معرفی بازی «کانکت (اتصال)»

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۲ کد : ۲۳۰۴ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
به مناسبت فرا رسیدن سال نو، از امروز عیدانه‌هایی را تقدیم شما همراهان همیشگی دبیرخانه بازی‌های خلاق سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی می‌کنیم. در این عیدانه‌ها، هر روز ۳ بازی ساده و خانوادگی که تقریباً همه آن‌ها را بلدیم و با ساده‌ترین ابزار موجود قابل بازی کردن هستند، معرفی می‌کنیم. در ادامه به معرفی اولین بازی از این سری عیدانه‌های نوروزی، یعنی بازی «کانکت (اتصال)» می‌پردازیم.
معرفی بازی «کانکت (اتصال)»

گردآوری: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی سفالگر (قسمت اول)

معرفی بازی سفالگر (قسمت پایانی: تجربه ما)

معرفی بازی کاستل (Nox)

معرفی بازی «اصفهان (Yspahan)»

معرفی بازی سوسکی (Cock Roach Poker)

 

معرفی بازی «کانکت (اتصال)»
به مناسبت فرا رسیدن سال نو، از امروز عیدانه‌هایی را تقدیم شما همراهان همیشگی دبیرخانه بازی‌های خلاق سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی می‌کنیم. در این عیدانه‌ها، هر روز ۳ بازی ساده و خانوادگی که تقریباً همه آن‌ها را بلدیم و با ساده‌ترین ابزار موجود قابل بازی کردن هستند، معرفی می‌کنیم. در ادامه به معرفی اولین بازی از این سری عیدانه‌های نوروزی، یعنی بازی «کانکت (اتصال)» می‌پردازیم.
روش بازی کردن
یک نفر مجری بازی شده و یک کلمه در ذهن خود انتخاب می‌کند و سپس، حرف اول آن کلمه را اعلام می‌کند. هدف باقی بازیکنان این است که این کلمه را حدس بزنند. روش حدس زدن به این صورت است که هر شخص یک کلمه را حدس زده ولی در ذهن خود نگه داشته و براساس کلمه‌ای که در ذهن خود انتخاب کرده، یک نشانی به بقیه می‌دهد. برای مثال، فرض کنیم که مجری، حرف «ب» را اعلام کرده است (مثلاً «باران»)؛ یک نفر کلمه «ببر» را حدس زده است و با توجه به روش بازی، به جای اعلام صریح کلمه «ببر»، باید آن را طوری در لفافه اعلام کند که مجری نتواند کلمه «ببر» را حدس بزند ولی دست کم یک نفر از بقیه بازیکنان باید بتواند این کلمه را حدس بزند. مثلاً بگوید «حیوان درنده» و یک بازیکن دیگر غیر از مجری باید با این اشاره به کلمه «ببر» برسد. نکته اینجاست که مجری هم می‌تواند با این اشاره به کلمه «ببر» برسد. برای اینکه مجری نتواند کلمه بازیکنان دیگر را حدس بزند، باید به صورت غیرمستقیم بقیه بازیکنان را راهنمایی کرد، مثلاً یک بازیکن به دیگری بگوید «عکسی که دیروز در لپ‌تاپ فلانی دیدی» با این هدف که «فلانی» و یا کسی که در جمع بوده و این عکس را دیده، آن کلمه را حدس بزند ولی مجری نتواند کلمه مورد نظر بازیکن را حدس بزند. اگر مجری در هر زمانی کلمه مورد نظر بازیکن را حدس زد، باید اعلام کند که مثلاً «ببر نیست». اگر بازیکن دیگری کلمه مورد نظر بازیکن را حدس زد، باید بگوید «کانکت» و به محض کانکت شدن (وصل شدن یا ارتباط گرفتن) این دو نفر، بقیه بازیکنان شروع به شمردن از ۱۰ تا صفر می‌کنند.در هر زمانی که مجری بتواند این کلمه را حدس بزند باید آن را اعلام کند، به این ترتیب ارتباط قطع شده و به اصطلاح «دیسکانکت» می‌شوند. اگر مجری کلمه درستی را حدس نزد ولی مرتبط با سوال پرسیده شده بود (مثلاً برای حیوان با حرف «ب»، بلبل را حدس زد به جای ببر، شمردن مجدداً از ۱۰ شروع می‌شود) اما اگر تا پایان ۱۰ شماره مجری کلمه را حدس نزد، دو نفر کانکت شده باید آن کلمه را هم‌زمان و به جای شماره صفر اعلام کنند. اگر هر دو واقعاً یک کلمه در ذهنشان بوده باشد، مجری باید حرف بعدی کلمه موردنظر خودش را اعلام کند (در اینجا «ا» با توجه به کلمه باران) و بازی این بار با دو حرف «با» ادامه پیدا می‌کند. این روند آن قدر ادامه پیدا می‌کند که کلمه اصلی حدس زده شود.
قوانین بازی
۱. مجری می‌تواند کلمه خود را هر زمانی که خواست عوض کند. به این شرط که کلمه همچنان با همان حروف کلمه قبلی باشد و دوم اینکه کلمه جدید، قبلاً در همین بازی توسط دیگران اعلام نشده باشد.
۲. در نسخه اولیه بازی، همیشه مجری بالاخره بازنده می‌شود. برمبنای پیشنهاد ما، کسانی که اشتباه کانکت می‌کنند (یعنی در شماره صفر مشخص می‌شود هر کدام چیز دیگری در نظر داشته‌اند) را می‌توان از این دست بازی (نه لزوماً) محروم کرد و اگر همه حذف شوند، مجری برنده می‌شود.
قوانین بازی با تعداد زیاد
۱. اگر تعداد بازیکنان زیاد باشد، می‌توان کانکشن‌های دیسکانکت شده را هم حذف کرد که مجری برنده شود.
۲. در بازی با تعداد زیاد، افرادی که می‌خواهند کلمه‌ای حدس بزنند باید دست خود را بالا گرفته و درخواست گفتن حدس خود را بدهند، مجری در هر اجرا به یکی از افرادی که در انتظار حدس زدن کلمه هستند، اجازه می‌دهد حدس خود را بیان کند.
قوانین انتخابی
۱. هربار که شمارش معکوس از سر گرفته می‌شود، می‌توان یک ثانیه از مهلت مجری کم کرد که از پراکنده‌گویی وی جلوگیری شود. به این ترتیب که برای دومین حدس به وی ۹ ثانیه وقت داده شود، برای سومین حدس ۸ ثانیه و همین‌طور تا پایان.
۲. اگر تعداد افراد کم باشد، در صورت اشتباه کانکت شدن دو نفر (کلمات متفاوتی را پس از اتمام شمارش معکوس اعلام کرده باشند) به جای محرومیت آن دو نفر، یا فقط نفر کانکت شده محروم شود و یا به مجری فرصت داده شود تا آخرین حرف خود را پس بگیرد و در حقیقت به او فرصت تغییر کلمه‌ی انتخابی‌اش را بدهیم.
بازی تیمی
می‌توان این بازی را بین دو تیم نیز انجام داد. در این حالت تیم مجری سعی می‌کنند با هم، تیم مقابل را دیسکانکت کنند.
توبت‌دهی بین دو تیم می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود:
۱. اینکه هر تیم به نوبت کلمه‌ای را انتخاب کند و نقش مجری را داشته باشد. پس از پیدا شدن تمام کلمه، نوبت به تیم مقابل می‌رسد.
۲. اینکه هر دو تیم کلمه‌ای انتخاب کنند، یک تیم شروع به بازی کند، اگر نتوانست ظرف مدت معینی، مثلاً یک دقیقه، حداقل یک حرف از کلمه تیم مقابل را بیابد، نوبت به تیم مقابل می‌رسد. در واقع فاصله بین دو کانکت موفق باید کمتر از مدت معینی باشد. در این حالت سرعت و هیجان بازی بالاتر می‌رود.
۳. می‌توان برای رعایت انصاف کلمات با طول یکسان انتخاب کرد، اما نباید فراموش کرد که در واقع پیشرفت بازی به در مهارت اعضای تیم در کانکت کردن و پیدا کردن حرف بعدی است که ربطی به کلمه انتخاب شده ندارد.
هر چقدر اعضای جمع به یکدگیر نزدیک و با هم صمیمی باشند، بازی جالب‌تر و سخت‌تر می‌شود چرا که راحت‌تر می‌توان کلمات مشترکی پیدا کرد که به ذهن بقیه نرسد. در این مورد خاص فرض کنید دو نفر از اعضای جمع هم مدرسه‌ای باشند و نام یکی از معلم‌های مشترکشان «داوود» است. اگر بازیکنی بتواند کلمه مورد نظر را قبل از اتمام حروف حدس بزند، نوبت به بازیکن بعدی می‌رسد تا به کلمه‌ای دیگر فکر کند. کانکت را این روزها به سادگی می‌توانید از طریق تماس تصویری با دوستان نزدیک خود بازی کنید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 


منبع


https://github.com/fzerorubigd/connect-party-game
https://vigiato.net/p/89704

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ خانوادگی بازی‌ دورهمی بازی‌های نوروزی


نظر شما :