معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی عنوان کرد:

الگوی نوین جهاد دانشگاهی در مناظرات دانشجویی، حرکت از مساله‌محوری به سمت پاسخ به مساله

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: این معاونت در نظر دارد مسابقات ملی مناظره دانشجویی را در سال آتی با همکاری وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه‌های سراسر کشور، با الگویی جدید از مساله‌محوری به سمت حل (و پاسخ به) مساله سامان دهد.
الگوی نوین جهاد دانشگاهی در مناظرات دانشجویی، حرکت از مساله‌محوری به سمت پاسخ به مساله

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، نشست خبری «مرحله کشوری یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران»، صبح امروز شنبه ۶ خردادماه با حضور دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی؛ دکتر رضا فریدزاده، رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی؛ دکتر مهدی باصولی، رییس و دکتر منوچهر جهانیان، معاون فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ؛ در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد. 

دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی در این نشست تصریح کرد: اصحاب رسانه وظیفه خطیر انعکاس رویدادهای فرهنگی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه در ایام  دهه کرامت قرار داریم، ادامه داد: مسابقات ملی دانشجویان ایران با این ایام دهه کرامت نسبت دارد. ایام دهه کرامت با میلاد حضرت معصومه (س) آغاز می‌شود و با میلاد حضرت ثامن‌الحجج (ع) به پایان می‌رسد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به تاکید رهبری درخصوص احصا نیازها بر مبنای مبانی جامعه گفت: ایشان همواره بر این موضوع تاکید دارند که شناسایی نیازهای جامعه مبتنی بر مبانی جامعه باشد. پرسش «چگونه می‌توانیم یک الگوی انتزاعی درخصوص مناظرات دانشجویی داشته باشیم؟» را مطرح می‌کنم. صاحب‌نظران بر این باور هستند که منش گفتگوی معصومین و مناظرات رضوی می‌تواند یک روش و الگوی متقن برای برگزاری مناظرات باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به سبقه برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران خاطر نشان کرد: مرحله دانشگاهی و استانی یازدهمین مسابقات ملی مناظره دانشجویی برگزار شده است و در آستانه برگزاری یازدهمین مرحله کشور این مسابقات قرار داریم. در ارتباط با برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی پرسش «آیا صرفا گفتگو در کانون توجه قرار دارد و ایجاد تغییر از طریق گفتگو مدنظر قرار ندارد؟» را مطرح می‌کنم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبردی در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به موضوع گفتگو توجه کردند. مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، تابلوهایی به منظور گفتگو در نمایشگاه قرار داده بودند و رهبری در کنار یکی از این تابلوها، از مسئول آن سوال کردند که آیا جوانان فقط به اظهار نظر در گفتگو توجه می‌کنند یا گوش شنوا هم دارند؟

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه علاوه بر اینکه به ارتقاء کیفی مناظره‌ها توجه می‌کنیم، ترویج فرهنگ گفتگو را در کانون توجه خود قرار داده‌ایم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که فضای "چگونگی خوب شنیدن" را در جامعه ترویج دهیم؛ منظور این است که علاوه بر اینکه فضایی برای گفتگو مهیا می‌کنیم، فضای مناسبی نیز برای خوب شنیدن آماده کنیم.

دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به سخنان لقمان حکیم گفت: لقمان حکیم می‌گوید، خداوند دو گوش و یک زبان به من داده است که میزان شنیده‌هایم نسبت به گفته‌هایم بیشتر باشد. بازهم تاکید می‌کنم، در جهاد دانشگاهی تلاش می‌کنیم در موضوع برگزاری مناظرات، هر دو بال مناظره یعنی «شنیدن» و «گفتن» را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی جامعه به سرعت در حال تغییر است، تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی‌ها در حوزه مسائل فرهنگی منطبق بر تغییرات نباشد، اجرای برنامه‌های فرهنگی در میدان بازیگری جوان اثرگذار نخواهد بود. در جهاد دانشگاهی تلاش خواهیم کرد که در دوره جدید برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، به ذهن و کلام دانشجویان و جوانان نزدیک شویم.

دکتر کلانتر مهرجردی درباره ویژگی‌های جوانان گفت: جوانان دارای ایده‌های نوآور هستند. می‌بایست مسائل و دیدگاه‌های جوانان را با مسائل جامعه پیوند بزنیم؛ دیدگاه‌های مطرح‌شده از سوی آنان را به مسئولان منتقل و تلاش کنیم که به گفتگو هویت ببخشیم. جهاد دانشگاهی وظیفه دارد که نظرات جامعه جوان و دانشجویان را به مسئولان منتقل کند.

وی با بیان اینکه رهبری به بحث کرسی‌های آزاداندیشی در سال ۱۳۸۱ اشاره کردند، خاطر نشان کرد: از آن بازه زمانی، جهاد دانشگاهی به این موضوع پاسخ عینی داده است و در جهت برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی گام برداشته است. بر این باور هستم، فرصت مناسبی مهیاست که تغییر طرح مفهومی و شکل اجرایی برگزاری مسابقات را در کانون توجه قرار دهیم.

دکتر کلانتر مهرجردی افزود: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مرحله در نظر دارد مسابقات مناظره دانشجویی را در سال آتی با همکاری وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه‌های سراسر کشور، با الگویی جدید از مساله‌محوری به سمت حل (و پاسخ به) مساله سامان دهد. دانشجوی مطالبه­‌گر امروز، با یک دهه تمرین، به گونه‌ای آماده ورود به میادین اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شده که خود، بخشی از راه حل است. نیروهای جوان و نوآور دانشجو با مساله‌محوری، به دنبال حل مشکلات محلی، استانی، منطقه‌ای و حتی ملی هستند.

وی گفت: برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، ارجای یک «امر به معروف» است. ما از ابزار کلاسیک دانشگاه‌ها برای یک امر بنیادین زبان و گفتگو استفاده و تلاش می‌کنیم که در مسیر یک دانشگاه تراز گام برداریم.  

 

مشاهده گالری تصاویر

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره مناظره دانشجویی


نظر شما :