نشست «الگوی توسعه اقتصادی در ایران از چه مسیری می‌گذرد؟» برگزار می‌شود

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۶ کد : ۲۴۲۰ مشارکت اجتماعی دانشجویان
تجربه توسعه و رشد اقتصادی، بهبود سیاست‌های کشور و اتخاذ تصمیمات اجرایی در ایران، همواره با روش‌ها و رویکردهای متفاوتی همراه بوده و مجموع این مسائل، وضعی را ایجاد کرده است که امروزه پیامدهای آن در اقتصاد قابل مشاهده است. در اقتصاد، با وجود ظرفیت‌های بسیار، ازجمله سرمایه انسانیِ ماهر و تحصیلکرده، برخی سیاست‌های نادرست، امکان جذب سرمایه در فعالیت‌های مولد را از بین برده و روند نامتعادل رشد اقتصادیِ متأثر از موانع تولید و سرمایه‌گذاری در کشور را موجب شده است. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ نهاد دانشگاه و سرمایه انسانی مولّدِ آن، یعنی دانشجویان، چه جایگاه و نقشی در بهبود شرایط موجود دارند؟

«شورای علمی دانشجوییِ اقتصادِ» شبکۀ ملی مسئولیت اجتماعی دانشجویان ایران (مهستان) به‌عنوان شورایی دانشجویی با رویکرد تخصص‌محور، می‌کوشد با ارائۀ راه‌حل‌های قابل اجرا، سریع و کم‌هزینه در راستای بهبود شرایط اقتصادی و به‌کارگیریِ علم و تخصص دانشجویان، به شناسایی مهم‌ترین موانع و ارائه راهکارهایی برای کاهش آنها بپردازد و دانشجویان را با فرایند سیاست‌گذاری در حوزۀ اقتصاد و توسعه آشنا سازد و بدین‌ترتیب، موجب نزدیکیِ دانشگاه و جامعه شود.
این شورا با برگزاری نشست‌های علمی دانشجویی می‌کوشد در گام اول، مجموعه‌ای از دانشجویان متخصص حوزه اقتصاد را گردهم آورد؛ سپس به شناساییِ مشکلات اقتصادیِ خرد و کلان، ملی و محلی در مناطق مختلف کشور بپردازد؛ و در گام دوم با جمع‌آوری دیدگاه‌های استادان و فعالان اقتصادی، مجموعه‌ای از راهبردهای اقتصادی را تدوین کند. این نشست‌ها توسط دانشجویان و پژوهشگران جوان و در راستای استفاده از ظرفیت‌های انسانیِ دانشگاه برای حل مسائل کشور برگزار می‌شود.
نشست اول از مجموعه‌نشست‌های این شورا، به میزبانی دبیر آن و با حضور «حسین رجب‌پور»، فارغ‌التحصیل دکتری توسعۀ اقتصادی و برنامه‌ریزی از دانشگاه علامه برگزار خواهد شد. در این نشست به فرایند توسعه اقتصادی و بررسی الگوهای توسعه به‌عنوان اولین گام چشم‌انداز سیاستی در اقتصاد خواهیم پرداخت.
شبکه مسئولیت اجتماعی دانشجویان (مهستان) در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور تشکیل شده است و در نظر دارد با جذب نخبگان علمی دانشجویی، مجموعه‌ای از خبرگان علمی و باانگیزه را گرد هم آورد تا با فعالیت‌های خود، به تسهیل و ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… در کشور کمک کنند.
 


نظر شما :