آیا ایده منحصر به فرد و جالبی برای یک طراحی بازی کارتی دارید؟ پس این مراحل را دنبال کنید.

۲۷ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۲ کد : ۲۵۲۴ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی‌هایی که با کارت انجام می‌شوند، بسیار محبوب بوده و هستند. شما می‌توانید تفاوت‌های زیادی بین برخی بازی‌های کارتی را مشاهد کرده و آن‌ها را بررسی کنید. ساختن یک فرمول اثبات شده برای طراحی بازی، روشی امتحان شده و درست است. بازی‌های کارتی با گذشت زمان پیشرفت کرده‌اند. از بازی یک نفره ساده گرفته تا مواردی مانند بازی «دژ (Citadels)».
آیا ایده منحصر به فرد و جالبی برای یک طراحی بازی کارتی دارید؟ پس این مراحل را دنبال کنید.

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مترجمین: رعنا نبئی و نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

بازی‌آزمایی: از هنر تا مهارت

۶ دلیل درست و غلط برای ساخت بازی رومیزی

اهمیت جعبه بازی

من می‌خواهم یک بازی رومیزی بسازم!! اما چطور؟!

طراحی بازی رومیزی: از ایده پردازی تا اجرا

 

آیا ایده منحصر به فرد و جالبی برای یک طراحی بازی کارتی دارید؟ پس این مراحل را دنبال کنید.
بازی‌هایی که با کارت انجام می‌شوند، بسیار محبوب بوده و هستند. شما می‌توانید تفاوت‌های زیادی بین برخی بازی‌های کارتی را مشاهد کرده و آن‌ها را بررسی کنید. ساختن یک فرمول اثبات شده برای طراحی بازی، روشی امتحان شده و درست است. بازی‌های کارتی با گذشت زمان پیشرفت کرده‌اند. از بازی یک نفره ساده گرفته تا مواردی مانند بازی «دژ (Citadels)». بازی‌های کارتی و طراحی بازی کارتی یک علم بی‌نظیر و منحصر به فرد است. در کنار این موارد دلخواه طرفداران، مردم همیشه در حال ساخت بازی‌های کارتی جدید و منحصر به فرد هستند. حالا سوال این است که آن‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ چگونه می‌توان بازی کارتی عالی را طراحی کرد؟
ایده منحصر به فرد طراحی یک بازی کارتی، پس ازطوفان فکری زیاد رخ خواهد داد. در اینجا شما را با قدم موثر در ساخت یک بازی کارتی موفق آشنا خواهیم کرد.

 

بازی «دژ (Citadels)»


مفاهیم کلیدی قابل بررسی در فرایند طراحی:
هنگام ایجاد یک بازی، بهتر است چند جنبه مهم از زمینه بازی خود را در نظر بگیرید. شما به عنوان سازنده بازی، باید در مراحل طراحی، مواردی را در نظر بگیرید.
۱. دنیای بازی:
بازی کارتی شما در کدام جهان اتفاق می‌افتد؟ شخصیت‌های دنیای بازی چه می‌کنند؟ انگیزه پیشرفت بازی چیست؟ تمام این سوالات گرچه با ماهیتی کاملاً ساده به نظر می‌رسند، اما اولین مراحل در روند طراحی بازی کارت را تشکیل می دهند.
۲. محدود کردن موضوع یا تِم بازی:
مسلماً این کار ممکن است یکی از جنبه‌های چالش‌برانگیز کل روند طراحی بازی کارتی شما باشد. خب چگونه باید به یک ایده منحصر به فرد و هیجان‌انگیز برسید وقتی که قبلاً وجود نداشته است؟ شما باید در این مرحله یک ایده اصلی و کپی نشده از روی بازی‌های دیگر ارائه دهید. پس تیم خود را جمع کنید و برای برخی از جلسات ایده‌پردازی خلاق آماده شوید. ایده‌هایی را که ضعیف‌تر هستند یا شبیه دیگر بازی‌های محبوب هستند، فراموش کنید. با خیال راحت، جنبه‌های خاصی از بازی‌ها را که به کار می‌روند را استفاده کنید، اما هرگز سرقت یا دزدی ایده نکنید. همراه با یک ایده هیجان‌انگیز، اطمینان حاصل کنید که در مرحله اجرای بازی، سخت کار کنید. نحوه انجام و اجرای بازی (مکانیزم بازی) اصل کار شما است و اگر بازی اجرای خوبی نداشته باشد، ممکن است هر ایده‌ای را که فکر کرده‌اید از بین ببرد. اگر نتوانید آن را به خوبی اجرا کنید، یک ایده خوب هیچ ارزشی ندارد.

 


ایده بازی کارتی شما علاوه بر اینکه شامل سرگرمی جالب در زمینه یادگیری در موضوعاتی مانند جنگ‌های تاریخی، بازی‌های رقابتی خنده‌دار و مفرح یا هر چیز دیگری است، باید تِم را به اصول اولیه تبدیل کند. این کار به شما امکان را می‌دهد تا بدون ایجاد سردرگمی یا بی‌علاقگی برای بازیکنان، ایده بازی خود را ساده کرده و سپس آن را به واقعیت تبدیل کنید. بخش عمده‌ای از محدود کردن موضوع، تحقیق در مورد قوانین یا عناصر اضافی است که می‌توانید در ایده بازی کارتی خود اضافه کنید تا برای بازیکنان خود شفافیت کافی ایجاد کنید. این کار با الهام گرفتن از بازی‌های قبلی امکان‌پذیر می‌باشد، از جمله بازی‌های رومیزی، بازی‌های ویدیویی و انواع دیگر سرگرمی‌های تعاملی. بنابراین درباره اینکه چرا این قوانین یا عناصر بازیکنان را به بازی جذب می‌کنند فکر کنید و ببینید که چگونه می‌توانید ایده‌های مشابه را در بازی خودتان بگنجانید (البته بدون سرقت ایده‌های دیگر).

 


یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در مورد موضوع بازی خود به آن توجه کنید، این است که شما باید اطمینان حاصل کنید که ایده‌ها و طرح‌ها همیشه با هم مطابقت دارند. به عنوان مثال، اگر بازی کارتی شما دارای قوانین زیادی مربوط به برنده شدن کارت دیگر (مانند بازی کودتا) است، باید اطمینان حاصل کنید که قوانین بازی را به درستی تنظیم کرده‌اید و البته یک یک رهنمای کوچک هم بنویسید تا بازیکنان هنگام بازی آن را در اختیار داشته باشند و راحت‌تر قوانین بازی را به خاطر بسپارند. اگر در روند طراحی، متوجه شدید که گیر افتاده‌اید، سعی کنید قسمت‌های خاصی از ایده بازی خود را اضافه یا حذف کنید و ببینید آیا این موضوع باعث شفافیت بیشتر می‌شود یا خیر. در هنگام طراحی، حتماً این سوالات را از خودتان بپرسید: بازی چگونه تغییر می‌کند؟ چه چیزی در بازی ضروری است؟ کدام ایده، ایده خوبی بود که هدف اصلی بازی را به وجود آورد؟ چگونه یک عنصر جریان بازی را قطع کرد؟ و…. پاسخ دادن به این سوالات باعث می‌شود مغز شما در مورد مکانیزم طراحی بازی و در نهایت تعامل بازیکنان شما فکر کند.

 


۳. ایده‌های خود را یادداشت کنید:
بعد از مرحله اول، ایده بازی در ذهن شما در حال حرکت است. بهترین راه برای فراموش نکردن ایده‌ها حتی در صورت رد کردن آن‌ها در آینده، یادداشت کردن همه آن‌ها است. همه چیز از قوانین و تعیین مشخصات، تا طراحی کارت و سایر زیبایی‌ها باید نوشته یا ترسیم شود. با در دست داشتن این عناصر، می‌توانید شکل بازی را تغییر دهید، تغییرات را حذف و اضافه کنید، بازی خود را ساده یا زیبا کنید. با تقویت نحوه انجام بازی، مفهوم بازی را محدودتر و در نتیجه ساده‌تر می‌کنید تا بازی شما در واقع قابل بازی کردن شود. در ادامهچند سوال وجود دارد که می‌توانید هنگام این کار از خود بپرسید: می‌خواهید بازیکنان چه کاری انجام دهند؟ چگونه آن‌ها می‌توانند بازی را ببرند؟ قوانین بازی چیست؟ آیا استثناهایی در قوانین وجود دارد؟ چند نفر می‌توانند همزمان بازی کنند؟ حداقل و حداکثر تعداد بازیکنان چقدر است؟ این بازی فردی است یا گروهی؟ آیا بازی امکان مساوی شدن دارد؟ زمان بازی چقدر است؟ بازی چگونه ادامه می‌یابد؟ (بازی نوبتی است یا نه؟) بازیکنان چگونه با هم تعامل خواهند داشت؟

 


۴. ساخت نمونه اولیه و آزمایش آن:
پس از نوشتن ایده‌ای جامع از بازی خود، باید به مرحله بعدی که ساخت نمونه اولیه و آزمایش آن (و بدون شک مهم‌ترین مرحله) است ادامه دهید. هیچ‌کس نمی‌خواهد سرمایه‌گذاری در تولید انبوه یک بازی سفارشی را انجام دهد تا در ادامه با نقص قوانین، انسجام از دست رفته در داستان یا سایر مشکلات عملکردی، نتیجه معکوس دهد. اگرچه آسان است که خانواده و دوستان شما آن را آزمایش کنند، اما مهم است که افراد مختلف با سنین متفاوت نیز آن را آزمایش کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا بازی خود را برای رسیدن به موفقیت آماده کنید. بنابراین، برای جبران این مرحله ابتدا باید یک نمونه اولیه کاملاً کاربردی و کاملاً طراحی شده تهیه کنید که شامل تمام قسمت‌های بازی باشد. سپس، باید آن را روی افراد واقعی تست کنید. نکته قابل توجه این است که شما باید در برابر همه بازخورد‌ها، انتقادات و نظرات ظرفیت لازم را داشته باشید و موارد درست، غلط‌ها و واکنش‌های مثبت و منفی مردم را یادداشت کنید. یافتن پاسخ‌ها از طریق بازخورد کاربر به پرسش‌هایی مانند: آیا قوانینی وجود دارد که گیج‌کننده باشد؟ آیا هدف کلی برای گروه آزمایشی شما منطقی است؟ گروه بیشترین درک را در چه قسمتی از بازی دارد؟ آیا پیشنهادی دارند؟ بخش مورد علاقه آن‌ها در این بازی چه بود؟ بسیار به شما کمک خواهد کرد.

 


نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مثلاً شما می‌خواهید بازی خود را برای نوجوانان طراحی کنید، اما با آزمایش، متوجه می‌شوید که بچه‌های کوچک‌تر از آن بیشتر از جوانان از بازی شما لذت می‌برند. آزمایش کلید موفقیت بازی شماست. پس بازی خود را با همه گروه‌های سنی آزمایش کنید. آنچه را که در بازی شما دوست دارند و دوست ندارند با دقت مشاهده کنید. آگاه باشید این کار معمولاً یک فرآیند طولانی است. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از آزمون خود بگیرید، باید آماده باشید تا مدت زمان زیادی را روی همه آزمایش‌ها بگذارید. همراه با پیشرفت‌ها، این کار باعث قوی‌تر شدن بازی و در نهایت موفقیت بیشتر آن می‌شود.

 


۵. کامل کردن طراحی:
پس از دریافت بازخوردهای مفیدی که می‌توانید دریافت کنید، باید نمونه اولیه خود را به نمونه دوم (یا سوم و یا چهارم بسته به تعداد تغییرات) تبدیل کنید. هر کارت را به صورت دستی یا دیجیتالی طراحی کنید. شما باید برای عنوان بازی خود از طریق دستورالعمل‌ها و بسته‌بندی‌ها، آرم یا لوگو طراحی کنید. برندسازی در متحد نگه داشتن همه چیز در کل بسته‌بندی و پخش قطعات بازی شما بسیار مهم است! درباره قلم‌ها، رنگ، سبک طراحی، شخصیت‌ها و… تصمیم بگیرید و یک بسته راهنما برای خود بسازید تا بعداً به آن مراجعه کنید.

 


۶. چاپ و انتشار:
سرانجام آماده تحقق رویاهای خود در بازی کارتی خود هستید. پس از نهایی شدن طرح‌های خود، وقت آن است که بازی خود را چاپ و منتشر کنید. این کار با تولیدکنندگان کارت‌های بازی و ارتباط با طراحان با تجربه بازی‌های رومیزی باتجربه و حرفه‌ای، کار شما را آسان‌تر خواهد کرد. شما می‌توانید به سادگی طرح‌های خود را بصورت آنلاین بارگذاری کنید، موادی را که می‌خواهید بازی شما با آن ساخته شود انتخاب کنید، بسته‌بندی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و هر کاری که برای طراحی بازی شما لازم است را انجام دهید. پس با اعتماد کامل به خود، طراحی را شروع کنید.

پیروی از این مراحل در روند طراحی بازی کارتی، ایده بازی شما را به یک محصول ملموس تبدیل کند. ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد، اما در نهایت این ایده‌ها و تلاش‌ها یک محصول هیجان‌انگیز و موفق را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:

https://blog.shuffledink.com/5-steps-to-creating-your-own-killer-card-game
https://www.gamedesigning.org/learn/card-game-design/

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی بازی‌ کارتی طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی Cardgames


نظر شما :

حبیب ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۹
من خودم خیلی بازی میسازم و تا الان هف هشتا بازی ساختم خیلی خوبه