۷ راز موفقیت درس خواندن

۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۳ کد : ۲۱۷۵ دانستنی‌های دانشجویی
همه دانشجویان در تلاشند که بهترین شیوه‌ها و روش‌ها را برای فراگیری مواد درسی، یاد بگیرند. چند نکته‌ی خیلی مهم وجود دارد که قصد داریم به شما بگوئیم تا با انجام آن بتوانید در کلاس درستان موفق‌ترین باشید.
۷ راز موفقیت درس خواندن

محیط آرام و راحت انتخاب کن
مکانی را برای درس خواندن انتخاب کن که منظم باشد و در آن عوامل حواس پ‌رتی وجود نداشته باشد. هر چیزی را که ممکن است باعث حواس‌پرتی‌تان شود از محل مطالعه دور کنید. همچنین به نور کافی محل مطالعه هم توجه داشته باشید، درس خواندن در اتاق تاریک خوب نیست. افراد در محیط ساکت، روشن و سرشار از اکسیژن بهتر درس می‌خوانند و تمرکز می‌کنند.

با دیگران درس بخوان
از یک دوست و همراه که روش‌های مطالعاتی مشابه شما را دارد کمک بگیر، این کار سرعت درس خواندن شما را بالا می برد و به تثبیت مطالب جدید در ذهنتان کمک میکند. با دوستان‌تان قرار بگذارید و یادداشت‌های‌تان را مقایسه کنید و اشکالات یک‌دیگر را بر طرف کنید. درس خواندن گروهی باعث می‌شود کمبودهای‌تان را بشناسید و برطرف کنید. البته این موضوع به سبک درس خواندن شما هم مربوط میشود اما حتی الامکان یک جلسه را برای مرور با دوستانتون انتخاب کنید.

استراحت کن و پاداش بگیر
پس از استراحت و بازیابی انرژی‌تان از درس خواندن نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید تا اینکه خودتان را در مطالعه‌ی بی‌وقفه غرق کنید. برای هریک ساعت درس خواندن ۱۰ دقیقه به خودت استراحت بده ولی محیط درس خواندن را ترک نکن.(مثال: برای بریدن تمام تنه های درخت یک جنگل باید زمانی را صرف تیز کردن اره ی خود کنید.)

از چالش افزایش ساعت مطالعه استفاده کن
ساعت مطالعه خود را کم‌کم افزایش دهید، ممکن است با این کار در هفته۲ تا ۳ ساعت به زمان مطالعه شما اضافه شود.

از خودتان سؤال بپرسید
این کار کمک می‌کند به یاد بیاورید تا پیش از این چه خوانده‌اید. دقیقاً همان کلمات جزوه‌تان را به کار نبرید و روش بیان کاربردی‌تری به کار ببرید. بلند بلند پاسخ سؤالات را توضیح دادن هم ممکن است سودمند باشد. میتوانید برای مرور به طور خلاصه تیترهای مربوط را یا بنویسید یا آنهارا در ذهنتان یا با به زبان آوردن مرور کنید.

تکالیف و آزمون‌های پیشین را مرور کنید
آزمون‌های پیشین را مرور کنید و پاسخ‌های اشتباه و سؤالاتی را که بی‌پاسخ گذاشته‌اید بررسی کنید. این کار به ویژه برای آزمون‌های جامع که کطالب قبلی را هم شامل میشود، مفید است.
(مثال: مطالبی که در ذهن ماست مانند سنگیست که در دریاچه می افتد هرچه بیشتر زمان مرور طول بکشد سنگ از زاویه ی دید ما دور تر میشود. مرور می‌تواند سنگ را به سطح آب بیاورد و دوباره جلوی چشم ما و هرچه بیشتر مرور انجام شود سنگ (مطالب) بیشتر در ذهن ما باقی میماند.)

ایجاد فلش کارت ها برای نکات
میتوانید برای درس‌هایی که دارای کلمات و نکاتی مهم هستند فلش کارت درست کنید یا اگر زمانش رو ندارید تهیه کنید. این کار برای تقویت حافظه و یادگیری بسیار موثر است. همچنین می‌توانید چند دقیقه پیش از به خواب رفتن به مطالعه‌ی درسی بپردازید.

کلام آخر
برای موفقیت در درس خواندن روش‌های مختلفی وجود دارد و نمی‌توان یک روش خاص را به افراد مختلف توصیه کرد. استفاده از تجربۀ افراد موفق و بهره‌گیری از روش‌هایی که آنان در موفقیت پیش گرفته‌اند، سهم بزرگی در موفقیت شما دارد.

اگر شما هم راه خوبی برای درس خواندن می‌شناسید، برای ما بنویسید.


نویسنده: الهام بیات- حامد حجتی
 

کلید واژه ها: روش مطالعه


نظر شما :

sara ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۰:۵۹
ممنون عالی بود https://articlefarsi.ir/downloads/category/science/training/
سپهر خیامی ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۹
سلام و احترام مطالب عالی بود ممنون.