معرفی بازی‌های «علمی _ تخیلی (Science_Fiction)»

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۳ کد : ۲۳۸۳ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
«بازی‌های علمی _ تخیلی» اغلب دارای مضامینی است که مربوط به احتمالات تصور شده در علوم مختلف می‌باشند. اغلب افراد وقتی به کلمه «علمی _ تخیلی» برمی‌خورند، فکر می‌کنند این مضمون به آینده مربوط است ولی چنین مضامین و در واقع چنین بازی‌هایی نیازی به آینده‌نگری ندارند و می‌توانند بر اساس گذشته هم ساخته شوند. به عنوان مثال، نوشته‌های «ژول ورن» و «حماسه جنگ ستارگان» در گذشته نوشته شده است. بسیاری از محبوب‌ترین بازی‌های علمی _ تخیلی با توجه به داستان‌های فضایی ساخته می‌شوند و اغلب شامل نژادهای بیگانه هستند. در ادامه، با معرفی ۱۱ بازی رومیزی که در این سبک ساخته شده‌اند، بیشتر با این سبک آشنا می‌شویم:
معرفی بازی‌های «علمی _ تخیلی (Science_Fiction)»

گردآوری و ویرایش: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی‌های کارتی (قسمت پایانی)

معرفی بازی‌های کارتی مجموعه‌سازی (Collectible Card Game)

معرفی بازی‌های اقتصادی (Economic Games)

معرفی دسته بازی‌های roll & write

معرفی «بازی‌های نقش‌آفرینی (Role Playing Games)»

 

معرفی بازی‌های «علمی _ تخیلی (Science_Fiction)»
«بازی‌های علمی _ تخیلی» اغلب دارای مضامینی است که مربوط به احتمالات تصور شده در علوم مختلف می‌باشند. اغلب افراد وقتی به کلمه «علمی _ تخیلی» برمی‌خورند، فکر می‌کنند این مضمون به آینده مربوط است ولی چنین مضامین و در واقع چنین بازی‌هایی نیازی به آینده‌نگری ندارند و می‌توانند بر اساس گذشته هم ساخته شوند. به عنوان مثال، نوشته‌های «ژول ورن» و «حماسه جنگ ستارگان» در گذشته نوشته شده است. بسیاری از محبوب‌ترین بازی‌های علمی _ تخیلی با توجه به داستان‌های فضایی ساخته می‌شوند و اغلب شامل نژادهای بیگانه هستند. در ادامه، با معرفی ۱۱ بازی رومیزی که در این سبک ساخته شده‌اند، بیشتر با این سبک آشنا می‌شویم:

 

بازی «جنگ ستارگان: عصیان (Star Wars: Rebellion)»


۱. معرفی بازی «جنگ ستارگان: عصیان (Star Wars: Rebellion)»
این بازی در سال ۲۰۱۶ توسط «Fantasy Flight Games» عرضه شد و در آن نبرد بین امپراتوری گالاکتیک و سربازان اتحاد ربل شبیه‌سازی شده است. این بازی، برای دو تا چهار بازیکن طراحی شده است که زمانی بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ دقیقه برای اتمام هر دست آن نیاز است. در این بازی، شما یا کنترل امپراتوری گالاکتیک را بر عهده می‌گیرید یا در نقش سربازان اتحاد ربل به بازی می‌پردازید. این بازی دارای بیش از ۱۵۰ مجسمه پلاستیکی از دنیای استار وارز به همراه دو صفحه بازی است که ۳۲ سیستم دنیای استار وارز را شامل می‌شود. در عین حال، سازندگان بازی توانسته‌اند بازی را به نحوی طراحی کنند که علاوه بر وسعت بسیار زیاد، تا حد بسیار زیادی یک تجربه کاملاً شخصی باشد. شخصیت‌هایی مانند «لیا اورگانا، مون موتما، موف تارکین بزرگ و امپراتور پالپاتین» نیز در بازی حضور دارند و در نقش رهبران بازی ایفای نقش می‌کنند. بازی حتی دارای تعدادی ماموریت مخفی نیز است که در راستای پیروزی انجام می‌شوند که لحظات حساس سه‌گانه اول جنگ ستارگان را تداعی می‌کنند. شما می‌توانید لوک اسکای‌واکر را برای تمرینات مختص به جدای‌های به داگوباه بفرستید یا از طریق دارت ویدر، تله‌ای برای هان‌سولو قرار دهید تا وی تبدیل به یک مجسمه شود. بازی در سیستم‌های ستاره‌ای مختلفی جریان دارد و برای به پیروزی رسیدن، بسیاری از جنگنده‌ها و نیروهای شما در این راه از بین خواهند رفت. سیاره‌های مختلف، گاهی در اختیار اتحاد ربل قرار می‌گیرند و گاهی امپراتوری آنها را به تصرف در میاورد. شما در نقش امپراتوری، می‌توانید از سربازان اتحاد ربل بازجویی کنید یا در نقش اتحاد ربل، دت استار را از بین ببرید.

 

بازی «نخستین مریخی‌ها: ماجراجویی در مریخ (First Martains: Adventure on the Red Planet)»


۲. معرفی بازی «نخستین مریخی‌ها: ماجراجویی در سیاره مریخ (First Martians: Adventure on the Red Planet)»
بازی رومیزی «First Martians: Adventures on the Red Planet» که براساس بازی موفق و پرجایزه‌ی «Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island» ساخته شده، بازیکنان را در شرایطی جدید و جذاب که همراه با نبرد در سیاره مریخ می‌باشد،قرار داده است و بازیکنان را با مجموعه جدیدی از چالش‌ها و ماجراجویی‌ها روبه‌رو می‌کند. استفاده از برنامه‌های تلفن همراه در کنار این بازی فکری، که به متعادل کردن بازی و جذاب‌تر چالش‌های آن کمک می‌کند، به بازیکنان این امکان را می‌دهد که شرایط واقعی و بسیار هیجان‌انگیزی را در این بازی تجربه کنند. علاوه بر این، در بازی، امکان طراحی مجموعه‌ای از بازی‌های مداوم برای بازیکنان فراهم شده است؛ به این صورت که هر بازی براساس بازی قبل و منطق بر روی آن بنا شده است و به همین ترتیب ادامه می‌یابد. بازی «First Matians: Adventures on the Red Planet» در سبک تماتیک (موضوعی) است. از جمله مکانیزم‌های این بازی می‌توان به «بازی تعاونی، صفحه مدولار، قصه‌گویی، قدرت‌پخش‌کننده متغیر و جایگذاری کارگر اشاره کرد.

 

۳. معرفی بازی «سکونت در مریخ (Terraforming Mars)» (برای آشنایی بیشتر با این بازی، روی اینجا کلیک کنید)
در دهه ۲۴۰۰، بشر شروع به سکونت پیدا کردن در سیاره مریخ می‌کند. شرکت‌های قدرتمند، با حمایت مالی دولت جهانی زمینی، پروژه‌های عظیمی را برای بالا بردن دما، سطح اکسیژن و پوشش اقیانوس‌ها تا سطحی که محیط زیست قابل سکونت شود، آغاز می‌کنند. در بازی «Terraforming Mars»، شما مدیریت یکی از آن شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرید و در فرآیند قابل سکونت‌سازی سیاره مریخ با یکدیگر کار می‌کنید، اما شما باید برای به دست آوردن امتیازات پیروزی که هم به دلیل سهم شما در قابل سکونت‌ساز ی سیاره مریخ، و هم به خاطر پیشرفت زیرساخت‌های انسانی در سراسر منظومه شمسی و انجام کارهای قابل تحسین دیگر اعطا می‌شود، رقابت کنید. بازیکنان کارت‌های پروژه‌های منحصر به فرد (بیش از ۲۰۰ کارت مختلف) را با خرید آن‌ها به دست می‌آورند. این پروژه‌ها (کارت‌ها) می‌توانند از معرفی زندگی گیاهان یا حیوانات، پرتاب سیارک‌ها به فضا، ساختن شهرها، حفر معدن و استخراج از قمرهای مشتری و ایجاد صنایع گازهای گلخانه‌ای برای گرم کردن جو مریخ نشان دهند. این کارت‌ها می‌توانند در صورتی که تولیدات خود را افزایش دهید یا منابع خود را زیاد کنید، بلافاصله به شما پاداش دهند. بسیاری از کارت‌ها نیز الزاماتی دارند و وقتی دمای مشتری، اکسیژن یا پوشش اقیانوس‌ها به اندازه کافی افزایش یابد، قابل بازی می‌شوند. خرید کارت هزینه بر است، بنابراین تعادلی بین خرید کارت (۳ اعتبار بزرگ برای هر کارت) و بازی آن‌ها وجود دارد (بسته به پروژه ممکن است هزینه‌ای بین ۰ تا ۴۱ اعتبار بزرگ داشته باشد). پروژه‌های استاندارد همیشه برای تکمیل کارت‌های شما در دسترس هستند.

 

بازی «برخورد کیهانی (Cosmic Encounter)»


۴. معرفی بازی «برخورد کیهانی (Cosmic Encounter)»
یک امپراطوری کهکشانی بسازید. در دورترین نقاط کهکشان، فرا زمینیان، بر سر کنترل و تسلط بر کهکشان با هم رقابت می‌کنند. اتحادها و مذاکرات، مدام از زمانی به زمان دیگر در حال تغییر است، در حالیکه وضعیت کهکشان‌ها هم در حال دگرگونی و تحول است. بازیکنان با استفاده از ده‌ها نژاد مختلف فضایی، با قابلیت‌های منحصر بفرد، انتخاب می‌کنند تا سیطره‌ی کهکشانی خود را گسترش دهند. خیلی از شخصیت‌های محبوب فرا زمینی بازیکنان مثل «Clone، Loser و Oracle» بازگشته‌اند و شخصیت‌های جدیدی هم اضافه شده‌اند که توانایی‌های جذابی دارند. در این بازی، هر بازیکن، رهبر یک نژاد از فرا زمینیان است. در هر نوبت، او یک یورش‌گر می‌شود. یورش‌گر، با لشکرکشی توسط سفینه‌هایش به طرف دروازه‌های غول‌آسای آن سیاره، با بازیکن دیگر بر سر یک سیاره در‌گیر می‌شود. یورش‌گر، از کارت‌های عرشه که حاوی رنگ‌ها، ویرانگری‌ها و خصوصیات مختلف هستند، برمی‌دارد و به سمت آن سیاره‌ای که در کارت عرشه راهنمایی شده است، می‌رود. یورشگر و سفینه‌های مدافع با هم درگیر می‌شوند. هدف بازی، استقرار کلونی‌هایی در سیستم‌های سیاره‌ای دیگر بازیکنان است. برنده کسی است که اولین نفری باشد که ۵ کلونی بر سایر سیاره‌های خارج از خانه‌ی خودش داشته باشد. در این بازی استراتژیک، بازیکنان باید از قدرت‌های بازی استفاده کنند؛ بلوف بزنند، مذاکره کنند و با دیپلماسی و تیزبینی برنده بازی شوند.

 

بازی «پروژه گایا (Gaia Project)»


۵. معرفی بازی «پروژه گایا (Gaia Project)»
بازی «پروژه گایا» یک بازی جدید در سبک «Terra Mystica» می‌باشد. همانطور که در سبک اصلی «Terra Mystica» وجود دارد، ۱۴ جناح مختلف در ۷سیاره مختلف زندگی می‌کنند و هرگروه ملزم به توسعه سیاره خود می‌باشد و در عین حال باید بتوانند که سیارات دیگرا تصاحب کنند؛ بنابراین برای توسعه و رشد سیاره، آن‌ها باید در رقابت با سایر گروه‌ها، سیارات همسایه را به محیط خانه خود تبدیل کنند. همچنین، سیارات گایا می‌توانند توسط همه جناح‌ها برای استعمار استفاده شوند. هر جناحی می‌تواند مهارت‌های خود را در شش زمینه مختلف از جمله: قابل‌سکونت‌سازی، هوانوردی، هوش مصنوعی، تشکیل گایا، اقتصاد و تحقیقات توسعه دهند که منجر به فناوری پیشرفته و پاداش‌های ویژه می‌شود. برای انجام این کارها، هر گروه مهارت‌ها و توانایی‌های ویژه‌ای دارد. منطقه بازی از ده بخش ساخته شده است و برای بازی ۲ نفره از هفت بخش استفاده می‌شود.

 

بازی «قلمرو ستارگان (Star Realms)»


۶. معرفی بازی «قلمرو ستارگان (Star Realms)»
نبرد آغاز شده است! ناوگان فضایی خود را به حرکت درآورید. از قلمروی ستاره‌ای خود حفاظت کنید و آن را گسترش دهید. سفینه‌های خود را تقویت کرده و پایگاه‌های دفاعی تشکیل دهید. استراتژی مناسب را انتخاب کنید و پیش از آنکه دشمن شما را مغلوب خود کند، او را از پهنه‌ی بی‌کران کهکشان محو نمایید! بازی«Star Realms» یکی از بازی‌های کارتی معروفی است که پس از عرضه‌ی آن در سال ۲۰۱۴ جایزه‌های معتبر بسیاری را از آن خود کرد. در این بازی هر بازیکن نقش فرمانده‌ی یک ناوگان از سفینه‌های فضایی را ایفا می‌کند که به دنبال حفاظت از قلمرو خود و نابودی سفینه‌های حریف است. اما برای این کار لازم است سفینه‌های قدرتمند جدیدی را خریداری و به ناوگان خود اضافه کند و سفینه‌های ضعیف را از گردونه‌ی بازی حذف نماید. هر فرمانده به دنبال حفاظت از سپر خود و تقویت آن است. اما دفاع به تنهایی کافی نیست. باید با به دست آوردن سفینه‌ها و پایگاه‌های مختلف، ویژگی‌های منحصر به فرد چهار تمدن موجود در بازی را به بهترین شکل ممکن به‌کار بگیرید. نسخه‌ی فارسی بازی «Star Realms» با ترجمه‌ی متن کارت‌ها، اعمال تغییراتی در ظاهر آن‌ها و بهبود سیستم نمایش امتیاز بازی، امکان تجربه‌ی این بازی جذاب را برای همه‌ی علاقه مندان فراهم کرده است.

 

بازی «مادر دایناسور (Raptor)»


۷. معرفی بازی «مادر دایناسور (Raptor)»
بازی «Raptor» که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، یک بازی جذاب از دنیای دایناسورها می‌باشد. این بازی، یک بازی ۲ نفره می‌باشد و زمان تقریبی محاسبه شده برای آن ۲۵ دقیقه می‌باشد.. داستان بازی از این قرار می‌باشد که دایناسور مادر از محل حفاظت‌شده فرار کرده و در مکانی نامعلوم تخم‌گذاری می‌کند. در ادامه و پس از به دنیا آمدن بچه‌دایناسورها، دانشمندان از گسترش آن‌ها که کم‌کم درحال رشد هستند به وحشت می‌افتند. در این بازی یکی از بازیکن‌ها نقش دایناسورها (مادر و فرزندانش) را برعهده گرفته و بازیکن دوم هم باید دانشمندان را برای محدود کردن این دایناسورها راهنمایی کند. هر بازیکن کارت کشیده و مهره‌های مربوط به خودش را روی صفحه حرکت می‌دهد. در هر دور، بازیکنی که کارتش عدد کمتری دارد، می‌تواند حرکتی که روی کارتش گفته شده را انجام داده و حریفش هم معادل اختلاف ارزش دو تا کارت، امکان حرکت یا حمله دارد. دانشمندان می‌توانند از آتش استفاده کنند، با جیپ حرکت کنند، یا حتی درخواست کمک کنند. مادر دایناسور هم می‌تواند قایم شده، با نعره زدن، دانشمندان را ترسانده و بچه‌های خود را صدا بزند.

 

بازی «اعماق (Abyss)»


۸. معرفی بازی «اعماق (Abyss)»
دنیای اعماق اقیانوس‌ها بار دیگر بی‌پادشاه شده است. اکنون زمان آن رسیده که به تاج و تخت پادشاهی و مقام و قدرتی که برای‌تان به ارمغان می‌آورد، دست پیدا کنید. در نتیجه، باید از تمام مهارت و زیرکی خود برای کسب یا خرید رأی افراد انجمن استفاده کنید. برای این کار باید بانفوذترین افراد را جذب کرده، و از توانایی آن‌ها سوداستفاده کنید تا استراتژیک‌ترین مناطق را در اعماق اقیانوس، تحت کنترل خود در آورید. در نهایت، باید خود را به عنوان پادشاه اقیانوس‌ها و تنها کسی که به مردم آن‌جا فرمان می‌دهد، معرفی کنید. بازی فکری «Abyss»، بازی پیشرفت، همکاری و گردآوری افراد به دور خود است که در آن بازیکنان سعی دارند مناطق استراتژیکی از دنیای زیر آب را تحت کنترل خود درآورند. برای دستیابی به این امر، بازیکنان باید در سه سطح مختلف پیشرفت کنند. ابتدا، باید متحدانی برای خود دست و پا کنند، تا در سطح بالاتر به کمک آن‌ها بتوانند افراد بانفوذ انجمن را به استخدام خود در آورند، و در نهایت به کمک آن‌ها بتوانند به نقاط استراتژیک اعماق اقیانوس‌ها دسترسی پیدا کنند. در این بازی، بازیکنان امکان دستیابی به افراد انجمن و قدرت ویژه‌ی آن‌ها را با کشیدن کارت از مجموعه کارت‌های طبقه‌بندی‌شده‌ی بازی به دست می‌آورند. دارنده‌ی کارت، صاحب قدرت مربوط به آن کارت خواهد بود. اما، هرگاه از آن کارت برای تصاحب یکی از مناطق استفاده شود، قدرت آن از بین می‌رود. در نتیجه، بازیکنان باید دستیابی به مناطق مختلف را طوری برنامه‌ریزی کنند، تا با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند، در انتهای بازی مهم‌ترین مناطق را تحت کنترل خود داشته باشند.

 

بازی «پادشاه توکیو (King of Tokyo)»


۹. معرفی بازی «پادشاه توکیو (King of Tokyo)»
در بازی «King Of Tokyo»، بازیکنان در نقش هیولاهایی هستند که به شهر توکیو حمله کرده‌اند و هر کدام می‌خواهند به تنهایی این شهر را تصرف کنند. هر بازیکن یک صفحه در اختیار دارد که میزان جان و امتیاز شخص را مشخص می‌کند. بازیکنان با ریختن تاس بازی را پیش می‌برند. هیولاها می‌توانند با استفاده از این تاس‌ها زخم‌های خود را درمان کنند، پول و امتیاز دریافت کنند و حتی به هیولاهای دیگر حمله کنند. در بازی تعدادی کارت وجود دارد، که هر شخص با خرید آن‌ها می‌تواند خود را قوی‌تر کند. در هر مرحله از بازی اگر کسی جانش به صفر برسد از بازی حذف می‌شود. در پایان هر بازیکن به دو روش می‌تواند برنده‌ی بازی شود. یا باید دیگر بازیکنان حذف شده باشند و یا به امتیاز ۲۰ برسد.

 

بازی «چله زمستان: شب طولانی (Dead of Winter: Long Night)»


۱۰. معرفی بازی «چله زمستان: شب طولانی (Dead of Winter: Long Night)»
بازی «چله زمستان: شب طولانی» یک بازی ترکیبی از اتفاقات، اهداف و تصمیم‌گیری‌هاست که شما را از تمام جهات درگیر خود می‌کند. برای رسیدن به اهداف بازی باید از احساست، منطق و تمام هوش و حواستان استفاده کنید. بازی در سبک آخرالزمان بوده وشما و دوستانتان برای بقا با چالش‌های مختلفی از جمله مردگان متحرک، غذا، پوشاک و تمام نیازهای اولیه برای رسیدن به اهدافتان رو به رو می‌شوید .اما روند بازی چطور است؟! در ابتدا شما و دوستانتان هر کدام یک کارت هدف شخصی برداشته و این هدف بدون مطرح شدن با دیگر اعضای تیم باید گوشه ذهنتان بماند و یک هدف اصلی هم برای تمام تیم مطرح می‌شود اما اتفاقی که بازی را جذاب می‌کند این است که یکی از کارت‌های هدف شخصی، هدفی شوم و در مقابل هدف اصلی تیم است که به این معنی است که یکی از شما خائن بوده و با وجود همراهی شما در تمام مراحل منتظر فرصت مناسبی برای فریب دادن تیم و شکست خوردن در هدف اصلی است. پس با آغاز بازی کارت‌های داستانی به نوبت خوانده می‌شود و یک داستان را برای تیم شما حکایت می‌کند و تک‌تک شما علاوه بر همکاری برای رسیدن به هدف اصلی در این داستان باید به فکر انجام هدف شخصی خود نیز باشید و در آخر اگر تیم موفق به انجام ماموریت اصلی شد، هرکدام از اعضا که به جز ماموریت اصلی هدف شخصی خود را نیز به سرانجام رسانده بود برنده بازی می‌شود و اگر تیم با فریب فرد خائن نتوانست به هدف اصلی دست بیابد فرد خائن برنده می‌شود.

 

بازی «داس (Skythe)»


۱۱. معرفی بازی «داس (Skythe)»
بازی «داس (Scythe)» ، یک بازی رومیزی در سبک تقسیم کار/اقتصادی است .داستان بازی به سال ۱۹۲۰ برمی‌گردد. آن زمانی که فصل کشاورزی و جنگ، قلب‌های شکسته و چرخ‌دنده‌های زنگ‌زده، نوآوری و شجاعت بود. در بازی «داس»، هر بازیکن در نقش یکی از شخصیت‌های ارشد از ملل اروپای شرقی وارد بازی می‌شود. بازیکنان در این بازی در تلاش هستند تا بیشترین سهم را در بدست آوردن اراضی اطراف شهر اسرار آمیز داشته باشند. آن‌ها سرزمین‌ها را فتح می‌کنند، نیروهای جدید استخدام می‌کنند، منابع را درو می‌کنند، روستایی را بدست می‌آورند، بناهای مختلف می‌سازند و ماشین‌آلات غول‌پیکر بدست می‌آورند. هر بازیکن، بازی را با منابع مختلفی از قبیل توان، سکه، ظرافت جنگی و جمعیت شروع می‌کند. همچنین بازیکنان مکان شروع و هدف مخفی متفاوتی هم دارند. مکان شروع هر بازیکن مربوط به قومیت هر شخصیتی می‌باشد که بازیکن آن را انتخاب کرده است. سرنوشت بازیکنان در این بازی به صورت کامل تحت کنترل خودشان است. علاوه بر کارت هدف مخفی هر بازیکن، تنها قسمتی که عنصر شانس در آن دخیل است، کارت‌های مواجهه در بازی هستند که بازیکنان آن‌ها را در برخورد با شهروندان اراضی تازه کشف شده می‌کِشند. هر کارت مواجهه، انتخاب‌های متعددی برای بازیکن فراهم می‌کند. اما جنگیدن در این بازی، با انتخاب بازیکن انجام می‌شود و هیچ شانسی در آن دخیل نیست. روال بازی «Scythe» بسیار نرم و روان است. بر خلاف بسیاری از بازی‌های استراتژیک که از فاز و دورهای مختلف تشکیل می‌شوند، در این بازی زمان مرده بین دست‌های مختلف بازی کم است. همچنین برخلاف بسیاری از بازی‌های جنگی، مکانیزم حذف بازیکن در آن وجود ندارد.

 

 

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 


منابع


https://boardgamegeek.com/boardgame/220308/gaia-project
https://baziplanet.com/strategy/395/
https://baziplanet.com/coopearete/504/
https://www.zoomg.ir/game-news/216908-star-wars-rebellion-board-game/
https://www.digikala.com/product/dkp
https://roomizgames.ir/2018/
https://baziplanet.com/strategy/1112/
https://www.doozshop.com/products/detail/BGS-51170/346/view/
https://www.digikala.com/product/dkp-577586/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-
https://www.digikala.com/product/dkp-1759220/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-

 

 

 


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ علمی‌تخیلی


نظر شما :