امام خمینی(ره) زمان‌شناس و جریان‌ساز بود/ مبارزه منفی؛ فرهنگ نهفته در شیعه

مبارز دوران ستم‌شاهی با بیان اینکه امام خمینی (ره) زمان‌شناس و جریان‌ساز بود، گفت: امام خمینی (ره) با مبارزه منفی که ریشه آن در فرهنگ شیعه نهفته است، مردم را آگاه و دشمن را زمین‌گیر کردند.
امام خمینی(ره) زمان‌شناس و جریان‌ساز بود/ مبارزه منفی؛ فرهنگ نهفته در شیعه

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی عبدخدایی، از مبارزان دوران ستم شاهی در وبینار «روایت انقلاب» که ۱۸ بهمن ماه از سوی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: استعمار، پدیده شومی است که می تواند یک کشور را به تباهی بکشاند. انگلستان در زمان ناصرالدین شاه به دنبال گرفتن امتیاز تنباکو بود اما با مقاومت میرزای شیرازی و فتوای مشهور او، استعمار انگلیس درهم شکسته شد. وقتی استعمار بیاید، همه ارکان حکومت را در اختیار گرفته و ساختارهای حکومتی را مطیع خود می سازد.
وی افزود: انگلیس ۱۷ میلیون نفری توانست هندوستان ۴۰۰ میلیون نفری را استعمار کند و ساختار فرهنگی و سیاسی هند را تایع خود ساخت. اما در وضعیت استعمارزده هندوستان، فردی به نام گاندی که یک نابغه بود، توانست به استعمار انگلیس پایان دهد.
این مبارز انقلابی با مهم دانستن مبارزه منفی، گفت: ریشه مبارزه منفی در فرهنگ شیعه نهفته است. در شیعه ما مقوله تحریم دشمن و مقابله با دشمن را داریم که این خود یکی از ظواهر مبارزه منفی است. مثلاً حضرت زهرا (س) می فرمایند محل دفن من را مخفی نگه دارید تا کسی آن را نشناسد. مبارزه منفی، گاهی اوقات زیباتر از مبارزه مثبت کار می کند از همین رو می بینیم که امام حسین (ع) محبوب شد چون مبارزه منفی انجام را داد.
عبدخدایی یادآور شد: میرزای شیرازی، یک مبارزه منفی انجام می دهد و قدم های استعمار را در ایران می شکند. مثلاً سوگولی ناصرالدین شاه، قلیان را می شکند و ناصرالدین شاه به او می گوید چرا قلیان را شکستی، سوگولی در پاسخ به او می گوید همان کسی که من را بر تو حلال کرده، قلیان را برای من حرام کرده است. این رویه ادامه پیدا می کند تا اینکه قرارداد تنباکو لغو می شود. این از مظاهر و اثرات مبارزه منفی است. وقتی میرزای شیرازی خبر لغو قرارداد تنباکو را می شنود، گریه می کند و از او می پرسند چرا گریه می کنید؟ در پاسخ می گوید حالا استعمار به قدرت پی برده است.
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با مبارزه منفی، مردم را آگاه و دشمن را زمین گیر کردند، گفت: یکی از کارهای امام راحل این بود که جامعه را آگاه و هویت جامعه را احیا کردند. امام کاری کردند که حتی لات های تهران برای ایام خاص دینی، دست به گناه و عمل خلاف نمی زدند و برای دین ارزش قائل می شدند.
مبارز سیاسی دوران ستم شاهی بیان کرد: بزرگ ترین خیانت شاه به ایران، از بین بردن هویت مردم ایران بود. وقتی شاه می رود می گوید کوروش آسوده بخواب، ما بیداریم؛ این به نوعی مقابله با دین و تغییر هویت دینی مردم ایران است. ایران، کشور کثیرالمله و کثیرالقوم است لذا دشمن می خواهد هویت دینی ما و هویت تک تک این قوم ها و فرهنگ ها را از بین ببرد.
عبدخدایی افزود: روحانیت در طول تاریخ برای اتحاد مردم ایران تلاش کرده است اما رژیم پهلوی این اتحاد را نمی خواست و تاریخ اثبات می کند که رضاشاه برای مقابله با هویت دینی و قومی مردم ایران به دنبال حتی تغییر نوع پوشش ایرانی ها بود که ماجرای سفر او به ترکیه و دیدارش با آتاترک مشهور است.
وی در ادامه بیان کرد: نخستین صنعتی که در انگلستان پا گرفت، صنعت نساجی بود و تولید مازاد بر مصرف داشتند؛ سران انگلیسی ها به رضا شاه دستور می دهند که برای نجات تولیدکنندگان انگلیسی و حمایت از تولید نساجی انگلستان، مردم ایران را به زور کت وشلوارپوش کن تا ما بتوانیم پارچه هایمان را به شما بفروشیم.
این مبارز سیاسی دوران ستم شاهی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در شرایطی به وجود آمد که حزب توده، نهضت ملی و همه اینها تلاش کرده بودند تا در ایران انقلاب شود، گفت: انقلاب اسلامی کاری کرد که تمام نظریات غربی را شکست و نظریات سیاسی را ناکارآمد جلوه داد؛ این انقلاب در ذهن و قلب مردم نشست و ارکان قدرت امپریالیسم و استکبار را هدف قرار داد. آن زمانی که امام خمینی (ره) می گفتند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، به پشتوانه موشک و جت جنگی نبود، بلکه به پشتوانه و حمایت مردم می گفت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
عبدخدایی در پایان تأکید کرد: امام خمینی (ره) به زمان خود مسلط بود، جریان ساز و انقلابی بود. از این ویژگی امام، دیگران و خیلی از مراجع آن زمان برخوردار نبودند. امام می فهمید و می خواست انقلاب را به جریان خودش متصل کند و چون می فهمید و زمان شناس بود، مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد.


نظر شما :