مسابقات مناظره دانشجویان ایران؛ تمرین مفاهمه‌ی روادارانه

مسابقات مناظره دانشجویان ایران؛ تمرین مفاهمه‌ی روادارانه

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، علی فدوی اسلام، سرگروه تیم آیروس از استان خراسان رضوی، قهرمان منطقه شرق و شمال در یادداشتی به نقد و بررسی نحوه برگزاری" مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" پرداخت.  


وی با اشاره به اینکه مسابقات مناظره دانشجویان ایران، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابتکارات فرهنگی-ترویجی جهاددانشگاهی در میان دانشجویان کشور، نقش پررنگی در ترویج فرهنگ مناظره و مفاهمه‌ی روادارانه داشته است، بیان کرد:  این مسابقات ضمن طرح سوالاتی بنیادین و مهم در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، محیط‌زیستی، اخلاقی، سیاسی و ... در اذهان نخبگان، ظرفیت اندیشه‌ورزی و هم‌اندیشی این قشر دغدغه‌مند را برای پاسخ به این پرسش‌ها کانالیزه می‌نماید. 
سرگروه تیم آیروس با اشاره به اینکه هدف مسابقات مناظره، طبیعتاً توسعه ظرفیت آینده‌سازان کشور برای مناظره است، مطرحح کرد: در راستای تحقق این هدف، از منظر سطح پیچیدگی، تاکنون سعی شده گزاره‌هایی طرح شود که نه دارای پیچیدگی‌های تخصصی بیش از حد باشند و نه به نحوی اغراق‌آمیز بدیهی به نظر برسند. هم‌چنین از منظر محتوا و فرم، گزاره‌ها از دقت و شفافیت مناسبی برخوردار بودند و تا کنون توانسته‌اند به ارتقاء کیفی سطح بحث‌ها کمک کنند. اما پیشنهاد گروه آیروس به طراحان گزاره‌های مورد مناظره در دوره‌های آتی تنوع‌بخشی به حیطه‌های موضوعی گزاره‌ها است تا به مسائل مهم دیگر حوزه‌ها از جمله هنر، سلامت و ... نیز پرداخته شود.
وی افزود: در خصوص فرآیند برگزاری، تا کنون تسلط مجریان و رؤسای جلسات مناظره به آیین‌نامه‌ی اجرایی عالی بوده و همین موضوع باعث شده تا سطح مسابقات بسیار مطلوب و حرفه‌ای باشد. اما متن آیین‌نامه‌ی مسابقات نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی است تا حقوق شرکت‌کنندگان برای اعتراض، ویژگی‌های داوران و اختیارات رئیس جلسه (در نظر گرفتن اختیار کسر امتیاز از تیم‌های خاطی) در آن شفاف‌سازی شود. هم‌چنین در خصوص فرآیند داوری یک نکته‌ی مهم دادن فرصت اظهار نظر به داوران پس از برگزاری مسابقات است. 
فدوی بیان کرد: از اهداف این مسابقه، ترویج فرهنگ کاوشکری میان دانشجویان است. چرا که دانشجویان درمسیر تحقیقاتی که برای دفاع از موضع خود نسبت به گزاره‌ها انجام می‌دهند، فرآیند صحیح تحقیق و تفحص از منابع معتبر را به نحوی عملیاتی می‌آموزند. طبیعتاً کسب این توانایی می‌تواند در تحلیل دقیق‌تر مسائل روز هم به آن‌ها کمک کند. 
سخن پایانی آن که مسابقات مناظره دانشجویان ایران، فرصتی برای یادگیری مشارکت‌کنندگان و حضار در جلسات مناظره به شمار می‌رود. با این وجود تعداد نفراتی که می‌توانند از این فرصت استثنایی بهره‌مند شوند، بسیار کم است. در این راستا، مسئولان ذی‌صلاح باید تدابیر لازم جهت تبلیغات گسترده و اطلاع‌رسانی همگانی این مسابقات را در دستورکار فعالیت‌های خود قرار دهند. یقیناً ظرفیت رسانه‌های پرمخاطب می‌تواند در این مسیر فعال شود و به آگاهی عموم علاقه‌مندان از این رویداد ارزشمند فرهنگی-ترویجی کمک کند و بر برد تاثیرات آن بیافزاید.
همچنین لازم به ذکر است، امیرعلی برومند، کیمیا برادران، ساجده رسولی از دیگر اعضای تیم آیروس بودند که از استان خراسان رضوی و منطقه شرق و شمال در مرحله منطقه ای " مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" شرکت کردند. 

کلید واژه ها: استان‌خراسان رضوی سازمان دانشجویان ایران مناظره دانشجویی جهاددانشگاهی آیروس یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره


نظر شما :