۷ قانون برتر برای نوشتن دفترچه راهنمای بازی رومیزی

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۱ کد : ۲۵۴۴ مقالات
طراحی یک بازی رومیزی، بسیار فوق العاده است. اما بعد از آنچه؟ تهیه یک دفترچه راهنمای شفاف و مختصر، یکی از سخت‌ترین وظایف یک طراح بازی است. از نظر طراحان بازی، هیچ چیز به اندازه نوشتن دفترچه‌های راهنما چالش‌برانگیز نیست. توضیح ایده‌های پیچیده با استفاده از متن و تصاویر ثابت، یک چالش بزرگ است. اما نوشتن دفترچه راهنما برای ساخت یک بازی کاملاً ضروری است. این شش نکته به شما کمک می‌کند تا در نوشتن دفترچه راهنمای بازی خو، کمتر با موانع روبه‌رو شوید.
۷ قانون برتر برای نوشتن دفترچه راهنمای بازی رومیزی

تخمین زمان مطالعه: ۱۰ دقیققه

مترجم: رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

اهمیت جعبه بازی

من می‌خواهم یک بازی رومیزی بسازم!! اما چطور؟!

طراحی بازی رومیزی: از ایده پردازی تا اجرا

آیا ایده منحصر به فرد و جالبی برای یک طراحی بازی کارتی دارید؟ پس این مراحل را دنبال کنید.

برای نوشتن قانون برای بازی رومیزی خود، این مراحل را انجام دهید

 

۷ قانون برتر برای نوشتن دفترچه راهنمای بازی رومیزی
طراحی یک بازی رومیزی، بسیار فوق العاده است. اما بعد از آنچه؟ تهیه یک دفترچه راهنمای شفاف و مختصر، یکی از سخت‌ترین وظایف یک طراح بازی است. از نظر طراحان بازی، هیچ چیز به اندازه نوشتن دفترچه‌های راهنما چالش‌برانگیز نیست. توضیح ایده‌های پیچیده با استفاده از متن و تصاویر ثابت، یک چالش بزرگ است. اما نوشتن دفترچه راهنما برای ساخت یک بازی کاملاً ضروری است. این شش نکته به شما کمک می‌کند تا در نوشتن دفترچه راهنمای بازی خو، کمتر با موانع روبه‌رو شوید.

 


۱. تصمیمگیری در مورد ساختار بازی:
هر بازی با بازی دیگر متفاوت است. بنابراین هیچ ساختار استانداردی برای نوشتن قوانین دفترچه‌های راهنما وجود ندارد. با این حال، بهترین دفترچه‌های راهنما عموماً از قالب زیر پیروی می‌کنند.
هر بخش بر اساس اطلاعات ارائه شده در بخش‌های قبلی است. این قالب، مورد نیاز را به صورت منطقی و مختصرطبقه‌بندی می‌کند. توصیه می‌کنیم در مورد هر ساختاری که تصمیم می‌گیرید، یک طرح کلی از قالب را در ابتدای مجموعه قوانین تنظیم کنید. این یک راه خوب برای انجام این کار، منظم نگه داشتن افکار خود در هنگام ایجاد تغییرات مداوم است. فقط مطمئن شوید که طرح کلی نسخه نهایی قوانین را حذف کنید.

 

 

در زیر، نمونه‌ای از یک طرح کلی برای نوشتن دفترچه راهنما آمده است:
• معرفی موضوعی / زمینه: خلاصه‌ای مختصر در مورد طراحی محیط و زمینه بازی.
• هدف موضوعی: اهداف بازیکنان را از نظر موضوع توضیح دهید. از این رو، بازیکنان باید تصور دقیقی از نحوه تعامل خود با یکدیگر و شرایط پیروزی داشته باشند.
• فهرست اجزا: لیستی از اجزای بازی، باید به اندازه کافی توضیح داده شود تا بازیکنان بتوانند تعیین کنند که آیا تمام قسمت‌‌‌های بازی را در اختیار دارند یا نه.
• چیدمان: محل قرار دادن اجزا و سایر مراحل آماده‌سازی را نشان دهید.
• نحوه خواندن و استفاده از اجزای بازی: باید جزییات نحوه تفسیر اطلاعات روی کارت‌ها، تاس‌ها، کاشی‌ها یا سایر اجزا را توضیح دهید.
• نحوه انتخاب اولین بازیکن: نحوه انتخاب اولین بازیکن را توضیح دهید.
• نوبت: توضیح دهید که چه اقداماتی می‌تواند در یک نوبت انجام شود. این قسمت باید بسیار مفصل باشد. احتمالاً قسمتی خواهد بود که بیشتر خوانده می‌شود.
• کارها و نوبت‌های ویژه بازی: کارهایی که می‌توانند در نوبت یک بازیکن یا خارج از نوبت یک بازیکن انجام شوند.
• نمونه‌هایی از روند بازی: متداول‌ترین کارها را در یک نوبت معمولی قرار دهید.
• پایان بازی / امتیاز دهی / برنده شدن: جزئیات نقطه پایانی بازی و چگونگی تعیین برنده را توضیح دهید. همچنین خوب است که دستورالعمل‌هایی را برای تعیین برنده بازی وقتی که بازی مساوی می‌شود در نظر بگیریم.
• پیوست: این بخش، قسمت خوبی برای قرار دادن اطلاعاتی است که برای بازی ضروری نیست اما می‌تواند اطلاعات مفیدی به ما بدهد، مانند تجزیه انواع کارت‌ها در یک نوبت و….
• واژه نامه: این قسمت را بنویسید حتی اگر در نهایت آن را به دفترچه راهنما اضافه نکنید. این کار، شیوه مناسبی برای حفظ ثبات در هنگام استفاده از اصطلاحات است. از این روش برای کمک به بازیکنان برای درک مفاهیم یا اصطلاحات منحصربه‌فرد در بازی خود استفاده کنید.
• سوالات متداول: در حین آزمایش بازی، لیستی از سوالات متداول را تهیه کنید.
• نسخه‌های دفترچه راهنما: شما باید تصمیم بگیرید که چگونه تغییرات را در هر نسخه از دفترچه راهنمای بازی خود مشخص کنید. مثلاً شما می‌توانید از تاریخ افزودن آخرین تغییرات استفاده کنید.

 


۲. فقط بنویسید، دوباره بنویسید و بیشتر بنویسید:
همان‌طور که طراحی بازی یک فرایند تکراری است، نوشتن دفترچه‌های راهنما نیز همین‌طور است. احتمالاً پیش از تکمیل، چندین نسخه از آن خود را خواهید نوشت. ما به شدت توصیه می‌کنیم دفترچه راهنمای خود را به صورت مرحله‌ای و با اهداف خاص در هر مرحله بنویسید. در مرحله اول، هدف شما این است که همه قوانین روی کاغذ را ثبت کنید. تا زمانی که آن را درک کرده و دنبال کنید، نگران قالب‌بندی نباشید. اغلب طراحان این پیش‌نویس قوانین را هنگام انجام بازی‌های خود می‌آورند. یادداشت برداری روش فوق‌العاده‌ای است. در مرحله دوم، شروع به بررسی قوانینی می‌کنید که اغلب در بازی‌های آزمایشی نیاز به توضیح بیشتر داشتند. کلمات را تغییر دهید. اگر توانایی شما در ساختن کلمات و جملات جدیدتر زیاد نیست، از طراحان دیگر یا بازیکنانی که مورد اعتماد هستند، مشورت بخواهید. شما همچنین باید سعی کنید مثال‌ها یا تصاویری را برای روشن شدن قوانین گیج‌کننده ارائه دهید. مهم‌تر از همه، مخاطبان خود را به خاطر بسپارید. از خود بپرسید: «آیا این زبان و قالب‌بندی چیزی است که بازار آن را درک خواهد کرد؟» اینجا مرحله‌ای است که شما باید شروع به ساختن دفترچه راهنما برای مخاطبان کنید.

 


در مرحله سوم، باید تمام اصطلاحات را در دفترچه راهنمای خود به کار گیرید. اینجا قسمتی است که یک واژه نامه بسیار مفید است. برای مثال، قطعات بازیکن‌ها که اغلب به عنوان مهره یا توکن یا ژتون شناخته می‌شوند. شما در این مرحله باید تصمیم بگیرید که از کدام واژه استفاده کنید. این کار به کاهش آشفتگی متن شما کمک خواهد کرد. جستجو کردن و جایگزینی در اینجا بسیار مفید هستند. از تکرار واژه‌ها نترسید؛ اینکه یک اصطلاح تکراری باشد بهتر از گیج‌کننده بودن آن است. در مرحله چهارم، قوانین خود را ویرایش کنید تا یافتن بخش‌ها آسان‌تر شود. برای مثال، در بازی «Saints and Scoundrels» از فونت ۱۶ برای بخش‌ها، فونت ۱۲ برای زیر بخش‌ها و فونت ۱۰ برای متن عادی استفاده شده است. از هر نوع فونت خوانا مانند «Calibri» یا «Arial» می‌توانید استفاده کنید. از استفاده از فونت‌های نمایشی مانند «Comic Sans» یا «Shocard Gotagutate» اجتناب کنید چرا که خواندن متن برای بازیکنان بسیار سخت می‌شود.

 


۳. برجسته کردن مفاهیم مهم با عکس‌ها:
نکته جالبی درباره تصاویر درون کتاب‌ها و دفترچه‌های راهنما وجود دارد و آن این است که برخی بر این باوراند که یک عکس به اندازه ۱۰۰۰ کلمه ارزش دارد. ممکن است این کار کلیشه‌ای باشد، اما بسیار مفید است که دقیقاً ببینید یک بازی در عمل چه شکلی است و مطمئن باشید که چیزی را در بازی از دست نداده‌اید. برخی مفاهیم نیاز به توضیح بیشتری دارند. در این موارد، تصاویر کمک بزرگی به حساب می‌آیند. قوانین خود را مرور کنید، هر یک از موارد زیر را بیابید و از تصاویر برای تقویت قوانین خود استفاده کنید:
• مفاهیم مهم یا مکانیزم‌های بازی: از تصاویر برای نشان دادن مکانیزم‌های اصلی بازی استفاده کنید. اگر بازیکنان این موارد را درک نکنند، احتمالاً بازی شما جواب نخواهد داد و مخاطبی را جذب نخواهد کرد. از تکرار نترسید؛ استفاده از متن و تصاویر، روش بسیار خوبی برای نشان دادن یک ایده مهم است.
• جنبه‌هایی از بازی که اغلب بازیکنان توضیح بیشتری می‌خواهند: مطمئن شوید که هنگام آزمایش بازی، یادداشت‌های خوبی بردارید و سوالات متداول را پیگیری کنید. برای اطمینان از اینکه این سوالات در دفترچه راهنمای شما مطرح شده‌اند، از تصاویر استفاده کنید.
• ماموریت‌ها یا شرایط ویژه: نمونه‌هایی از ماموریت‌های، ویژه شامل کارهایی است که بازیکنان می‌توانند در نوبت خود انجام دهند، ماموریت‌هایی که نوعی پاداش به بازیکنان می‌دهند، یا اقداماتی که ترتیب عادی نوبت بازیکنان در باز را تغییر می‌دهند. از تصاویر برای کمک به بازیکنان در درک شرایط لازم برای استفاده از این اقدامات یا نحوه حل این ماموریت‌ها استفاده کنید.

 


علاوه بر نکات بالا، موارد زیر به احتمال زیاد به نوعی تصویر یا نمودار نیاز دارند:
• چیدمان: از یک تصویر برای نحوه چیدمان اولیه استفاده کنید. مطمئن شوید که جزئیات آن به اندازه کافی است تا بازیکنان بفهمند اجزای بازی به کجا می‌روند. استفاده از تصویر را در نظر بگیرید. استفاده از برچسب‌ها و فلش‌ها نیز مفید است.
• نحوه خواندن اجزای بازی: از برچسب‌ها و فلش‌ها برای توصیف اطلاعات روی اجزای بازی مانند کارت، کاشی یا تاس استفاده کنید.
• نمادها: توضیحی درباره همه نمادهای مورد استفاده در بازی خود ارائه دهید. اگر از ۱۰ نماد یا بیشتر استفاده می‌کنید، همه آن‌ها را در ضمیمه قوانین خود قرار دهید.
ایده خوبی است که به هر تصویر برچسب بزنید یا برای هر تصویر یک زیرنویس بیاورید (برای مثال: شکل ۱، شکل ۲ و…) و به تصاویر موجود در متن مراجعه کنید (برای مثال: شکل ۲ را ببینید). این کار به بازیکنان کمک می‌کند تا متن را با تصاویر مرتبط کرده و از سردرگمی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 


۴. داشتن ثبات هنگام بزرگ‌نمایی و مورب کردن کلمات دفترچه:
به طور کلی هدف شما از نگارش دفترچه راهنما، وضوح و ثبات است. اگر به نظر می‌رسد کاری که انجام می‌دهید از این شرایط دور است، باید در کار خود تجدید نظر کنید. توصیه می‌کنیم نحوه استفاده از حروف بزرگ، برجسته کردن حروف، مورب یا کج کردن کلمات و یا هر قالب‌بندی دیگر را بنویسید. سپس آن قوانین را به طور یکنواخت در سراسر دفترچه راهنمای خود اعمال کنید.
• حرف اول را با حروف بزرگ بنویسید: اولین حرف کلمات را که مفاهیم مهم و متمایز بازی هستند را بزرگ کنید. به عبارت دیگر، اگر کلمه‌ای با حروف بزرگ نوشته شود، احتمالاً بخشی از قوانین وجود دارد که به طور خاص توضیح می‌دهد که آن قسمت در باره چیست. برای یمثال: کارت حرکت، کارت تهدید، خبرچین و… (البته نکته‌ای که عنوان شد، برای مطالب انگلیسی استفاده می‌شود).

 


• مورب کردن: با توجه به فونتی که در نوشتن متن دفترچه راهنمای بازی خود استفاده می‌کنید، استفاده از خط مورب در مقایسه با متن معمولی چندان لازم نیست. بنابراین استفاده از آن‌ها اهمیت چندانی ندارد. با این حال، بعضی از دفترچه‌های راهنمای دیگر از این کار به طور موثر برای یادداشت‌های جانبی کوتاه و نمونه‌هایی از بازی‌ها استفاده می‌کنند.
• پررنگ کردن متن: بهتر است عناوین پاراگراف‌ها را پررنگ کنید تا راحت‌تر بتوان آن‌ها را پیدا کرد. حروف برجسته یا پررنگ همچنین درک کل ترتیب را آسان‌تر می‌کند.
• بزرگ کردن همه حروف: از این گزینه، عموماً کمتر استفاده می‌شود، اما عمدتاً از آن برای اطلاعات یا یادآوری‌های بسیار مهم استفاده می‌شود. همچنین از آن برای برجسته کردن اطلاعاتی می‎‌توانید استفاده کنید که اغلب بازیکنان در هنگام تست کردن بازی شما، آن‌ها را از دست می‌دهند.

 


۵. آوردن مثال‌های متنوع در قسمت‌های مختلف دفترچه راهنما:
مثال‌ها نیز می‌توانند بسیار مفید باشند. زمانی که بازیکنان می‌توانند در شرایط مختلف بفهمند چه اتفاقی در چه زمانی در بازی می‌افتد، این امر تضمین می‌کند که قوانین به درستی اجرا می‌شوند و هیچ چیزی از قلم نمی‌افتد. اگر یک بازیکن در مراحلی از بازی باید از بین چندین گزینه در موقعیت‌های مختلف، یکی را انتخاب کند، با آوردن یک مثال به او نشان دهید که در چه حالتی این اتفاق ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، اگر آن‌ها تصمیم به اکتشاف گرفتند، به آن‌ها نشان دهید چگونه می‌توانند کاشی را در یکی از این مکان‌های خاص قرار دهند (اما به جاهایی که نمی‌توان آن را قرار داد نیز توجه کنید).

 


۶. خواندن قوانین توسط یک دوست یا استخدام یک ویراستار حرفه‌ای:
هیچ چیز بدتر از یک بازی زیبا با دستورالعمل‌های گیج‌کننده نیست. بهترین راه برای جلوگیری از این امر، این است که تا آن‌جا که ممکن است، توجه بیشتری به قوانین خود داشته باشید. ارزان‌ترین روش، جلب نظر دوستان است. توصیه می‌کنیم حداقل دو نفر دفترچه و قوانین شما را مرور کنند. اگر خوش‌شانس هستید و دوستی با تجربه حرفه‌ای در تصحیح و ویرایش دارید، این کار را به او بسپارید. اما دوستان فاقد چنین تجربه‌ای می‌توانند در درک متن واضح و قابل فهم به شما کمک کنند. به شدت توصیه می‌کنیم اگر می‌توانید یک ویراستار حرفه‌ای استخدام کنید. نوشتن در سطحی قابل درک برای بازار گسترده مخاطبان بسیار دشوار است. حداقل، یک ویراستار حرفه‌ای این اطمینان را می‌دهد که شما از بهترین شیوه‌های نگارش دفترچه راهنما در صنعت بازی‌های رومیزی پیروی می‌کنید. استخدام یک ویراستار حرفه‌ای، یک سرمایه‌گذاری با درآمد بالا است. شما همچنین می‌توانید از بیش از یک ویراستار حرفه‌ای کمک بگیرید مخصوصاً اگر یک دفترچه راهنمای پیچیده برای یک بازی سنگین دارید، کار بسیار مفیدی است.

 


۷. بازی‌آزمایی کور
آخرین مرحله نگارش دفترچه راهنما، انجام یک بازی آزمایشی، فقط با خواندن دفترچه راهنما است. این آزمایش شامل ارائه یک نمونه اولیه از بازی و قوانین خود به گروهی از بازیکنان است تا ارزیابی کنند که آیا آن‌ها می‌توانند نحوه بازی شما را فقط با خواندن قوانین بدون هیچ گونه کمکی از طرف شما درک کنند یا نه. هیچیک از بازیکنان نباید قبلاً بازی شما را انجام داده باشند. شما می‌توانید در طول آزمون بازی، حضور داشته باشید اما برای پاسخ به هر سوالی باید اشتیاق کافی داشته باشید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند به هیچ وجه در زمان بازی‌آزمایی بازی حاضر نباشند تا مطمئن شوند که بازیکنان بدون هیچ گونه کمک از آن‌ها بازی را به درستی درک کرده‌اند. این نکته خوبی است اما این هم خوب است که حضور داشته باشید تا ببینید بازیکنان بازی با چه قوانین و مفاهیمی مشکل دارند. اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید حاضر شوید، بعد از اتمام کار، جلسه ضبظ شده تست بازی (با اجازه شرکت‌کنندگان) را مشاهده کنید. هدف اصلی شما از آزمایش بازی این است که مطمئن شوید دفترچه راهنمای شما واضح و شفاف است. باید مطمئن باشید که مکانیزم‌های بازی، طراحی گرافیکی و سایر عناصر طراحی شما به خوبی انجام شده است. به عبارت دیگر، هدف از یک بازی آزمایشی نباید بهبود طراحی بازی باشد. این آزمایش، فقط یک آزمون قوانین است. در واقع این مرحله، آخرین مرحله قبل از انتشار بازی یا ارائه آن به ناشران است. شما باید حداقل این کار را ترجیحاً دو یا سه بار اجرا کنید. اگر بازی شما در سطح متوسط تا دشوار قرار دارد، شاید لازم باشد تغییراتی را در دفترچه خود اتخاذ کنید.

 


این آزمون‌ها معمولاً کمی بیشتر ازبازی‌آزمایی‌های معمولی طول می‌کشد. با توجه به زمان و تلاش بازیکنان بازی، سعی کنید به طور منطقی اطمینان داشته باشید که این آزمون موفقیت‌آمیز خواهد بود. علاوه بر مطمئن شدن از قابل اطمینان بودن مکانیزم‌های بازی، همچنین مطمئن شوید که قوانین، تصحیح شده و در کیفیت انتشار یا نزدیک به آن هستند. اگر برای آموزش قوانین بازیتان، شما فیلم‌هایی را ساخته‌اید، بهتر است که بازیکنانی که قرار است بازی شما را بیازمایند، بدون دیدن این فیلم‌ها این بازی را انجام دهند. شما باید مطمئن شوید که آن‌ها می‌توانند نحوه بازی شما را فقط با دیدن محتویات جعبه بازی درک کنند یا نه. برخی از طراحان، مجموعه‌ایی از قوانین بازی را برای هر یک از بازیکنان خود ارائه می‌دهند، در حالی که تنها یک مجموعه قوانین برای کل گروه وجود دارد. اگرچه این بر خلاف ایده استفاده از محتویات جعبه برای یک بازی نمایشی است، اما انتقال چندین نسخه از قوانین مفید است. این امر مانع از آن می‌شود که یک بازیکن تنها کسی باشد که ممکن است نتایج آزمایش را منحرف کند. به طور کلی در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود. همچنین باید بازیکنان خود را تشویق کنید تا قوانین مربوط به هرگونه غلط املایی یا متن گیج‌کننده را نیز مشخص کنند.

 

‌‌‌‌‌‌


کلام آخر:
نوشتن دفترچه راهنما آسان نیست و هیچ راز عجیبی برای نوشتن آن‌ها وجود ندارد. شما فقط باید مشکلات را یکی‌یکی حل کنید. هنگام گیر افتادن از شبکه دوستان طراح خود کمک بخواهید. پس از کمی وقت و اراده، شما دارای یک سری قوانین هستید که شایسته است در بازی فوق‌العاده خود قرار دهید.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

منابع:


https://www.meeplemountain.com/top-six/top-six-rules-for-writing-rulebooks/
https://boardgamedesigncourse.com/write-your-own-rules/

کلید واژه ها: بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری طراحی‌ بازی طراحی‌ قانون دفترچه‌ راهنما


نظر شما :