رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی:

برخی دانشگاه ها و دستگاه های فرهنگی کشور انگیزه و همراهی لازم در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را ندارند

برخی دانشگاه ها و دستگاه های فرهنگی کشور انگیزه و همراهی لازم در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را ندارند

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، نشست خبری مرحله کشوری یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، روز شنبه 6 خردادماه 1402 با حضور جمعی از خبرنگاران خبرگزاری های سراسر کشور در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد. 
در این نشست دکترکلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر جهانیان، معاون فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ و رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران به ایراد سخنرانی و بیان توضیحاتی پیرامون نحوه برگزاری مسابقات پرداختند. 

دکتر رضا فریدزاده، ضمن تشکر از حضور خبرنگاران و همچنین دانشگاه علم فرهنگ که دراین دوره از مسابقات با سازمان دانشجویان نهایت همکاری را داشتند، اطلاعاتی از گروه های شرکت کننده، گزاره‌ها، نحوه انتخاب داورها، مقطع تحصیلی شرکت کنندگان، جنسیت دانشجویان، ترکیب دانشگاه‌ها، ترکیب رشته‌های دانشگاهی دانشجویان و دیگر موارد در سه مرحله استانی، منطقه ای و کشوری ارائه کرد. وی ضمن انتقاد از برخی مسئولان نهادهای متولی فرهنگ و دانشگاه در کشور افزود:  انتظار می‌رفت تا دانشگاه‌های کشور علی‌الخصوص دانشگاه‌های بزرگ استان تهران، همراهی و همدلی بیش از پیش در برگزاری این مسابقات داشته باشند. اما متاسفانه علی رغم نیاز جامعه دانشگاهی به امر گفتگو، مباحثه و مناظره و با تاکید چندین باره مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اهمیت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها ما همچنان انگیزه و همراهی لازم از جانب برخی دانشگاه‌های کشور را شاهد نیستیم.
فریدزاده ضمن ارائه توضیحاتی از روند اجرایی برنامه، درباره جامعه آماری شرکت‌کنندگان در مرحله استانی این مسابقات افزود: ۳۸۷ تیم در این دوره مسابقات شرکت کردند که از این تعداد، ۷۰ تیم از استان تهران و ۳۱۷ تیم از سایر شهرها بودند. استان یزد با ۳۲ تیم، بیشترین تعداد شرکت‌کننده‌ها را از آن خود کرد و استان‌ مرکزی با ۲۶ شرکت‌کننده در جایگاه دوم و استان‌های چهارمحال بختیاری، زنجان و اصفهان نیز با ۲۴ شرکت‌کننده در جایگاه سوم بیشترین تیم‌های شرکت‌کننده قرار دارند.
رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ۱۵۴۸ نفر در قالب ۳۸۷ تیم در مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویی شرکت کردند، خاطرنشان کرد: ۳۹ درصد از شرکت‌کنندگان را دانشجویان خانم و  ۶۱ درصد دیگر را دانشجویان آقا تشکیل می‌دهند.
وی درباره ترکیب‌بندی رشته‌های دانشجویان شرکت‌کننده در مرحله استانی توضیح داد: ۶۴ درصد از دانشجویانی که در این مسابقات شرکت کردند، در رشته‌های علوم‌انسانی مشغول به تحصیل هستند؛ ۶.۴ درصد در رشته‌های علوم‌پزشکی؛ ۷.۷ درصد در رشته‌های فنی‌مهندسی و ۱.۹ درصد در رشته‌های هنر تحصیل می‌کنند.
دکتر فریدزاده درباره جامعه آماری دانشجویان شرکت‌کننده در مقاطع تحصیلی گفت: ۷.۶ درصد دانشجوی مقطع کاردانی؛ ۸۰.۹ درصد دانشجوی مقطع کارشناسی؛ ۷.۷ درصد دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد  و ۳.۸ درصد دانشجوی مقطع دکتری هستند. 
وی درباره میزبانی رقابت‌های استانی گفت: این رقابت‌ها در منطقه شمال و مرکز به میزبانی جهاد دانشگاهی تهران، منطقه غرب به میزبانی ایلام؛ منطقه مرکزی به میزبانی اصفهان و منطقه غرب به میزبانی استان خراسان رضوی برگزار شد.
دکتر فریدزاده با بیان اینکه برنامه گرامیداشت مرحوم دکتر عماد افروغ در (مرحله نهایی) یازدهمین دوره مسابقات برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: ایشان همواره به عنوان داور و عضو شورای عالی مسابقات در ادوار گذشته حضور داشتند و ما در دوره یازدهم، یاد ایشان را گرامی می‌داریم.
رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه میزبان برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی با نگاه تحولی در دانشگاه علم و فرهنگ هستیم، خاطرنشان کرد: درنظر داریم که علاوه بر مسابقات ملی مناظره دانشجویی، مسابقات اساتید و نخبگان دانشگاهی را تا پایان سال تحصیلی جاری برگزار کنیم. مناظره دانشجویی منطق بر شور و نشاط است، در حالی که مناظره اساتید مبتنی بر آگاهی‌بخشی است. امیدوارم که بتوانیم برگزاری مسابقات مناظرات اساتید را به سرانجام برسانیم، برگزاری این مسابقات، منشاء خیر و برکت خواهد بود.

سازمان دانشجویان ایران، بستر ساز بحث و گفتگو در جامعه دانشگاهی

در ادامه نشست، دکتر باصولی رئیس دانشگاه علم وفرهنگ که میزبان مرحله کشوری این مسابقات هستند، افزود: اساسا دانشگاه علم وفرهنگ به عنوان دانشگاه وابسته به جهاد دانشگاهی از نهادهای پیشرو در برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی است و به عنوان دانشگاه کنشگر همواره می‌کوشد پاسخی در شان دانشجو به نیازهای جامعه داشته باشد.
وی با بیان این‌که این دانشگاه باید موضوع توسعه ارزش را همواره اولویت قرار دهد گفت: باید بستری ایجاد شود تا دانشجویان در کنار تحصیل مهارت‌های دیگری همچون درست حرف زدن و حرف درست زدن را بیاموزند. سازمان دانشجویان در ۱۱ سال گذشته زمینه‌ای را ایجاد کرده که این مسئله در دانشگاه‌ها پیگیری شود و مناظرات دانشجویی شکل گیرد و بستر گفت‌وگو از سوی جهاددانشگاهی و سازمان دانشجویان ایجاد شده است که یک کار خلاقانه است.

اثرگذاری مثبت در حوزه فرهنگی با مشارکت فعال دانشجویان حاصل می‌شود

در ادامه دکتر جهانیان معاون فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ ضمن تقدیر و تشکر از سازمان دانشجویان در پایه گذاری برنامه فرهنگی اثرگذار بیان کرد: یکی از نیازهای نسل جوان و دانشجو و متناسب با دغدغه آنان در حوزه فرهنگی، ارتقا دانش آن‌ها در زمینه‌های مختلف است. خود دانشجویان با توجه به این دغدغه خود نقش فعال در حوزه فرهنگی باید داشته باشند، تا اثرگذاری مثبت بتواند حاصل شود. دانشگاه علم و فرهنگ به همت مدیران دانشگاه و دانشجویان کانون فرهنگی مناظره که بالغ بر10 نشست در این ماه در مورد مسائل مختلف به صورت گروه موافق و مخالف با نظارت اساتید برگزار و هفته گذشته از اولین نشریه گفتگو محور نیز رونمایی کردند. امیدواریم شاهد این باشیم که فضای گفتگو و تعامل در دانشگاه رونق پیدا کند.

در انتهای نشست خبرنگاران پرسش‌هایی را پیرامون هدف وخروجی یازده دوره مسابقات، انتخاب گزاره‌ها، نحوه برگزاری مسابقات، داوری و دیگر موارد از سخنرانان مطرح کردند. 
لازم به ذکر است، مرحله کشوری یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از دوشنبه 8 تا چهارشنبه 10 خردادماه در دانشگاه علم وفرهنگ برگزار خواهدشد. 

مشاهده گالری تصاویر

کلید واژه ها: مسابقات یازدهمین دوره مسابقات سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی مناظره مناظره دانشجویی


نظر شما :