روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک

۰۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۷ کد : ۲۹۴۴ نکوداشت مفاخر ایران اسلامی
امروز اول شهریور، در تقویم ملی روز بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا و روز پزشک نامگذاری شده است.
روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک

ابوعلی سینا، پزشک و دانشمند ایرانی قرن چهارم و پنجم قمری، ازجمله مشهورترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های ایران‌زمین و جهان است که به علت آثارش در زمینه فلسفه و پزشکی اهمیت ویژه‌ای دارد. کتاب‌ شفا که یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و کتاب قانون که در موضوع پزشکی است، ازجمله معروف‌ترین آثار ابن‌سینا به شمار می‌روند.

نام ابن‌سینا تاکنون دو مرتبه در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو به ثبت رسیده است: هزارمین سال گردآوری کتاب قانون ابن‌سینا در طب در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ و هزارمین سال تولد او در سال 1980. همچنین، «جایزه ابن‌سینا برای اخلاق در علم» از سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳)، به ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسمیت یافت.

روز اول شهریور که زادروز ابن‌سیناست، به واسطه نقش بی‌بدیل او در ترویج دانش پزشکی به نام پزشک نامگذاری شده است. علم پزشکی ایران در میان کشورهای جهان جایگاه ممتازی دارد و تاریخ پرشکوه ایران پزشکان زیادی را در دامن پرورانده است که منشأ آثار و برکات زیادی بوده‌اند؛ برای نمونه پزشکانی که در هشت سال دفاع مقدس از خود رشادت نشان دادند و پزشکانی که دوران همه‌گیری بیماری منحوس کرونا به‌عنوان مدافعان سلامت از خودت رشادت‌ها نشان دادند.

سازمان دانشجویان ایران، ضمن گرامی‌داشت روز پزشک، این روز را به تمامی پزشکان متعهد کشورمان و دانشجویان رشته پزشکی که در آینده لباس مقدس این قشر خدوم عزیز را بر تن خواهند کرد، تبریک می‌گوید.
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران ابوعلی سینا روز پزشک ابن سینا


نظر شما :