چگونه در «دوز (X_O یا Tic-Tac-Toe)» برنده شویم؟

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۹ کد : ۲۴۸۶ مدرسه بازی‌پردازی مقالات معرفی بازی
بازی «دوز» که با نام‌های «X_O یا Tic-Tac-Toe» نیز شناخته می‌شود، یک بازی با راه‌حل مشخص می‌باشد؛ یعنی یک استراتژی ریاضی شناخته شده و ثابت شده برای به دست آوردن بهترین نتیجه در هر بازی وجود دارد. در این بازی، معمولاً هر دو بازیکن استراتژی صحیح را دنبال می‌دانند و در نتیجه، بازی مساوی خواهد شد. در عین حال، در برابر حریفی که استراتژی بازی را نمی‌داند، به راحتی می‌توان پیروز شد.
چگونه در «دوز (X_O یا Tic-Tac-Toe)» برنده شویم؟

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مترجم: نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

چگونه در بازی «Monopoly» برنده شویم؟!

چگونه در بازی «دوز ۴ تایی (دوز عمودی)» برنده شویم؟!

بازی «چکرز (Chekers)» و تکنیک‌های بردن حریف

چگونه از «اتاق فرار (Escape Rooms)» فرار کنیم؟!

بازی «منچ سگی»

 

چگونه در «دوز (X_O یا Tic-Tac-Toe)» برنده شویم؟!

بازی «دوز» که با نام‌های «X_O یا Tic-Tac-Toe» نیز شناخته می‌شود، یک بازی با راه‌حل مشخص می‌باشد؛ یعنی یک استراتژی ریاضی شناخته شده و ثابت شده برای به دست آوردن بهترین نتیجه در هر بازی وجود دارد. در این بازی، معمولاً هر دو بازیکن استراتژی صحیح را دنبال می‌دانند و در نتیجه، بازی مساوی خواهد شد. در عین حال، در برابر حریفی که استراتژی بازی را نمی‌داند، به راحتی می‌توان پیروز شد.

 

 

الف) شما بازی را شروع کنید تا برنده شوید:

 

 

۱. اولین «X» خود را در یکی از گوشه‌های صفحه قرار دهید: با تجربه ترین بازیکنان، اولین «X» را در یک کنج قرار می‌دهند. این کار بیشترین فرصت را برای خطا به حریف می‌دهد. اگر حریف شما با قرار دادن«O» در هر جایی به غیر از مرکز، پاسخ داد، می‌توانید خود را پیروز بازی بدانید.

 

 

۲. سعی کنید برنده شوید اگر حریف اولین «O» خود را در مرکز بازی کند: اگر حریف شما اولین «O» را در مرکز بازی کرد، باید منتظر بمانید تا او اشتباه کند تا شما بتوانید برنده شوید. اگر حریف شما به بازی صحیح ادامه دهد، بازی مساوی خواهد شد. در ادامه دو گزینه برای حرکت دوم شما و به دنبال آن، دستورالعمل‌هایی درباره نحوه پیروزی در صورت انجام حرکت‌های خاص (این کار برای مسدود کردن بازی حریف و مساوی کردن نتیجه بازی است) وجود دارد:

• «X» دوم خود را در گوشه مقابل گوشه نقطه اول خود قرار دهید. اگر حریف در یک گوشه دیگر با «O» پاسخ بدهد، شما می‌توانید برنده شوید. «X» سوم خود را در آخرین گوشه قرار دهید و حریف شما با «X» چهارم مانع پیروزی شما خواهد شد.

 

 

• یا اینکه، «X» دوم خود را در یک مربع در لبه صفحه (نه یک گوشه) قرار دهید. اگر حریف یک «O» را در گوشه قرار داد که در کنار «X» شما نیست، می‌توانید با استفاده از «X» سوم مانع حرکت او شوید و با «X» چهارم خود به طور خودکار برنده شوید.

 

 

۳. اگر حریف اولین «O» خود را در هر مربع غیر از مرکز، بازی کند، به طور خودکار برنده شوید: اگر حریف شما اولین «O» خود را در هر مربع غیر از مرکز قرار دهد، می‌توانید برنده شوید. با قرار دادن «X» دوم خود در هر گوشه دیگر، با فاصله خالی بین دو «X» می‌توانید بازی را تمام کنید.د به عنوان مثال، فکر کنید اولین «X» شما در مربع بالایی سمت چپ است و حریف شما یک«O» در مربع بالایی میانی قرار می‌دهد؛ می‌توانید «X» دوم خود را در گوشه پایین سمت چپ یا گوشه پایین سمت راست قرار دهید. آن را در سمت راست بالا قرار ندهید زیرا این کار باعث می‌شود یک «O» بین دو «X» شما قرار بگیرد.

 

 

۴. «X» سوم خود را قرار دهید تا دو حرکتی که به احتمال زیاد باعث برد شما می‌شود داشته باشید: بیشتر اوقات، حریف می‌بیند که شما دو «X» پشت سر هم دارید و راه شما را مسدود می‌کند (در غیر این صورت فقط با ایجاد یک ردیف از «X» برنده می‌شوید). بعد از این اتفاق، باید یک مربع خالی وجود داشته باشد که با «X» اول و دوم شما همخوانی داشته باشد، بدون اینکه حریف شما با «O» آن خط را مسدود کند. حال «X» سوم خود را در این مربع قرار دهید.

• به عنوان مثال یک تکه کاغذ را برداشته و صفحه بازی را روی آن رسم کنید. ردیف بالا را (_X O)، ردیف میانی را (O_ _) و ردیف پایین را (_ _ X) بکشید. اگر «X» سوم خود را در گوشه پایین سمت راست قرار دهید، با هر دو «X» شما مطابقت دارد.

 

 

۵. با «X» چهارم خود برنده شوید: بعد از «X» سوم دو مربع خالی وجود دارد که اگر «X» بعدی را در کنارز یکی از آن‌ها قرار دهید، برنده خواهید شد. از آن‌جا که حریف شما فقط می‌تواند یک حرکت انجام دهد، تنها می‌تواند یکی از آن مربع‌ها را مسدود کند. چهارمین «X» خود را در مربعی که مسدود نشده است قرار دهید و برنده بازی شوید.

 

 

ب) اگر بازیکن دوم هستید، اشتباهی انجام ندهید تا ضرر نکنید و بازی را به حریف‌تان واگذار نکنید:

۱. اگر حریف، بازی را با قرار دادن علامتش در گوشه صفحه آغاز کرد، بازی را به تساوی بکشانید: اگر حریفتان اول بازی می‌کند و در یکی از گوشه‌های صفحه با «O» شروع می‌کند، همیشه «X» اول خود را در مرکز قرار دهید. «X» دوم شما باید در یک لبه از صفحه قرار بگیرد، مگر اینکه لازم باشد جلوی درست کردن یک خط را توسط حریف بگیرید. با استفاده از این استراتژی، بازی مساوی می‌شود. در صورتی شما می‌توانید برنده بازی شوید که حریف شما یک اشتباه بزرگ مرتکب شود. مانند اینکه نبیند که شما دو «X» پشت سر هم دارید.

 

 

۲. وقتی حریف بازی را از مرکز شروع می‌کند، باز هم بازی را به تساوی بکشانید: هنگامی که حریف با قرار دادن «O» در مرکز، بازی را شروع می‌کند، «X» اول خود را در یکی از گوشه‌ها قرار دهید. پس از آن فقط راه حریف خود را مسدود کنید و بازی را به تساوی بکشانید. در اصل هیچ راهی برای پیروزی در این موقعیت وجود ندارد مگر اینکه حریف شما باز هم اشتباه بزرگی مرتکب شود.

 

 

۳. اگر حریف از لبه صفحه بازی را شروع کرد، شانس برد خواهید داشت: بیشتر اوقات، حریف شما بازی را با قرار دادن علامت مخصوصش در یکی از مربع‌های بالای صفحه شروع می‌کند. با این‌حال اگر حریف شما «O» اول را روی لبه قرار دهد (نه روی گوشه و مرکز)، شانس کمی برای پیروزی دارید. در ادامه اولین «X» خود را در مرکز قرار دهید. اگر حریف «O» دوم را در لبه مقابل قرار دهد، یک ردیف یا یک ستون (O O_X_) درست کنید. «X» دوم خود را در یکی از گوشه‌ها قرار دهید. سپس اگر حریف شما «O» سوم را در لبه مجاور «X» شما قرار دهد، باز هم ردیف یا ستونی به شکل (O_X_O) تشکیل دهید. «X» سوم خود را در مربع خالی قرار دهید تا ردیف دو «O» حریف را مسدود کنید. از اینجا شما می‌توانید با «X» چهارم خود برنده شوید.

• اگر در هر مرحله، حریف دقیقاً حرکاتی که در بالا توضیح داده شد را انجام نداد، باید به تساوی رضایت دهید و فقط تلاش کنید تا راه حریف را مسرود کنید.

 

 

پ)تغییرات «Tic-Tac-Toe»:

۱. اگر بازی‌های «دوز» همیشه با تساوی به پایان می‌رسند، این موارد را امتحان کنید: این بازی ممکن است برای مدتی سرگرم‌کننده باشد. اما حتی بدون این مقاله، دوستان شما ممکن است بفهمند که چگونه مانع پیروزی شما شوند. وقتی این اتفاق افتاد، در ادامه هر یک بازی‌هایی که با آن‌ها انجام دهید به تساوی خواهد رسید. اما هنوز هم می‌توانید از قوانین اساسی «Tic-Tac-Toe» برای بردن بازی‌هایی که به تساوی می‌رسند، استفاده کنید.

 

 

۲. «Tic-tac-toe» را ذهنی بازی کنید: قوانین این سبک از بازی مانند بازی اصلی است اما صفحه بازی در آن وجود ندارد! در عوض، هر بازیکن هر حرکت خود را با صدای بلند بیان می‌کند و صفحه را در ذهن خود به تصویر می‌کشد. شما هنوز هم می‌توانید از تمام توصیه‌های استراتژیک این مقاله استفاده کنید، اما تمرکز روی این موضوع، به خصوص هنگامی که می‌خواهید به یاد بیاورید «X» و «O» کجا هستند دشوار می‌شود.

 

 

۳. «Tic-tac-toe» را سه بعدی بازی کنید: روی تکه‌های کاغذ جداگانه، سه صفحه بازی را رسم کنید. یک کاغذ را به صورت «بالا»، دیگری «وسط» و کاغذ سوم را در «پایین» برچسب بزنید‌. شما می‌توانید در هر جایی از این صفحه‌‌ها بازی کنید و این کاغذها با هم تشکیل مکعب می‌دهند. برای مثال، در مرکز قرار گرفتن در هر سه صفحه، شما را برنده می‌کند.

 

 

۴. با قانون ۵تایی بازی کنید: این بازی را که « GOMOKU » هم نامیده می‌‌شود، بدون اینکه حتی صفحه‌ای بکشید، روی یک کاغذ گرافیکی بازی کنید. به جای علامت گذاری «X» و «O» در داخل مربع‌ها، آن‌ها را در تقاطع‌های این مربع‌ها قرار دهید. می‌توانید هر حرکت را در هر کجای کاغذ انجام دهید. اولین بازیکنی که دقیقاً پنج علامتش پشت سر هم قرار بگیرد، در این بازی برنده می‌شود. این بازی علی رغم شباهت به بازی «Tic-tac-toe» به طرز عجیبی پیچیده است و دارای مسابقات قهرمانی جهان می‌باشد.• در مسابقات، بازیکنان از صفحه‌های ۱۵×۱۵ یا ۱۹×۱۹ استفاده می‌کنند اما شما می‌توانید از هر اندازه کاغذ گرافیکی برای این بازی استفاده کنید.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منبع:

https://www.wikihow.com/Win-at-Tic-Tac-Toe

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی استراتژی‌ برد دوز


نظر شما :