گفتگو با هدی اصل روستا، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان ایران در واحد البرز

سازمان دانشجویان ایران عرصه‌ای برای بروز استعدادهای دانشجویان است

۰۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۱ کد : ۳۰۶۱ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان اسلایدر
برای آشنایی بیشتر با شعب سازمان در سراسر کشور و برنامه‌های آتی هر شعبه، سازمان دانشجویان ایران، مجموعه‌گفتگوهایی با مدیران اجرایی سازمان دانشجویان ترتیب داده است که این گفتگوی ما با هدی اصل روستا، دبیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد البرز در ادامه می‌آید.
سازمان دانشجویان ایران عرصه‌ای برای بروز استعدادهای دانشجویان است

ضمن معرفی اجمالی خود، در خصوص سابقه و نیز اهم فعالیت‌های جاری شعبه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، توضیح دهید.
هدی اصل روستا، دبیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد البرز و کارشناس فرهنگی معاونت فرهنگی واحد البرز هستم. بیش از 10 سال سابقه فعالیت در حوزۀ فرهنگی در کنار کارشناسان و فعالین فرهنگی داشته‌ام و در تمام این مدت، با علاقه کار فرهنگی انجام داده‌ام. فعالیت در خبرگزاری ایسنا، پرسشگری ایسپا، کارشناس روابط عمومی، کارشناس معاونت فرهنگی و دبیر اجرایی سازمان دانشجویان از جمله فعالیت‌های بنده هست و لازم به یادآوری است که از سوی سازمان دانشجویان به‌عنوان دبیر اجرایی برتر مرحله منطقه‌ای مسابقات مناظره و دبیر اجرایی برتر ایران مرز پرگهر نیز معرفی شده‌ام. در حال حاضر، دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت و برنامه‌ریزی امور فرهنگی هستم.
فاصله‌گرفتن دانشجویان از کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه‌های اصلی این سازمان است و سعی می‌کنیم در فعالیت‌های سازمان، دانشجویان را به سمت مطالعه دقیق و درست راهنمایی کنیم. برنامه «سرشار از تازگی؛ فکر تازه، کتاب تازه و عملکرد تازه» از دانشجویان دعوت می‌کند تا کتابی را که خوانده‌اند و تأثیر عملی بر رفتارشان داشته را بیان کنند و در کنار آن یک استاد دانشگاه به نقد و بررسی و فلسفه خواندن آن کتاب می‌پردازد. با این برنامه سعی شده تا دانشجویان را به سمت عملکرد گرایی تشویق کنیم؛ یعنی کتاب خواندن منجر به تأثیر عملی در رفتارشان شود و اندیشه و فکرشان را تغییر بدهد.
از دیگر برنامه‌های مهم این شعبه برگزاری جشنواره ملی «کهن دیارمان» هست که به بحث گردشگری می‌پردازد. کشف و ترویج نگرش‌های ملی و محلی دانشجویان، هویت‌بخشی به دانشجویان، کشف و ترویج رفتارهای فرهنگی مناسب جامعه و نشئت‌گرفته از ارزش‌های بومی و ملی، تهیه بانک تصویری و ویدئویی از جاذبه‌های گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان در جهت ارتقای فرهنگ گردشگری و حفظ و معرفی میراث فرهنگی از اهداف برگزاری این جشنواره است.
اجرای سه اردوی طرح ملی ایران مرزپرگهر و یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی و تجلیل از شهدای دانشجو از دیگر برنامه‌های سراسری و در حال اجرای این سازمان است.

مهم‌ترین دستاوردها و نیز ظرفیت‌های شاخص شعبه خود را در پاسخ به نیازهای ملی و استان در چه می‌دانید؟ سپاسگزار خواهیم بود تا مصادیق و عناوین مشخص در خصوص 1- دستاوردها و 2- ظرفیت‌ها ذکر کنید. 
شکل‌گیری ارتباط بین سازمانی قوی و مستمر با اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان البرز از طریق انجام مطالعات موردنیاز آن دستگاه و برگزاری کارگاه‌ها، دوره‌های آموزش تخصصی و جلب مشارکت آن دستگاه در برگزاری رویدادهای فرهنگی - تخصصی با رویکرد حفظ محیط زیست، ایجاد ارتباط مثبت و قابل گسترش و توسعه با اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در سایه برگزاری دو دوره رویداد «اکسیر» با محوریت بحث هنر و نقش آن در اصلاح و گسترش فرهنگ ایرانی –اسلامی (نشان و مشکات / لباس اجتماع‌محور) و نیز برپایی شایسته اردوهای علمی- فرهنگی در حوزه گردشگری (به‌عنوان نمونه: اردوهای ایران مرزپرگهر، برگزاری نشست‌های تخصصی - فرهنگی با موضوع «آسیب‌های اجتماعی» (نشست‌های خودمراقبی / تاب‌آوری و انعطاف / مهارت حل مسئله) در قالب برنامه«کلاس آبی»، برگزاری نشست علمی - فرهنگی با موضوع معرفی شایسته اعیاد ملی - میهنی و تلاش برای استفاده از آن ظرفیت در ایجاد وفاق در میان مخاطبان دانشجویی اقوام مختلف ایرانی ساکن استان، مانند نشست چیستی و چرایی شب یلدا، برگزاری نشست‌های نقد تخصصی فیلم در دوران سخت شیوع پاندمی کرونا در جهت ایجاد آرامش و کاهش بار روانی مواجهه دانشجویان و خانواده‌های آنان با اثرات و فشارهای فردی و اجتماعی ناشی از پاندمی (نقد فیلم «شیوع» / نقد فیلم «دور افتاده» ازجمله دستاوردهای این شعبه است.
 ایجاد و ایفای نقش ویژه در اصلاح فرهنگ زیست‌محیطی البرزنشینان با استفاده از فعالیت دانشجویان علاقه‌مند و دغدغه‌مند در حوزه محیط زیست، بهره‌مندی از توان و ظرفیت علمی و اجرایی دانشجویان عضو شعبه که در رشته‌های علوم اجتماعی، مطالعات اجتماعی و نظایر آن در دانشگاه‌های استان در حال تحصیل هستند، در انجام مطالعات اجتماعی و فرهنگی نظیر طرح‌های افکارسنجی شعبه ایسپا البرز و برنامه‌های دفتر مطالعات فرهنگی واحد، تقویت و گسترش ارتباطات فرهنگی بین معاونت فرهنگی واحد با مجموعه دانشگاه فرهنگیان استان به‌عنوان کانون اصلی پرورش معلمان آینده و در نتیجۀ آن عضوگیری شعبه از میان دانشجویان آن دانشگاه و تقویت نقش و هویت فرهنگی آن‌ها، با توجه به تأکید رهبری بر موضوع تربیت کودکان و نوجوانان و نقش بی‌بدیل معلمان آموزش و پرورش در این مهم، قرارگیری برنامه‌های گزین شعبه و معاونت فرهنگی واحد نظیر «مسابقات مناظره دانشجویی» و «کرسی‌های آزاداندیشی» در کانون توجه و محوریت برنامه‌های فرهنگی استان از طریق جلب حمایت معنوی نهادهای مدیریتی و نظارتی استان نظیر استانداری البرز و ... با توجه به مهاجرپذیری بالا و تنوع قومی- فرهنگی استان البرز، راه‌اندازی «مرکز نوع ب» با زمینه فعالیت در حوزه «اقوام ایرانی» که به‌صورت تخصصی به تقویت ارتباطات بین فرهنگی اقوام ایرانی پرداخته و در ایجاد وفاق و یکپارچگی ملی نقش مؤثر ایفا کند، تقویت مهارت «کارآفرینی» دانشجویان عضو شعبه و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های استان با استفاده از توان و تجربه کم‌نظیر «دفتر تجاری‌سازی فنّآوری و اشتغال دانش‌آموختگان» واحد که تجربه زیسته بسیار ارزنده‌ای در این حوزه، علی‌الخصوص در زمینه سازماندهی، توسعه و حمایت از «مشاغل خرد و خانگی» در استان و کشور دارد، ازجمله ظرفیت‌های این شعبه است.

میزان تعامل واحد سازمانی شما در همکاری با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های استانی چگونه است و چه برنامه‌ای برای تقویت این ارتباط دارید؟
در شعبه سازمان دانشجویان البرز در راستای تعامل و ارتباط با دانشگاه‌ها و سازمانها فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است؛ ازجمله با دانشگاه‌های علوم پزشکی البرز، فرهنگیان، پیام نور و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران فعالیت‌های مشترکی داشته‌ایم که می‌توان به میزبانی مسابقات مناظره در این دانشگاه‌ها، اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و حضور فعال دانشجویان در فعالیت‌های شعبه اشاره نمود. برای تقویت ارتباط باید به نیازهای دانشجویان هر دانشگاه توجه نمود و با استمرار جلسات، حضور فعال و مؤثر در این جلسات، مخاطب‌شناسی و اجرای برنامه‌های متنوع و جدید در دانشگاه‌ها می‌توان این ارتباط را تقویت نمود.

شعبه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، چه امکانات و ظرفیت‌هایی را برای دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان تازه‌وارد به دانشگاه‌ها در اختیار دارد؟ چه پیشنهاد و راهنمایی برای شعب سازمان دانشجویان در سطح کشور برای جذب دانشجویان علاقه‌مند و خلاق دارید؟ 
دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند با فعالیت در کانون‌های «گردشگری و محیط زیست»، «یار مهربان» و «گفتگو و مناظره» کسب تجربه کنند و از امکانات و برنامه‌های این سازمان بهرهمند شوند. 
به نظر بنده، فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید به گونه‌ای باشد که دانشجو خودش اشتیاق حضور در فعالیت‌های سازمان دانشجویان را داشه باشد. فعالیت‌های سازمان بر اساس نیازها و علاقه‌مندی‌های دانشجویان باشد و خودمان را در قالب‌های فعالیت‌های خاص محدود نکینم. همان طور که استاد بزرگ شهید باهنر فرمودند: از جایی که علاقه‌مندی افراد جامعه است باید شروع به انجام کار فرهنگی کرد و درکنار آن برنامه‌های فرهنگی خاص و مطابق نیاز دانشجو و افراد جامعه را گنجاند.
 نزدیک‌ترین و مطمئن‌ترین راه این است که آنچه دانشجویان، استادان، کارکنان دانشگاه و دیگر اعضای اجتماعات دانشگاهی در دانشگاه تجربه، مشاهده و انجام می‌دهند را ثبت و ضبط نموده و گزارش و تجزیه‌وتحلیل کنیم و بر مبنای آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی کنیم. آیین‌های دانشگاهی نقش بسیار مهمی در زمینه انتقال و درونی‌سازی و درعین‌حال، عینیت‌بخشیدن به باورها و ارزش‌های دانشگاهی به دانشجویان دارند. آیین‌های دانشگاهی از جمله جشن فارغ‌التحصیلی، جشن آغاز و جشن پایان سال، جشن‌ها و مراسم بزرگداشت و اعطای نشان‌ها احساس «روح و حیات جمعی» در زندگی دانشگاهی در دانشگاهیان به وجود می‌آورد و به آن‌ها انرژی مضاعف شور و شعف لازم برای تلاش بیشتر اعطا می‌کند. با برگزاری این آیین‌ها می‌توان دانشجویان را با فعالیت‌های سازمان آشنا نمود و با توجه به معرفی برنامه‌های متنوع و خلاقانه و مطابق نیازشان، دانشجویان حتماً جذب این فعالیت‌های سازمان خواهند شد. 

اگر بخواهید آسیب‌شناسی نسبت به اقدامات ستاد سازمان دانشجویان ایران در تهران یا فعالیت‌های خودِ شعبه داشته باشید، چه مواردی را ذکر می‌کنید؟ 
متأسفانه در مسائل فرهنگی نگاهی جامع و همه‌جانبه‌نگر و مبتنی بر تحلیل واقعیات صحنه از تمام ابعاد هیچ‌گاه وجود نداشته است. نیازسنجی دانشجویان و سیاست‌های فرهنگی در دانشگاه آیا همخوانی دارد یا نه و اگر قرار هست تغییراتی در جذب دانشجو در کارهای فرهنگی صورت گیرد، باید سیاست‌های فرهنگی حاکم در دانشگاه‌ها تغییر کند، جایی که سیاست‌گذاری درست انجام نشود از بیرون برایمان سیاست‌گذاری خواهند کرد.
حل مسائل فرهنگی جامعه در گرو مطالعات و اقدامات مبتنی بر ساختار جهان کنونی و اتخاذ تدابیر «اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی» است. فرهنگ واقعیتی ایستا نیست و سیاست‌های فرهنگی باید مبتنی بر این اصل باشد. بخش نامه‌ها هیچگاه موفق نشده‌اند از حرکت فرهنگ جلوگیری کنند. اگر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه را از کارکردهای اصلی و از آزادی و استقلال آکادمیک دور کند، دانشگاه ضعیف خواهد شد و ارزش‌های عام اخلاقی در کشور کم‌رنگ می‌شود و تحت‌تأثیر سوء قرار می‌گیرد. ستاد سازمان دانشجویان باید در برنامه‌ریزی سیاست‌های فرهنگی کلان کشور تأثیر مستقیم داشته باشد و برخی از فعالیت‌ها دانشجومحور باشد و آن‌ها را از آزادی و استقلال آکادمیک دور ننماید؛ چراکه این نگاه منجر به ضعف فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه و جامعه خواهد شد.

از نظر شما وظیفه سازمان دانشجویان ایران به صورت کلی در قبال جامعه دانشجویی کشور چیست؟
سازمان دانشجویان ضمن تزریق خون تازه در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، عرصه‌ای برای بروز استعدادهای دانشجویان است. سازمان دانشجویان وظیفه دارد قابلیت‌ها و توانمندی‌های دانشجویان را برای طیفی از اقدامات و عملکردهای بالقوه افزایش دهد، تا دانشجویان ترکیبی از «بودن و شدن‌ها» را تجربه کنند و به توانمندی‌های بیشتر خود پی ببرند و با این شناخت از خود، شاهد عملکردهای ارزشمند آنها در سازمان‌ها و عرصه کلان کشور خواهیم شد.
 همان طور که محرک رشد و پیشرفت یک جامعه نیروی فکر و اندیشه و ابداع و خلاقیت دانشجویان و افراد جامعه است، فعالیت‌های سازمان دانشجویان باید منجر به تحول فکری و نگرش دانشجویان شود و در نهایت به پرورش انسان توسعه یافته و تربیت انسان توسعه یافته بپردازد تا متضمن پیشرفت کشور باشد؛ چراکه زمانی بستر رشد و رفاه در جامعه فراهم می‌شود که انسان‌های توسعه‌یافته تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اصلی جامعه باشند. سازمان دانشجویان با شناسایی انسان توسعه‌یافته و تربیت انسان توسعه‌یافته از دانشجویان دانشگاه می‌تواند به رشد و پیشرفت جامعه کمک کند.

نکات و مواردی اگر جا ماند، بفرمایید؟ 
خیلی ممنون که این فرصت را در اختیار بنده قرار داده‌اید و امیدوارم شاهد پیشرفت روزافزون سازمان دانشجویان کشور باشیم و فعالیت‌های فرهنگی مؤثر و مفیدی در سطح جامعه داشته باشیم.
 

کلید واژه ها: شعبه استان البرز سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی دانشجو مصاحبه مدیران اجرایی شعب


نظر شما :