به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی

نشست مسئله محیط زیست و لزوم بازی‌گری اجتماعی دانشگاه برگزار شد

۰۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۷ کد : ۴۹۱ شُعَب سازمان دانشجویان
نشست «مسئله محیط زیست و لزوم بازی‌گری اجتماعی دانشگاه» با هدف نقد و بررسی کتاب «جستارهای در مسئولیت اجتماعی دانشگاه ایرانی و بحران‌های زیست محیطی (تجربه سیلاب‌های ۱۳۹۸)»، به همت ستاد مرکزی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در دانشکده منابع‌طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
نشست مسئله محیط زیست و لزوم بازی‌گری اجتماعی دانشگاه برگزار شد

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نقش دانشگاه در حوادث و شرایط اضطراری نباید به مرحله بحران و مقابله با آن خلاصه شود بلکه باید در پیشگیری و آمادگی برای بحران و حوادث اضطراری هم نقش ایفا کند.

جبار رحمانی افزود: در یک بحران، مراحل پیشگیری، آمادگی، مقابله و خدمات پس از بحران و حادثه ضرورت دارد که در حال حاضر بخش اعظم انرژی دانشگاه در مرحله سوم صرف می‌شود و در ۲ مرحله نخست یا حضور ندارد یا مشارکت خاصی انجام نمی‌دهد.
رحمانی افزود: در وقایعی مانند خسارات سیلاب‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که مجوز ساخت و ساز در مناطق غیرمجاز توسط کسانی صادر شده که دانش‌آموخته دانشگاه هستند لذا منشأ اینکه چرا افراد به تعهد حرفه‌ای و اخلاقی خود عمل نمی‌کنند باید شناسایی شود.

وی تصریح کرد: باید با ایجاد تشکل‌های غیردولتی مردم را بیشتر به اطراف خود حساس کنیم و مردم حس مالکیت بیشتر نسبت به محیط زیست و سرزمین خود پیدا کنند.

عضو هیأت علمی گروه مرتعداری دانشگاه فردوسی هم گفت: دانشگاه باید یک بازنگری نقادانه نسبت به عمر ۸۰ ساله خود داشته باشد. باید بپذیریم که گاهی دانش‌آموخته دانشگاه خلاف آنچه که آموخته است عمل می‌کند که این امر باید ریشه یابی شود.
کمال الدین ناصری افزود: ما دانش و استاد در زمینه محیط زیست بسیار داریم اما وضعیت محیط زیست ما نامطلوب است و بلاهایی که در حوزه خاک، حیات وحش و آب ایجاد کرده‌ایم درس عبرت کشورهای دیگر شده است.

در این نشست، دکتر جبار رحمانی (عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و گردآورنده کتاب)، دکتر کامران داوری (عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد) و دکتر کمال‌الدین ناصری (عضو هیئت‌علمی گروه مرتع‌داری دانشگاه فردوسی مشهد) به عنوان سخنران حضور داشتند و به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

کلید واژه ها: محیط زیست


نظر شما :