معرفی بازی «گرگم‌به‌هوا» یا «بالابلندی»

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۰ کد : ۲۳۲۳ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
در روزهای عید که همه خانواده و اقوام دورهم جمع هستیم (البته در شرایطی که کرونا نباشد)، یکی از بازی‌هایی که می‌تواند بچه‌ها را سرگرم کرده و در کنار شادی باعث فعالیت‌های فیزیکی و تقویت قوای جسمانی افراد می‌شود، «گرگم‌به‌هوا» است. بازی «گرگم‌به‌هوا» بازی‌ای است که بیشتر مخصوص کودکان است ولی بزرگ‌ترها نیز می‌توانند این بازی را انجام دهند و لذت ببرند. این بازی نیازی به هیچ ابزاری ندارد و فقط یک فضای آزاد می‌خواهد. در روزهای عید، حتماً این بازی را انجام دهید.
معرفی بازی «گرگم‌به‌هوا» یا «بالابلندی»

گردآوری: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی «گردو شکستم»

معرفی بازی «بیست‌سوالی»

معرفی بازی «سایکو (روان‌پزشک)»

معرفی بازی «گل‌واژه»

معرفی بازی «گل یا پوچ»

 

معرفی بازی «گرگم‌به‌هوا» یا «بالابلندی»
در روزهای عید که همه خانواده و اقوام دورهم جمع هستیم (البته در شرایطی که کرونا نباشد)، یکی از بازی‌هایی که می‌تواند بچه‌ها را سرگرم کرده و در کنار شادی باعث فعالیت‌های فیزیکی و تقویت قوای جسمانی افراد می‌شود، «گرگم‌به‌هوا» است. بازی «گرگم‌به‌هوا» بازی‌ای است که بیشتر مخصوص کودکان است ولی بزرگ‌ترها نیز می‌توانند این بازی را انجام دهند و لذت ببرند. این بازی نیازی به هیچ ابزاری ندارد و فقط یک فضای آزاد می‌خواهد. در روزهای عید، حتماً این بازی را انجام دهید.
نام محلی: قورد قورد (قورد گَلدی)
اهداف کلی: پرورش روحیه ایثار: تعاون و نوع‌دوستی و استقامت
اهداف جزئی: بهبود عمل‌ها و عکس‌العمل‌ها
تعداد بازیکنان: ۱۰ الی ۳۰ نفر
محوطه بازی: ۲۰×۳۰ متر
اهداف پرورشی بازی: تقویت قوای عمومی بدن، آمادگی جسمانی، تقویت عضلات پاها، تشخیص موقعیت، افزایش هوش، سرعت عمل، هماهنگی اعصاب و عضلات، ایجاد شادی و نشاط، تلاش برای رسیدن به هدف.
«گرگم‌به‌هوا» یا «بالابلندی»، یک بازی کودکانه است که در اشکال و فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. در این بازی ابتدا بازیکنان در محل بازی جمع می‌شوند و یکی از آن‌ها به قید قرعه با عنوان گرگ معرفی می‌شود. او تلاش می‌کند سایر بازیکنان را که در محوطه بازی پراکنده هستند، تعقیب و از پشت با دست لمس کند. بازیکنان دیگر موقعی که در جای بلندتری نسبت به گرگ بایستند از دست گرگ در امان هستند. گرگ در کمین است تا هنگامی که بازیکنان جای خود را عوض می‌کنند، به یکی از آن‌ها دست بزند، که در این‌صورت آن بازیکن گرگ می‌شود و جای گرگ قبلی را می‌گیرد و بازی را دوباره ادامه می‌دهند.

روش بازی
نحوه بازی به این صورت است که از بین چند نفر، یک نفر به عنوان گرگ انتخاب می‌شود و وظیفه او گرفتن بقیه است و بقیه باید از دست او فرار کنند. افراد می‌توانند برای در امان‌بودن از دست گرگ، به مکانی که از سطح زمین ارتفاع بیشتری داشته (حداقل ۲۰ سانتیمتر) رفته و در آنجا استراحت کنند و گرگ در این زمان نمی‌تواند آن‌ها را بگیرد. هرگاه گرگ کسی را با دست خود بزند، آن شخص گرگ جدید می‌شود و گرگ قبلی باید از دست او فرار کند و به یک بلندی پناه ببرد. این بازی معمولاً در محیط‌های باز انجام می‌شود و تعداد شرکت‌کنندگان در آن نامحدود است.
یکی از ایرادهای بازی این است که قانون مشخصی برای مدت زمان اقامت افراد در بلندی ندارد؛ بنابراین همه می‌توانند به یک بلندی رفته و مدت زمان طولانی در آنجا بمانند و کاری از دست گرگ برنمی‌آید، که این کار باعث بی‌مزه شدن بازی و از بین رفتن هیجان آن می‌شود. البته بازیکنان بسته به سن و سال می‌توانند قوانینی برای رفع این ایراد بگذارند. به طور مثال هیچ شخصی حق ندارد بیشتر از ۱۰ ثانیه در یک بلندی بماند و گرگ هم حق ندارد که در کنار افرادی که در بلندی هستند، در انتظار بماند تا پس از اتمام ۱۰ ثانیه فوراً آ‌ن‌ها را بگیرد و باید حداقل از آن‌ها ۵ متر فاصله بگیرد. در این صورت هم بازی جریان می‌یابد و هم هیجان بیشتری خواهد داشت.
البته این بازی نکاتی نیز دارد که به جذاب‌تر شدن بازی کمک می‌کنند و شما می‌توانید به صورت دلخواه آن‌ها را انتخاب کرده و یا در بازی از آن‌ها استفاده نکنید:
• دو نفر، دست یکدیگر را گرفته باشند، یعنی هنگامی که یکی از آن‎ها تحت تعقیب گرگ قرار گرفته و در گوشه‌ای از زمین به خطر افتاده، یکی از دوستانش می‌تواند با استقبال خطر به سویش برود و به او کمک کند (برادر کمکم کن). پس چنانچه فردی توسط گرگ لمس و یا از خط محدوده خارج شد، بنابر رای بقیه بازیکنان یا برکنار می‌گردد و یا به جای گرگ انجام وظیفه می‌نماید و اگر دو بازیکن همواره در کنار هم باشند، اخطار می‌گیرند.
• این بازی در بعضی جاها، با تفاوت کمی به اجرا در می‌آید. بدین‌صورت که وقتی گرگ، یکی از آن‌ها را لمس کرد و یا زد، آن بازیکن، دستش را روی ناحیه لمس‌شده می‌گذارد و در کنار گرگ اصلی به شکار سایرین می‌پردازد. در ادامه بازی است که بر تعداد گرگ‌ها افزوده می‌شود و بازی تا آخرین نفر ادامه می‌یابد و فردی که بتواند از این مهلکه جان سالم بدر ببرد، برنده مسابقه است.
برای شیرینی و جذابیت بازی می توان از چاشنی (استوپ و استارت) در مواقع خطر استفاده کرده و با گفتن آن گرگ را مجبور به صبر و انحراف کنند.
بازی محلی و جذاب «گرگم‌به‌هوا» یا «بالابلندی»، به روش دیگری نیز انجام می‌شود که جذابیت بسیار بالایی دارد. در این شیوه، ابتدا بازیکنان، دور هم جمع شده و از میان خود یکی را به عنوان گرگ و یکی را به عنوان گوسفند تعیین می‌کنند. بقیه به عنوان بره پشت سر گوسفند، در حالیکه دو دستی از کمر یکدیگر گرفته‌اند، تشکیل یک ستون مرتب را می‌دهند.گرگ در مقابل گوسفند، به طور روبه‌رو، ایستاده است. بازی با خواندن عبارت زیر، همراه با انجام حرکات موزون مربوط به عبارت اجرا می‌شود.
بره‌ها: ننه من گرسنمه (هماهنگ و هم‌صدا)
گوسفند: صدا نکن، گرگ اومده (با حالت هیس!)
گرگ: گرگم و بره می‌برم (با دست‌های باز)
گوسفند: تا جون دارم نمی‌ذارم (با زدن دست بر سینه)
گرگ: چنگال من تیزتره (با پنجه‌کردن دست‌ها)
گوسفند: دنبه‌ی من لذیذتره (با لرزاندن دست‌ها)
گرگ: بابام میگه دنبه بیار (با اشاره به پشت)
گوسفند: دنبه ندم چی می‌کنی؟ (با دست‌های گره‌کرده؟)
گرگ: خورد و خمیرت می‌کنم دنبه به جونت می‌کنم...
گرگ جست‌وخیزکنان جواب می‌دهد و حمله را شروع می‌کند، در این حال گوسفند جان خود و بره‌هایش را در خطر می‌بیند، دست‌هایش را به شکل صلیب باز کرده و با حرکت به چپ و راست که عنوان دفاع را دارد، بدون اینکه گرگ را بگیرد از بره‌هایش محافظت می‌کند و می‌گوید: خونه‌ی خاله کدوم وره؟ همچنین تمامی بره‌ها برای حفظ ردیف ستون به تبعیت از او، در حالی که پشتا پشت به این سوی و آن سوی می‌روند، جواب می‌دهند: خونه‌ی خاله از این وره، از این وره و از اون وره… از اون وره.... و گرگ همچنان سعی در گرفتن لااقل یکی از بره‌ها دارد، و مشخص است بره‌ای که تنبلی کند و از ستون خارج شود، با لمس دست گرگ، به دام می‌افتد و اسیر می‌شود و در کنار محوطه بازی را تماشا می‌کند، دوباره بازی با عبارت: ننه من گرسنمه شروع و تا اسیرشدن یکی از بره‌ها ادامه می‌یابد و همین طور بازی تکرار می‌شود تا تمامی بره‌ها اسیر شوند و یک دور بازی تمام شود. در دور بعدی جای و نقش گرگ و گوسفند عوض می‌شود.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع


https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D9%85_%D8%A8%D9%87_%D9%87%D9%88%D8%A7
https://www.beytoote.com/fun/native-games/local-play-air-tag.html
https://saednews.com/fa/post/gorgam-be-hava

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ دورهمی بازی‌ خانوادگی بازی‌‎های نوروزی بازی‌های نوروزی


نظر شما :