بازی «منچ سگی»

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۷ کد : ۲۴۷۱ مدرسه بازی‌پردازی مقالات معرفی بازی
بازی «منچ» را که دیگر همه ما می‌شناسیم؛ یک بازی پرطرفدار و نوستالژیک که هنوز، هم بزرگسالان آن را بازی می‌کنند و هم بچه‌ای نسل جدید طرفدار آن هستند. اما بازی‌ای که امروز معرفی می‌کنیم، با «منچ کلاسیک» تفاوت‌های زیادی دارد. این بازی دیگر همان «منچ» سابق نیست. دیگر نمی‌شود با خیال راحت منچ بازی کرد چون یک گوشتخوار گرسنه دنبال شما به راه افتاده؛ از اینجا به بعد به جای «منچ» باید بگوییم «منچ سگی». بازی «منچ سگی(Dog Mensch)» یک بازی دورهمی ۲ الی ۴ نفره می‌باشد که روشی جدید و جذابی از بازی منچ در حالت بسیار پیچیده‌تر می‌باشد.
بازی «منچ سگی»

تخمین زمان مطالعه: ۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه

گردآوری و ویرایش: علی علیزاده

 

مطاب مرتبط:

چگونه در بازی «UNO» برنده شویم؟

چگونه در بازی «Monopoly» برنده شویم؟!

چگونه در بازی «دوز ۴ تایی (دوز عمودی)» برنده شویم؟!

بازی «چکرز (Chekers)» و تکنیک‌های بردن حریف

چگونه از «اتاق فرار (Escape Rooms)» فرار کنیم؟!

 

بازی «منچ سگی»
بازی «منچ» را که دیگر همه ما می‌شناسیم؛ یک بازی پرطرفدار و نوستالژیک که هنوز، هم بزرگسالان آن را بازی می‌کنند و هم بچه‌ای نسل جدید طرفدار آن هستند. اما بازی‌ای که امروز معرفی می‌کنیم، با «منچ کلاسیک» تفاوت‌های زیادی دارد. این بازی دیگر همان «منچ» سابق نیست. دیگر نمی‌شود با خیال راحت منچ بازی کرد چون یک گوشتخوار گرسنه دنبال شما به راه افتاده؛ از اینجا به بعد به جای «منچ» باید بگوییم «منچ سگی». بازی «منچ سگی(Dog Mensch)» یک بازی دورهمی ۲ الی ۴ نفره می‌باشد که روشی جدید و جذابی از بازی منچ در حالت بسیار پیچیده‌تر می‌باشد. این بازی مناسب رده سنی بالای ۸ سال است و هر دور از بازی حدوداً ۳۰ الی ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. در این سبک بازی، شما باید سعی کنید هرچقدر سریع‌تر که می‌توانید مهره‌هایتان را با استفاده از کارت‌هایی که داخل بازی طراحی شده‌اند، به خانه‌ی امنی که در آخر مسیرتان قرار دارد، وارد کنید. در منچ عادی شما باید مراقب مهره‌های بقیه بازیکنان میبودید تا مهره‌های شما را نزنند ولی حالا چالش‌های جدیدی برای رسیدن به هدف نهایی در بازی رومیزی «منچ سگی» جلوی پای شما قرار خواهند گرفت و شما باید سعی کنید که این چالش‌ها جان سالم به در ببرید. بازی «منچ سگی» رو به دو اسم «Black Dog» و«Dog Mensch» می‌شناسند. این مجموعه «منچ سگی»، ۵ سبک مختلف دارند که شامل موارد زیر هستند:

 


۱. بازی «Black Dog Logo»
چه کسی از سگ سیاه می‌ترسد؟! این بازی، آخرین مدل از سری بازی‌های محبوب «Dog» می‌باشد که مثل نسخه‌های قبلی این بازی، شما با استفاده از کارت‌های بازی باید سعی کنید قبل از بقیه‌ی بازیکنان، همه‌ی مهره‌هایتان را به خانه‌های مقصدتان برسانید. اما همه چیز به این سادگی نیست. در این میان، یک سگ سیاه خشمگین هم به دنبال شماست تا شما را گاز بگیرد! پس مواظب باشید که نه شما به این سک برخورد کنید و نه این سگ شما را بگیرد! ضمناً به یاد داشته باشید که اگه به خانه‌هایی که جای پنجه سگ روی آن‌هاست بروید، صفحه‌ی بازی شروع به چرخیدن خواهد کرد! پس حواستان کاملاً به قدم‌هایتان باشد. امکان بازی کردن به صورت تیمی (دو به دو) هم در این بازی وجود دارد.

 


۲. بازی «Dog Royal Logo»
این بازی، مدل پیشرفته از سری بازی‌های محبوب «Dog» می‌باشد که مثل نسخه‌ی قبلی این بازی، شما با استفاده از کارت‌های بازی باید سعی کنید تا قبل از بقیه‌ی بازیکنان، همه‌ی مهره‌هایتان را به خانه‌های مقصدتان برسانید. اما مهره‌های شما هر کدام یک مقام و رتبه‌ای هم دارند (پادشاه، شوالیه، رعیت و دلقک) و هیچ مهره‌ای نمی‌تواند از رتبه‌ی بالاتر خود رد بشود! حالا هر کدام از این مهره‌ها یک قابلیت خاصی هم دارند. مثلاً پادشاه بیشتر از ۷ خانه نمی‌تواند حرکت کند! و فقط یک پادشاه می‌تواند یک پادشاه دیگر را بزند! امکان بازی کردن به صورت تیمی (دو به دو) هم در این بازی وجود دارد.

 


۳. بازی «Dog Cards Logo»
این بازی، مدل کارتی از سری بازی‌های محبوب «Dog» می‌باشد و هدف شما در این بازی، این است که زودتر از همه، یک ردیف پشتِ سرِ هم از کارت‎‌های شماره ۱ تا ۱۴ بسازید. اگر هم‌تیمی هم داشته باشید باید دو ردیف بسازید. در انتخاب کارت از وسط میز بازی دقت کنید و حواستان به کارت «دزد» هم باشد که خیلی راحت، آخرین کارت شما را برمی‌دارد یا کارت «۱۴» که یک سگِ باهوش است که از کارت‌های سوخت می‌باشد و می‌تواند برای خود یک کارت خوب پیدا کند. امکان بازی کردن به صورت تیمی (دو به دو) هم در این بازی وجود دارد.

 


۴. بازی «Dog Logo»
این بازی، نسخه آغازین از سری بازی‌های محبوب «Dog» می‌باشد. در این بازی شما با استفاده از کارت‌های بازی، باید سعی کنید قبل از بقیه‌ی بازیکنان، همه‌ی مهره‌هایتان را به خانه‌های مقصدتان برسانید. این کارت‌ها دارای چندین رنگ و مدل هستند و بعضی از آن‌ها، قابلیت‌های خاصی هم دارند که می‌توانند جریان بازی را کاملاً عوض کنند! مثل کارت «جابه‌جایی» که می‌توانید به جای یکی از مهره‌هایتان و یا با یکی از مهره‌های رقبا عوض کنید! این بازی اولین نسخه‌ی پیشرفته‌ی «منچ» محسوب می‌شود که در آن به جای تاس، از کارت‌های بازی استفاده می‌شود. امکان بازی کردن به صورت تیمی (دو به دو) هم در این بازی وجود دارد.

 


۵. بازی «LUDO Logo»
«لودو» یا همان «منچ (Mensch ärgere Dich nicht) به معنای (عصبی نشو، رفیق!)»، محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین بازی‌های رومیزی ا‌ست. این بازی توسط «یوزف فریدریش اشمیت» آلمانی ابداع شده است. هدف شما در این بازی، این می‌باشد که چهار مهره‌ی خود را زودتر از همه به خانه‌های مقصدتان برسانید. در این بازی، برای حرکت دادن مهره‌ها از تاس استفاده می‌شود و بازیکنی که در ریختن تاس، ۶ بیاورد، می‌تواند به عنوان جایزه، یک بار دیگر تاس بریزد.

 


نگاه کلی به بازی
برای بازی ۴ نفره، هر دو بازیکن یک تیم را تشکیل می‌دهند که با کمک یکدیگر با تیم مقابل رقابت می‌کنند. دو بازیکنی که در یک تیم هستند، رو به روی همدیگر می نشینند و در پایان بازی یک تیم برنده بازی خواهد بود؛ اما در حالت ۲ یا ۳ نفره، بازیکنان بصورت مستقل به رقابت با یکدیگر می پردازند و در نهایت فقط یک نفر برنده بازی می‌شود. بازیکنان با بازی‌کردنِ کارت‌های بازی که بین‌شان تقسیم شده، مهره‌های خود را در صفحه بازی حرکت می‌دهند. هنگامی که کارت‌های دست‌شان تمام می‌شود، مرحله جدید بازی آغاز می‌شود و بازیکنان مجدداً کارت‌های جدیدی دریافت می‌کنند. زمانی که بازیکنی تمام مهره‌هایش را به «خانه آخر» می‌رساند، حالا باید به هم‌تیمی‌اش هم کمک کند تا او هم تمامی مهره هایش را به آن خانه برساند. در واقع از اینجا به بعد این با کارت‌های در دستش، مهره‌های هم تیمی‌اش را حرکت می‌دهد. به محض اینکه تمامی ۸ مهره یک تیم از مناطق شروع‌شان به چهار آخرشان منتقل شوند، آن‌ها برنده بازی می‌شوند. پس به یاد داشته باشید که هیچ‌وقت به تنهایی برنده بازی نخواهید شد! در ابتدای هر مرحله بازی، هر بازیکن با دادن یک کارت (ترجیحاً مفید) از دست خود به هم تیمی‌اش کمک می‌کند. در جریان بازی، بازیکنان و حتی هم‌تیمی‌ها، اجازه نگاه کردن و صحبت کردن در مورد کارت‌ها و یا عملیات‌شان را ندارند. همان‌طور که موقعیت مهره‌ها روی صفحه بازی و تعداد کارت‌های در دست بازیکنان در ابتدای هر مرحله در طول بازی تغییر می‌کند، تاکتیک‌های بازیکنان نیز متناسب با آن دست‌خوش تغییرات می‌شود.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:

‌‌‌‌‌‌‌
https://chatrang.shop/product/dog-mensch/
https://baziplanet.com/family

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ انتزاعی بازی‌ استراتژی منچ منچ‌ سگی


نظر شما :