نگاهی به برگزاری کارگاه‌های تخصصی در مرحله دوم رویداد «بازی‌دانان»

۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۲ کد : ۲۷۵۵ مدرسه بازی‌پردازی
مرحله دوم رویداد «بازی‌دانان»، در قالب کارگاه‌های مختلف، روز جمعه، ۵ آذر ماه، با حضور شرکت‌کنندگان راه‌یافته به مرحله دوم رویداد، به صورت حضوری و مجازی و با حضور اساتید شورای علمی رویداد بازی‌دانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، رویداد طراحی و تولید بازی‌های رومیزی «بازی‌دانان» با هدف ارائه آموزش‌های اولیه لازم در این زیست‌بوم نوپا به صورت رایگان، با همکاری مدرسه بازی‌پردازی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و شرکت‌های باهمزی، مستفیل، هوپا، سرزمین ذهن زیبا، دانادل، و رومیز، در سال ۱۴۰۰ در طی ۳ مرحله آغاز شد.
مرحله اول رویداد از خرداد تا شهریور برگزار شده و در این مرحله بیش از ۳۰۰ نفر حضور داشتند. در این مرحله، بیش از ۳۰ ویدیومقاله با حضور اساتید و متخصصین مطرح حوزه بازی‌های رومیزی تولید شد.
شرکت‌کنندگان بر اساس محتوای انگیزه‌نامه و همچنین تکالیف مبتنی بر ویدیو‌مقاله‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و ۶۰ نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند.
صمد خطیبی، دبیر علمی رویداد و هم‌بنیان‌گذار باهمزی، در ابتدای این کارگاه‌ها، به معرفی و صحبت درباره رویداد «بازی‌دانان» پرداخت و در خصوص محورهای مهارت‌محور و مساله‌محور که در رویداد «بازی‌دانان» مورد توجه قرار دارند صحبت کرد.
وی به بررسی مهارت‌هایی که برای طراحی و ساخت یک بازی رومیزی لازم است، از جمله مهارت‌های طراحی مکانیزم، طراحی محصول، مدیریت تولید و مدیریت فروش پرداخته و در بخش بعدی، ویدیومقاله‌های ارائه شده در مرحله اول رویداد که برای اولین بار با حضور متخصصین مطرح حوزه بازی‌های رومیزی و با موضوعات طراحی مکانیزم، طراحی محصول، مدیریت تولید، مدیریت فروش، دانستنی‌ها و مطالعه موردی تهیه و تولید شد و در اختیار شرکت‌کنندگان و همچنین عموم مخاطبان فارسی‌زبان قرار گرفت مرور شد.
در کارگاه طراحی مکانیک که در ادامه این رویداد برگزار شد، کیومرث قنبری‌آذر به همراه سهراب ذوالفقاری، دبیران گروه طراحی مکانیک، به بررسی نقش مکانیزم‌ها در بازی‌های رومیزی و طراحی این بازی‌ها پرداختند. تعریف مکانیزم‌ها و بررسی انواع و دسته‌بندی‌های مکانیزم‌های موجود، اهمیت مکانیزم‌ها به علت دلایلی مثل تعیین چگونگی و روند بازی، تعیین‌کننده میزان جذابیت بازی.... از جمله مباحثی بود که در این کارگاه بیان شد. این اساتید در انتهای این بخش، به ارتباط میان تِم بازی و مکانیزم بازی‌ها پرداختند و چندین نمونه از مکانیزم‌های بازی‌های رومیزی را بررسی کردند.
کارگاه بعدی با عنوان کارگاه «طراحی محصول» با حضور علیرضا لولاگر دبیر گروه طراحی محصول و مدیر ارشد پروژه بازی در نشر هوپا و صمد خطیبی شروع شد. در ابتدا، لولاگر با پرسش «طراحی محصول چیست؟» کارگاه را شروع کردند. وی در این قسمت به صورت مستقیم با شرکت‌کنندگان تعامل داشته و به پرسش و پاسخ با افراد حاضر در کارگاه، هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری پرداختند. در ادامه، لولاگر و خطیبی، به بررسی و مقایسه دو بازی رومیزی «سفالگر» و «اسم‌کارتیل»، که به ترتیب توسط شرکت‌های «هوپا» و «باهمزی» در ایران طراحی و تولید شده پرداختند. در انتهای این کارگاه، تفاوت نگاه دو تولیدکننده مطرح خارجی بازی، شرکت‌های «Stonemaier Games» و «Z-Man Games» بررسی شد.
کارگاه بعدی با عنوان کارگاه «طراحی بازی یا طراحی تفکر» با تدریس سجاد نوری عضو شورای علمی و هم‌بنیان‌گذار «کیف کوک و کوکیتو» آغاز شد. نوری در این بخش، ابتدا به معرفی خود پرداخته به بررسی موضوع کارگاه «طراحی هدفمند بازی رومیزی» و عوامل طراحی بازی پرداختند. در ادامه، نوری به بررسی سطوح یادگیری بلوم و شناخت انواع اصلی تفکر، یعنی تفکر خلاقانه، تفکر انتقادی، تفکر واگرا و تفکر همگرا پرداخت. سجاد نوری در ادامه این کارگاه، ضمن تعامل و همکاری با شرکت‌کنندگان به صورت پرسش و پاسخ، به موضوع شناخت نیازها و همچنین ویژگی‌هایی که یک برند باید داشته باشد، پرداختند. وی در ادامه، این موضوع که چگونه باید از یک صورت‌مسئله به طراحی یک بازی برسیم را بررسی کرد. نوری در پایان، به توضیح ویژگی‌ها و ابزاری که در طراحی بازی باید به کار برده شود، پرداخت.
کارگاه بعدی با عنوان کارگاه «ارتباط بازی با مکانیک و خلاقیت» توسط مهدی پورمطلب روشنده و سهراب ذوالفقاری، اعضای شورای علمی، شروع شد. پورمطلب به صورت جامع به بررسی ارتباط بازی رومیزی با مکانیک و خلاقیت پرداخته و مواردی مثل چگونگی ساخت الگو، ترکیب و تقلید مکانیزم بازی‌ها با یکدیگر، ابداع مکانیزم برای بازی، بررسی دسته‌بندی‌های بازی رومیزی و مواردی مانند چگونگی تفکر و حل مسئله و ساده کردن بازی و.... پرداخت.
کارگاه بعدی با عنوان «مدیریت تولید» با موضوع فرآیند چاپ با حضور حسین یاراحمدی و آرش برهان، دبیران گروه مدیریت تولید و هم‌بنیان‌گذاران مستفیل، آغاز شد. در این کارگاه، در ابتدا، حسین یاراحمدی و آرش برهان به بررسی مسائل فنی مرتبط با حوزه چاپ در بازی‌های رومیزی پرداخته و در ادامه، شرکت‌کنندگان به صورت پرسش و پاسخ، سوالات خود درباره حوزه چاپ در بازی‌های رومیزی را مطرح کرده و به این پرسش‌ها پاسخ داده شد.
کارگاه آخر مرحله دوم رویداد «بازی‌دانان» با عنوان کارگاه «مدیریت فروش» با حضور هانی فتوت، دبیر گروه مدیریت فروش و مدیرعامل سرزمین ذهن زیبا شروع شد. در این کارگاه، فتوت به بررسی و مقایسه بازار بازی‌های رومیزی در ایران و جهان پرداختند. در ابتدای این کارگاه، به بررسی آمار مرتبط با بازی‌های رومیزی مثل افزایش فروش، تعداد بازیکنان، بیشترین بازه سنی مخاطبان و… پرداخته و در ادامه، مواردی مانند دلایل رشد بازار بازی‌های رومیزی و تاثیر انواع تبلیغات در فروش بازی‌ها را بررسی کردند. ارزیابی بازار ایران، بازی‌های پر فروش ایرانی، شباهت این بازی‌ها و پرکارترین برندهای بازی رومیزی عناوین دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت. در انتها، به تاثیر خلاقیت در تولید و فروش بازی‌های رومیزی پرداخته شد.
در ادامه، خطیبی با اشاره به لزوم ایجاد بستر همکاری گروه‌ها و شرکت‌های طراحی و تولید بازی رومیزی، گفت: این شرکت‌ها به زودی قصد دارند تا با تشکیل یک سازمان مرد‌نهاد با نام «بابازی»، به گسترش فرهنگ بازی رومیزی در ایران کمک کنند. همچنین در انتها، سهراب ذوالفقاری، به بحث و بررسی در خصوص پویش‌های جذب سرمایه در وب‌سایت کیک‌استارتر پرداخته و به سوالات شرکت‌کنندگان در این خصوص پاسخ داد.


ضمناً در طی برگزاری این کارگاه یک‌روزه، شرکت‌کنندگان در روند تدریس اساتید و یا در انتهای هر کارگاه، سوالات و نکات خود را مطرح کرده و به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند.
در انتهای برنامه، صمد خطیبی ضمن ابراز خرسندی از استقبال علاقمندان از این رویداد به توضیح مواردی مرتبط با ادامه فرایند رویداد پرداخت. مرحله دوم رویداد آموزشی بازی‌دانان با اتمام این کار‌گاه یک‌روزه به پایان رسید.


نظر شما :