بازی‌های «سبز»

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۰ کد : ۲۴۵۶ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
دنیای بازی‌های رومیزی آن قدر بزرگ و متنوع و رنگارنگ است که شاید کاملاً خارج از تصور برخی افراد باشد. این دنیای بزرگ و هیجان‌انگیز مخاطبین متنوعی را نیز می‌طلبد. برای کسی که آشنایی زیادی با بازی‌های رومیزی ندارد و فقط گاهی تفننی و در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی بازی می‌کند، انتخاب بازی مناسب قطعاً کار دشواری است. امروز، با چند بازی «سبز» یا «محط‌زیستی» آشنا می‌شویم. بازی‌های «سبز» اغلب دارای موضوعات و داستان‌هایی در مورد حفظ و مدیریت منابع محیط‌زیست هستند. در ادامه، با ۱۰ بازی این گروه بیشتر آشنا می‌شویم.
بازی‌های «سبز»

گردآوری و ویرایش: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

معرفی «بازی‌های نقش‌آفرینی (Role Playing Games)»

معرفی بازی‌های «علمی _ تخیلی (Science_Fiction)»

معرفی بازی‌های «معمایی»

حیوانات و بازی‌های رومیزی (Animal Board Games)

فیلم و کتاب در خدمت بازی

 

بازی‌های «سبز»
دنیای بازی‌های رومیزی آن قدر بزرگ و متنوع و رنگارنگ است که شاید کاملاً خارج از تصور برخی افراد باشد. این دنیای بزرگ و هیجان‌انگیز مخاطبین متنوعی را نیز می‌طلبد. برای کسی که آشنایی زیادی با بازی‌های رومیزی ندارد و فقط گاهی تفننی و در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی بازی می‌کند، انتخاب بازی مناسب قطعاً کار دشواری است. امروز، با چند بازی «سبز» یا «محط‌زیستی» آشنا می‌شویم. بازی‌های «سبز» اغلب دارای موضوعات و داستان‌هایی در مورد حفظ و مدیریت منابع محیط‌زیست هستند. در ادامه، با ۱۰ بازی این گروه بیشتر آشنا می‌شویم.

 


۱. بازی «فتوسنتز (Photosynthesis)»
در جنگلی کوچک، اما انبوه و حاصلخیز، گونه‌های متنوعی از درختان، برای رشد و بذرافشانی در پرتوی پرفروغ آفتاب، با یکدیگر رقابت می‌کنند. درختانی که رشد کرده و شاخ و برگ برافراشتند، در تماس با نور آفتاب، فوتون‌های خورشید کسب کرده و سایه خود را بر بلندای درختان کوچک‌تر می‌گسترانند. زمانی که انتهای چرخه حیات این درختان فرا می‌رسد، بازیکنان به تناسب حاصلخیزی بستری که درخت را در آن کاشته بودند، امتیاز پیروزی می‌گیرند. گونه‌های مختلف درختان، در جنگلی کوچک اما انبوه، برای رشد و بذرافشانی در پرتو آفتاب، با یکدیگر رقابت می‌کنند. درختانی که قد کشیده و شعاع‌های نور خورشید را لمس می‌کنند، «امتیازات نوری» کسب کرده و بر سرِ درختان کوچک‌تر، سایه می‌افکنند. وقتی‌که یکی از درختان، به پایان چرخه‌ی زندگی‌اش می‌رسد، بازیکن، متناسب با غنای خاکی که درخت را در آن کاشته بوده، امتیاز دریافت می‌کند. با استفاده از «امتیازات نوری»، درختان خود را در چرخه‌ی زندگی‌شان، از نهالی خُرد تا سَروی سرفراز، هدایت کرده و متناسب با غنای خاکی که درختان شما در آن ریشه دوانده‌اند، توکن‌های امتیاز کسب کنید و… . هدف اصلی بازی این است که به وسیله فوتون‌های خورشیدی، درختانتان را در چرخه حیاتشان رشد داده و از نهالی شکننده به درختی پر بار و بلند تبدیل کنید. سپس به تناسب حاصلخیزی بستری که درختتان در آن عمل آمده، امتیاز پیروزی دریافت کنید. در این بازی شما باید یک چرخه کامل برای درختان جنگل را با کاشت بذر و رشد دادن آن‌ها به وجود بیاورید. شما با جمع کردن انرژی نور خورشید توسط برگ درختان امتیاز بدست می‌آورید. به موقعیتی که بذرها را در آن می کارید دقت کنید و با استراتژی این کار را انجام دهید؛ چراکه هم باید با ایجاد سایه بر روی درختان حریف، از رشد آن‌ها جلوگیری کنید و هم مراقب باشید که از سایه درختان حریف در امان باشید. شما باید طوری این بذرها را بکارید که روی درختان حریف سایه بیاندازند تا آن‌ها حداقل استفاده از نور خورشید را داشته باشند و شما امتیاز بیشتری بدست آورید و برنده این بازی شوید. این بازی برای ۲ تا ۴ نفر طراحی شده است و از مکانیزم‌های آن «نفوذ منطقه‌ای و پاداش پاین بازی» می‌باشد.

 


۲. بازی «باغ موزه (Arboretum)»
زیبایی طبیعت در هیچ مکانی به اندازه‌‌ی یک باغ پر از رنگ‌های باشکوه نمایان نیست. در بازی باغ موزه، شما در تلاش هستید تا با برنامه‌ریزی دقیق، مسیرهایی را برای بازدید کنندگانی که در فضایی بی نظیر و پر از جوانه ها و برگ ها قدم می‌زنند ایجاد کنید. شکوفه‌های شاد گیلاس، ذغال‌اخته‌های معطر، درختان بلوط باشکوه و… همگی در این بهشت آرام جای دارند. اما در پس این ظاهر آرام، فضایی پر از رقابت بازی جریان دارد. شما باید تصمیم بگیرید که چه کارتی در باغ شما کاشته شود و چه کارتی در دست شما باقی بماند، چرا که تنها متخصص‌ترین باغ موزه‌دار می‌تواند در میان دوست‌داران طبیعت مشهور شود. «باغ‌موزه» که ترجمه فارسی کلمه «Arboretum» است، یک بازی کارتی استراتژیک برای ۲ تا ۴ نفر است که توسط «Dan Cassar» طراحی شده است و مکانیزم‌های آن «مجموعه‌سازی، کاشی‌کاری و مدیریت دست» می‌باشد. در این بازی بازیکنان با ایجاد مسیرهای متنوع تلاش می‌کنند تا مجموعه زیباتری برای بازدیدکنندگان موزه بسازند. تعداد مسیرها در پایان بازی، امتیاز هر بازیکن و در نهایت مشخص‌کننده برنده بازی است.

 


۳. بازی «تاکنوکو (Takenoko)» (برای آشنایی بیشتر با این بازی به اینجا بروید)
سال‌‎ها پیش در دربار امپراتوری ژاپن، امپراتور چین یک خرس پاندای بزرگ را به عنوان نماد صلح، به امپراتور ژاپن هدیه داد. از آن موقع، امپراتور ژاپن، وظیفه دشوار نگهداری از این حیوان، برای کمک به پرورش باغ بامبوهایش را، به اعضای دربار (بازیکنان) محول کرده است. در بازی فکری «تاکنوکو (Takenoko)»، بازیکنان بخش‌های مختلف باغ را کشت کرده، آبیاری می‌کنند و یکی از سه نوع بامبو (سبز، زرد، و صورتی) را به کمک باغبان سلطنتی رشد می‌دهند و از باغ بامبوها نگهداری می‌کنند. در این بازی رومیزی، بازیکن باید در پی برطرف کردن گرسنگی و ولع بیش از حد این حیوان برای خوردن بامبوهای آبدار و خوشمزه باشد. بازیکنی که زمین‌های زراعی خود را بهتر مدیریت کند، بامبوهای بیشتری را پرورش دهد و با در اختیار قرار دادن آن‌ها برای پاندا، اشتهای او را کنترل کند، برنده بازی خواهد بود. بازی رومیزی «تاکنوکو (Takenoko)»، از بازی‌های سبک خانوادگی و حیوانات است. این بازی برای ۲ تا ۴ نفر طراحی شده و از جمله مکانیزم‌های این بازی رومیزی می‌توان به «تاس ریختن، قدرت منطقه‌ای» و… اشاره کرد.

 


۴. بازی «جالیز (Bohnanza)»
به «جالیز» حاصلخیز خوش آمدید. در این بازی کارتی اقتصادی هر بازیکن جالیزهای خود را در اختیار دارد و در طول بازی تلاش می‌کند تا با کاشت و برداشت بهترین محصولات، درآمد بیشتری را بدست آورد. بازیکنان همچنین با معامله‌ی محصولات با همدیگر می‌توانند تعداد بیشتری از محصول را به فروش برسانند. هرچه تعداد کارت‌های یک محصول در هنگام برداشت بیشتر باشد، درآمد بیشتری را نصیب بازیکن می‌کند، اما مشکل اینجاست که تعداد کارت‌های هر محصول محدود است و ممکن است بیشتر از یک بازیکن در هر لحظه به دنبال کاشت آن محصول باشند.هر نوبت بازیکنان در این بازی، به سه مرحله تقسیم می‌شود. در مرحله‌ی اول یا کاشت، بازیکن باید کارت محصولاتی را در جالیزش بکارد. در مرحله‌ی دوم یا بازار، بازیکن دو کارت محصول را برای معامله با دیگر بازیکنان رو می‌کند. در مرحله‌ی سوم یا دریافت محصول، بازیکن کارت‌هایی را به دست خودش اضافه می‌کند. بازیکنان می توانند در هر زمانی در طول بازی محصولاتشان را به فروش برسانند، و البته که هرچه تعداد کارت‌های محصولی بیشتر باشد سود بیشتری را عاید بازیکن می‌کند. در طول بازی بازیکنان با گسترش جالیزها و خرید کود و تراکتور، بازدهی جالیزها را افزایش می‌دهند و تلاش می‌کنند تا در پایان بازی بیشترین درآمد را کسب کنند و برنده‌ی بازی باشند. بازی «جالیز» در سال ۲۰۱۷ توسط «محسن پوررمضانی» طراحی شده و توسط بخش تحقیق و توسعه‌ی «هوپا» به تولید رسیده‌است. این بازی نسخه‌ی تغییریافته‌ای است از بازی بسیار موفق «Bohnanza» که توسط طراح معروف آلمانی «Uwe Rosenberg» در سال ۱۹۹۷ عرضه شده‌است. این بازی برای ۲ تا ۷ نفر طراحی شده و از جمله مکانیزم‌های آن (مدیریت دست، مذاکره، مدیریت منابع» و… می‌باشد.

 


۵. بازی «سالاد امتیاز (Point Salad)»
برای درست کردن یک سالاد پر از مخلفات، به چه سبزیجاتی نیاز دارید؟ بهترین ترکیبات سبزیجاتی را از این سبزی‌فروشی شگفت‌انگیز می‌توانید پیدا کنید. کارت‌های گوجه، کلم، کاهو، پیاز، هویج و… را با هم داشته باشید تا بهترین سالاد را از جنس امتیاز داشته باشید. بازی «سالاد امتیاز (Point Salad)» یک بازی خانوادگی شاد، جذاب و سرعت‌محور است که مکانیزم آن «کشیدن کارت» بوده و برای همه اعضای خانواده و به ۱۰۰ روش مختلف می‌شود آن را انجام داد. بازیکنان می‌توانند استراتژیجات مختلفی را به کار بگیرند و بدین‌ترتیب «سالاد امتیاز»، در هر وعده، مزه‌ای منحصر به فرد خواهد داشت. «سالاد امتیاز»، بازی‌ای برای ۲ تا ۶ بازیکن، و با دو مکانیزم «کشیدنِ کارت» و «جمع‌آوری دسته‌ای از مهره‌ها یا کارت‌های بازی (Set Collection)» طراحی شده است. بازیکنان، نوبت به نوبت و قدم به قدم، سالادی از سبزیجات درست کرده و کارت‌های امتیازجات جمع می‌کنند تا بتوانند به‌اِزای محتویات و مخلفاتِ سالادشان، بالاترین امتیاز را به دست بیاورند!

 


۶. معرفی بازی «سکونت در مریخ (Terraforming Mars)» (برای آشنایی بیشتر با این بازی، روی اینجا کلیک کنید)
در دهه ۲۴۰۰، بشر شروع به سکونت پیدا کردن در سیاره مریخ می‌کند. شرکت‌های قدرتمند، با حمایت مالی دولت جهانی زمینی، پروژه‌های عظیمی را برای بالا بردن دما، سطح اکسیژن و پوشش اقیانوس‌ها تا سطحی که محیط زیست قابل سکونت شود، آغاز می‌کنند. در بازی «Terraforming Mars»، شما مدیریت یکی از آن شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرید و در فرآیند قابل سکونت‌سازی سیاره مریخ با یکدیگر کار می‌کنید، اما شما باید برای به دست آوردن امتیازات پیروزی که هم به دلیل سهم شما در قابل سکونت‌ساز ی سیاره مریخ، و هم به خاطر پیشرفت زیرساخت‌های انسانی در سراسر منظومه شمسی و انجام کارهای قابل تحسین دیگر اعطا می‌شود، رقابت کنید. بازیکنان کارت‌های پروژه‌های منحصر به فرد (بیش از ۲۰۰ کارت مختلف) را با خرید آن‌ها به دست می‌آورند. این پروژه‌ها (کارت‌ها) می‌توانند از معرفی زندگی گیاهان یا حیوانات، پرتاب سیارک‌ها به فضا، ساختن شهرها، حفر معدن و استخراج از قمرهای مشتری و ایجاد صنایع گازهای گلخانه‌ای برای گرم کردن جو مریخ نشان دهند. این کارت‌ها می‌توانند در صورتی که تولیدات خود را افزایش دهید یا منابع خود را زیاد کنید، بلافاصله به شما پاداش دهند. بسیاری از کارت‌ها نیز الزاماتی دارند و وقتی دمای مشتری، اکسیژن یا پوشش اقیانوس‌ها به اندازه کافی افزایش یابد، قابل بازی می‌شوند. خرید کارت هزینه بر است، بنابراین تعادلی بین خرید کارت (۳ اعتبار بزرگ برای هر کارت) و بازی آن‌ها وجود دارد (بسته به پروژه ممکن است هزینه‌ای بین ۰ تا ۴۱ اعتبار بزرگ داشته باشد). پروژه‌های استاندارد همیشه برای تکمیل کارت‌های شما در دسترس هستند. این بازی برای ۱ تا ۵ نفر طراحی شده و از جمله مکانیزم‌های آن «مدیریت دست، پاداش پایان دور، درآمد داشتن» و… می‌باشد.

 


۷. بازی «Wingspan» (برای آشنایی بیشتر با این بازی روی اینجا کلیک کنید)
«Wingspan» یک بازی کارتی مدیریت دست است که توسط «الیزابت هریگراویم طراحی شده و توسط «Stonemaier Games» در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. این بازی در ابعاد و وزن متوسطی تولید شده و در آن بازیکنان برای جذب پرندگان به سمت حیات وحش حرکت کرده و با یک‌دیگر رقابت می‌کنند. «Wingspan» از دید هنری مانند طراحی پرندگان، به تصویر کشیدن دقیق زیستگاه‌های پرندگان و گیم پلی آن، به شدت مورد ستایش قرار گرفته است. اگر شما علاقه به پرندگان دارید، این بازی می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند و از آن لذت ببرید. شما و دوستان‌تان هر کدام در نقش یک محقق، پرنده‌شناس و یا علاقه‌مند به نگهداری پرندگان خواهید بود که به دنبال کشف و به‌دست آوردن انواع مختلف پرندگان هستید تا به مجموعه باغ پرندگان خود اضافه کنید. هر پرنده زنجیره‌ای از ترکیبات قدرتمند را در یکی از زیستگاه‌های شما گسترش می‌دهد. این زیستگاه‌ها روی چندین جنبه اصلی برای رشد و توسعه تمرکز دارند که قواعد و قوانین بازی را می‌سازند. این بازی برای ۱ تا ۵ نفر طراحی شده و از جمله مکانیزم‌های آن «ریختن تاس، کشیدن کارت، مدیریت دست» و… می‌باشد.

 


۸. بازی «پارک‌ها (Parks)»
بازی «پارک‌ها (Parks)» در رابطه با جشن پارک‌های ملی آمریکا است که هنرهای درخشان از Fifty-Nine Parks را به نمایش می‌گذارد. در «Parks» ، بازیکنان هنگام عبور از مسیرهای مختلف در چهار فصل سال، نقش دو کوهنورد را بر عهده می‌گیرند. در حالیکه در مسیر بازی هستید، این کوهنوردان کارهایی انجام می‌دهند و خاطرات و اسناد مکان‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنند را جمع‌آوری می‌کنند. این خاطرات توسط نشانه‌های مختلف منابع مانند کوه‌ها و جنگل‌ها نشان داده می‌شوند. جمع‌آوری این خاطرات در بازی به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا در پایان هر دوره کوهنوردی، از آن‌ها برای بازدید از یک پارک ملی استفاده کنند. هر دنباله در بازی نمایانگر یک فصل از سال است و در هر فصل مسیرها تغییر کرده و به طور مداوم طولانی‌تر می‌شوند. مسیرهایی که با کاشی نشان داده می‌شوند، در هر فصل باهم ترکیب می‌شوند و برای دور بعدی از نو طراحی می‌شوند. دستیابی به منابع بسیار کار دشواری است به ویژه هنگامی که شخصی در مکانی است که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید! آتش‌سوزی در بازی به شما امکان می‌دهد مکان و زمان خود را با سایر کوهنوردان به اشتراک بگذارید. مدیریت منابع ساختن هسته بازی‌تان در مقابل مصرف منابع در پارک، کار سختی خواهد بود اما مطمئن باشید که از انجام و تجربه این بازی جذاب، لذت خواهید برد. این بازی برای ۱ تا ۵ نفر طراحی شده و از جمله مکانیزم‌های آن «کشیدن کارت، صفحه مدولار» و… می‌باشد.

 


۹. بازی «اقیانوس‌ها (Oceans)»
اقیانوس‌ها مرزهای بین جهان شناخته‌شده نزدیک سطح اقیانوس و اسرار پنهان در عمیق‌ترین منطقه کشف نشده زمین را به تصویر می‌کشد. وارد یک جهان وسیع و زیرآبی شوید. دنیایی مرموز و متصل به دندان‌های تیز، چشم‌های درخشان و جوهر سیاه که در آن زنده ماندن شما به توانایی سازگاری شما با چیزهای ناشناخته بستگی دارد. پایه و اساس زنجیره غذایی اقیانوسی، میلیاردها موجود زنده یک سلولی به نام «فیتوپلانکتون» است که انرژی خورشید را از طریق «فتوسنتز» می‌گیرند. هر گونه دیگر در اقیانوس، یک شکارچی است و هر کدام بزرگ‌تر از گونه دیگری، حتی بزرگ‌تر از«Apex Predator» مخوف می‌باشد. موجودات بزرگ‌تر از «Apex Predator»ها، نهنگ‌های عظیمی هستند که به آرامی در اقیانوس شنا می‌کنند و هر چیز را در سر راه خود از بین می‌برند. این اکوسیستم دنیای شناخته‌شده نزدیک سطح اقیانوس را تقلید می‌کند. بازی «اقیانوس‌ها (Oceans)» شامل یک دسته از ۱۰۰ کارت با قدرت‌های منحصر به فرد به نام «The Deep» است که نشان‌دهنده موارد ناشناخته است. این کارت‌های قدرتمند، مرز واقعیتی را که پذیرفته‌اید، از چیزهای حیرت‌انگیز موجود در اقیانوس گرفته تا «کراکن» یا «لویاتان» خارق‌العاده، از بین می‌برد. پس حتماً این بازی را امتحان کنید. این بازی برای ۲ تا ۴ نفر طراحی شده و از جمله مکانیزم‌های آن «کشیدن کارت، مدیریت دست» و… می‌باشد.

 


۱۰. بازی «سیاره (Planet)»
جرقه‌ی زندگی، در آستانه‌ی جهیدن از دستان شما و گسترش در تمام دنیا است کوه‌ها و بیابان‌های خود را بسازید و اقیانوس‌ها و یخچال‌های خود را گسترش دهید. قاره‌های خود را تیزهوشانه مدیریت کنید تا اکوسیستمی مناسب برای زایش و پرورش جانوران و حیوانات به‌وجود آورید و محبوب‌ترین سیاره را بسازید. در سیاره، هر بازیکن، یک هسته‌ی سیاره، بدون هیچ عنصری در آن، خواهد داشت. در هر نوبت، بازیکنان، کاشی‌هایی با عنصرهای کوه، یخ، جنگل و صحرا دریافت می‌کنند و به سیاره‌ی خود اضافه خواهند کرد. هر بازیکنی که بتواند همه‌ی شرایط را برای ظهورِ گونه‌ی جانوریِ خاصی ایجاد کند، کارتِ گونه‌ی مربوطه را دریافت خواهد کرد و امتیاز آن را می‌گیرد. بازیکنی که امتیاز بیشتری در پاین بازی داشته باشد، برنده بازی خواهد بود. این بازی برای ۲ تا ۴ نفر طراحی شده و از جمله مکانیزم‌های آن «کشیدن کارت، کاشی‌گذاری» و… می‌باشد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:


https://boardgamegeek.com/boardgame/266524/parks
https://boardgamegeek.com/boardgame/232414/oceans
https://www.digikala.com
https://boardgameclub.ir/product/planet/
http://boardboard.sazito.com/
https://www.digikala.com
https://baziroom.ir/product
https://www.digikala.com
https://madamak.com
https://baziplanet.com

 

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی بازی‌ محیط‌زیستی بازی‎‌ سبز


نظر شما :