پیام تبریک سازمان دانشجویان ایران به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو

دانشجویان، از زمان تأسیس نهاد دانشگاه تاکنون، علاوه بر نقش‌آفرینی ممتاز در علم و فنّاوری، در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این سرزمین نقش پیشرو و اساسی داشته‌اند

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۹ کد : ۳۰۱۹ اخبار سازمان اسلایدر
دانشجویان، از زمان تأسیس نهاد دانشگاه تاکنون، علاوه بر نقش‌آفرینی ممتاز در علم و فنّاوری، در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این سرزمین نقش پیشرو و اساسی داشته‌اند

روز 16 آذر در تقویم ملی به نام «روز دانشجو» ثبت شده است. این روز یادآور شهادت سه نفر از دانشجویان عزیز این مرز و بوم و در شمار روزهایی است که الهام‌بخش «ازجان‌گذشتگی، ایثار و مقاومت» و «مبارزه با استکبار جهانی» هست. 
وقایع مربوط به 16 آذر ۱۳۳۲، بیانگر سرکوب همه‌جانبه دانشجویانِ منتقدِ سیاست‌های سلطه‌پذیرانه رژم ستمشاهی بود که نمادی برای پاسداشت دانشجویان رهرو آزادگی و بیداری شده است. دانشجویان، از زمان تأسیس نهاد دانشگاه تاکنون، علاوه بر نقش‌آفرینی ممتاز در علم و فنّاوری، در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این سرزمین نقش پیشرو و اساسی داشته‌اند و هم ازاین‌روست که روز 16 آذر به‌عنوان نقطه عطفی برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دانشجویان و پیشتازی آن‌ها در آزادی‌خواهی، نفی سلطه، مطالبه‌گری، آرمان‌خواهی و استقلال‌طلبی مطرح شده است. بررسی روند جنبش دانشجویی بیانگر این واقعیت است که این حرکت در طول این سال‌ها با فرار و نشیب و افراط و تفریط‌هایی همراه بوده است و لازم است تا متفکران و دلسوزان انقلاب، نسبت به آسیب‌شناسی و اصلاح این مسئله اقدام کنند؛ چراکه جنبش دانشجویی فی‌ذاته جنبش و جریانی آرمان‌گرا، مستقل، مطالبه‌گر، مردمی، خودجوش، نهادمند و قانونمند است که از مناقشات و فریب‌کاری‌های سیاسی فرسنگ‌ها فاصله دارد و مدار خواسته‌ها و مطالبات این جنبش با مفاهیم دیانت، وطن‌دوستی، قانون‌مداری، آزادی، معنویت و اخلاق‌مداری، عدالت‌طلبی و مردم‌سالاری دینی مصرح در قانون اساسی، پیوند ناگسستنی دارد.
از آغاز ایجاد جهاددانشگاهی، این نهاد همواره در کنار جامعۀ دانشجویی بوده و به‌عنوان عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه، تلاش خود را بر توسعه و تقویت جریانات اصیل دانشجویی و نفی جریانات انحرافی که بعضاً در دانشگاه فرصت حضور و بروز می‌یافتند، قرار داده است. اساساً بخش زیادی از توفیقات نهاد انقلابی جهاددانشگاهی به دلیل حسن ارتباط این نهاد با دانشجویان و جریانات دانشجویی که دل در گرو نظام و انقلاب و امام و رهبری داشته‌اند، برمی‌گردد و دانشجویان علاقه‌مند، متخصص و متعهد پیوسته در برنامه‌ها و اقدامات افتخارآفرین جهاددانشگاهی، نقش‌آفرین بوده و بسیاری از همین دانشجویان بعدها در کسوت پژوهشگران و مدیران و متخصصان در این نهاد، منشأ خیر و برکت برای نظام اسلامی بوده‌اند. جهاددانشگاهی به علت اهمیتی که برای نقش‌آفرینی بیش‌ازپیش دانشجویان در حیات و سرنوشت این کشور قائل بوده و هست، در ساختار خود سازمانی را به نام «سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی» ایجاد کرده تا این سازمان، درگاه و محملی برای جذب دانشجویان نوآور و خلاق به جهاددانشگاهی و هدایت و حمایت از آن‌ها برای رشد فردی و اجتماعی باشد. این سازمان در ربع قرن فعالیت خود تلاش کرده تا مشارکت و همکاری دانشجویان را برای فعالیت‌های اثربخش، مفید، گزین و برتر در این سازمان و در جهاددانشگاهی فراهم کند. 
در شرایط حساس کنونی کشور که به تعبیر مقام معظم رهبری یک جنگ ترکیبی از سوی دشمنان علیه ملت ایران در حال رخ دادن است، جریان فعال دانشجویی، ضمن تعیین مرز با دشمنان قسم‌خورده این ملت و انقلاب اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی، آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد.
در پایان، با آرزوی تحقق کامل اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی، امام راحل عظیم‌الشأن (رحمت‌الله علیه) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، این روز را به همه دانشجویان عزیز تبریک می‌گوییم و نقش‌آفرینی سازنده و بالندگی دانشجویان کشور را در عرصه‌ها و زمینه‌های گوناگون از خداوند منان خواهانیم.
 


نظر شما :