سوت آغاز مناظرات دانشجویی تعاون زده شد/ توسعه اقتصادی نیازمند حضور فعال نخبگان در عرصه‌های اجرایی

۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۶ کد : ۲۵۱۸ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی اسلایدر
دومین دوره مسابقات تخصصی مناظره تعاون به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با هدف مشارکت بیشتر دانشجویان در امر تعاون کشور آغاز شد.
سوت آغاز مناظرات دانشجویی تعاون زده شد/ توسعه اقتصادی نیازمند حضور فعال نخبگان در عرصه‌های اجرایی

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، محمد جعفر کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه امروزه بهره‌مندی از ظرفیت عظیم دانشگاهیان می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و مسائل کشور باشد گفت: اقتصاد تعاونی نیز به‌عنوان دومین رکن اقتصادی ایران اسلامی از این نیاز مستثنی نیست. لذا ارتباط دوسویه و موثر با اعضای هیئت علمی و دانشجویان کشور از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ترویجی معاونت امور تعاون در نظر گرفته شده است.
وی برقراری فرهنگ نقد و گفتمان خاصه در عرصه‌های سیاستگذاری و برنامه‌ریزی را یکی از ملزمات توسعه هر کشوری خواند و تصریح کرد: امیدواریم با توسعه حضور دانشجویان در این عرصه شاهد توجه گسترده‌تر نخبگان دانشگاهی نسبت به اقتصاد تعاونی باشیم.
کبیری با بیان اینکه درگذشته امور ترویجی حوزه تعاون منحصر به جامعه تعاونگران بود خاطرنشان کرد: در سال اخیر با توجه به اهمیت تعاون که طبق متن قانون اساسی یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور است، مباحث ترویجی علاوه بر تعاون‌گران در میان گروه‌های مرجع نیز دنبال شد. که یکی از مهم‌ترین گروه‌های مرجع که همواره نیاز به استفاده از دانش و تخصص آنها احساس شده دانشگاهیان هستند.
وی افزود: جهت همکاری و استفاده از ظرفیت‌های این گروه تاکنون کارهای مختلفی انجام شده و در همین راستا، همکاری با مجموعه جهاد دانشگاهی در بخش مسابقات تخصصی مناظره در حوزه تعاون اولین گام بود.
وی تصریح کرد: تعاونی به عنوان الگویی کارآمد و مطلوب برای مدیریت نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت ایجاد و توسعه کسب وکار و کارآفرینی در راستای پاسخگویی به نیازهای مشترک با رویکرد توجه بنیادین به اصول و قواعد توسعه پایدار، صیانت از محیط زیست سالم، توجه به مسئولیت اجتماعی در مقابل جامعه و پایبندی به اخلاق حرفه‌ای، قلمداد می‌شود. نقش و جایگاه تعاونی‌ها در کمک به ایجاد اشتغال پایدار و مولد برای جوانان دانش آموخته و نیز سازماندهی مشاغل خرد و خانگی و ایجاد پیوند معنی دار و تعریف شده بین بنگاه‌های کسب و کار کوچک و متوسط (SME) ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای طرح روستا تعاون در کشور و ایجاد خطوط اعتباری متعدد و متنوع برای حمایت از تعاونی های توسعه عمران شهرستان، تعاونی های دانش بنیان، تعاونی های جوانان، تعاونی های زنان، تعاونی های توان‌یابان و سایر تعاونی ها را از جمله اقدامات انجام شده در وزارت تعاون عنوان کرد.

سازمان دانشجویان از سال ۱۳۹۰ همزمان با راه‌اندازی پایگاه اینترنتی IR.ISDC وارد مرحله اجرایی مسابقات مناظره شدند و نخستین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در اردیبهشت همان سال در دانشگاه تربیت مدرس با حضور ۱۶ تیم در سطح استان تهران برگزار شد.
در نخستین دوره مسابقات تخصصی مناظره تعاون که با همراهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار‌شد، شانزده گروه دانشجویی از سراسر کشور حضور یافتند تا درباره موضوعات متنوعی حول نهاد تعاون و مفاهیم و گزاره‌های مرتبط با آن به مناظره بپردازند.

مرحله مقدماتی این مسابقات از روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه آغاز شده و تا روز یکشنبه ۲۷ تیر ادامه خواهد داشت.

 

 

‌‌‌

کلید واژه ها: دومین مناظره تعاون


نظر شما :