آیین اختتامیه دوازدهمین دوره سوگواره «مَحرم مُحرم» توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی لرستان برگزار شد

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۶ کد : ۳۲۹۹ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان اسلایدر
سرپرست جهاد دانشگاهی لرستان گفت: سوگواره «مَحرم مُحرم» سهم بسزایی در معرفی آداب و رسوم عزاداری و ترویج فرهنگ عاشورایی دارد.
آیین اختتامیه دوازدهمین دوره سوگواره «مَحرم مُحرم»  توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی لرستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، آیین اختتامیه دوازدهمین دوره سوگواره «مَحرم مُحرم» روز ۲۰ شهریور ماه 1402 توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی لرستان و با همکاری مرکز فرهنگ و ادبیات بومی  استان لرستان برگزار شد. در این برنامه دکتر فرهاد فرامرزیان، سرپرست جهاد دانشگاهی لرستان اظهارکرد: قیام سید و سالار شهیدان در عاشورای سال ۶۱ هجری مکتبی است که وجدان‌های خفته را بیدار و زیر بار ظلم نرفتن، ایثار، گذشت و آزادمردی را در اسلام نهادینه کرد.
وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت هنر برای انتقال مفاهیم ارزشی، دینی و به‌ویژه ترویج فرهنگ عاشورا، اضافه کرد: در این راستا جهاددانشگاهی استان لرستان در قالب برگزاری سوگواره «مَحرم مُحرم»به دنبال بهره‌گیری از زبان هنر برای ترویج فرهنگ حسینی و نیز شناسایی هنرمندان متعهد است.
فرامرزیان با اشاره به اینکه سوگواره «مَحرم مُحرم» در ۱۱ دوره اخیر در سطح استان لرستان برگزار شده است، اضافه کرد: با توجه به قرابت‌های فرهنگی و نزدیک بودن سبک عزاداری استان‌های لرنشین دوازدهمین دوره این سوگواره به همت جهاد دانشگاهی لرستان در سطح منطقه‌ای برگزار شد.
وی با اشاره به ارسال یک هزار اثر به دوازدهمین سوگواره منطقه‌ای «مَحرم مُحرم» لرستان در سه بخش عکس، گرافیک دیجیتال و شعر افزود: با توجه به منطقه‌ای بودن این سوگواره، آثار ارسالی به دبیرخانه نسبت به سنوات گذشته رشد چند برابری داشته است.
این مسئول یادآور شد: این سوگواره به عنوان رویدادی معنوی سهم بسزایی در معرفی آداب و رسوم عزاداری و ترویج فرهنگ عاشورایی دارد.
ابزار هنر می‌تواند در راه احیای امر اهل‌ بیت(ع) استفاده شود
 در ادامه این برنامه مدیر ستاد اقامه نماز لرستان با بیان اینکه ابزار هنر می‌تواند در راه احیای امر اهل‌ بیت(ع) استفاده شود، گفت: برگزاری سوگواره‌هایی همچون «محرم و محرم» بهترین ظرفیت است که بتوانیم نسل جوان و نوجوان را با معارف حق و مقدس آشنا کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین چراغی اظهار کرد: سفینه نجات امام حسین(ع) در سال ۶۱ ه. ق متوقف نشده است، بلکه تا زمان ظهور امام زمان(عج) در حال حرکت است و ما باید به هر شکلی تلاش کنیم که نسل جوان را بر این کشتی نجات سوار کنیم.
وی ادامه داد یکی از راه‌های نجات بشریت از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی، گرفتاری‌های بشری و جاهلیت‌های مدرن که در جامعه می‌بینیم پناه بردن به دستگاه امام حسین(ع) است، چراکه کسانی که سوار این کشتی شدند دیگر پیاده نمی‌شوند. 
مدیر ستاد اقامه نماز لرستان افزود: عزاداری‌ها و مجالس روضه اباعبدالله الحسین(ع) می‌تواند مصداق اکمل فرهنگ حسینی باشد. مناطق لرنشین در عزاداری‌ها سبک خاص خود را دارند، به‌عنوان نمونه در مناطق لرستان رسم گِل‌مالی وجود دارد که برخی از افراد حتی کسانی که در خارج از کشور ساکن هستند فقط به خاطر این مراسم حاضر هستند به استان بیایند. سبک این عزاداری‌ها را باید بازنشر داد و کاری کرد که دیده شوند.
چراغی با بیان اینکه اگر از ابزار هنر دقیق و به شیوه صحیح استفاده شود اثرگذاری آن درازمدت و طولانی‌مدت خواهد بود، ادامه داد: هنر یکی از ابزارهای رسا، عمیق‌ و بسیار مؤثر است که می‌تواند نقش‌آفرینی خیلی خوبی در انتقال مفاهیم داشته باشد. در واقع ابزار هنر می‌تواند در راه احیای امر اهل‌ بیت(ع) استفاده شود به‌ویژه برای نسل جوان ما که با بیشتر با فضای مجازی ارتباط دارد.
معرفی برگزیدگان سوگواره «مَحرم و مُحرم» در لرستان
در بخش پایانی این برنامه در بخش گرافیک دیجیتال پس از داوری اثر عاطفه بیاجیان از استان همدان، کیهان کیانی‌مقدم از استان ایلام و میرزایی از شهرستان بروجرد به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش عکس هیئت داوران هیچ‌کدام از آثار ارسالی را شایسته مقام اول نداستند و فرید آزادی از استان فارس و کامین ملکی از لرستان به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. لازم به ذکر است در بخش گرافیک دیجیتال مریم امیری و علی‌آقا حسین‌پور و در بخش عکس مهدی آزادبخت و حسن غفاری داوری این سوگواره را برعهده داشتند.


 

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی امام حسین محرم محرم استان لرستان سازمان دانشجویان


نظر شما :