برگزاری دومین مناظره از مرحله یک‌چهارم نهایی با گزاره:

در ایران دولت سازی باید مقدم بر دموکراسی باشد

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۲ کد : ۳۲۱۱ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
در ایران دولت سازی باید مقدم بر دموکراسی باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مرحله یک‌چهارم نهایی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور سه تیم برنده از مرحله مقدماتی، صبح روز سه شنبه تاریخ 9 خردادماه سال جاری توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
دومین مناظره در این مرحله با گزاره «در ایران دولت سازی باید مقدم بر دموکراسی باشد» با حضور دو تیم «مکتب شهید چمران» به عنوان گروه موافق و با حضور زینب ایوبیان و رضا جمشیدی از استان ایلام و گروه مخالف نیز با نام «مشکات» باحضور محدثه سیفی نژاد و زهرا رحل محمره از دانشگاه الزهرا برگزار شد.
در این مناظره دکتر رز فضلی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر روح الله نصرتی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و دکتر آرش حیدری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان  داوران هیئت‌علمی این مرحله حضور داشتند. داوری انتخاب سخنران برتر نیز برعهده دکتر لیلا سنگی بود.
داوران دانشجویی این مسابقه نیز متشکل از خانم ها ماهشید وزیری عضو تیم قهرمان نهمین دوره مسابقات ملی مناظرات، هانیه روشن منش، عضو تیم ‌قهرمان اولین دوره مسابقات و آقای میلاد طهرانی، عضو تیم قهرمان دوره دهم مسابقات ‌بودند.
در ابتدای این مناظره اعضای گروه »مکتب شهید چمران« به عنوان گروه موافق با گزاره مطرح شده به ارائه طرح پرداختند و عنوان کردند: اولین واژه در گذاره، دولت سازی به معنای ساماندهی سیاسی برای حفظ نظم کشور و یا توانایی دولت در انباشت قدرت است که در توانایی ملی یا ظرفیت سیاسی و ارتباط نهادی تجلی می یابد. دومین واژه دموکراسی به معنای حکومتی است که مردم توانایی انتخاب قانون و قانون گذار را داشته باشند.
گروه مناظره‌کننده از ایلام دلیل موافقت خود با این گزاره را این گونه بیان کرد: چون دولت در شرایطی است که اکنون با چالش های بسیاری همچون حل پرونده مساله هسته ای، بحران اقتصادی، تنش‌های منطقه ای، تنش های داخلی کشور و... مواجه است که نیاز به حل دارد و دولت را تضعیف کرده است. این موضوعات دولت را تهدید می‌کند و اگر دولت ضعیف شود دیگر شرایط تحقق دموکراسی در قالب دولت وجود ندارد.
در ادامه گروه مشکات به عنوان گروه مخالف با گزاره مطرح شده به ارائه توضیحات پرداخت از جمله اینکه: واژه دولت در این گزاره به دو معنا می‌تواند به‌کار رود و این موضوع در گزاره شبهه ایجاد می‌کند. دولت‌سازی بر پایه ساختار سیاسی در قالب نهادهای مستقل است. 
این گروه ادامه داد: واژه بعدی موردتوجه در گزاره "دموکراسی" است و بیان می‌کند که انسان ها و مردم کارگزاران مملکت خود را انتخاب می‌کنند؛ لذا از شما دعوت می‌کنیم تا گسترده تر به گزاره نگاه کنید. مفاهیم می‌توانند حالت ایده آل‌تری نیز داشته باشند. دموکراسی می‌گوید اکثریت جامعه چه نظری دارند. انقلاب اسلامی قبل از تشکیل دولت از مردم نظرخواهی می‌کند و این نشان می‌دهد که دموکراسی بر دولت سازی ارجح است.
گروه »مکتب شهید چمران« در دفاع اول خود بیان می‌کند: جریانی که موردنظر ماست جریان موازی با دموکراسی است. دولت‌سازی نیز همگام با نظر مردم ساخته می‌شود اما باید بین اولویت‌ها یکی را انتخاب کنیم. درست این است که دولت‌سازی در کنار دموکراسی اتفاق بیفتد. اگر فضایی نباشد که مشارکت مردم تحقق پیدا کند آنگاه چطور می‌توانید بگویید دموکراسی بر دولت سازی ارجح است؟
گروه مشکات نیز در دفاع اول خود بیان کرد: زمانی که خود مردم در جهت دولت‌سازی اقدام کنند، این خود نشان از تقدم دموکراسی دارد. دولت‌سازی امری دستوری و اجباری نیست که پس از آن مردم بیایند و مشارکت کنند. در دوران پهلوی دولت‌سازی بر دموکراسی تقدم داشت و دیدیم که مردم از یک‌جایی به بعد آن را نپذیرفتند. اگر دولت‌سازی بر دموکراسی از نظر تیم مقابل ارجح است چه ارزش افزوده ای دارد که این اصل را بر آن فرع ترجیح می‌دهند؟
گروه »مکتب شهید چمران« در دفاع دوم خود اظهار کرد: گروه مقابل، دولت‌سازی را به دولت تقلیل می‌دهند. دولت بستری را آماده می‌کند تا مردم بتوانند در آن فضا مشارکت کنند. دموکراسی را فقط می‌توان در کشورهای توسعه یافته اجرا کرد که اکثریت نخبه و آگاه دارند. اگر دولت در ایران از بین برود آیا بستری برای ایجاد دموکراسی ایجاد می‌شود؟ و خطر تجزیه ایران را تهدید نمی‌کند؟
گروه »مشکات« نیز در دفاع دوم گفت: چه تضمینی وجود دارد کسانی که دولت‌سازی می‌کنند فاسد و انحصارگرا نباشند؟ اگر دولت‌سازی بر اساس مشارکت و دموکراسی نباشد مشروعیت ندارد و پایدار نیست؟
در ادامه و در جمع بندی نهایی گروه »مکتب شهید چمران« بیان کرد: از کجا معلوم می‌شود حکومتی که از دموکراسی بیرون آمده است، بعدها تبدیل به دیکتاتوری نشود؟ جامعه ایران از اقلیت‌های قومی و مذهبی و... ساخته شده است و اگر زیرساخت‌ ها توسط دولت انجام نشود، چگونه می‌توان اتحاد و انسجام داخلی ایجاد کرد؟ تقدم و تأخر را ما قائل نمی‌دانیم. ما به هم زمانی معتقدیم و باید قانونی باشد تا بتواند قوانین دیگر را پیاده کند.
در پایان گروه »مشکات« به جمع‌بندی نظرات خود پرداخت و گفت: ما مگر عقلانیت را از مردم ایران به دور می‌دانیم که دموکراسی را بحران‌آفرین بدانیم؟ وقتی می‌گوییم مردم نمایندگانی را جهت تشکیل دولت انتخاب کنند، یعنی همان دموکراسی. هدف گزاره این است که دموکراسی را به تعویق بیندازد و به بهانه صلاحیت نداشتن مردم حق انتخاب را از آنان بگیرد. نمونه شکست خورده این گزاره عراق، پاکستان، افغانستان و دیگر کشورهاست.
در پایان این مناظره گروه مکتب شهید چمران با کسب 115.5 امتیاز پیروز شد. گروه مشکات نیز از نگاه داوران 106.5 امتیاز را کسب کرد.
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره جهاددانشگاهی


نظر شما :