده بازی کسی است که زودتر از دیگران پازل خود را تمام کرده باشد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع

http://www.bazidoost.ir/

https://en.wikipedia.org/wiki/Tantrix

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Path_Game

https://en.wikipedia.org/wiki/Tsuro

https://en.wikipedia.org/wiki/Trax_(game)

https://en.wikipedia.org/wiki/Serpentiles

https://en.wikipedia.org/wiki/Palago

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی


نظر شما :