برخی از بهترین بازی‌های رومیزی تولید ایران

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۸ کد : ۲۸۲۵ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
در این مقاله، به معرفی برخی از بهترین بازی‌های رومیزی تولید شده در ایران می‌پردازیم.
برخی از بهترین بازی‌های رومیزی تولید ایران

تخمین زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

گردآوری و ویرایش: علی علیزاده و رعنا نبئی

 

مطالب مرتبط:

می‌خوام سالاد درست کنم!!!

جنایت در شهر!!

معرفی بازی «خدمه: در جست و جوی سیاره نهم(The Crew: The Quest for Planet Nine)»

سفر به دنیای گربه‌ها در بازی «کالیکو(Calico)»

معرفی بازی «بی‌باکان: شمال آفریقا(Undaunted: North Africa)»

 

بازی‌های رومیزی یا بردگیم (Board Game) در سال‌های اخیر در دنیا محبوبیت چشمگیری داشته‌‌اند. بازی‌های رومیزی معمولاً به دو بازیکن یا بیشتر نیاز دارند و تعامل در حین بازی و گیم‌پلی‌های مهیج و سرگرم‌کننده تجربه‌های کم‌نظیر و خاطره‌انگیز برای جمع دوستان و خانواده به وجود می‌‌‌آورند. به همین علت، در این مقاله قصد داریم تا با هم، نگاهی به لیست بهترین بازی‌های رومیزی تولید شده در بازار ایران که کاملاً در ایران طراحی شده و یا از بازی‌های جهانی ایده گرفته‌اند، بیندازیم.

 


بازی «سفالگر»:
ایران در آغاز دوره اسلامی، شاهد تحولات فرهنگی گسترده‌ای بود. یکی از این تحولات، کنار گذاشتن ظروف فلزی و روی آوردن به استفاده گسترده از ظروف سفالی در زمینه‌های مختلف زندگی بود. این دوره عرصه پیدایش نمونه‌ای عالی از ترکیب هنر و کاربرد بود که در آن خاک در قالب ظروف سفالی تا حد اثری هنری تعالی می‌یافت. در بازی «سفالگر»، بازیکنان در نقش استادکاران سفالگری برای پختن ظروف سفارش داده شده در بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند. آن‌ها شاگردان خود را به ناحیه‌های مختلف می‌فرستند تا مواد مورد نیاز ظرف‌های سفارش داده شده را جمع‌آوری کنند و زودتر از سایر بازیکنان ظرف‌ها را بپزند. بازیکنی که بتواند پیش از دیگران یک ظرف را کامل کند، کارت آن ظرف را برمی‌دارد و امتیاز آن را به دست می‌آورد. با رسیدن مجموع امتیازات یک بازیکن به عدد ۲۰، بازی به پایان می‌رسد. بازیکنی که بیشترین امتیاز را به دست بیاورد، برنده این بازی خواهد بود. هدف بازیکنان در بازی «سفالگر»، کسب امتیاز از طریق پختن کارت‌های ظرف است. بازیکنان برای پختن ظروف به منابع مختلفی مانند گِل، نشان ظرف، کارت رنگ و نشان طرح احتیاج دارند. بازیکنان این منابع را با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی در ارسال شاگردان خود به بخش‌های مختلف صفحه بازی انجام می‌دهند. صفحه بازی به ۶ بخش تقسیم شده است که عبارتند از: بخش تهیه گِل، کارگاه سفالگری، بخش بازار رنگ، بخش کارگاه نگارگری، بخش کوره سفالگری و بخش کارت‌های ظرف. بازی «سفالگر» که یک بازی کاملاً ایرانی می‌باشد، توسط شرکت هوپا و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است.

 


بازی «شوان»:
بازی فکری «شوان» یک بازی کاملاً ایرانی است و برای تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری فردی کودک طراحی شده است. به همین علت بازی فکری «شوان» علاوه بر اینکه یک فضای صمیمانه را برای کودک و همبازیانش فراهم می‌کند، این مهارت را در کودک ایجاد می‌کند که تا چه اندازه تصمیم‌گیری‌های دیگران روی تصمیم‌گیری‌های ما و در نهایت آینده ما تاثیرگذار است. نام «شوان» از زبان کُردی گرفته شده و به معنای «چوپان» است. این بازی نیاز به تصمیم‌گیری به موقع و براساس تصمیم‌گیری قبلی بازیکن و بازیکن حریف دارد و هر بازیکنی که بتواند تصمیم‌گیری دقیق‌‎تر و هوشمندانه‌تری داشته باشد، پیروز بازی است. به یاد داشته باشید که شوان خوب، شوانی است که زودتر از دیگران گله خود را جمع کند و به سمت آبادی حرکت کند تا به شب بر نخورد. شیوه‌ی این بازی بسیار ساده است. شما هر بار باید یکی از گوسفندان خود را در یک راستا (اریب یا صلیبی) به اندازه یک خانه حرکت بدهید. اگر خانه مجاور مهره شما توسط یک مهره دیگر پُر شده باشد، می‌توانید گوسفند خود را از روی مهره‌ها حرکت بدهید و در اولین خانه‌ی خالی بگذارید. هدف این بازی این است که زودتر از حریف، چهار گوسفند خود را به صورت مربع دورهم جمع کنید. بازی «شوان» تولید «کانون پرورش فکری» بوده و توسط «فرحناز ورنان» طراحی شده است.

 


بازی «اُرچین»:
بازی رومیزی «اُرچین»، یک بازی دو نفره بوده و برای شش سال به بالا طراحی شده و یک بازی استراتژیک و جذاب می‌باشد. «اُرچین» یک بازی و سرگرمی راهبردی و انتزاعی است که برای اولین بار، در ایران طراحی شده و زیر نظر اداره کل سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوحوانان در سال ۱۳۹۸ به تولید رسیده است. این بازی، دومین طرح منتخب دومین رویداد ملی «ایده‌آزاد» کانون می‌باشد. در این بازی دو نفره، مهره‌های مستطیل شکل یک امتیاز و مهره‌های مربع، هر کدام سه امتیاز دارند. شما باید در هر نوبت سعی کنید با بهترین استراتژی خانه‌های بیشتری را پر کنید تا برنده بازی باشید. حواستان باشد مهره‌های سه امتیازی فقط وقتی به کار می‌آیند که بتوانید با مهره‌های مستطیل شکل خانه مربع را محاصره کنید.
بازی «حامی ایمنی»:
بازی «حامی ایمنی»، یک بازی همکاری مشترک است که در آن باید آتش را خاموش کنید و نکته مهم بازی این است که شما باید زودتر از دیگران این ماموریت را به پایان برسانید. این بازی که در آن، ۲ تا ۴ نفر می‌توانند به بازی بپردازند، برای رده سنی ۷ تا ۱۰ سال طراحی شده و زمان بازی در حدود ۲۰ دقیقه می‌باشد. بازی «حامی ایمنی» محصول مشترک «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «سازمان آتش‌نشانی» می‌باشد. شهاب محسنین، طراح محصول درباره بازی «حامی ایمنی» می‌گوید: «شهری خیالی را در بازی در نظر گرفتیم که پنج قسمت بازی آتش گرفته است و کودکان باید با ملزوماتی که در اختیار دارند، این آتش را خاموش کنند. همچنین کودکان می‌توانند تعامل و همکاری اجتماعی را با بازی این محصول اسباب‌بازی یاد بگیرند.».

 


بازی «طوطی و بقال»:
«طوطی و بقال»، یک بازی رومیزی و سرگرمی سازندۀ جذاب بر مبنای حکایتی از دفتر اول «مثنوی معنوی»، اثر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی، شاعر قرن چهارم هجری قمری است. طرح این بازی برای اولین بار در مجموعه «میز بازی‌های ایرانی» توسط «عماد ارغند» ارائه و طی مشارکت «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» با مجموعه دواره خانۀ طراحی ایده، تولید شده است. شیوه بازی در بازی طوطی و بقال، طوطی و قلندر در مسیر گذرهای بازار رفته‌اند و ما به‌دنبال آن‌ها؛ باتوجه به اطلاعاتی که تاس‌ها در اختیار قرار می‌دهد، در کوتاه‌ترین زمان، باید آن‌ها را که شاید کچل یا کاکلی باشند، دنبال کنیم و بگوییم از کدام سو رفته‌‌اند، در راه چه دیده‌اند و در کجای چارسوق یادگاری نوشته‌اند!

 


بازی «استوژیت»:
«استوژیت» ترکیبی است از قدرت خلاقیت و ذهن‌خوانی! هر بازیکن در نوبتش براساس یکی از کارت‌های در دستش، کلمه‌ای را می‌گوید. بازیکنان دیگر باید با قدرت ذهن‌خوانی خود، کارت آن بازیکن را از میان کارت‌های دیگر بیابند.
با کارت‌های خیال‌انگیز این بازی و استفاده از کلمات، داستان‌ها، نمادها، اسطوره‌ها، شعر و… بازیکنان دیگر را تحت تاثیر قرار بدهید. ولی مراقب باشید! اگر همه بازیکنان کارت شما را پیدا کنند و یا هیچ بازیکنی نتواند کارت شما را بیابد، امتیازی نمی‌گیرید. در صورتی امتیاز به دست می‌آورید که عبارتتان، نه آن‌قدر واضح باشد و نه آن‌قدر دور از ذهن! این بازی تولید شرکت «هوپا» می‌شود.

 


بازی «رکب»:
بازی «رکب» یک بازی رومیزی در سبک Area Control یا قلمروگیری است و برگردانی است از بازی محبوب «Condottiere». در دورانی که قلمرو شاهی به استان‌های خودمختار تقسیم شده، سردارانی از گوشه‌گوشه‌ی سرزمین در سودای کشورگشایی، ارتش خود را برای فتح شهرها گسیل داشته‌اند.
در بازی «رکب»، ۲ تا ۶ بازیکن برای کشورگشایی و به دست آوردن قلمرو با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و تلاش می‌کنند تا هرکدام در طول بازی ۳ استان مجاور (و یا ۵ استان غیر مجاور) را فتح کنند. هر دور از بازی با مشخص کردن محل جنگ شروع می‌شود و در ادامه بازیکنان با کارت بازی کردن، قدرت ارتش خود را زیاد می‌کنند و به کمک کارت‌های ویژه به رقیبان رکب می‌زنند. این بازی تولید نشر «رومیز» می‌باشد.

 


بازی «دژ»:
در بازی «دژ»، بازیکنان در رقابت با یکدیگر، تلاش می‌کنند تا با ساخت جذاب‌ترین و بهترین شهر، تبدیل به بهترین حکمران در قلمرو پادشاهی شوند. در هر دور از بازی، هر بازیکن یک نقش را انتخاب می‌کند تا از قابلیت ویژه آن نقش در طول آن دور استفاده کند. هر بازیکن ساخت‌وساز شهر خود را با بازی کردن کارت سازه‌ای که در دست دارد، پیش می‌برد، و در انتهای بازی، امتیازی هم ارزش با هزینه آن کارت را به دست می‌آورد. در پایان آن دور از بازی که یک بازیکن بتواند هفتمین سازه را در شهرش بسازد، بازی به پایان می‌رسد و بازیکنی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد به عنوان برنده بازی و بهترین حکمران قلمرو شناخته می‌شود. این بازی تولید شرکت «هوپا» می‌شود.

 


بازی «زیرخاکی»:
این بازی برگردانی است از بازی «Dead Man’s Draw» و در این بازی، بازیکنان تلاش می‌کنند تا کارت‌های بیشتری را از دسته‌ی کارت زیرخاکی رو کنند و گنج‌های بیشتری به دست بیاورند. ولی مشکل این‌جاست که اگر کارتی تکراری رو کنند، بلافاصله نوبتشان تمام می‌شود.
هر بازیکن در نوبت خود باید از دسته‌ی زیرخاکی، کارت رو کرده و به رو کنار هم قرار دهد. بازیکن تا زمانی که بخواهد می‌تواند کارت رو کند ولی هر زمانی که کارت تکراری رو کند، بلافاصله می‌سوزد و نوبتش رد می‌شود. اگر قبل از اینکه بسوزد، کارت رو کردن را متوقف کند، می‌تواند هر چه رو شده را برای خود جمع‌آوری کند. همچنین هر کارت که در بازی رو می‌شود، قابلیتی دارد که به محض رو شدن اعمال می‌شود. مثلاً تپانچه به بازیکن اجازه می‌دهد کارت یک بازیکن دیگر را بسوزاند. یا با خنجر می‌توان از کارت بازیکن دیگری استفاده کرد و…. در پایان بازی هر بازیکن بالاترین عدد هر نوع کارتش را با هم جمع می‌زند و بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده بازی می‌شود. این بازی تولید شرکت «مستفیل» می‌باشد.

 


بازی «فوتبال بزنیم؟»:
«فوتبال بزنیم؟» یک بازی کارتی است که بر اساس قوانین فوتبال ساخته شده است. این بازی را می‌توان با ۲ تا ۴ بازیکن انجام داد و از آن دست بازی‌هایی است که هر چه بیشتر و تندتر بازی کنید، بیشتر هم سرگرم‌کننده و جذاب می‌شود و تنها با چند بار بازی کردن، آن‌قدر ماهر می‌شوید که می‌توانید در ۵ دقیقه یک دست بازی کنید. در طی بازی، هر بازیکن در نوبت خود یک کارت از دستش را بازی می‌کند و باید کارتی را بازی کند که با کارت روی زمین هماهنگ باشد. هر بازیکن با دریبل، تکل، پاس و شوت تلاش می‌کند تا گل بزند. زمانی که کارت‌های بازی تمام شود، مسابقه به اتمام می‌رسد و بازیکنی که گل بیشتری زده برنده می‌شود. با وجود عنصر شانس، هر بازیکن باید با توجه به کارت‌های در دستش، بهترین استفاده را از مالکیت توپ ببرد و با ارسال توپ به مناطقی که کارت ستاره‌دار از آن‌ها دارد، حریف را تحت فشار بگذارد و یا با دریبل کردن کارت‌های حریف را بسوزاند. این بازی تولید نشر «رومیز» می‌باشد.

 


بازی «پاتک»:
در بازی هیجانی «پاتک»، سرعت عمل و تمرکز، هم‌زمان حرف اصلی را می‌زنند. در این بازی، بازیکنی که سریع‌تر از بقیه بتواند نمونک مورد نظر را بردارد، امتیاز می‌گیرد. در عین حال به دلیل اینکه در سرعت بالا ممکن است بازیکن در تشخیص درست دچار اشتباه شود، تمرکز نیز بسیار برای این بازی مهم است. «پاتک» یک بازی هیجانی و سرعتی است که در آن بازیکنان باید در عین تمرکز و دقت، سریعاً یکی از حجم‌های بازی که در کارت روشده دیده نمی‌شود، را بردارند. سرعت بالای حل مساله، به همراه دقت لازم برای حل آن، این بازی را به یک تجربه پرهیجان و شاداب تبدیل می‌کند که در عین حال برای افزایش قدرت تمرکز و تحلیل تصویر نیز بسیار مفید است. این بازی تولید شرکت «هوپا» می‌شود.

 


بازی «Star Realms»:
بازی «Star Realms» یک بازی کارتی رقابتی است که اولین بار در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت «White Wizard Games» عرضه شد. این بازی تاکنون جوایز بسیاری دریافت کرده و به شهرت و محبوبیت جهانی رسیده است. در این بازی هر بازیکن نقش فرمانده‌ی ناوگانی از سفینه‌های فضایی را ایفا می‌کند که در میدان نبرد با دشمنان به دنبال حفاظت از قلمرو خود و نابودی سفینه‌های حریف است. نبردی مهیج که به‌خوبی حس یک رقابت نزدیک و تنگاتنگ را به بازیکنان منتقل می‌کند. بازی دارای سفینه‌ها و پایگاه‌های متنوعی است که تجربه‌ی هر نبرد را از دیگری متمایز ساخته و تکرارپذیری آن را بالا می‌برد. بازیکنان به‌تدریج با ترفندهای بازی آشنا شده و مهارت تشکیل زنجیره‌هایی ویرانگر از سفینه‌ها و پایگاه‌ها را پیدا می‌کنند. این بازی تولید شرکت «بردبرد» می‌باشد.
بازی «Codenames»:
اَبرجاسوس‌ها، از هویت پنهانی هر ۲۵ مأمور باخبرند ولی هم‌تیمی‌های آن‌ها، مأموران را فقط و فقط از طریق «اسامی رمز» شان می‌شناسند. اَبرجاسوس‌ها، به‌نوبت، سرنخ‌هایی یک‌کلمه‌ای ارائه می‌دهند. هر سرنخ می‌تواند به چندین کلمه از کلمات روی میز، مرتبط باشد. مأموران باید حدس بزنند که مراد سرورشان، کدام کلمات بوده‌است! هرگاه که یکی‌از مأموران عملیاتی، کلمه‌ای را لمس کند، اَبرجاسوس، هویت پنهانی آن کلمه را افشا می‌کند. اگر مأمور، درست حدس بزند، می‌تواند به حدس زدن ادامه دهد تا جایی که با یک فرد اشتباهی برخورد کند! هیچ‌کس دوست ندارد با آدم‌کش شاخ‌به‌شاخ شود! سپس نوبت به تیم دیگر می‌رسد که سرنخ بدهد و حدس بزند. نخستین تیمی که بتواند با همه‌ی مأموران خود ارتباط برقرار کند، برنده‌ی بازی خواهد بود. این بازی تولید شرکت «سرزمین ذهن زیبا» می‌باشد.

 


بازی «دَدان»:
در بازی فکری «دَدان»، ابتدا کاغذهای شخصیت بصورت تصادفی و مخفیانه بین بازیکنان تقسیم می‌شود.این کارت‌ها شامل شخصیت‌های: دیو، دَد، زیرک و مردد می‌باشند. کسی که کارت دیو در دستش دارد، اعلام کرده: «من دیو هستم.» و کارت را رو می‌کند. از این روی از همه بازیکنان می‌خواهد چشمانشان را ببندند. سپس کارت‌های موضوع را بُر زده و یک کارت را انتخاب می‌کند. پشت هر کارت موضوع، عددی نوشته شده است؛ بنابراین براساس عدد کارت بعدی شماره کلمه کارت موضوع را می‌بیند. دیو چشم خود را بسته و از زیرک می‌خواهد چشمش را باز کند، زیرک نیز کلمه را می‌بیند و چشمش را می‌بندد. کسی هم از هویت زیرک اطلاع ندارد. در ادامه، بازی در دو مرحله پیدا کردن کلمه و پیدا کردن بازیکن دارای نش «زیرک»، ادامه می‌یابد. بازی «دَدان» توسط شرکت «باهمزی» ساخته شده اشت.
بازی «دیوان»:
بازی «دیوان»، نسخه جدیدی از بازی محبوب مافیا یا همان گرگینه است و با نقش‌ها و فضاسازی‌های ایرانی، شما را به درون یک تقابل هیجان‌انگیز بین گروه دیوها و مردمان می‌کشاند. رویارویی اکثریت ناآگاه با اقلیت آگاه در این بازی، جزو مکانیزم‌های اصلی این بازی می‌باشد. نقش‌های گوناگون و پنهانی در بازی وجود دارند که هر کدام نقشه خودشان را دنبال می‌کنند. توانایی‌های اجتماعی و مباحثه، می‌‎تواند باعث برد شما شود. در بازی «دیوان»، گروهی از بازیکنان در نقش دیو تلاش می‌کنند تا باقی بازیکنان که در نقش مردم عادی ایفای نقش می‌کنند را از بازی حذف کنند. درحالیکه مردم عادی در تلاش هستند تا هویت دیوان را کشف کنند. این بازی از محبوب‌ترین بازی‌های سبک نقش مخفی می‌باشد و برای جمع‌های ۷ تا ۲۲ نفره قابل انجام است. بازی «دیوان» توسط شرکت «باهمزی» تولید شده است.
بازی «اسم‌کارتیل»:
بر وزن اسم‌فامیل، «اسم‌کارتیل» یک بازی جدید کارتی است که توسط علیرضا پوراسد طراحی شده است. در این بازی ابداعی دیگر نیازی به قلم و کاغذ نیست و مهارت‌هایی مانند اطلاعات عمومی، سرعت عمل و نفس چاق (!) به کار می‌آیند. این بازی حاوی دو دسته کارت است: کارت‌های «حرف و موضوع». تا کنون ۴ مکانیزم مختلف شامل هردمبیل، بازوکارت، کارت شانسی و ۳در ۳، برای این دو دسته کارت طراحی شده و شیوه‌های جدیدی در حال پردازش و اضافه شدن به این بازی است. هر کدام از این مکانیزم‌ها نیاز به تعداد بازیکن و مهارت‌های مختلفی دارد. ضمناً «اسم‌کارتیل» قابلیت تنظیم سطح بازی برای سنین کمتر (با دایره لغات کمتر) را نیز دارد. این بازی تولید شرکت «باهمزی» می‌باشد.

 


بازی «واردا»:
هزاران سال پیش در فلات مرکزی ایران، مزارع گل محمدی پرورش داده می‌شده و از گل محمدی، گلاب استخراج می‌کرده‌اند. در حال حاضر نیز ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان گلاب و دیگر محصولات گل محمدی از جمله گلاب دو آتشه و اسانس در جهان شناخته می‌شود. اگر به سنت زیبای ایرانی‌ها، گلاب‌گیری، علاقه‌مندید، زمان آن فرا رسیده است تا بازی زیبا و جذاب «واردا» را امتحان کنید. در بازی «واردا» شما در نقش پرورش‌دهندگان مزارعی هستید که سعی دارید با پرورش مرغوب‌ترین گونه‌های گل محمدی، به بهترین محصول دست پیدا کنید. به میزان کافی و به موقع به مزارع آب‌رسانی و کودرسانی نمایید، سعی کنید که از ابزار و کارگر مناسب برای برداشت بهتر و در نتیجه به دست آوردن محصولی مرغوب‌تر، استفاده کرده تا پیروز این رقابت باشید. این بازی در سبک بازی‌های اروپایی بوده و طی آن بازیکنان تلاش می‌کنند با کشت بیشتر گل محمدی، گلاب بیشتری را تولید کنند. بازی «واردا» یک بازی کاملاً استراتژیک و ایرانی بوده و به زودی از شرکت «سرزمین ذهن زیبا» ارائه می‌گردد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:


https://www.enigmaescaperoom.ir/blog/best-iranian-board-games
https://hooyo.ir
https://www.digikala.com
https://lbmind.com
https://artikala.com/product/the-intellectual-orchin/


 

کلید واژه ها: بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی بازی کارتی بازی معرفی بازی بازی دورهمی اسباب‌ بازی


نظر شما :

حسین ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۷
سپاس‌گزارم