بیشترین خسارت تحریم ها، از دست رفتن سرمایه اجتماعی بود/تعهدات برجام تعهداتی نیست که قراردادساز باشند ماهیت آن اعلامی است

۲۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۸ کد : ۲۱۶۵ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
گفتگوی دانشجویی با عنوان «آینده برجام در دولت بایدن» به همت مرکز گفتگوف مناظره و آزاداندیشی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در این نشست موضوعات پیام افشاردوست، کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر بایدن تصمیم به برگشت به برجام و رفع تحریم ها بگیرد، احتمالاً شاهد گشایشی در دولت یازدهم خواهیم بود.
به جریان انداختن FATF ، پالسی از طرف روحانی به بایدن است.
ما در قراردادهای بین المللی موضع برابری نداریم.


آرش شهلایی، کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-جنوب دیگر شرکت کننده این گفتگو با بیان اینکه ترامپ بزرگترین هدیه را به بایدن داد (بایدن به هر قراردادی که ترامپ از آن خارج شد برگردد قهرمان است) گفت: اینکه برجام در اقتصاد ما چگونه تجلی پیدا کند، صرفاً یک بحث مدیریتی است.
تمام سرمایه ها در کوتاه مدت قابل انباشت هستند غیر از سرمایه اجتماعی. بیشترین خسارت تحریم ها، از دست رفتن سرمایه اجتماعی بود.
با بازگشت به برجام و جذب سرمایه خارجی شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود و برای افزایش جذب سرمایه خارجی نیاز به زیرساخت نهادی داریم.

مهران طرحی، دکترای حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی نیز در ادامه این گفتگو تصریح کرد: ایران در مذاکرات دوباره دست بالاتر را خواهد داشت.
ما خیلی نباید امیدوار باشیم که برجام ۲۰۱۵ را احیا کنیم.
تعهدات برجام تعهداتی نیست که قراردادساز باشند ماهیت آن اعلامی است.
برجام در مدت فعال بودنش نشان داد که در جذب سرمایه خارجی بسیار موثر بود.
ما در فضایی برجام را قبول کردیم که تحریم های سازمان ملل روی کشور بود و ممکن بود حمله نظامی را مطرح کند.
باید حواسمان باشد که (در بحث حمایت از تروریسم و…) اجماع جهانی علیه ما اتفاق نیفتد.
نگاه پس زننده ای به حقوق و دیپلماسی و تجارت بین الملل نداشته باشیم.


در ادامه علی نوری‌پور، کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران اذعان داشت: آمریکا برجام را یک پروژه مقدماتی برای رسیدن به یک توافق بزرگتر می دید.
آمریکا اجرای برجام را فدای اهداف کوتاه مدت خود نمی کند.
اگر آمریکا برای برگشت به برجام شروط بگذارد و رویکرد ترامپی داشته باشد، ایران باید اقداماتی مانند طرح اخیر مجلس (از سرگیری فعالیت های هسته ای و…) را انجام دهد.
در حال حاضر موضوعات منطقه ای، مرکز ثقل اهداف سیاسی دولت بایدن، در قبال ایران است.
آمریکا نه مایل است و نه توان آن را دارد که با بازگشت به برجام بر سیاست داخلی ایران تاثیر بگذارد.
 


نظر شما :