برای گفتمان‌سازی از مکتب حاج قاسم باید از نسل جوان استفاده کرد

۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۱ کد : ۲۱۴۲ اسلایدر نکوداشت مفاخر ایران اسلامی
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پنل اول همایش علمی-دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت؛ سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شنبه ۱۳ دی ماه گفت: برای گفتمان‌سازی از مکتب حاج قاسم باید از نسل جوان استفاده کرد و به تولید آثار فاخر پرداخت.
برای گفتمان‌سازی از مکتب حاج قاسم باید از نسل جوان استفاده کرد

به گزارش سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، عیسی علیزاده، در پاسداشت یاد و خاطره این اسطورۀ مقاومت، تصریح کرد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در طول سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به هویت و شخصیت‌های تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته است. با شهادت سردار سلیمانی نیز شورای سیاست‌‌گذاری این همایش تشکیل و تصمیم گرفته شد رویدادی علمی فرهنگی با رویکرد دانشجویی را برگزار کنیم.
وی ضمن ذکر ویژگی‌های این بزرگداشت که وجه ممیزه آن از سایر همایش‌های مشابه است، گفت: علی‌رغم اینکه ما در جهاد دانشگاهی به حوزه تبلیغ و ترویج قائل هستیم و اقداماتی را در خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا از ابتدای شهادت سردار سلیمانی در حوزه‌های چند رسانه‌ای انجام داده‌ایم، اما سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اهتمام داشت این رویداد را با توجه به استمرار و تداومی که خواهد داشت با رویکرد دانشجویی تبیین کند و در آن ضمن توجه به کارهای علمی پژوهشی که درباره سردار سلیمانی انجام گرفته، به موضوعات چند رسانه‌ای، ادبی و هنری نیز بپردازد.
علیزاده افزود: ما معتقدیم اگر بتوانیم در تولید آثار ادبی و هنری در مورد شخصیت‌هایی همچون سردار سلیمانی نسل جوان را دخیل کنیم نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه این است که ویژگی‌های فردی، اجتماعی و حوزه حرفه‌ای سردار سلیمانی را معرفی می‌کنیم. در این همایش با توجه به وصیت‌نامه ایشان کلید‌واژه‌هایی از تساهل و تسامح، حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، توجه به ولایت و … استخراج و موضوعاتی تبیین شد که دانشجویان در این برنامه برخی از موضوعات را در قالب پنل ارائه می‌کنند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: قصد داریم در دیگر برنامه‌هایی که در معاونت فرهنگی جهاد برگزار می‌کنیم مانند کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی، بخش ویژه‌ای را به سردار سلیمانی، مکتب حاج قاسم و گفتمان‌سازی اختصاص دهیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: قشر دانشجو به خوبی می‌تواند این گفتمان را تبیین کند تا تأثیرات این گفتمان برای همیشه باقی باشد.

 

دکتر غلامرضا غفاری: استمرار امنیت در گرو استفاده ما از سرمایه‌های فرهنگی‌ای مثل سردار سلیمانی است
غلامرضا غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن گرامیداشت یاد شهید سردار سلیمانی گفت: بی‌گمان شهید سلیمانی با رشادت‌های خود، برگ زرینی در تاریخ همیشه جاودان ایران رقم زد و چراغی برای همه عاشقان راه حق و حقیقت شد.
وی که به‌صورت مجازی در این همایش شرکت کرده بود، با اشاره به آیه ۲۳ سوره «احزاب» که می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از مؤمنان مردانی هستند که به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا کردند، برخی از آنان پیمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نایل شدند] و برخی از آنان [شهادت را] انتظار می‌برند و هیچ تغییر و تبدیلی [در پیمانشان] نداده‌اند»، گفت: استمرار امنیت در گرو این است که ما چگونه از چنین سرمایه‌ای به‌ویژه در مجموعه‌های فرهنگی در جامعه استفاده کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: پیشرفت و تعالی یک کشور در گرو وجود و تربیت روحیه ایثار و شهادت است که به‌نوعی، انسجام‌بخش بوده و وفاق ملی را تحکیم می‌کند. با توجه به سرمایه بزرگی که در شخصیت شهید سلیمانی وجود داشت، این مسئله را به وضوح در جامعه شاهد هستیم و امیدواریم که این گرمای روح‌افزا و انسجام‌بخش که یکی از پایه‌های اصلی و کلیدی امنیت هست، همچنان استحکام داشته باشد.
غفاری تأکید کرد: از مجموعه بزرگ علمی- فرهنگی جهاد دانشگاهی که که همواره از بدو تأسیس تا امروز نسبت به مسائل فرهنگی، علمی و پژوهشی کشور، حساسیت و توجه ویژه‌ای داشته است، تشکر و قدردانی کنم. به‌ویژه از مجموعه سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی که همواره در کنار دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در عرصه‌های مختلف حضور داشته و در زمینه گسترش، ترویج و تولید آموزه‌های مهم در عرصه فرهنگی و اجتماعی همواره حامی و راهگشا بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تأکید کرد: سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت فراگیر، شخصیتی که همه لایه‌های جمعیتی خود را به نوعی در او پیدا می‌کنند و به همین جهت، ایشان یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود. مجموعه‌های فرهنگی اقدامات خوبی در زمینه معرفی این شخصیت انجام داده‌اند، اما درعین حال باید توجه داشته باشیم که عمل و فعالیت ما بر این سرمایه بیفزاید، نه اینکه خدای ناکرده موجب آسیبی شود و در این زمینه، مسئولیت خطیری بر دوش مجموعه‌های فرهنگی کشور قرار دارد. جهاد دانشگاهی کار بسیار ارزنده‌ای انجام داده و این رویداد ملی- دانشجویی را با نگاه علمی ترتیب داده است که قطعاً می‌تواند روی نسل جوان کشور اثرگذار باشد.
غفاری افزود: امنیت امروزه به عنوان یک خیر عمومی شناخته می‌شود که همه جوامع به آن نیاز دارد. نه تنها جامعه امروز، بلکه در تاریخ هم وقتی سراغ دوره‌های مختلف تاریخی می‌رویم، هر دوره‌ای که از امنیت بالاتری برخوردار بوده است، در آن دوره شاهد درخشش و دستاوردهای بیشتری هستیم. امروز در بحث امنیت، نه فقط ایران بلکه منطقه خاورمیانه به صورت ویژه و خاص مدیون سردار سلیمانی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی را به عنوان پاسدار و شخصیتی که بیشترین سهم را در بحث امنیت کشور داشته است، می‌شناسیم. امنیتی که همواره مدنظر خیرخواهان کشور بوده است و اگر به متون دینی خودمان هم مراجعه کنیم، اهمیت مسئله امنیت را مشاهده می‌کنیم. با ظهور اسلام و بعثت پیامبر اکرم (ص)، میان قبائل عرب که با هم در جنگ بودند، اخوت، برادری و صلح و امنیت برقرار شد. در کلام امام علی (ع) نیز این موضوع مطرح شده است که هیچ نعمتی برتر از نعمت امنیت نیست.
غفاری تصریح کرد: امروزه در سطح جهان، در دپارتمان‌ها و مراکز علمی دنیا، بحث امنیت یک بحث کلیدی است که در دو بخش امنیت سخت و امنیت نرم مطرح می‌شود. آنچه امروزه مدنظر است این است که باید به هر دو بخش به صورت توامان توجه کرد. پایه و ریشه امنیت نرم در حوزه فرهنگی است. شهید سلیمانی گرچه در درجه اول یک فرد نظامی است، اما توانست با نوع نگاهی که به مسائل و جامعه داشت، این دو وجه امنیت سخت و نرم را با هم ترکیب کند.
وی همچنین تأکید کرد: قطعاً در مواجه با دشمن به امنیت سخت نیاز است، اما امنیت نرم و به‌دست آوردن دل آحاد جامعه موضوع بسیار کلیدی است و به همین خاطر از شهید سلیمانی به عنوان سردار دل‌ها یاد می‌شود. دیدن لایه‌ها و بخش‌های مختلف جمعیت، نداشتن دید محدود، داشتن سعه صدر و قدرت تحمل بالا، کار کردن با مجموعه‌های مختلف به‌رغم داشتن دیدگاه‌های متفاوت، از ویژگی‌های ممتاز شهید سلیمانی بود که ایشان را به یک سرمایه نمادین و قهرمان ملی برای کشور تبدیل کرده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: چنین رویدادی که این فرصت را برای عالمان و دانشجویان فراهم می‌کند تا از دریچه علمی و پژوهشی به شخصیت و اثرگذاری شهید سلیمانی بر جامعه ورود پیدا کنند، فرصت بی‌بدیلی خواهد بود و این امکان را فراهم می‌کند تا با یک نگاه گسترده و علمی، این شخصیت مورد توجه قرار گیرد و تولیدات این رویداد نیز قطعاً می‌تواند برای جامعه علمی و فرهنگی کشور اثرگذار باشد.

 

فرزاد جهان‌بین: سردار سلیمانی بدون توجه به خط‌کسی‌های سیاسی برای مردم فداکاری می‌کرد
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، به ذکر ارکان اساسی مکتب حاج قاسم اشاره و تأکید کرد: رکن اول مکتب شهید سلیمانی، اصل نظام و دفاع از نظام سیاسی جمهوری اسلامی است. بحث دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی جزو خط‌کشی‌های فکری است که شهید سلیمانی بر آن تأکید داشت. جمهوری اسلامی حرمی دارد که باید حفظ شود اگر این حرم تقویت شود سایر حرم‌ها تقویت می‌شود و اگر تضعیف است سایر حرم‌ها نیز تضعیف می‌شوند. جریان‌های سیاسی اگر می‌خواهند نسبت خودشان را با مکتب سلیمانی بدانند، باید بررسی کنند که چقدر مواضع و اظهارنظرهایشان باعث تقویت یا تضعیف نظام اسلامی می‌شود.
جهان‌بین با بیان اینکه مکتب شاخصه دوم مکتب فکری شهید سلیمانی توجه به ولایت فقیه و اهمیت این مقوله در نظام اسلامی است و تبعیت از ولی‌فقیه محور کارها و فعالیت‌های ایشان بوده است، افزود: ایشان در جایی تأکید داشتند: خودمان را سرگرم تحلیل‌های بیهوده نکنیم، در جهان و زیر سیطره هجمه‌های فراوان باید به دو چیز تمسک کنیم و آن دو منادی امام (ره) و ولایت فقیه است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: بحث فداکاری برای مردم ذیل نظام ولایت، بدون خط‌کشی‌های سیاسی، رکن سوم مکتب حاج قاسم است. ایشان همانطور که در بحث‌های حکمرانی قائل به انقلابی‌گری و غیرانقلابی‌گری بودند و شرط احراز مسئولیت در انقلاب اسلامی را بحث انقلابی‌گری می‌دانستند، در بین مردم این خط‌کشی را قبول نداشتند. این رفتار مطابق این سخن امیرالمؤمنین (ع) است که می‌فرمایند: مردم دو دسته‏‌اند، یا برادر دینی تو هستند، یا انسانی مانند تو. پس خودی و غیر خودی در بین مردم وجود ندارد، اما حتماً قائل به این بودند که خودی و غیرخودی در احراز مسئولیت‌ها وجود دارد.
جهان‌بین، رکن چهارم مکتب حاج قاسم را بحث مقاومت عنوان کرد و افزود: شهید سلیمانی قائل به این مسئله بودند که جز در سایه مقاومت و ایستادگی با تدبیر، نمی‌توان دشمن را عقب نشاند. به عنوان مثال، در بحث حضور و دفاع از سوریه اعتراضاتی مطرح بود، اما منتقدان این موضوع را تفکیک نمی‌کردند که در شرایط فعلی مسئله‌ای وجود دارد که اگر مدیریت نشود، چه عواقبی برای کشور خواهد داشت. در بحث اینکه چرا وارد سوریه شدیم، شهید سلیمانی چند مسئله را در این زمینه مطرح کردند که حل آنها از راه دیپلماسی غیرممکن است. وقتی منطق طرف مقابل این است که شما از لحاظ دینی واجب‌القتل هستید، آیا امکانی برای دیپلماسی وجود دارد؟ اینجا جهاد نیاز است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: حاج قاسم باور داشت مقاومت می‌تواند پیروزی به دنبال داشته باشد. اعتقاد به این موضوع داشتند که مقاومت نکنیم، هر قدمی که ما عقب‌نشینی می‌کنیم، دشمن یک قدم جلوتر خواهد آمد. حتی اگر قرار است مذاکره‌ای صورت بگیرد، باید به پشتوانه ایستادگی و مقاوت باشد که اگر این‌طور نباشد، دشمن هر روز درخواست فزاینده‌ای خواهد داشت و ما مجبور به عقب‌نشینی می‌شویم. به تعبیر پیامبر مکرم اسلام (ص)، خداوند صلح و عزت را در نوک پیکان‌ها و تیزی شمشیرها قرار داده است، یعنی اگر صلحی هم قرار است به دست بیاید، باید در سایه اقتدار، و نه در سایه گفتمان خواهش و التماس و حل مسئله به هر قیمتی حاصل شود.
جهان‌بین خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز ویژه برنامه‌هایی تدارک دیده است که عمدتاً از جنس برنامه‌های علمی و تبیین مکتب حاج قاسم است و هر میزان این گفتگوها و نشست‌ها تقویت شود، به نشر و تثبیت اندیشه‌های حاج قاسم کمک خواهد کرد.
 

روز شنبه ۱۳ دی‌ماه مصادف با سالروز شهادت سردار سلیمانی، ر بزرگداشت ملی-دانشجویی سیدالشهدای مقاومت به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

کلید واژه ها: سردار سلیمانی


نظر شما :