تیم‌های شباویز و نیک آئین فینالیست‌های دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران شدند.

۰۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۴ کد : ۲۸۸۸ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی اسلایدر
دومین مناظره از دوره نیمه نهایی مرحله کشوری دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با گزاره «اخبار از صدا و سیما نسبت به شبکه‌های اجتماعی معتبرتر است» برگزار شد و دو گروه شهدای گمنام به عنوان گروه موافق و شب‌آویز به عنوان گروه مخالف به رقابت با یکدیگر پرداختند.
تیم‌های شباویز و نیک آئین فینالیست‌های دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران شدند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله نیمه نهایی دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران یکشنبه ۸ خرداد ماه سال جاری، با دو گزاره به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
علی سلیمی و محمد ترک سخنرانان تیم موافق و علی قربانی و محمد صادق جعفری از اعضای محقق تیم شهدای گمنام به عنوان موافق گزاره بودند.
سخنران تیم شهدای گمنام به عنوان تیم موافق گفت: اخبار از صدا و سیما نسبت به شبکه‌های اجتماعی معتبرتر است؛ این گزاره ما است. معتبر یعنی بیشترین مطابقت با واقعیت را دارد و از آنجایی که در این گزاره، شبکه‌های اجتماعی به صورت مطلق مطرح شده، پس اگر در یک شبکه اجتماعی یک خبر معتبر مطرح شود، به معنای معتبر بودن همه اخبار نیست.
جایی نقل شده بود که اخبار بی بی سی را با اخبار ۲۰:۳۰ با هم ببینید تا حقیقت را از درونشان دریابید، چرا که هر شبکه‌ای بخشی از واقعیت را مطرح می‌کند. همه اخبار صدا و سیما معتبر نیست و گاهی برای جلوگیری از تشنج، جهت‌گیری سیاسی و … برخی اخبار منتشر نمی‌شود.
ما ادعا داریم اخباری که از صدا و سیما پخش می‌شود، معتبرتر است، چون قانون مطبوعات می‌گوید اگر خبری منتشر شد و غلط بود ارگان مربوطه می‌تواند از صدا و سیما اعلام جرم کند اما در شبکه‌های اجتماعی اینگونه نیست. خبرنگاران صدا و سیما تخصص خبری دارند و با دقت خبر نقل می‌کنند. اما در شبکه‌های اجتماعی اینگونه نیست. زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی دست ما نیست و ما گاهاً سازنده خبر نیستیم بلکه استفاده کننده خبر هستیم. خبر زرد که صرفاً تولید هیجان هدف آن است، در شبکه‌های اجتماعی موج می‌زند اما در صدا و سیما خبر زرد مطرح نیست.
صدرا فقیه و پویا قلی پور سخنرانان و ابوالقاسم نادم و میلاد تهرانی از اعضای محقق تیم شباویز به عنوان مخالف گزاره بودند.
گروه مخالف نیز استدلال کرد: در این گزاره چند کلید واژه داریم که گروه موافق همه آن‌ها را تعریف نکرد. اخبار گزارش خلاصه و موثق یک رویداد است نه خود رویداد. در اکثر منابع واژه معتبر برای اخبار به معنای کیفیت ادراکی ذکر شده است یعنی چیزی که افراد درک می‌کنند. رعایت بی‌طرفی، جامعیت، صحت و موثق بودن نیز از دیگر ویژگی‌های معتبر بودن اخبار است.
اما در تعریف شبکه‌های اجتماعی، در گزاره لفظ دقیقی بیان نشده چرا که شبکه‌های اجتماعی شامل ساختاری اجتماعی از گروه‌های تشکیل شده هستند اما می‌پذیریم که منظور گزاره شبکه‌های مجازی اجتماعی هستند. گزاره، شبکه‌های اجتماعی را بی‌مهابا، مبهم و کلی به کار برده است. شبکه‌های اجتماعی بستری هستند که به انتشار اخبار می‌پردازند. اما صدا و سیما هم تولیدکننده و هم پخش‌کننده اخبار است.
با گسترش شبکه‌های اجتماعی خود صدا و سیما هم جزو شبکه‌های اجتماعی است. هم خبرگزاری‌های داخلی و هم خارجی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. در ماده ۱۹ صدا و سیما نشر فرهنگ اسلامی و شتاب بخشیدن به حرکت جمهوری اسلامی در جهان مطرح شده و رویکرد ایدئولوژیک در اساسنامه این سازمان ذکر شده پس چطور می‌تواند رویکرد دیگری داشته باشد.
گروه موافق نیز گفت: گروه موافق ادله مخالفت با گزاره را نگفته است. ما ادله خود را مطرح کردیم. بی طرفی، جامعیت و صحت را ما قبول داریم اما آیا اینها به معنای مطابقت با واقعیت بودن است؟
بسیاری از شبکه‌های اجتماعی خودشان تولید خبر می‌کنند. خبرها زود و سریع به دست مخاطب می‌رسد و این عیب شبکه‌های اجتماعی است که بدون بررسی اخبار را منتشر می‌کند. شما (گروه مخالف) ادله خود را بیان کنید تا بر سر گزاره بحث کنیم.
گروه مخالف در ادامه بیان کرد: مخالفت با گزاره لزوماً به معنای اثبات نقیضه گزاره نیست. راه دسترسی به خبرگزاری‌ها و حتی خود صدا و سیما از طریق شبکه‌های اجتماعی است. اگر کسی اعلام می‌کند تمام اخبار را از صدا و سیما می‌گیرد یعنی از شبکه اجتماعی صدا و سیما هم استفاده می‌کند. اکنون جهان جنگ روایت‌ها است. نهاد خبری که تنها اخبار را از دیدگاه ایدئولوژیک منتشر می‌کند، امکان مقایسه به مخاطب نمی‌دهد.
آیا باید منتظر صدا و سیما ماند؟
سرعت، دقت و صحت در جهان امروز مهم است اما آیا باید منتظر ماند تا صدا و سیما بعد از گذشتن خبر از همه فیلترها چیزی را روایت کند؟ در حالی که قبل از آن امکان دیدن روایت‌های مختلف و مقایسه آن‌ها و پی بردن به حقیقت هست.
گروه موافق گفت: صدا و سیما در موضوع کاوه مدنی موضع خود را مشخص کرد، در حالی که شبکه‌های اجتماعی روایت‌های مختلفی در خصوص وی بیان کردند ولی در نهایت آنچه مشخص شد همانی بود که صدا و سیما گفته بود یا شبکه‌های اجتماعی؟ در شبکه‌های اجتماعی تکذیبیه خیلی بیشتر از صدا و سیما است یعنی اعتبار خبرها در صدا و سیما بیشتر است. ما در مورد معتبرتر بودن صحبت می‌کنیم. سانسور در شبکه‌های اجتماعی هم رخ می‌دهد. اینستاگرام اخبار شهید سلیمانی را حذف می‌کند. میزان خبر زرد شبکه‌های اجتماعی بیشتر است.
گروه مخالف استدلال کرد: شما گروه موافق هستید اما استدلال‌های شما با دیدگاه ما همخوانی دارد. ما لزوماً موافق نقض گزاره نیستیم ما نمی‌خواهیم بگوییم اخبار شبکه‌های اجتماعی موثق‌تر است. اخبار صدا و سیما هم بعضاً تکذیب می‌شود. در حادثه هواپیمایی اکراینی یک روایت از صدا و سیما مطرح شد و سه روز گفتند که امکان ندارد موشک هواپیما را زده باشد اگر یک مخالف می‌آوردند، حیثیتشان از بین نمی‌رفت. اگر صدا و سیما خبر غلط را منتشر کند، اعتبارش از بین می‌رود چون مردم انتظار دارند اخبارش درست باشد اما همه افرادی که عضو شبکه آمد نیوز بودند، می‌دانستند تعداد زیادی از این اخبار دروغ است اما انتظار آن را داشتند.
گروه موافق در آخرین استدلال خود گفت: ما در مقام مقایسه هستیم. معتقدیم شبکه‌های اجتماعی معتبرتر نیستند شما باید بگویید هستند اما استدلال نکردید. وقتی انتظاری از شبکه‌های اجتماعی نیست پس معتبر نیستند، این را خودتان گفتید.
به صدا و سیما بیشتر اعتماد می‌کنید یا شبکه‌های اجتماعی؟
وقتی یک خبر از صدا و سیما پخش می‌شود اما معتبر نیست، کلیت مسئله را نقض نمی‌کند. ایا افراد عادی سواد رسانه‌ای دارند که اخبار را بررسی و مقایسه کرده به حقیقت برسند. شما اعتبار را با جامعیت و سرعت خلط کردید. اگر به شما بگویند منبع خبر صدا و سیما است بیشتر اعتماد می‌کنید یا وقتی گفته شود منبع خبر یک شبکه اجتماعی است؟
گروه مخالف نیز در آخرین استدلال خود گفت: اعتبار خبر با اعتبار منبع وابسته است. انتظار از منبع یعنی مخاطب انتظار دارد دقت و سرعت را با هم ببیند. انتظار از منبع مهم است وقتی صدا و سیما خبر را از فیلترهای متعدد عبور می‌دهد اما خبر دروغ می‌دهد اعتبار آن ساقط می‌شود. براساس آمار ۴۲,۱ درصد از مردم اخبار را از صدا و سیما پیگیری می‌کنند و ۴۱ درصد از سایر شبکه‌های اجتماعی و بقیه را از گروه دوستان و آشنایان.
سانسور وقتی اتفاق می‌افتد که ساختار ایدئولوژیک وجود داشته باشد اما شبکه‌های اجتماعی به دلیل تعدد روایت‌ها می‌توانند سانسور را دور بزنند.


در نهایت تیم شباویز به عنوان برنده این مسابقه اعلام گردید و به مرحله نهایی راه یافت.
گفتنی است در پایان مرحله نیمه نهایی دو گروه نیک آئین و شب‌آویز به عنوان دو گروه برنده به مرحله نهایی دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران راه یافتند. مسابقه نهایی دوشنبه ۹ خرداد ماه سال جاری، ساعت ۱۴:۳۰ در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
 

کلید واژه ها: مرکز ملی مناظره سازمان دانشجویان ایران فینال مسابقات مناظره


نظر شما :