معرفی بازی باستانی Patolli (پاتولی)

۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۷ کد : ۲۱۶۱ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در زمان ورود اسپانیایی‌ها به مکزیک، آزتک‌ها پاتولی بازی می‌کردند. در اسناد تاریخی ثبت شده است که این بازی بیشتر توسط نجیب‌زادگان و اشراف‌زادگان بازی می‌شده است. شاه مونتزوما (Montezuma)، (پنجمین امپراطور آزتک‌ها)، بازی اشراف را در قلعه خود را تماشا می‌کرد. این بازی شباهتی نیز به بازی‌های مسابقه‌ای رومیزی هندی که روی صفحه‌های متقاطع بازی می‌شوند، مانند پاچیسی دارد. این شباهت اتفاقی است چراکه هیچ تماسی بین اختراع بازی‌های مربوطه و ورود فاتحان اسپانیایی بین این دو تمدن وجود نداشته است. اگر قوانین اصلی مربوط به patolli توسط آزتک‌ها ثبت شده باشد، متأسفانه در جنگ‌ها همراه با بسیاری دیگر از مطالب فرهنگی آزتک‌ها نابود شدند. برخی از اسناد اولیه اسپانیایی‌ها از این بازی باقی مانده است، اما هیچ یک از این قوانین کامل نیستند.
معرفی بازی باستانی Patolli (پاتولی)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی باستانی Chaturanga

هنرهای باستانی، پلی برای باخبر شدن از بازی‌های رومیزی

کشف راز بازی باستانی پنجیکنت

 

معرفی بازی باستانی Patolli (پاتولی)
بازی patolli (پاتولی) که توسط آزتک‌ها (یک تمدن سرخ‌پوست در مکزیک) بازی می‌شد، یک بازی مسابقه‌ای رومیزی روی صفحه‌ای متقاطع بود. مهره‌هابا توجه به پرتاب پنج لوبیا که از یک سمت علامت‌گذاری شده بودند و از طرف دیگر ساده یا سفید بودند، دور صفحه بازی مسابقه می‌دادند. قوانین کاملی برای این بازی باقی نمانده اس ، اماR.C Bell ، مورخ بازی‌های رومیزی، یک بازسازی قابل قبول برای آن‌ها پیشنهاد داده است. در مقاله امروز، به معرفی این بازی می‌پردازیم.

 


تاریخچه
در زمان ورود اسپانیایی‌ها به مکزیک، آزتک‌ها پاتولی بازی می‌کردند. در اسناد تاریخی ثبت شده است که این بازی بیشتر توسط نجیب‌زادگان و اشراف‌زادگان بازی می‌شده است. شاه مونتزوما (Montezuma)، (پنجمین امپراطور آزتک‌ها)، بازی اشراف را در قلعه خود را تماشا می‌کرد. این بازی شباهتی نیز به بازی‌های مسابقه‌ای رومیزی هندی که روی صفحه‌های متقاطع بازی می‌شوند، مانند پاچیسی دارد. این شباهت اتفاقی است چراکه هیچ تماسی بین اختراع بازی‌های مربوطه و ورود فاتحان اسپانیایی بین این دو تمدن وجود نداشته است. اگر قوانین اصلی مربوط به patolli توسط آزتک‌ها ثبت شده باشد، متأسفانه در جنگ‌ها همراه با بسیاری دیگر از مطالب فرهنگی آزتک‌ها نابود شدند. برخی از اسناد اولیه اسپانیایی‌ها از این بازی باقی مانده است، اما هیچیک از این قوانین کامل نیستند.

 


قوانین بازی
قوانین زیر توسط R. C. Bell در سال ۱۹۶۰ در کتابش به نامBoard and Table Games ، که از اسناد اولیه اسپانیایی گرفته شده است، وضع شد. در مواردی که منابع کافی وجود نداشت، Bell قوانین اضافی را اغلب از بازی‌های دیگر گرفته است.

۱. پاتولی در صفحه‌ای متقاطع متشکل از ۶۰ مربع بازی می‌شود. اندازه ۸ مربع با علامت‌گذاری‌های قلمی شکل بین آن‌ها کاهش می‌یابد. ۸ مربع دیگر در انتهای صلیب گرد می‌شوند.

 


۲. وقتی دو نفره بازی می‌کنید، هر بازیکن ۶ مهره دارد. وقتی سه نفره بازی می‌کنید، هر بازیکن ۵ مهره دارد و وقتی چهار نفره بازی می‌کنید، هر بازیکن ۴ مهره دارد. مهره‌های هر بازیکن از نظر رنگ با یکدیگر تفاوت دارند. بازیکنان بازی را با مهره‌هایشان که در دستشان قرار دارند شروع می‌کنند، چراکه باید صفحه بازی خالی باشد.
۳. ۵ لوبیا حرکت مهره‌ها را کنترل می‌کنند. لوبیاها در یک طرفشان علامت‌گذاری شده‌اند و سمت دیگرشان سفید است. سکه‌ها یا چوب‌های ریخته‌گری می‌توانند به عنوان جایگزین استفاده شوند. امتیاز لوبیاها هنگام پرتاب، یک امتیاز در سمت علامت‌گذاری شده است یا اگر هر پنج لوبیا به سمت علامت‌دارشان قرار بگیرند، ده امتیاز به دست می‌آید. وقتی همه لوبیاها با سمت سفیدشان بیایند، هیچ امتیازی به دست نمی‌آید.
۴. یک جایزه در یک گلدان قرار داده می‌شود. همچنین در این مرحله مبلغی از مجازات تعیین می‌شود. تله‌هایی نیز در این بازی وجود دارند.

 


۵. لوبیاها در ابتدای بازی توسط هر بازیکن پرتاب می‌شود. بازیکنی که بالاترین امتیاز را در پرتاب دارد، بازی را شروع می‌کند و دوباره لوبیاها را مانند قانون ۶ پرتاب می‌کند.
۶. بازیکنی که نوبتش است،، لوبیاها را پرتاب می‌کند. اگر دوباره لوبیاها با سمت سفیدشان بیایند، هیچ امتیازی به دست نمی‌آید و نوبت آن بازیکن می‌سوزد.
۷. هر بازیکن در اولین نوبت خود از میدان مرکزی نزدیک به خود یه مهره را وارد صفحه می‌کند و با توجه به امتیاز خود در پرتاب لوبیاها، در اطراف مسیر صفحه حرکت می‌کند. بازیکن جهت حرکت را برای مهره‌های خودش، در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت تعیین می‌کند. بازیکنان مسیرشان را در طول بازی حفظ خواهند کرد، اما هر بازیکن خودش انتخاب می‌کند که در چه جهتی حرکت کند. بنابراین مهره‌ها ممکن است در طول بازی در جهات مشابه یا مخالف حرکت کنند.

 

 

۸. هنگامی که یک بازیکن یک مهره در صفحه دارد، دیگران می‌توانند فقط با آمدن یک لوبیا با سمت علامت‌گذاری شده وارد صفحه بازی شوند. همچنین آمدن یک لوبیا به ورود مهره جدید نیازی ندارد و بازیکن می‌تواند به جای آن مهره‌ای را که از قبل روی صفحه است منتقل کند.
۹. هنگامی که یک بازیکن بیش از یک مهره در صفحه بازی دارد، بازیکن می‌تواند هر مهره را مطابق با امتیاز پرتاب حرکت دهد.
۱۰. بهتر است که مهره‌ها در یک مربع تصرف شده قرار نگیرند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، نمی‌توان آن مهره را جابجا کرد و به جای آن مهره دیگری باید منتقل شود. این امکان نیز وجود دارد که با پرتاب خاصی هیچ مهره‌ای قابل حرکت نباشد.

 


۱۱. اگر بازیکن قادر به حرکت باشد، باید حرکت کند، حتی اگر تمام حرکت‌های موجود به ضررش باشد.
۱۲. اگر بازیکن قادر به حرکت نیست، باید جریمه پرداخت کند.
۱۳. اگر یک بازیکن در یکی از مربع‌هی کوچک شده در کنار علامت‌های قلمی قرار بگیرد، باید یک جریمه، دو برابر مبلغ توافق شده را به حریف (های) خود بپردازد.
۱۴. بازیکنی که در یکی از مربع‌های گرد شده در انتهای صلیب فرود بیاید، نوبت دیگری دریافت می‌کند.
۱۵. پس از یک دور چرخیدن دور صفحه بازی، مهره باید با یک پرتاب دقیق به آخرین مربع (یعنی همان مربع قبل از مربعی که بازیکن حرکتش را شروع کرده) برسد. با تمام کردن هر مهره، بازیکن جریمه‌های حریفان خود را دریافت می‌کند.
۱۶. بازیکنی که همه مهره‌های خود را بازی کند و تمام مراحل بازی را انجام دهد، برنده بازی است و جایزه بازی را می‌برد.

 


Bellپیشنهاد می‌کند که این بازی را ۴ نفره انجام دهیم. بازیکنانی که مقابل هم نشسته‌اند یک تیم تشکیل می‌دهند و تیمی که ابتدا زودتر همه مهره‌ها را از حرکت دهد (بسوزاند)، برنده بازی است، نه یک فرد خاص. می‌توان قوانین مربوط به جایزه و جریمه‌ها را نادیده گرفت. قرار گرفتن در یک مربع علامت‌گذاری شده به شکل قلمی مانند قانون ۱۳ در عوض مجازات دیگری را سبب می‌شود. ساده‌ترین پیشنهاد این است که بازیکن نوبتش را از دست بدهد. پیشنهاد دیگر ن مجازات مضاعف است مثلاً مهره باید در خلاف مسیرش حرکت کند.

 


استراتژی‌های بازی پاتولی
از آنجا که نمی‌توان مهره‎‌ها را در یک مربع اشغالی قرار داد، همه مهره‌ها از تصرف در امان هستند. با این حال، این اتفاق باعث مسدود شدن مسیر دیگر بازیکنان می‌شود که تاکتیک جالبی است. اگرچه معمولاً جلوگیری از پیشرفت حریف به طور کامل غیرممکن است، اما یک ردیف مهره در مربع‌های متوالی مانع پیشرفت حریف می‌شود. مربع‌های مجازات می‌توانند در مسدود کردن کمک کنند. بیشترین شانس پرتاب‌ها، ۲ و ۳ است که هر کدام در پنج پرتاب از هر شانزده بار انجام می‌شود. هر یک از پرتاب‌های ۱ و ۴ اغلب در نصف پرتاب‌ها اتفاق می‌افتد. امتیاز ۱۰ در هر ۳۲ اتفاق می‌افتد، و همینطور امتیاز صفر نیز همین شانس را دارد. وقتی بازیکن از تاکتیک بلاک کردن استفاده می‌کند یا وقتی مهره‌ها به پایان حرکتخود نزدیک می‌شوند، باید این اعداد را در نظر گرفت.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منبع


http://www.cyningstan.com/game/1165/patolli

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ باستانی


نظر شما :