برای بهبود شرایط اقتصادی ایران پیوستن به fatfضروری است

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۵ کد : ۲۲۸۹ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
اولین مناظره مرحله یک هشتم نهایی نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، صبح امروز ۱۴ اسفندماه با گزاره «برای بهبود شرایط اقتصادی ایران پیوستن به fatfضروری است» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، جهانگیر سایان از گروه فرهنگ که به عنوان موافق در این مناظره حضور پیدا کرده بود، در طرح بحث خود با بیان اینکه پیش از هر چیزی عوامل متعددی بر روی اقتصاد اثر‌‌گذار است ، گفت: برای بهبود اقتصاد ایران یکسری اقتدامات باید انجام شود که fatf یکی از آنها است.
سایان ادامه داد: fatf یک اقدام مالی است که از کشورها می‌خواهد از خود در برابر تروریسم و پولشویی محافظت کند. کشورهای ایران و کره شمالی تنها دو کشوری هستند که عضو این گروه ویژه اقدام مالی نیستند.
وی بیان کرد: همان طور که می‌دانید ارتباط داشتن کشورها و ملت‌ها با هم در علم اقتصاد یک اصل ضروری است و رشد اقتصادی یکی از ضروریات ملاک‌های بهبود اقتصاد تلقی می‌شود، برای اینکه به رشد اقتصادی برسیم باید تولید و توزیع مناسبی وجود داشته باشد و به صادرات و واردات کالا هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که هر دو به رشد اقتصادی کمک می‌کنند.
سایان گفت: عدم پیوستن به fatf مشکلات بسیاری را برای مبادلات مالی به وجود می‌آورد، مبادلاتی که برای صادرات و واردات بسیار ضروری است و نپذیرفتن آن علاوه موجب از بین رفتن مبادلات بانکی می‌شود که حتی ارتباط ما با چین و روسیه را قطع می‌کند. ممکن است این سوال پیش آید که آیا با پیوستن به fatf همه چیز درست خواهد شد یا خیر؟ بهبود اقتصادی حاصل خواهد شد؟ یا خیر؟ اینگونه نیست چرا که یکسری اقدامات برای بهبود شرایط اقتصادی ضروری است. پیوستن fatf تلاش برای رفع تحریم و اصلاحات ساختار مدیریتی از جمله اقداماتی است که باید انجام شود حضور ایران در لیست سیاه fatf باعث می‌شود که موسسات پولی دنیا حاضر نباشد که تراکنش‌های مالی را با ایران انجام دهد پس از انتقال پول از طریق سوئیفت و سیستم مالی بین‌المللی برای ما موثر نیست پس مجبوریم که نقل و انتقالات پول را از طریق کانال‌هایی مانند صرافی و سایر راه‌های هزینه بر استفاده کنیم.
وی بیان کرد: انتقال پول از طریق واسطه‌ها و به صورت حواله تحت عنوان پوشش های مختلف باعث می شود که ما مبالغ بسیاری پول را هدر دهیم. محدودیت‌ها علاوه بر اینکه حجم معاملات بین‌المللی ایران را به شدت کاهش می‌دهند که به شکل مستقیم نیز روی اقتصاد کشور تاثیرگذار است. در واقع هزینه‌های سنگینی را به ایران تحمیل می‌کند و مبادلات پولی که برای غذا و دارو که مشمول تحریم نمی‌شوند را به این دلیل که عضو fatf نیستیم به سختی انجام می‌دهیم و حتی نمی‌توانیم از طلب‌هایی که در خارج از کشور داریم برای خریدهای دارویی استفاده کنیم. تولید و توزیع دو مولفه ای هستند که در رشد اقتصادی سهیم هستند نه پیوستن به اف ای تی اف

در ادمه این مناظره ، میرانصاری از گروه حقوقی و مخالف این مناظره گفت: ابتدای هر بحث باید تعیین محل نزاع داشته باشیم. fatf مبارزه با پولشویی را به همراه دارد در حالی که خود ما قانون مبارزه با پولشویی را داریم اساساً وظیفه مبارزه با پولشویی وظیفه کمیته‌ای ابه نام fiv که در دولت وجود دارد.
میرانصاری ادامه داد: گفته شد که برای مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم باید به fatf بپیوندیم. اول باید تعریفی از تروریسم و تعریفی از پولشویی داشته باشیم. در حال حاضر ما در شرایط تحریمی بزرگ هستیم. در این شرایط برای اینکه بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را بچرخانیم باید بدانیم. راه‌های فرعی و منابعی برای دور زدن تحریم پیدا کنیم ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم که بتوانیم منابع خود را با کشورهای دیگر مبادله کنیم. حال اگر fatf را بپذیریم این معاده از ما میخواهد گزارش‌های آزاد از تراکنش‌های مالی خود داشته باشیم. بسیاری از این تراکنش‌ها مربوط به راه‌های دور زدن تحریم است و اگر این کار را انجام دهیم به خود تحریمی دامن می‌زنیم.
این عضو تیم حقوقی گفت:‌نکته دوم این است که fatf تأکید دارد که با تروریسم مبارزه می‌کند در حالیکه ما در سال ۱۳۹۴ قانون مبارزه با تروریسم را به تصویب مجلس رساندیم fatf می‌آید و می‌گوید که شما به این معاهده پیوسته‌ای اما تعریف ما با شما در مورد تروریسم متفاوت است. این یعنی اینکه شما حق ندارید بگویید گروه تروریستی چیست؟ بلکه ما باید تشخیص بدهیم ما در اینجا یعنی سازمان ملل و برخی نهادهای مشابه، اینها می‌گویند وزارت دفاع شما، حزب الله، وقتی ما fatf را قبول کردیم آن وقت خود تحریمی به وجود می‌آید چرا که باید اموال این ارگان‌ها را پس از تحریم مصادره کنیم و آنها را به عنوان مجرم تحویل مقامات قضایی بین‌المللی بدهیم.

عبدالعلی طوسی از تیم فرهنگ در دفاع از گزاره مورد بحث گفت: ما معتقدیم که پیوستن به fatf از ضروریات است و دلیل آن هم این است که به مناسبات سیاسی و امنیتی هیچ اشاره‌ای ندارد. خیلی وقت‌ها ممکن است که در مناسبات امنیتی یکسری ضعف به وجود بیاید اما اقتصاد پیشرفت کند مانند بسیاری از کشورها که یک سری امتیازات داده و امتیازات بسیار زیادی به دست آوردند.
وی افزود: ما یک کشور وارد کننده بسیاری از اقلام هستیم. در حال حاضر در تهیه بسیاری از این اقلام که مشمول تحریم هم نمی‌شوند دچار مشکل شده‌ایم.
مطهره جنتی از تیم حقوقی نیز در مخالفت با گزاره این مناظره گفت: ما نمی خواهیم به مباحث سیاسی ورود کنیم اما این گزارش شاید به صورت ظاهری مباحث سیاسی نداشته باشد اما در بطن خود قطعاً این مباحث را شامل می‎‌شود وگرنه ما معتقدیم fatf یک موضوع فنی است و نه سیاسی.

طوسی از تیم فرهنگ گفت: اقتصاد یک علم است و نمی‌توان با اعتقادات فردی و اجتماعی آن را بهبود داد تا جهانی نشویم استانداردها بالا نمی‌رود و از حالت سکونی که داریم نمی‌توان بر قطار در حال حرکت پرید. باید شفافیت وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری باشد. این سرمایه‌گذار به دلیل عدم شفافیت موجود حاضر نیست سرمایه‌گذاری کند.
جنتی از گروه حقوقی نیز یادآور شد: چه ضمانتی وجود دارد که پیوستن به fatf تحریم‌ها را کم کند. ما نمی‌گوییم که گزاره حرف دیگری می‌زند. گزاره برای بهبود شرایط اقتصادی پیوستن به fatf را ضروری می‌داند. اگر پیوستن به fatf برای بهبود شرایط اقتصادی ضروری است بسیاری از دولتمردان ما می‌گویند هیچ ضمانتی وجود ندارد که تحریم‌ها برداشته شود.
وی افزود: دوستان می‌گویند fatf شفافیت را به دنبال خود دارد و می‌گوید باید برای مبارزه با پولشویی شفافیت داشت. در این حالی است که ما قانون مبارزه با پولشویی را داریم. Fiu هم وظیفه‌اش مبارزه با پولشویی است.
جنتی یادآور شد: چون زیرساخت و فقدان مدیریت اقتصادی نداریم ممکن است با مشکل مواجه شویم.
 

کلید واژه ها: نهمین دوره مناظره


نظر شما :