برای مقابله با تحریم‌‌های غرب، ایران باید سیاست نگاه به شرق را در پیش بگیرد؟

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۴ کد : ۲۳۰۱ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
مخالفت و موافقت با گزاره «برای مقابله با تحریم‌‌های غرب، ایران باید سیاست نگاه به شرق را در پیش بگیرد»، موضوع اولین مناظره امروز نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی بود.

در ادامه نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان کشور اولین مناظره امروز با گزاره «برای مقابله با تحریم‌‌های غرب، ایران باید سیاست نگاه به شرق را در پیش بگیرد» بین دو گروه «رمز و راز» از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان تیم موافق و تیم فرهنگ از استان هرمزگان به عنوان تیم مخالف برگزار شد.
احمد عابدنژاد از گروه موافق در ابتدای مناظره تقسیم بندی جزئی را مطرح کرد و گفت: سیاست گذاری بر مبنای دو اصل صورت می گیرد نیازهای داخلی و مقتضایات بین المللی که سیاست داخلی و سیاست خارجی را تشکیل می‌دهد. هدف از اینکه سیاست داخلی را به وجود می آوریم این است که شکوفایی و رشد در استعدادهای کشور به وجود بیاوریم، توان داخلی را با سیاست داخلی به توان حداکثری برسانیم که باعث می شود ملت ما استعدادهای خودشان را پیدا کنند و در صحنه بین المللی خود را نشان دهند سیاست خارجی هم می گوید منافع ملی ما به شرط حفظ استقلال و تمامیت ارزی ما چگونه محقق شود.
وی ادامه داد: من می خواهم سیاست داخلی را از سیاست خارجی جدا کنم. سیاست خارجی را از سه منظر که برای ما مسلمانان مهم است مطرح می‌کنم. سیاست خارجی از منظر قرآن و پیامبران بر این بوده که به دنبال گفت وگو به امت خودشان و ارسال حرف هایشان به دیگر امت ها بودند.
عابدنژاد تصریح کرد: پیامبر اسلام فرموده‌آند علم را پیدا کنید حتی اگر در دوردست ترین شهرها و مناطق باشد. در آیه ۱۴۱ سوره نساء آیه نفی سبیل بیان می کند مسلمانان نباید تحت سلطه بیگانه و کفار باشند پس با این دو اصل متوجه می شویم که باید با کشورهای دیگر ارتباط داشته باشیم و دیپلماسی داشته باشیم اما به شرط اینکه زیر سلطه کشورهای دیگر نرویم.
وی مطرح کرد: انقلاب اسلامی چه اهدافی دارد؟ استکبار ستیزی، دفاع از مستضعفان و ظلم ستیزی. جامعه شناسان مطرح دنیا با اینکه نه دین دارند و نه مسلمانان هستند در مورد روابط بین المل معتقدند در شرایط امروز که در عصر ارتباطات قرار داریم مهم ترین چیزی که کشور را به انزوا می رساند خود تحریمی است که بسیار زیادتر از تحریم های غرب و آمریکا مخرب است.
این عضو گروه موافق گفت: بیایید واقع بین باشیم. امروزه در منطقه نمی توانیم به انزوا برویم ما در وسط خاورمیانه قرار داریم یا باید به مرجعیت سیاسی در منطقه برسیم یا یک هژمونی بزرگ منطقه تبدیل شویم. در خاورمیانه نظمی موجود است که نفع آمریکا است و جمهوری اسلامی در ۴۲ سال اخیر در حال از بین بردن این نظم است که به نفع آمریکا و رژیم اسرائیل است. باید نظم موجود در خاورمیانه را به نفع خودمان رقم بزنیم.
جهانگیر سایانی از تیم فرهنگ (گروه مخالف) نیز در آغاز سخنان خود غرب و شرق را در این گزاره تبیین کرد و گفت: اولین بار شرق و غرب توسط عرفا مطرح شد. این دو واژه در مسیر تاریخی خودشان تغییر معنا پیدا کردند. در بیان سیاسی منظور از غرب آمریکا و کشورهای اروپایی و منظور از شرق روسیه و چین و گاهاً هند است.
وی ادامه داد: در ابتدا باید ببینیم چرا یک نه بزرگ در برابر غرب وجود دارد؟ دوستان گفتند باید گفت و گو کنیم و انزوا خوب نیست ما هم تأیید می‌کنیم اما اگر دلیل مخالفت با غرب پرهیز از تمایل به غرب است متمایل شدن به شرق هم مخالف دیدگاه انقلاب و شعار نه شرقی و نه غربی است.
سایانی افزود: البته برخی می گویند منظور از شرق شوروی کمونیست است اما چین هم همچنان کمونیستی است؛ ببینید چین با قسمت مسلمان نشینش یا روسیه با مسلمانان چچن چگونه رفتار می‌کند. اگر این کشورهای شرقی بخواهند در قبال دریافت منافعی تعهداتی با غربی‌ها داشته باشند باز هم به شرایط کنونی خواهیم رسید.
وی ادامه داد: در هشت سال جنگ ایران و عراق چین به ایران سلاح فروخت و سه برابر ایران به عراق سلاح فروخت. چین بعد از تحریم ها دارایی ها ایران را بلوکه کرده در مورد روسیه هم اگر نخواهیم به قراردادهای ننگین که موجب جدا شدن بخش‌هایی از ایران شد هم اشاره نکنیم، به خاطز منافعی که از غرب دریافت می کرد در تکمیل نیروگاه بوشهر و دادن سامانه اس ۳۰۰ تعلل کرد. در یک دهه گذشته در دولت احمدی نژآد در چندین مرحله سیاست نگاه به شرق را در پیش گرفتیم اما لقه دندانگیری نسیبمان نشد آنها از شرایط ضعیف شده ایران سوء استفاده می کنند و روسیه اعلام می کند تولید نفت خود را به حدی افزایش می‌دهد که جایگزین نفت ایران شود.
سایانی به پرونده هسته ای ایران که در ۱۵ بهمن ۸۴ به شورای امنیت رفت نیز اشاره کرد و گفت: چپن، روسیه و هند که ما روی حمایت آنها حساب کرده بودیم به ضرر ما رأی دادند و پرونده به شورای امنیت که امریکا حق وتو در آن دارد رفت. چین و روسیه به تمام پرونده های ایران در شورای امنیت رأی مثبت داده‌اند.
وی گفت: چین با وجود مخالفت با خروج آمریکا از برجام به تدریج خود را با تحریم ها هماهنگ کرد. از تابستان ۹۷ تا ۹۹ چین، هند و روسیه همراستا با تحریم های حداکثری آمریکا عمل کرده‌اند.
بهزادیان از گروه موافق مناظره را ادامه داد و گفت: گروه مقابل گریزی به برجام زد و گفت ۱۳ سال برای مذاکراتی که تحت شدیدترین پادمان های بین المللی صورت گرفت کار کردیم اما نتیجه آن این بودکه در مقابل حیرت جهانی غرب به این پیمان پشت پا زد. مقام معظم رهبری فرموده اند در سیاست خارجی ترجیح شرق به غرب، ترجیح همسایه به بیگانه و ترجیح فرهنگ مشترک به غیر مشترک از اولیت های امروز ما است. زیبنده نیست از شعار نه شرقی نه غربی برداشت سطحی داشته باشیم. این شعار ایدئولوژیک است و سیاست های اقتصادی چین دیگر کمونیستی نیست و اگر نتوانیم اقتصادمان را از بن بست خارج کنیم کمونیست از دل فقر بیرون می آید و کشور خودمان به سمت بی دینی می‌رود.
وی افزود: اینکه چین به ایران و عراق سلاح فروخته پس نتیجه می گیریم تنها دلیل آن در معادلات بین‌المللی منافع ملی کشورشان است. ژاپن در جهت منافع ملی مشترک خود با آمریکا علی‌رغم اینکه آمریکا به این کشور حمله هسته‌ای داشته است همکاری می کند. ما در قراردادهای بین‌المللی خود ضعف داریم در قرارداد اقتصادی حتی در قرارداد ورزشی ویلموتس هم ضعف داریم که...
طوسی از گروه مخالف، استدلال کرد: دوستان به احادیث و آیات اشاره کردند علم مختص شرق نیست و شامل شرق و غرب می شود؛ غرب در خیلی از زمینه ها پیشروتر از شرق در علم است. در آیه ۱۴۱ سوره نساء نفی سبیل صد در صد استقلال مهم است اما این شامل شرق هم می شود اگر فرصت به آنها بدهیم آنها هم سلطه می کنند. اولویت شرق منافع ملی و اقتصادی خودشان است شکی در آن نیست با توجه به وضعیت اقتصادی آمریکا این کشور بازار بزرگتری برای چینی ها است و ساده‌انگارانه است که انتظار داشته باشیم از بازار آمریکا به نفع بازار ایران خارج شوند.
وی ادامه داد: چین عملاً از تحریم های آمریکا حمایت کرده در موازنه قدرت آنها طرف آمریکا را می گیرند و از توانمندیشان در جهت اثرگذاری به نفع ما استفاده نکردند. ما شرق مستقل نداریم شرق هم وابسته به غرب است. اشاره کردید فرهنگ و شرایط فرهنگی مشابه با شرق داریم اکنون به لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی به مثابه چین و روسه نیستیم.
عابدنژاد از گروه رمز و راز نیز گفت: گفت‌وگو به معنای این نیست که ما خودمان را در دامن شرق یا غرب بیندازیم. همانطور که آنها برای منافع ملیشان با ما به گفت و گو می پردازند ما هم همین کار را می کنیم. غرب پیشرفته تر از شرق است این را ما قبول داریم به همین دلیل باید به طرف شرق برویم چون ۱۳ سال خودمان را به آب و آتش زدیم که با غرب گفت وگو کنیم که شد تحریم. از طرف دیگر غرب مواد اولیه و خام ما را می‌‌خواهد و در ازایش به ما کالا می دهد اما شرق از ما کالا می‌گیرد.
عابدنژاد افزود: کشوری مثل سوئد از ما یخچال نمی گیرد اما در پاکستان می توانیم یخچال بفروشیم. فکر نکنید که دیپلماسی و گفت وگو انداختن خودمان در دامن آنها است. متأسفانه ما گزاره را درک نکردیم. در شرایط فعلی که غرب درها را بسته باید چه کنیم؟ آیا به شرق نگاه نکنیم و به خود تحریمی بپردازیم؟ انزوایی که دوستان از آن صحبت می کنند باعث می شود از افغانستان هم عقب بمانیم.
سایانی از گروه مخالف گفت: ما صحبت از انزوا نمی‌کنیم صحبت از توازن در سیاست خارجی می کنیم اگر الترناتیوی در برابر شرق نباشد از ما سوء استفاده می کنند نگاه صرف به شرق کارساز نیست. تکنولوژی صنایع ما قدیمی است و عمده تکنولوژی لازم ما در غرب است. شرق نمی تواند احتیاجات جامعه ما را تأمین کند. کشورهای شرقی ثابت کردند تا جایی در جبهه ایران بازی می کنند که منافع ملی آنها تأمین شود پس نمی توانیم به سیاست صرف نگاه به شرق نگاه داشته باشیم بهترین سیاست پیوستن به اف ای تی اف وگفت وگو با غرب است. ایران به روابط گرم با شرق و غرب نیاز دارد. می توانیم به سمت توسعه اقتصادی پیش برویم به شرطی که شرایط سیاسی مانع صنعتی شدن نشود. دوستان گفتند شرق کالای ما را می خرد چین کجا از ما کالا می‌خرد؟
بهزادیان در جمع بندی نظرات گروه موافق گفت: در جنگ ایران و عراق کل دنیا پشتیبان عراق بودند اگر با این استدلال بخواهیم سیاست خارجی را پیش ببریم باید برویم در خانه هایمان بنشینیم. اکنون خود عراق تبدیل به شریک اقتصادی ما شده است. ما فقط در مورد منافع ملی صحبت می کنیم. ندیدم دوستان دلیل منطقی برای مخالفت با ایجاد ارتباط با غرب بیاورند دلایلی که می اورند شعارزدگی است.
وی اضافه کرد: دلایل ما برای موافقت با گزاره دسترسی به بازارهای بزرگ ۴.۵ میلیارد انسان در شرق است. توازن تجاری مناسبی که با شرق داریم به دلیل اینکه غرب از ما مواد خام می گیرد و مواد مصرفی می دهد اما می توانیم به شرق کالا بفروشیم. منافع بالایی داریم از نظر گره خودن منافع اقتصادی، فرهنگی و همسایه بودن که هزینه مبادلاتی ما با شرق داریم را کمتر می کند. شرق فقط چین و روسیه نیست، هند، کره و … هم شرق هستند.
بهزادیان تأکید کرد: توازن تکنولوژی و توازن بالای فناورانه شرق دلیل ما برای موافقت با گزاره است. تکنولوژی مورد نیاز ما در شرق است. در شرق ارزهای متفاوت وجود دارد یکی از آسیب هایی که خوردیم سیطره دلار است. بدون فروش نفت و مبادلات ارزی چطور این توانایی را برای ساخت زیرساخت ها و خودکفایی داخلی فراهم کنیم؟ ما همکاری نظامی در سوریه با روسیه داشتیم که هیچکدام تحت سیطره نبود، نتیجه این همکاری این بود که داعش در کمترین زمان ممکن ریشه کن شد. خیلی از سامانه های موشکی ما با GPS شرقی کار می کند. در میادین مشترک نفتی ما از آنجایی که نتوانستیم تکنولوژی لازم را وارد کنیم همسایه‌ها ده ها برابر از منابع نفتی برداشت بیشتری دارند.
طوسی در جمع بندی گروه مخالف هم گفت: اینکه گفت وگو در دامان افتادن نیست را ما هم موافقیم پس باید با دو طرف قدرت گفت و گو کنیم. فقط گفت و گو با شرق دست شرق را برای سیطره باز می گذارد کدام کشور شرق حاضر شد علیه تحریم با ما همکاری کند؟
وی ادامه داد: کشورهای ابرقدرت شرق هم از ما مواد اولیه می خواهند شما پاکستان را مثال زدید کشوری مانند پاکستان در حوزه بین الملل قدرتی ندارند. قیاس غلطی است چون این کشورها در عرصه بین المللی توانی ندارند. گفتید شرق هم تکنولوژی دارد پاکستان چه تکنولوژی دارد؟
طوسی افزود: شماگفتید ایران در قرارداد بستن مشکل دارد برجام هم یک قرار داد است پس می توان برجام بهتری هم امضاء کرد. کشور عراق را مثال زدید در حالی که عراق هم حاضر نیست به خاطر تحریم ها پول های ما را بدهد و هم پیمان با ما نیست عمان دارایی های ما را نمی دهد ارتباط علمی در گرو ارتباط با آمریکا است چون دست کشورها در ارتباط علمی را می بندد.
وی در پایان گفت: توازن قدرت تنها راهی است که می توانیم به سمت توسعه برویم. روسیه هم اعلام کرده متحد نظامی ایران نیست متحد نظامی اسرائیل است. آزادی و استقلال با ارتباط با یک ابر قدرت به دست نمی آید باید با هر دو ارتباط داشت. دسترسی به بازارهای بزرگ را مثال زدند زمینه اقتصادی در شرق...
 

کلید واژه ها: نهمین دوره مناظره


نظر شما :