استراتژی و تکنیک‌های برد در بازی «Splendor» (قسمت پایانی)

۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۱ کد : ۲۵۱۴ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
در مقاله امروز، به ادامه بررسی استراتژی‌های بردن در بازی «Splendor»، می‌پردازیم. استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مورد بحث در این مقاله، پس از ۱۰۰ بار تجربه این بازی در برابر مردم، مسابقات و بازی‌های محلی، مسابقات دوستانه، در برابر بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای و بازیکنان واقعی به دست آمده است.
استراتژی و تکنیک‌های برد در بازی «Splendor» (قسمت پایانی)

تخمین زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

مترجمین: رعنا نبئی و نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

بازی «چکرز (Chekers)» و تکنیک‌های بردن حریف

چگونه از «اتاق فرار (Escape Rooms)» فرار کنیم؟!

بازی «منچ سگی»

چگونه در «دوز (X_O یا Tic-Tac-Toe)» برنده شویم؟

معرفی بازی «Splendor» و بررسی استراتژی‌های برد بازی(قسمت اول)

 

استراتژی و تکنیک‌های برد در بازی «Splendor» (قسمت پایانی)
در مقاله امروز، به ادامه بررسی استراتژی‌های بردن در بازی «Splendor»، می‌پردازیم. استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مورد بحث در این مقاله، پس از ۱۰۰ بار تجربه این بازی در برابر مردم، مسابقات و بازی‌های محلی، مسابقات دوستانه، در برابر بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای و بازیکنان واقعی به دست آمده است.

 


همان‌طور که قبلاً گفتیم، هنگامی که یک بازیکن به امتیاز ۱۵ می‌رسد (شامل اشراف‌زاده‌ها)، بازی تا پایان آن دور ادامه پیدا می‌کند تا همه بازیکنان نوبت‌های برابری را بازی کرده باشند. بازیکنی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده اعلام می‌شود. در صورت تساوی، بازیکنی که تعداد کمتری کارت خریده باشد، برنده بازی خواهد شد. یکی از استراتژی‌های این بازی که سریعاً باعث برد شما می‌شود، کسب امتیاز ۱۵ با حداقل کارت‌های خریداری شده در سریع‌ترین زمان ممکن می‌باشد. استراتژی‌های دیگری نیز وجود دارد که نیاز به خرید کارت‌های بیشتری دارند و روند برد را کندتر می‌کنند. این استراتژی‌ها ارتباط مستقیمی با یکی از جنبه‌های اساسی بازی دارد که شامل «اشراف‌زادگان» و مکانیزم‌های دستیابی به آن‌ها است. کارت‌های «اشراف‌زاده» از مکانیزم‌های اصلی بازی هستند و به شرح زیر عمل می‌کنند:

 


هر کارت «اشراف‌زاده» ۳ امتیاز دارد. یک بازیکن اگر بتواند کمیت و نوع نیازمندی‌های منبع جواهر را که بر روی صفحه اصلی ذکر شده است، برآورده سازد، مورد بازدید یک «اشراف‌زاده» قرار می‌گیرد. نخستین بازیکنی که این شرایط را پشت سر می‌گذارد، این امتیاز را کسب می‌کند. همه کارت‌های «اشراف‌زاده» موجود در این بازی ۳ امتیاز دارند. بیشتر بردها در این با خرید ۵ تا ۸ کارت بین ۲۱ تا ۲۶ نوبت بدست می‌آیند. به عبارت دیگر، بیشتر بازی‌ها قبل از اینکه یک بازیکن بتواند به تعداد کل کارت‌های خریداری شده برای رسیدن به ارزان‌ترین نجیب‌زادگان دست یابد، پایان خواهند یافت. پس باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف قرار دادن «اشراف‌زاده‌ها» در بازی باعث شکست خوردن شما می‌شود. پس روی خرید «اشراف‌زاده‌ها» تمرکز نکنید! فقط اگر در مجموع به خرید ۸ یا ۹ کارت نزدیک هستید و هنوز بازیکنی برنده نشده است، این کار را انجام دهید. بنابراین اگر استراتژی شما با خرید ۵ تا ۸ کارت محقق می‌شود، تمرکز اصلی باید روی کارت‌های «PV(Point Value)» باشد.

 


این دسته دارای کارت‌های ۱ امتیازی در پایین‌ترین سطح تا کارت‌های ۵ امتیازی در بالاترین سطح هستند. این کارت‌ها در ۳ ۳ دسته پخش می‌شوند. برای دستیابی به امتیاز ۱۵ فقط با خرید ۵ تا ۸ کارت، بازیکنان باید گرفتن کارت‌های «PV» با امتیازهای ۲، ۳، ۴ و ۵ را هدف قرار دهند. اما هدف قرار دادن این کارت‌ها به تنهایی برای تضمین پیروزی کافی نیست. این استراتژی ممکن است برد شما شود، اما وقتی شما در مقابل سایر بازیکنانی که از این استراتژی آگاه هستند بازی می‌کنید، آنگاه پیاده کردن این استراتژی کافی نیست. شما به چند تاکتیک دیگر نیاز دارید تا در مقابل حریفتان به پیروزی برسید.

 


تاکتیک‌ها:
ما می‌دانیم که باید کارت‌های «PV» را بگیریم. اما همه این کار را می‌کنند. پس شما چگونه می‌توانید بازی را ببرید؟ برای پاسخ به این سوال، در ابتدا چند مورد از استراتژی‌های بردن این بازی را نام می‌بریم.
۱. مثلث رنگی / سه‌گانه
۲. پخش کردن رنگ‌ها
۳. تجزیه و تحلیل صفحه بازی
۴. پریدن روی صفحه
۵. رشته کردن کارت‌ها
۶. توجه به ارزش دسته کارت‌ها
۷. استراتژی محتاطانه
۸. کاشت، داشت، برداشت
۹. استفاده از شانس و وقت‌کشی
۱۰. استراتژی دفاعی

 


در ادامه، به بررسی بعضی از عناوین بالا می‌پردازیم:
۱. مثلث رنگی (سه گانه)
در بین ۵ رنگ اصلی معادن جواهر، مثلث سه‌گانه وجود دارد. بسیاری از مردم از این موضوع آگاه‌اند، در حالیکه برخی شاید به طور ناخودآگاه در بازی با این استراتژی روبه‌رو می‌شوند. این رنگ‌‎های سه‌گانه عبارت‌اند از:
• سیاه / قرمز / سفید
• آبی / سبز / سفید
این گروه‌بندی‌های رنگی برای خرید کارت‌های اضافی در همان گروه از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. ممکن است برخی افراد با این گروه‌بندی‌ها مخالف باشند و ادعا کنند که رنگ قرمز و سبز باید کنار هم باشند. گاهی همین‌طور است، اما به طور کلی این دو مثلث بیشتر اوقات این چینش را ندارند. به عنوان مثال یک کارت «PV» که ارزش آن به اندازه ۵ معدن جواهر قرمز است، برای شما کارتی با یک معدن جواهر سفید به ارمغان می‌آورد. یک کارت ۵ دلاری سیاه برابر با یک معدن جواهر قرمز می‌باشد و در نهایت ۵ کارت معدن جواهر سفید بمساوی با یک معدن جواهر سیاه خواهد بود. این کارت‌ها وقتی خریداری می‌شوند، به شما کمک می‌کنند تا هزینه خرید کارت‌های بعدی را که در محدوده این سه رنگ باقی می‌مانند، کاهش پیدا کند. مثلث رنگی دوم، سه‌گانه آبی / سبز / سفید است. این ترکیب کمی با سه‌گانه سیاه / قرمز / سفید متفاوت است، اما هنوز یک سه‌گانه است و می‌تواند باعث پیروزی شما در بازی شود که در بازی بیشتر با آن برخورد خواهید کرد. این موضوع چه چیزی را به شما می‌گوید؟ اول از همه بر روی هدف قرار دادن یکی از این دو سه‌گانه در طول بازی تمرکز کنید. به‌علاوه، در صورت تردید، کارت‌های معدن جواهر سفید بخرید! اگر نمی‌دانید که کدام سه‌گانه ایمن‌تر است، پس مطمئن‌ترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری در کارت‌های معادن جواهرات سفید است تا اینکه در نهایت صفحه بازی برای شما مشخص کند که کدام سه‌گانه را باید دنبال کنید.

 


۲. پخش کردن رنگ‌ها
این استراتژی به این معناست که به ۱۲ کارت موجود روی صفحه بازی نگاه کنید و تمام هزینه‌های مربوط به همه رنگ‌های موجود را ببینید. چند کارت به رنگ خاصی احتیاج دارند؟ به عنوان مثال، اگر همه چهار کارت ردیف پایین تماماً به مشکی احتیاج داشته باشند، احتمالاً می‌توانید تصور کنید که کسی از همان اول بازی، سنگ‌های قیمتی مشکی را برمی‌دارد در پایان به احتمال زیاد می‌تواند همه کارت‌های مشکی را بگیرد. ما قبلاً در مورد مثلث‌های رنگی صحبت کردیم. در اصل، دو سه‌گانه در بازی سه نفره وجود دارد. اگر ۲ بازیکن از ۳ بازیکن در یک بازی سه نفره تصمیم بگیرند که از سه‌گانه سیاه / قرمز / سفید استفاده کنند، بهترین کار این است که شما از آن سه‌گانه استفاده نکرده و سه‌گانه آبی / سبز / سفید را انتخاب کنید. شما باید از رقابتی که در آن بیش از یک بازیکن برای یک هدف می‌جنگند، دوری کنید. همچنین می‌توانید از تاکتیک‌های دیگری استفاده کنید که بعداً با جزئیات بیشتری در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم. بنابراین، توجه به تنوع رنگ‌هایی که روی صفحه بازی در بین ۱۲ کارت وجود دارد، به طور بالقوه می‌تواند تاکتیکی را برای شما به وجود بیاورد. اگر در بازی کارت‌های کمی وجود داشته باشند که به یک رنگ خاص نیاز دارند مثلاً رنگ آبی، می‌توانید کارت آبی را رزرو کرده و مقدار آن را حتی بیشتر از قبل کاهش دهید. کاری که این تکنیک انجام می‌دهد این است که حریفان شما را مجبور به گرفتن سنگ‌های قیمتی از رنگ‌های مورد نیاز شما می‌کند و این اطمینان را به شما می‌دهد که وقتی نوبت شما شد، سنگ‌های قیمتی مورد نیاز خود را بگیرید و رنگ معدن جواهر شما به مقدار زیاد در دسترس خواهد بود. توجه به تنوع رنگ‌ها در میان کارت‌های ردیف ۲ و ۳ نسبت به ردیف ۱ از اهمیت بیشتری برخوردار است. شما باید کارت‌هایی با مقدار امتیاز خوب از سطح ۲ و ۳ را هدف قرار دهید.

 


۳. تجزیه و تحلیل صفحه بازی
این توانایی شما است که کارت‌های روی صفحه بازی را بخوانید و تصمیم بگیرید که چه اقدامی انجام دهید. این کار برای چرخش بازی لازم است و برای شما به عنوان یک تاکتیک نیست که بدانید چه چیزی را جستجو کنید و چه تصمیماتی بگیرید. در ابتدای بازی باید ۱۲ کارت موجود روی صفحه را تجزیه و تحلیل کنید و در مورد یک روش که به عوامل مختلفی بستگی دارد، تصمیم بگیرید:
الف) تعداد کل بازیکنان بازی شما
ب) نوبت شما (تعیین نفر اول، دوم و…)
ج) چه کارت های «PV» روی صفحه بازی وجود دارد و چه تعداد از آن‌ها خارج از صفحه بازی است؟
د) تنوع رنگ‌ها
ث) مثلث‌های رنگی که در حال حاضر در میان ۱۲ کارت قرار دارد.
در ادامه شما باید موارد زیر را بررسی کنید.
۱. چه تعداد از کارت‌های «PV» را هدف قرار خواهید داد؟
۲. آیا بازیکن دیگری قبل از اینکه شما کارت مورد نظرتان را بگیرید، آن را می‌گیرد؟
۳. هزینه یک کارت «PV» خوب چه قدر است؟
۴. آیا می‌توانید از تنوع رنگ‌ها استفاده کنید یا با انتخاب کارت خود، بر روی تنوع رنگ‌ها تاثیر بگذارید؟
۵. اگر فقط ۱ یا ۲ کارت «PV» برای شروع بازی موجود است، می‌توانید آن‌ها را در اولین فرصت رزرو کنید.
۶. اگر در اولین فرصت نتوانستید کارتی را که می‌خواهید رزرو نکنید، در جستجوی راه‌هایی برای باز نگه داشتن «گزینه‌ها» و کاهش خطر رزرو شدن آن‌ها توسط دیگر بازیکنان باشید. در واقع، باید بررسی کنید که اگر هدف اصلی شما توسط بازیکن دیگری برداشته شود، آیا برنامه دیگری دارید؟ اگر فقط یک گزینه دارید، آن را رزرو کنید! ریسک نکنید.
همه این موارد، کارهایی است که باید هنگام تحلیل صفحه بازی به دنبال آن باشید. به طور کلی، شما در طول بازی باید به دنبال فرصت‌هایی برای استفاده از تاکتیک‌های موجود باشید.

 


۴. توجه به ارزش دسته کارت‌ها
اگر شما با کسانی بازی می‌کنید که همه استراتژی‌های خوب را می‌دانند، باید بدانید که تعداد بسیار کمی از بازیکنان کارت‌هایی از دسته‌های پایین را می‌خرند. این موضوع بدان معنی است که دسته زیرین کارت‌ها به «چرخش» زیادی نمی‌رسد. در مقابل، بسیاری از افراد کارت‌های سطح ۲ را خریداری می‌کنند. دسته ردیف ۲ گردش مالی زیادی دارد. بازی‌هایی وجود دارد که ردیف ۲ کارت‌ها کاملاً بی‌مصرف مانده است. این موضوع بدان معنی است که شما باید انتظار داشته باشید که در بیشتر بازی‌ها، در نهایت تعداد زیادی از کارت‌های ردیف ۲ را روی صفحه ببینند. در دسته ردیف ۳ نیز مانند ردیف پایین، کارت‌های زیادی جابه‌جا نم‌شود. بیشتر بازیکنان سعی می‌کنند حداکثر یک یا دو کارت را از ردیف ۳ خریداری یا رزرو کنند.

 


۵. استراتژی محتاطانه
وقتی می‌خواهید کارت‌هایی بخرید که هزینه آن ۶ یا ۷ کارت از یک رنگ است، کار بسیار ارزشمندی است، پس به کمک نیاز خواهید داشت. در یک بازی ۴ نفره، ژتون‌ها در ۷ دسته جمع می‌شوند. هزینه‌ای که برای این کارت‌ها لازم است، یک رنگ می‌باشد. در بازی سه نفره، ژتون‌ها در ۵ دسته جمع می‌شوند. برای دریافت ۷ ژتون، به رنگ طلا یا کارت‌هایی نیاز خواهید داشت که از آن‌ها رنگ‌های معادن جواهر خریداری می‌شود تا در بازی به شما کمک کند. ژتون‌های طلا برای خرید این کارت‌ها که هزینه زیادی در دارند، مفید هستند. رزرو کارت به طور کلی بسیار بااهمیت است. اگر کارت مورد نظر خود را روی صفحه مشاهده کردید و آن را رزرو نکردید، احتمال دارد قبل از اینکه بتوانید آن را خریداری کنید، حریف آن را رزرو کند. شما نباید برای گرفتن کارت مورد نیاز خود ضرر کنید. اگر چیزی روی صفحه بازی وجود دارد که ارزش رزرو دارد، باید آن را رزرو کنید! در بازی با بازیکنان حرفه‌ای، ژتون‌های طلا خیلی سریع رزرو می‌شوند. در یک بازی ۴ نفره، هر یک از این ۴ بازیکن احتمالاً در اولین دور خود یک کارت از روی صفحه ذخیره خواهند کرد. بازیکنانی که برنده می‌شوند، با گذاشتن کارت روی صفحه و گرفتن ژتون برای هزینه کارت، ریسک نمی‌کنند. بازیکنان خوب ابتدا کارت را ذخیره کرده و سپس ژتون‌های های مورد نیاز خود را ذخیره می‌کنند. علاوه بر این، وقتی کارتی را رزرو می‌کنید، تعداد کل کارت‌های قابل خرید را افزایش می‌دهید. همیشه ۱۲ کارت روی صفحه وجود دارد که برای همه بازیکنان جهت خرید در دسترس است. اگر کارتی را رزرو کنید، آن کارت اکنون در دست شماست تا علاوه بر ۱۲ کارت که هنوز روی صفحه وجود دارد، آن را هم بخرید. اگر ۳ کارت را رزرو کنید، در اصل ۱۵ کارت برای خرید دارید. البته باید توجه داشته باشید این دلیل که کارتی را رزرو کرده‌اید، به این معنی نیست که باید فوراً آن را بخرید.

 


۶. کاشت، داشت، برداشت
این عبارت، اصطلاحی است که هنگام ذخیره ژتون‌های یک رنگ خاص بدون کارت موجود روی صفحه یا در دست خود برای ذخیره آن‌ها رزرو می‌کنید استفاده می‌شود. این کار بسیار خطرناک است! اگر حداکثر ۱۰ ژتون بدون کارت داشته باشید، می‌توانید با آن کارت‌هایی را خریداری کنید که شما را از وضعیت بد خارج کند. خرید کارت‌های بی‌مصرف توصیه نمی‌شود.

 


۷. استفاده از شانس و وقت‌کشی
وقتی گزینه‌های بدی در اختیار دارید، با خرید کارت‌های بدتر اوضاع را خراب‌تر نکنید. باید تا زمانی که کارت خوب در دسترس شما قرار بگیرد، صبر کنید. سعی کنید ژتون‌ها را برای کارتی آماده کنید که امید دارید با آن به پیروزی می‌رسید. پس آرام باشید! به جای گرفتن ۳ کارت از رنگ‌های مختلف، سعی کنید ۲ کارت از یک رنگ را بگیرید. این کار زمان را به تاخیر می‌اندازد و شانس شما را برای گرفتن کارت مورد نظرتان بیشتر می‌کند. یکی دیگر از روش‌های این تاکتیک، رزرو یک کارت از ردیف پایین است که خرید آن دشوار نخواهد بود. ممکن است به کارت نیاز نداشته باشید، اما حداقل یک ژتون طلا به دست می‌آورید. همچنین می‌توانید از تکنیک رزروکه کار خطرناکی است، استفاده کنید. شما می‌توانید یک کارت را به صورت تصادفی از روی صفحه بردارید. اما این روش می‌تواند باعث برد شود. حداقل با این کار شما فقط سعی می‌کنید برد بازیکن مقابل را به تاخیر بیندازید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است شانس بیاورید و یک کارت خوب بردارید و برنده شوید.

 


۸. استراتژی دفاعی
تاکتیک دیگری که می‌توانید در بازی استفاده کنید، این است که با گرفتن ژتون‌های رنگ مورد نیاز حریف، او را از خرید آن کارت باز دارید. مثلاً، اگر متوجه شدید که حریفتان یک کارت با قیمت ۷ معدن جواهر سیاه را رزرو می‌کند، در این صورت می‌توانید با برداشتن چند ژتون سیاه، سرعت خرید حریفتان را کاهش دهید یا کاملاً توانایی او را برای خرید آن کارت از بین ببرید.

 


خلاصه:
بازی «Splendor» به گونه‌ای طراحی شده است که یک بازی با مکانیزم «Engine Building» باشد. طراحان این بازی می‌خواهند بازیکن به آرامی کارت‌های ردیف پایین را برای هزینه‌های ارزان خریداری کند و شانس خود را برای تهیه کارت‌های ردیف ۲ و ۳ افزایش دهد. سرانجام، با کارت‌های کافی خریداری شده، بازیکنان می‌توانند شرایط لازم برای بازدید اشراف از آن‌ها را داشته باشند. به طور کلی، این استراتژی این مکانیزم به تنهایی بسیار کند است و به بازیکنان در رسیدن به پیروزی در بازی‌ای که مساوی پیش می‌رود، کمک نمی‌کند. همچنین بسیار دیده شده که بازیکنان از ابتدای بازی مستقیماً به دنبال کارت‌های سطح اول ۴ یا ۵ هستند. متاسفانه، بازی بسیاری از این بازیکنان در بازی قفل و یا کند می‌شود، زیرا هیچ زیرساختی برای بازی خود ندارند. چیزی که کمک می‌کند تا در برابر هر حریفی در بازی‌ها پیروز شوید، اجرای یک استراتژی ترکیبی است. از خرید کارت‌های ردیف پایین خودداری کنید. سعی کنید خودتان را به حداکثر کارت‌های ردیف ۱ یا ۲ محدود کنید. روی خرید ۲ تا ۴ کارت ردیف میانی متمرکز شوید و سعی کنید ۱ تا ۳ کارت ردیف بالا را بخرید. در پایان، با ۵ تا ۸ کارت خریداری شده برنده می‌شوید.

 


تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی که در اینجا ذکر شده، در برابر انواع بازیکنان موفق بوده است. بازیکنانی که از ابتدا به دنبال کارت‌های بزرگ هستند به راحتی متوقف و مسدود می‌شوند؛ اگرچه آن‌ها در پایان بازی بین ۹ تا ۱۲ امتیاز دارند. تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود را امتحان کنید و بدون توجه به هر چیزی از این بازی فوق‌العاده لذت ببرید!

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منبع:


https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=776697941

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی استراتژی‌ برد


نظر شما :