برگزاری نشست تخصصی «واکاوی تطبیقی جایگاه زن از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)»

برگزاری نشست تخصصی «واکاوی تطبیقی جایگاه زن از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)»

به‌گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، دوره آموزشی- ترویجی "نغمه جاوید" با موضوع "واکاوی تطبیقی جایگاه زن در اندیشه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی زنجان، روز های 16 و 17 در سالن کنفرانس باشگاه علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه زنجان و با حضور دکتر عباس مرادی و دکتر آذر آوازه، برگزار شد. 
دکتر عباس مرادی ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با بیان اینکه نگاه به زن یک مقوله تاریخی است و در دیدگاه متفکران و فقها، مسئله زن قابل توجه بوده اظهارکرد: امام خمینی در حوزه زن یک ساختار شکنی کرد و نگاه ویژه نسبت به زن داشت، وی افزود: امام خمینی(ره) بارها در سخنرانی‌های خود فرمودند که اسلام جایگاهی که به زن داده است و باید به آن برسیم چرا که از دامن زن مرد به معراج می‌رسد و این اهمیت موضوع را نشان می دهد.
مرادی با بیان اینکه امام خمینی(ره) بارها جایگاه و ارزش نادیده شده زن را مطرح می‌کنند و اعتقاد بر این دارند زن و قرآن انسان‌ساز هستند،ادامه داد: با وجود تحولات اجتماعی و حتی قبل وقوع انقلاب نیز امام خمینی(ره) از یافتن جایگاه حقیقی که اسلام بدان سفارش کرده بود زن دفاع می‌کرد. 
وی با بیان اینکه حضرت امام پیرامون خود نیز مخالفانی داشت که شأن زن را پایین می دانستند و دفاع امام از زن را درک نمی‌کردند؛ اضافه کرد: بعد از انقلاب نیز بعد وقوع شرایط ساختاری، اجتماعی و سیاسی امام خمینی(ره) بیانات خود در رابطه با زن و عدالت اجتماعی را در هر موقعیتی مطرح کردند.
این کارشناس اذعان کرد: اکثریت نظریه پردزان عقیده دارند، مهم ترین ویژگی و کارکرد امام خمینی(ه) این بود که بُعد سیاسی و اجتماعی اسلام را بروز داد، یعنی اسلام را از حالت فردی به اجتماع منتقل کردند، وی افزود: امام خمینی(ه) نگاه ویژه و تازه‌ای از جایگاه زن که نشأت گرفته از اسلام است را در جامعه ابداع و مطرح کرد. مرادی با بیان اینکه در رابطه با مسأله زن، آیت الله خامنه‌ای نیز دنبال‌رو امام خمینی(ره)هستند، ابرازکرد: آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در ادامه دیدگاه شهید مطهری و حضرت امام مطالب ارزنده‌ای در رابطه با مقام زن مطرح فرمودند، یعنی ایشان چهارچوب فکری مشابه با این دو برزگوار دارند و یک مقداری این نگاه جدید تر و با توجه به ساختار جامعه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: ایشان می‌فرمایند در حوزه زن تفاوت طبیعی و جنسی را همه می‌دانند و می گویند، لذا قابل اجتناب نیست اما در برابری های سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی زن جایگاه ویژه ای دارد. 
وی بیان کرد: رهبری معتقد است در این جایگاه ها زن و مرد برابر هستند، ایشان تاکید دارند بایستی در راستای عدالت و برابری حرکت و تلاش کنیم اما از مسیر گفته شده اسلام منحرف نشویم. برخی مدیران دنبال آمارسازی هستند، به فرض چند مدیر زن داریم درحالی که باید به جایگاه والا و اصلی زن بپردازید.
عباسی افزود: یکی از مسائلی که در حوزه سیاسی و اجتماعی  آیت الله خامنه ای(مدظله العالی)  به آن می‌پردازند این است که رسمیت حق بیعت زنان در حکومت اسلامی را بدانیم. زنان حق رأی دارند همان‌طوری مردان نیز دارند وی در اسلام با اشاره به اینکه زن مالک ثروت خود است، تشریح کرد: آسایش فضای خانواده، آرامش و سکونتی که در فضای خانه است، به برکت زن و طبیعت زنانه می‌باشد.
این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه خود رهبری فرموده است تلاش کنید در شآن جایگاه زن اصلاح و بازنگری‌های قانونی صورت بگیرد و تحقق این مسئله ملزم به زمان است، تصریح کرد: از نظر رهبری شخصیت والای زن هنوز آنطور که باید و شاید در جامعه ترسیم نشده است. ایشان وضعیت کنونی زنان مسلمان ایرانی را به‌رغم توسعه حضور اجتماعی، دارای حد متوسطی از پیشرفت می‌دانند و معتقدند زنان ایرانی هنوز در اول راه پیشرفت قرار دارند. به همین دلیل افراد جامعه بویژه زنان باید نسبت به موضوع زن آگاهی‌های لازم را از دل «اسلام» به دست بیاورند.
 در ادامه این نشست سرکار خانم آذر آوازه مدیرکل سابق اموربانوان و خانواده استانداری زنجان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رابطه با جایگاه زن گفت: زن مظهر تجلی چندین صفات الهی است یعنی خداوند صفات جمال خودش را بیشتر در زنان تجلی داده است. 
وی با بیان اینکه حوا که از ریشه حی و احیاگری است و آدم در کنار حوا نقش پیدا کرد افزود: در مردان خداوند صفات جلال الهی بیشتر تجلی پیدا کرده است. آوازه با بیان اینکه جمال شامل زیبایی، عطوفت و مهربانی است ادامه داد: البته به این معنی نیست که مردان از این صفت بی بهره باشند اما در زنان بیش از مردان این صفت جمال جلوه پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه صفت عفت وحیا به زن نیز عطا شده، اضافه کرد: خداوند در همه جا هست، او را می‌بینیم ولی نمی‌بینیم چرا که خداوند در آن پوشش و حیا بوده، لذا قسمتی از این صفت خود را در تمام موجودات و بیشتر در زن عنایت و تجلی داده است، این است که زن مستوریت بیشتری دارد، قسمت کوچک‌ این حیا نیز در حجاب و پوشش زن هویدا می‌شود.
این کارشناس حوزه زن با بیان اینکه زن چیکده‌ی احیاگری خودش را با مستورگری حفظ می‌کند وگرنه آن را از دست خواهد داد، ابرازکرد: صفت رزاقیت در زن که خداوند در زنان تجلی داده است مثل جنینی در بطن زن بوده  و زن به آن روزی می رساند. از این رو خداوند این صفت را در وجود ما زنان به امانت قرارداده و ما واسط هستیم این صفت را به بندگان خدا ببخشیم تا اینکه انسان ساز باشیم. وی با بیان اینکه امام خمینی فرمودند از دامن زن مرد به معراج می رسد پس زن جایگاه ویژه‌ای در انسان سازی دارد. خاطرنشان کرد: بنیان‌گذار کبیر انقلاب بیان داشتند، قرآن انسان ساز است و زن نیز انسان ساز است، این کلام بسیار پر محتوایی است که به تازگی پژوهشگران و نظریه پردازان جهانی حوزه زن به عمق این حقیقت رسیده اند و بیان این سخن در بیش از ۴۰ سال گذشته نشانگر نگاه روشن و اگاهانه این شخصیت برجسته به موضوع زن بوده است. 
در پایان از سوی جهاددانشگاهی گواهی شرکت در این دوره برای شرکت‌کنندگان صادر گردید. 
گفتنی است طرح هماهنگ «نغمه جاوید» با عنایت به ضرورت آشنایی بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان با این نظام اندیشه‌ای فاخر فکری و معرفتی در راستای تبیین نظام های بینشی، منشی و رفتاری و نیز اجتماعی اسلام در قالب دوره آشنایی با منظومه فکری امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به صورت حضوری و مجازی در شعب سازمان دانشجویان در حال برگزاری است. 

کلید واژه ها: مرکز امام و انقلاب سازمان دانشجویان ایران نغمه جاوید جهاددانشگاهی


نظر شما :