با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد:

ویران شدن ساختار هیدرولوژیک سبب فرسایش تنوع زیستی کشور شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۷ کد : ۲۴۹۰ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
نقش رویکردهای مشارکتی در حفاظت از تنوع زیستی؛ سومین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه‌حل به مناسبت هفته محیط زیست روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه برگزار گردید.
ویران شدن ساختار هیدرولوژیک سبب فرسایش تنوع زیستی کشور شده است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی حسین آخانی، عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به عدم وجود رویکردهای مشارکتی در خصوص تنوع زیستی بیان کرد: رویکردهای مردمی در این خصوص احساسی است و کمتر رویکردهایی مبتنی بر اصول علمی وجود دارد.
آخانی در ادامه اذعان داشت واکنش‌های مردم احساسی منفی و یا مثبت است؛ واکنش‌های احساسی منفی مثل واکنش به انقراض‌ها و کشته شدن حیوانات و واکنش‌های مثبت مانند نجات دادن حیوانات از آتش سوزی‌ها است اما فعالیت‌های جدی که بتواند منجر به حفظ تنوع زیستی شود، دیده نمی‌شود و ما در جلب مشارکت مردم در مراحل ابتدایی هستیم
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: نگاه ما نسبت به تنوع زیستی اقتصادی است و جنبه‌های زیبایی شناختی و علمی در نظر گرفته نشده است. شاید یکی از دلایل این امر شرایط ناپایدار اقتصادی باشد که باعث شده است نگاه دراز مدت به تنوع زیستی وجود نداشته باشد. وی در ادامه تغییر کاربری اراضی و بهره‌برداری غیر اصولی، ویران شدن ساختار هیدرولوژیک و چرای بی‌رویه دام را به عنوان سه مشکل بزرگ که موجب فرسایش تنوع زیستی کشور می‌شود، نام برد.
در ادامه صیاد شیخی، دکتری تنوع زیستی دانشگاه تهران بیان کرد: در مشارکت برای حفظ تنوع زیستی مسائل اقتصادی در اولویت است، اگر جوامع محلی و اقتصاد آن‌ها در نظر گرفته نشود رویکردهای مشارکتی با شکست مواجه می شوند.
شیخی افزود: تاکنون در رویکردهای مشارکتی مسائل اقتصادی در نظر گرفته نشده است و یا برنامه اقتصادی بسیار ضعیف بوده در نتیجه مردم محلی تمایلی برای مشارکت نداشته اند وی همچنین ادامه داد نگاه جامع نگرانه وجود ندارد، آموزش بسیار ضعیف، مقطعی و بدون ارزیابی و استفاده از ظرفیت‌ها است.
او در ادامه گفت: جنبه‌های علوم انسانی و روانشناختی در نظر گرفته نمی‌شوند در نتیجه اقدامات صورت گرفته کارساز نبوده و یا نتیجه عکس به همراه داشته‌اند، نگاه یک جانبه به رویکرد مشارکتی عملاً با شکست مواجه است.
شیخی در آخر گفت: تشکل‌های مردم نهاد و دانشجویی عمدتاً به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند اما عدم برخورد درست و اثرگذاری مناسب باعث ایجاد کاهش میل و رغبت برای مشارکت این گروه‌ها شده است.

محمد بازگیر، کارشناس محیط زیست عامل انسانی را مهم‌ترین عامل در هر توسعه‌ای دانست و اذعان داشت: برای اجرای برنامه‌ها باید مشارکت مردم وجود داشته باشد که این مشارکت به یک‌سری الزامات نیاز دارد.
بازگیر؛ پذیرش و آگاهی مردم، همکاری فکری و رفتاری را از الزامات مشارکت برشمرد و بیان کرد با آموزش و تربیت می‌توان این الزامات را فراهم کرد.

در بخش پایانی وبینار سینا قنبرپور روزنامه‌نگار و سردبیر هفته‌نامه کلید ملی پیرامون نقش محیط زیست در رسانه‌ها به صحبت پرداخت وی بیان کرد: بحث محیط زیست در مطبوعات و رسانه طی دو دهه اخیر مطرح شده است، ابتدا روزنامه همشهری یک صفحه را به این موضوع اختصاص داد و بعد مابقی روزنامه ها به مسائل محیط زیست پرداختند.
قنبرپورگفت: در هیچیک از مسائل محیط زیست نباید هیجانی برخورد کنیم زیرا زمانی که هیجان فروکش می‌کند موضوع فراموش می‌شود.
در پایان قنبرپور اضافه کرد: در حل تعارض بین گروه‌های ذی نفع همواره با مشکل مواجه هستیم و تا زمانی که تعارض منافع بین نهادهای مختلف وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت مشارکت شکل بگیرد.
سلسله وبینارهای بخشی از راه حل به مناسبت هفته محیط زیست و به همت باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، گروه مردمی قرار سبز، اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست، انجمن علمی-دانشجویی محیط زیست دانشگاه تهران و با حمایت بیش از ۶۰ تشکل دانشجویی و مردم نهاد در سراسر کشور به مناسبت هفته محیط زیست برگزار گردید.
 

کلید واژه ها: هفته محیط زیست


نظر شما :