با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد:

وبینار تخصصی مشاغل سبز با محوریت مدیریت پسماند

وبینار تخصصی مشاغل سبز با محوریت مدیریت پسماند به همت سازمان دانشجویان استان کردستان و با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی روز یکشنبه ۱۰ اسفند برگزار شد. در این نشست نبی احسنی (مسئول ارتباط با جامعه و شرکت¬های پارک علم و فناوری استان کردستان) و صیاد شیخی (مشاور باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی جهاددانشگاهی) به سخنرانی پرداختند.
وبینار تخصصی مشاغل سبز با محوریت مدیریت پسماند

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در ابتدای وبینار احسنی اظهار بیان کرد: حرکت به سوی اقتصاد سبز راهی برای توسعه پایدار و ریشه کنی فقر است. مشاغل سبز فعالیت‌هایی در بخش صنعت، کشاورزی، ساختمان و خدمات را در برمیگیرد که ضمن حفظ محیط زیست ضوابط کار شایسته مانند دستمزد کافی، شرایط ایمن، حقوق قانونی کارگران و حمایتهای اجتماعی را برآورده میسازند.
وی در ادامه افزود: امروزه دنیا به این نتیجه رسیده است که با توجه به فعالیت‌های مخرب محیط زیستی فجایعی در حال وقوع است که باید از آن جلوگیری کرد و در همین راستا امروزه بسیاری از کشورهای دنیا به مشاغل سبز روی آورده‌اند؛ این مشاغل دارای ویژگی‌ها و چارچوب‌هایی هستند که میتوان به آنها ورود پیدا کرد تا آینده بهتری داشته باشند.
احسنی با اشاره به تغییرات اقلیمی، کاهش منابع آبی کشور و افزایش پسماندها بیان کرد متاسفانه مسئولین و سیاستمداران ما نسبت به مقوله محیط زیست بی تفاوت بوده و آن را به عنوان مانعی برای رشد و توسعه کشور تلقی میکنند.
احسنی در پایان بیان کرد بخشهای اصلی مشاغل سبز در حوزه‌های مختلف از جمله باغداری، کشاورزی، ساختمان، انرژی، ماهیگیری، جنگلداری، کارخانجات، حمل و نقل، مدیریت آب و مدیریت پسماند و … است و از جمله ویژگیهای این مشاغل میتوان به کاهش مصرف انرژی و مواد خام، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، به حداقل رساندن پسماند، آلودگی حفاظت و احیای اکوسیستم، کاهش اثرات محیط زیستی و توسعه پایدار اقتصادی اشاره کرد.

در ادامه این وبینار شیخی در خصوص مطالبه گری دانشجویان بیان کرد مطالبه گری باید براساس رویکردهای جایگزین محور باشد در واقع زمانی که از سازمانی مطالبه گری میکنند در کنار آن باید به راه حل‌های موجود نیز بپردازند. زیرا مطالبه گری با رویکرد صرفاً انتقادی روش کارسازی نیست و متاسفانه در کشور ما به جای فکر کردن به راه حل فقط به دنبال آن هستیم که مطالبه را صرفاً به منظور انتقاد پیش ببریم این امر سبب میشود تشکل دانشجویی به عنوان یک تشکل که احساساتی تصمیم میگیرد و مشکلات و شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را درک نمیکند شناخته شود و حلقه اتصال آن با سایر سازمان‌ها از بین برود.
شیخی اظهار کرد: تشکلهای دانشجویی به دلیل دسترسی به منابع علمی این قابلیت را دارند که آموزشهایی را مبتنی بر روشهای به روز شده ارائه دهند.
وی در ادامه بیان کرد: در جامعه پذیرش آموزش و ترویج از سوی قشر دانشجو و تشکل‌های دانشجویی پذیرفته شده است چرا که جامعه و دانشجو قشری آگاه و آشنا با مسائل و مشکلات جامعه است و به همین منظور تشکل‌های دانشجویی بهترین راه برای برقراری ارتباط موثر با جامعه است که متاسفانه امروزه آنچنان که باید اعتمادی بین جامعه و سازمان¬ها وجود ندارد که بتوانیم به صورت بهینه از آن استفاده کنیم.
شیخی یکی از مشکلات موجود برسر راه کسب و کارها را عدم شناخت موضوع دانست و افزود: تا شناخت کاملی از موضوع و ذینفعان و تجربیات و موفقیتهای علمی در این زمینه وجود نداشته باشد قطعاً ورود به آن موضوع سبب شکست خواهد شد، گرچه امروزه فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام قابلیت تبلیغات، بازاریابی و اطلاع رسانی را دارند اما شناخت کافی را به شما نمیدهد.
شیخی در پایان یاداور شد: تخصص گرایی و فعالیت در حوزهای که در آن تخصص دارید و همچنین ارتباط با ارگانها سبب موفقیت شما در کسب و کارهایتان خواهد شد.
 


نظر شما :