بازدید دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از سازمان انرژی اتمی در قالب هجدهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پر گهر

بازدید دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از سازمان انرژی اتمی در قالب هجدهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پر گهر

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، تعدادی از دانشجویان رشته مهندسی هسته‌ای دانشگاه امیرکبیر در بازدیدی یک روزه و در قالب هجدهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پرگهر با حضور دکتر شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران از این شرکت بازدید کردند.
دکتر شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران با حضور در جمع دانشجویان، ضمن تشریح اقدامات و دستاورهای سازمان انرژی اتمی، به بررسی پتانسیل‌های فعالیت در حوزه کاربرد پرتوها پرداخته و تأکید کردند: سازمان انرژی اتمی و معاونت کاربرد پرتوها از طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با این حوزه که مرتبط با نیاز سازمان و کشور می‌باشد استقبال و حمایت می‌کند؛ سازمان انرژی اتمی همواره پذیرای افرادی توانمند، مبتکر و تأثیرگذار است و امید است در آینده شاهد حضور شما نسل جوان و خوش فکر در این سازمان باشیم.
گفتنی است پس از این دیدار، دانشجویان از سامانه گامای تهران و آزمایشگاه‌های شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران نیز بازدید داشتند.
لازم به ذکر است، اهمیت کاربردهای صلح آمیز فناوری هسته ای در جهان بر کسی پوشیده نیست. این فناوری متشکل از سه قسمت اصلی تولید انرژی هسته ای، تولید سوخت های هسته ای و کاربرد پرتوها می باشد. فناوری کاربرد پرتوها در اسناد فنی آژانس بین اللملی انرژی اتمی با عنوان Non-Power Application of Atomic Energy نیز شناخته می شود. تقریباً نیمی از گردش  مالی فناوری هسته‌ایی در جهان مربوط به حوزه کاربرد پرتو است که  با گردش مالی سوخت و توسعه نیروگاه‌های مولد برق هسته ای قابل رقابت است.


شرکت توسعه کاربرد پرتوها(تکاپ)

شرکت توسعه کاربرد پرتوها(تکاپ)، نیز به عنوان زیر مجموعه ای از سازمان انرژی اتمی ایران، ماموریت به کارگیری و گسترش این فناوری را در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم و ارتقاء صنعت کشور برعهده دارد. ازجمله وظایف این شرکت به کارگیری پرتوها در جهت کاهش بارمیکروبی و افزایش ماندگاری موادغذایی بدون استقاده از افزودنی‌های شیمیایی، اصلاح و بهبود کیفیت بذرها،کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استریل کردن محصولات پزشکی و بهداشتی، تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی برای برخی بیماری های از جمله انواع سرطان ها، کاهش بار میکروبی پساب وفاضلات و بی خطر سازی زباله های بیمارستانی جهت حفظ محیط زیست، اصلاح ساختار مولکولی و بهبود خواص حرارتی، فیزیکی  و  یا  شیمیایی مواد پلیمری در صنایع لاستیک سازی و سیم و کابل، بازرسی محموله ها و کانتینرها در گمرگ و مبادی ورودی کالا،ساخت تجهیزات عکسبردای و اسکنرهای پزشکی، شتاب دهنده های ذرات و چشمه های رادیو اکتیو و سایر کاربردهای مرتبط با توسعه کاربرد پرتوها فناوری هسته ای می باشد.
 گفتنی است، طرح ایران، مرزپرگهر هر ساله با هدف بازدید نظام‌مند دانشگاهیان از مقاصد فناورانه، تاریخی و طبیعی کشور و با حمایت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. این اردو درراستای اجرای این طرح ملی و با هدف مهارت افزایی و آشنایی دانشجویان با بازار کار حوزه تخصصشان برگزار می‌شود. 

https://iradco.ir/portal/home/?news/327492/327533/340537

 

کلید واژه ها: دانشگاه امیرکبیر سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی ایران مرز پرگهر


نظر شما :