برگزاری اولین مناظره از مرحله نیمه نهایی با گزاره:

صنعت گردشگری بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی در ایران است

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۳ کد : ۳۲۱۳ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
صنعت گردشگری بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی در ایران است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مرحله نیمه نهایی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور چهار تیم برنده از مرحله یک چهارم نهایی، عصر روز سه شنبه تاریخ 9 خردادماه توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
اولین مناظره در این مرحله با گزاره «صنعت گردشگری بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی در ایران است» با حضور گروه موافق «شهید دیالمه» باحضور امیرمحمد تفاوت و عابده آقاجان پور از استان مازندران و گروه مخالف «مکتب شهید چمران» با حضور زینب ایوبیان و رضا جمشیدی از استان ایلام برگزار شد.
در این مناظره دکتر بهزاد ملک پور، عضو هیئت‌‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی، دکتر حسن فارسی و دکتر ابوالقاسم رئیسی از اعضای هیئت‌علمی جهاددانشگاهی، از اعضای داوران هیئت‌علمی این مرحله حضور داشتند. داوری انتخاب سخنران برتر نیز برعهده دکتر لیلا سنگی بود. داوران دانشجویی این مسابقه نیز متشکل از خانم‌ هانیه روشن‌منش، عضو تیم ‌قهرمان اولین دوره مسابقات تخصصی تعاون، خانم ماهشید وزیری عضو تیم قهرمان نهمین دوره و آقای حسین جلالی، عضو تیم قهرمان هشتمین دوره مسابقات ‌ملی مناظره بودند.
همچنین در این مرحله دکتر حسین میرزایی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمدتقی رئیس السادات عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی دو داور نکته‌یاب بودند.
در ابتدای این مناظره گروه »دیالمه« به عنوان گروه موافق توضیح مختصری در خصوص صنعت گردشگری و ظرفیت های آن مطرح کردند و تاکید کردند: صنعت گردشگری فقط توریسم تفریحی نیست بلکه شامل بخش های دیگر نیز می‌شود. صنعت گردشگری از تاثیرگذارترین صنایع در بین صنایع دیگر است.
تیم موافق ادامه داد: پایان ناپذیر بودن منابع صنعت گردشگری مزیت مهم دیگر آن است. کشورهایی مثل قطر، ترکیه و بحرین در آمار گردشگری جهانی رتبه‌های بالایی دارند. بر اساس آمار یونسکو، صنعت گردشگری یکی از موثرترین بخش‌های اقتصادی است و بیشترین پتانسیل برای جایگزینی نفت را دارد. هر گردشگر به‌صورت مستقیم هزار دلار وارد کشور می‌کند که مطابق معادلات به اندازه فروش نفت است.
گروه مخالف در پاسخ به گروه موافق گفت: کلیدواژه "جایگزینی اقتصادی" بسیار مهم است. آیا ایران پتانسیل آن را دارد که در زمان کوتاه صنعت گردشگری را جایگزین کند و هیچ صنعت و پتانسیل دیگری جایگزین بهتری برای آن نیست؟ به عنوان مثال صنعت هوایی بسیار ناقص ایران آیا توان این جایگزینی را به ما می‌دهد؟
گروه مکتب شهید چمران با اشاره به محدودیت های صنعت گردشگری گفت: کمبود واحدهای اقامتی دومین محدودیت گسترش صنعت گردشگری در ایران است. مشکلات حمل و نقل، مبادلات بانکی، زیرساخت های جاده ای، سیستم درون شهری و برون شهری و وسایل نقلیه، مساله امنیت، مشکلات اجتماعی و فرهنگی، وجود قوانین اسلامی و محدودیت هایی نظیر آن از مشکلات دیگر این صنعت می باشد.
گروه شهید دیالمه در دفاع اول خود مسأله توریسم سلامت را از مهم ترین پتانسیل‌های گردشگری ایران دانست و گفت: این نوع گردشگری هم خدمات درمانی دریافت می‌کند و هم از گردشگری ایران لذت می‌برد و تبریز و مازندران از مناطق نمونه گردشگری سلامت هستند. در این راستا کشور ترکیه نیز بیش از یک میلیارد دلار از گردشگری سلامت درآمد داشته است.
گروه مخالف نیز در ادامه دفاعیه اول خود را مطرح کرد و گفت: این گزاره با تاکید بر واژه "بهترین"، یک قیاس مع الفارغ  انجام می‌دهد. طبق آمارهای رسمی از سایت گردشگری کشور در سال ۲۰۱۹، آمار گردشگری در ایران بسیار پایین بوده است. جایگزینی باید بلافاصله اتفاق بیفتد و این زمانی است که زیرساخت‌های کشور آماده باشد؛ لذا باید جایگزینی ارائه دهیم که در هر شرایطی بتوانیم از آن استفاده کنیم.
گروه شهید دیالمه در دفاع دوم خود اظهار داشت: گزاره به شرایط فعلی اشاره نمی‌کند و به‌صورت کلی می‌گوید که فرضاً اگر زیرساخت ها کم‌کم ایجاد شود، ایران پتانسیل صنعت گردشگری را دارد.
در ادامه مکتب شهید چمران نیز در دفاع دوم خود گفت:۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد دولت درآمد نفتی است و ما پتانسیل این درآمدزایی را در گردشگری نداریم. صنعت های بسیاری می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود؛ همچون صنعت فولاد که ایران رتبه بسیار بالایی در آن دارد و برعکس آن صنعت گردشگری است که وابسته به تحریم است.
در پایان و در جمع بندی نهایی گروه شهید دیالمه با اشاره به تاثیرپذیربودن صنایع از شوک‌های جهانی اظهار داشت: شوک ها و تحولات جهانی بر صنعت گردشگری، چندان تاثیری نمی‌گذارد درحالیکه ممکن است بر صنایع دیگر تاثیر بگذارد. در ادامه با مثالی از کشورهای عربی در حوزه گردشگری افزود: کشور قطر و دیگر کشورهای عربی، همزمان با فروش نفت، با سرمایه گذاری بر گردشگری خود بسیار متمرکز شده اند. 
گروه مکتب شهید چمران نیز در جمع بندی خود گفت: هر کشوری مزیت نسبی خاص خود را دارد که با آن تعریف می‌شود. جامعه جهانی به سمت فناوری های نوین، نانوتکنولوژی، هوش مصنوعی و ... می‌رود. چرا نباید در حوزه‌های مربوط به اقلیم، امنیت، سیاست، جنگ و ... زیرساخت ایجاد کنیم؟ ما در آینده تضمین هیچ عملکردی را نمی‌دهیم. پس بهتر است تمرکز خود را بر صنعتی بگذاریم که قابل ضمانت باشد. جایگزین کردن یعنی اینکه همان ویژگی و همان سود را برای ما به دنبال داشته باشد.
در پایان داوران نکته بین سوالاتی را از دو گروه موافق و مخالف مطرح کردند که به شرح زیر است:
گروه موافق:
بحث تعارضات فرهنگی و دینی با توریست، یکی از چالش های گردشگری در ایران است؛ راه حل شما برای حل این تعارض چیست؟ این تعارض در همه جای دنیا وجود دارد. احترام به عقاید و جذاب بودن این تفاوت ها می‌تواند این تعارضات را کمرنگ کند.
آیا رویکرد سیاسی ایران همانند کشورهای عربی است که بتوانیم توسعه گردشگری داشته باشیم؟
پاسخ گروه:گزاره ما درمورد ظرفیت صحبت می‌کند و نه زیرساختهای کشور؛ سوال شما در دسته بندی زیرساخت ها قرار دارد.
گروه مخالف:
جایگزین صنعت فولاد و مزیت نسبی را مثال زدید. جایگزین دیگری که کمتر به محیط زیست آسیب بزند چیست؟
پاسخ گروه: صنایع نظامی در برخی موارد و صنایع نانو و پزشکی و ... .

در پایان این مناظره گروه «شهید دیالمه» با کسب 196.75 امتیاز پیروز شد و به مسابقه نهایی راه پیدا کرد و گروه «مکتب شهیدچمران» از نگاه داوران 175.25امتیاز را کسب کرد.
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره


نظر شما :