معرفی بازی سفالگر (قسمت پایانی: تجربه ما)

۰۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۳ کد : ۲۱۸۶ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
در ادامه معرفی بازی ایرانی سفالگر که توسط امیر اردشیری، فاطمه علاالدین و وحید اسماعیلی طراحی و با مشارکت کانون پرورش فکردی کودکان و نوجوانان و شرکت هوپا تولید شده، در مقاله امروز، به بررسی دقیق‌تر و همچنین نقد این بازی ایرانی جذاب می‌پردازیم.
معرفی بازی سفالگر (قسمت پایانی: تجربه ما)

نویسندگان: سیدعلی طباطبایی و علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی هامپوئیل

معرفی بازی کاشی‌چین

معرفی بازی سفالگر (قسمت اول)

 

معرفی بازی سفالگر (قسمت پایانی: تجربه ما)
در ادامه معرفی بازی ایرانی سفالگر که توسط امیر اردشیری، فاطمه علاالدین و وحید اسماعیلی طراحی و با مشارکت کانون پرورش فکردی کودکان و نوجوانان و شرکت هوپا تولید شده، در مقاله امروز، به بررسی دقیق‌تر و همچنین نقد این بازی ایرانی جذاب می‌پردازیم.

 


تجربه ما
کیفیت ساخت

جعبه بازی با ابعاد ۲۶×۲۶×۷ سانتی‌متر، از مقوای محکمی ساخته شده و از استحکام و دوام و همچنین کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. صفحه بازی نیز همانند جعبه بازی، از مقوای ضخیم و با استحکام تولید شده که به دوام آن کمک می‌کند. همچنین صفحه بازی قابل تا شدن است که حمل آن را آسان‌تر می‌سازد. از ویژگی‌های صفحه بازی، دو طرفه بودن آن است که برای تعداد متفاوتی از بازیکنان طراحی شده است. بازی دارای اجزا و قطعات متعددی است از جمله چند نوع کارت بازی، مهره‌های گِل، نشانگرهای متنوع و همچنین مهره‌های آدمک بازی. کارت‌های بازی دارای کیفیت معمولی هستند و اما نشانگرها و مهره‌های آدمک بازی دارای استحکام و کیفیت مطلوبی می‌باشند. از جذابیت‌های بازی، مهره‌های گِل بازی هستند که به طور واقعی از گِل و سفال ساخته شده‌اند و در کنار کیفیت خوبی که دارند، دارای جذابیت‌های ظاهری نیز می‌باشند. البته اشکالاتی نیز در قطعات بازی مشاهده می‌شود.؛ برای مثال، قسمت پشت مربوط به چند عدد از کارت‌های رنگ، دارای رنگی متفاوت هستند. قرار گرفتن این موارد در کنار یکدیگر، باعث شده تا تجربه انجام بازی بسیار لذت‌بخش و شیرین باشد و در بازی حس واقعی یاد گرفتن و آشنایی با این هنر بی‌نظیر و تاریخی کشورمان و ساختن ظروف برایمان به وجود بیاید.

 


بسته‌بندی بازی
در بسته‌بندی بازی، فضای مناسبی برای هریک از اجزای بازی در نظر گرفته شده است. برای مثال، با توجه به ۳ نوع کارتی که در بازی وجود دارد (کارت ظرف، کارت رنگ و کارت گِل)، هر یک در فضای مخصوص به خود قرار گرفته‌اند. از آن جا که قطعات بازی دارای تنوع و تعداد بالایی است، برای هر بخش از این اجزا، یک کیسه زیپی در نظر گرفته شده تا بتوان این قطعات را در این کیسه‌ها ریخته و از یکدیگر جدا کرد. مهره‌های گِل و آدمک نیز توسط جداکننده‌هایی که در جعبه بازی وجود دارد، از یکدیگر جدا شده‌اند.

 


دفترچه راهنما و کتابچه ظروف سفالی
همانطور که در قبل اشاره کردیم، یک دفترچه و یک کتابچه در بازی وجود دارد: دفترچه راهنمای بازی و همچنین کتابچه ظروف سفالی. در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.
دفترچه راهنمای بازی یکی از بهترین بخش‌های ساخته شده در بازی است. چرا که در این دفترچه، هر آنچه که نیاز است از ابتدا تا انتهای بازی را بدانیم، با نکات و جزئیات دقیق و کامل توضیح داده شده است. برای مثال، چگونگی چینش اجزای بازی و اطلاعات مورد نیاز مربوط به شرایط بازی با تعداد بازیکنان مختلف به طور کامل شرح داده شده است. همچنین در بررسی مراحل بازی، مثال‌های زیادی آورده شده است تا درک و فهم بازی برای بازیکنان ساده‌تر شود. روند آموزش بازی را می‌توان از کل به جز توضیح داد و در دفترچه هم این موضوع رعایت شده است. یعنی دفترچه در ابتدا، مراحل کلی، روند و هدف بازی را بیان کرده و در ادامه به بررسی جز به جز تمامی مراحل بازی می‌پردازد. همچنین، در هر بخش، مثال‌های خوبی هم آورده شده تا بازیکنانی که برای اولین بار، قصد بازی کردن دارند، دقیق‌تر بازی را یاد بگیرند. البته بعضی از بخش‌های دفترچه، دارای ابهاماتی است که ممکن است برای بازیکنان سوالاتی را در خصوص بازی مطرح کند ولی دفترچه پاسخ مناسبی به این پرسش‌ها نداده است.

 


کتابچه ظروف سفالی از دیگر جذابیت‌های این بازی است. البته این کتابچه اشاره‌ای به خود بازی ندارد و در آن، ظروف سفالی ایرانی به صورت مختصر معرفی شده تا بتواند اطلاعات با ارزشی را در اختیار بازیکنان قرار دهد. در واقع این دفترچه، به هدف بازی که آشنایی افراد با هنر و ظروف سفالگری و شناخت دقیق‌تر این هنر تاریخی کشورمان، کمک می‌کند.
گرافیک بازی
گرافیک بازی از جذابیت‌های بازی سفالگر می‌باشد. صفحه بازی دارای طرح جذابی است و همچنین کارت‌های بازی از جمله کارت‌های ظرف، با نقوش زیبایی از ظروف ایرانی ساخته شده‌اند. نشان‌های طرح و ظرف نیز از لحاظ گرافیکی، از جذابیت‌های ظاهری بازی به شمار می‌آید. از اشکالات بازی در طراحی قطعات، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با توجه به کوچک بودن و همرنگ بودن تعدادی از قطعات بازی، ممکن است این قطعات گم شوند.

 

‌‌‌‌‌


خود بازی و جمع‌بندی
همانطور که در قسمت قبل مشاهده کردیم، گرافیک بازی (نشانگرهای بازی، مهره‌های گِل، کارت‌های رنگ و ظرف، طرح صفحه بازی و…) از جذابیت‌های بازی است که می‌تواند هر فرد گیمر یا غیرگیمری را به خود جذب کند. بازی دارای مکانیزم‌ها و تِم خوبی است و گیم‌پلی روانی دارد. از نقدهایی که می‌توان به بازی وارد کرد، پیچیدگی بعضی مکانیزم‌ها در عین ساده بودن بازی است. یعنی بازی دارای گنگی‌هایی است که شاید در دو یا سه دست برای رفع آن‌ها به زمان نیاز باشد. همچنین بازی تکرارپذیری کمی داشته و مراحل بازی بعد از چند دست تکراری می‌‌شوند. در مجموع، بازی سفالگر به عنوان یک بازی ایرانی، بازی خوش‌ساخت و جذابی است و دارای کیفیت مطلوبی می‌باشد و گروه «بازی‌های خلاق»، تجربه دلچسبی را از این بازی به دست آورد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ ایرانی سفالگر


نظر شما :