بازی‌های رومیزی با داستان‌های ایرانی

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۶ کد : ۲۴۷۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
دنیای بازی‌های رومیزی آن قدر بزرگ و متنوع و رنگارنگ است که شاید کاملاً خارج از تصور برخی افراد باشد. این دنیای بزرگ و هیجان‌انگیز مخاطبین متنوعی را نیز می‌طلبد. برای کسی که آشنایی زیادی با بازی‌های رومیزی ندارد و فقط گاهی تفننی و در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی بازی می‌کند، انتخاب بازی مناسب قطعاً کار دشواری است. یکی از سبک‌هایی که هر فرد علاقه‌مند به بازی‌های رومیزی در ایران باید تجربه کند، بازی‌هایی با تِم «تاریخ معاصر ایران» می‌باشند. این بازی‌ها، بخشی از فرهنگ و تمدن کشور ما را بازتاب می‌دهند و انجام آن‌ها حتی شاید لازم هم باشد. در مقاله امروز، با ۱۰ بازی این دسته آشنا می‌شویم.
بازی‌های رومیزی با داستان‌های ایرانی

تخمین زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

گردآوری و ویرایش: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

معرفی بازی‌های «معمایی»

حیوانات و بازی‌های رومیزی (Animal Board Games)

فیلم و کتاب در خدمت بازی

بازی‌های «سبز»

ورزش و بازی

 

بازی‌های رومیزی با داستان‌های ایرانی
دنیای بازی‌های رومیزی آن قدر بزرگ و متنوع و رنگارنگ است که شاید کاملاً خارج از تصور برخی افراد باشد. این دنیای بزرگ و هیجان‌انگیز مخاطبین متنوعی را نیز می‌طلبد. برای کسی که آشنایی زیادی با بازی‌های رومیزی ندارد و فقط گاهی تفننی و در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی بازی می‌کند، انتخاب بازی مناسب قطعاً کار دشواری است. یکی از سبک‌هایی که هر فرد علاقه‌مند به بازی‌های رومیزی در ایران باید تجربه کند، بازی‌هایی با تِم «تاریخ معاصر ایران» می‌باشند. این بازی‌ها، بخشی از فرهنگ و تمدن کشور ما را بازتاب می‌دهند و انجام آن‌ها حتی شاید لازم هم باشد. در مقاله امروز، با ۱۰ بازی این دسته آشنا می‌شویم.

 


۱. بازی «شاه، دزد، وزیر»
بازی فکری «شاه، دزد، وزیر» که توسط گروه تولیدی «فربدانگاره» تولید شده است، در سبک استنتاج و منطق است و بازیکنان در آن تلاش می‌کنند تا با حدس زدن نقش دیگران و بلوف زدن در مورد نقش خودشان، بیشترین سکه را بدست بیاورند. در طی بازی، نقش‌های بازیکنان عوض می‌شود و همین باعث می‌شود تا بازیکنی که حواس جمع‌تری داشته باشد، بتواند برنده باشد. در هر دور از بازی تمام ۶ نقش بازی شامل «شاه، دزد، وزیر، جلاد، داروغه و رعیت» در بازی حضور دارند حتی اگر تعداد بازیکنان کمتر از ۶ باشد. هر بازیکن بازی را با ۳ سکه شروع می‌کند و در نوبتش می‌تواند:
• کارت نقش خودش را در ازای یک سکه ببیند.
• کارت تمام بازیکنان را به چپ یا راست بچرخاند (و یا با نفر روبه‌رویی عوض کند).
• از قابلیت نقش خودش استفاده کند (یا بلوف بزند).
هر کدام از کارت‌های بازی قابلیتی دارند مثلاً «شاه» می‌تواند از خزانه سکه بردارد، یا «دزد» از همسایه‌هایش سکه می‌دزدد، «جلاد» نقش دیگری را حدس می‌زند و پول‌هایش را می‌گیرد و…. هر زمان سکه‌های وسط بازی تمام شد، بازی بلافاصله تمام می‌شود و بازیکنی که سکه‌ی بیشتری داشته باشد برنده‌ی بازی می‌شود. «شاه، دزد، وزیر» یک بازی سریع و جذاب است که به خوبی عناصر مهم سبک نقش مخفی و بلوف‌زنی را در خود جای داده است.

 


۲. بازی «آخرین ایستگاه»
همه در یک ایستگاه قطار هستید، هرکس دلیل خود را دارد ولی قطعاً دو هدف بیشتر ندارید؛ یا قصد دارید وقتی قطار رسید، «مروان‌خان» را فراری بدهید یا اینکه می‌خواهید مطمئن شوید «مروان‌خان» زنده به تهران می‌رسد تا سزای اعمال خود را ببیند. همین‌طور که همه در ایستگاه منتظر هستید، کم‌کم نگاه‌های شما بیشتر به هم گره می‌خورد و همه مجبور می‌شوید که احتیاط را در بازی رعایت کنید. همه شما میدانید که اصلاً اتفاقی نیست که در این ساعت از شب، در یک ایستگاه دورافتاده، این تعداد آدم مختلف و مشکوک دور هم جمع شده باشند، درست مدت زمان کوتاهیی قبل از رسیدن قطار «مروان‌خان»! در ظاهر همه چیز آرام به نظر می‌آیدتا اینکه…. در این بازی، هرکدام از شما بازیکنان نقش یکی از شخصیت‌ها را برعهده دارید و در ایستگاه منتظر رسیدن قطار هستید. تمام جزئیات بازی تا قبل از رسیدن قطار به ایستگاه اتفاق می‌افتد. آخرین ایستگاه یک بازی استنتاجی و نقش مخفی ایرانی است که در آن بازیکنان تلاش می‌کنند با شناساسی هویت افراد تیم مقابل و حذف آنان بازی را به نفع تیم خود تمام کنند. در این بازی، هر دور یک رویداد خوانده می‌شود و به آن عمل می‌شود و طی اتفاقات رویداد ممکن است نقشی حذف شود یا اطلاعاتی فاش گردد. در پایان هر رویداد بازیکنان تصمیم می‌گیرند که آیا به اتفاق آرا کسی را از بازی حذف کنند یا خیر. بازی دور به دور ادامه می‌یابد تا تنها یک بازیکن زنده بماند. نکته متفاوت و جذاب در «آخرین ایستگاه» این است که شخصیت بازیکنان با کارت جناح آن‌ها متفاوت است و هر شخصیت ممکن است در جناح مثبت یا جناح مخفی بازی باشد و این اتفاق تکرارپذیری و جذابیت بازی «آخرین ایستگاه» را مضاعف کرده است. همچنین کارت‌های رویداد باعث می‌شوند هر دور از بازی با یک یا چند اتفاق هیجان‌انگیز و موثر در بازی بیافتد و پیامدهای این رویدادها می‌تواند کفه‌ی بازی را به نفع یکی از جناح‌ها برگرداند.

 


۳. بازی «ژاندارمری»
پرونده تازه‌ای پاسگاه ژاندارمری را به هم ریخته است. مقامات توقع دارند این پرونده سریعاً حل شود و مجرم اصلی دستگیر شود. شما افسران ژاندارمری با در کنار هم قرار دادن پرونده‌های مختلف، باید مظنون‌ها را بازداشت کنید تا به کمک اطلاعاتی که از استنطاق آن‌ها به دست می‌آید، به مجرم اصلی دست پیدا کنید. «ژاندارمریم یک بازی کارتی کارآگاهی با مکانیزم «جورکردن دست و تو پاچه کردن» است که بازیکن در هر نوبت می‌تواند سرنخ‌های مربوط به یک مظنون یا متهم را به دست آورد و براساس آن سرنخ‌ها راپورت آن مظنون را بدهد. مظنون‌ها اطلاعاتی درمورد متهم اصلی به بازیکنان می‌دهند تا آن‌ها بتوانند او را دستگیر کنند. برنده کسی است که بیشترین کمک را به حل پرونده کرده باشد. بازیکنان در طی بازی تلاش می‌کنند با ساخت پرونده برای مظنونین و نیز سنگ انداختن جلوی بقیه بازیکنان، بهترین ژاندارم منطقه باشند و جلوی مقامات بالا خودی نشان بدهند. هربار که یک بازیکن بتواند راپورت یک مظنون خاص را بدهد به شکلی که کارت‌های دستش تنها درمورد همان مظنون صدق کند، می‌تواند او را بگیرد و مظنون دیگری جایگزین او می‌شود. این کار ادامه پیدا می‌کند تا اینکه یک بازیکن کارت استنطاق مدال‌دار را رو کند و متهم اصلی را بگیرد.

 


۴. بازی «بِلاد»
بازی رومیزی «بِلاد» شما را به عصر طلایی اسلام می‌برد. در دوره‌ی طلایی اسلام دانشمندان زیادی ظهور کرده و به واسطۀ اکتشافات و اختراعات جدیدشان، توجه همگان را به خود جلب می‌کنند. در این بین «حکومت» که متوجه قدرت علم شده، برای تقویت پایه‌های سلطنت و رسیدن به منافعِ بیشتر به فکر جذب دانشمندان می‌اُفتد. اما «رعیت» که متوجه نیت سلطان و اطرافیانش شده‌اند، در مقابل «حکومت» می‌ایستند و به‌دنبال کمک به دانشمندان هستند. در بین نزاع «رعیت» و «حکومت»، فرقه‌ای به نام «حشاشین» (قاتلین) به وجود آمده است. این فرقه معتقد است هر عاملی که سبب قدرت شود، فساد ایجاد می‌کند و باید آن را ازبین بٌرد. درنتیجۀ این تفکر، «حشاشین» به‌سمت ترور دانشمندان سوق پیدا می‌کنند. «بلاد: سرزمین شمشیر و قلم»، یک بازی کارتی و تماتیک با مکانیزم «engine–building» برای ۲ تا ۶ بازیکن است. بازیکنان در سه تیم تقسیم می‌شوند و هر گروه از بازیکنان نقش یکی از تیم‌ها را ایفا کرده و با همکاری هم با دو تیم دیگر رقابت می‌کنند. تیم حشاشین در صورتی وارد بازی می‌شود که تعداد بازیکنان فرد باشد و یکی از بازیکنان به تنهایی نقش تیم حشاشین را به عهده می‌گیرد. هر کدام از تیم‌ها شامل شخصیت‌های منحصر به فردی هستند که هر کدام توانایی خاص و متفاوتی دارند. در این بین کدام گروه موفق‌تر خواهد بود؟ این بازی را امتحان کنید و رهبر گروه خود باشید.

 


۵. بازی «بازار ۱۲۹۵»
بازی «بازار ۱۲۹۵» اولین بازی رومیزی ایرانی در ژانر اقتصادی می‌باشد که تمامی محتوا و طراحی هنری آن توسط طراحان ایرانی صورت گرفته است. این بازی به زودی در جوامع بین‌المللی به ثبت خواهد رسید. داستان بازی بدین قرار است: در سال ۱۲۹۵، یعنی ۹۵ سال بعد از پایتخت شدن تهران، بازار کوچک تهران که قبل از آن رونق چندانی نداشت، با افزایش تعداد مهاجران روبه‌رو شد. بازار تهران کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک بازار بزرگ بود و نیاز به یک مدیر توانمند داشت. به همین خاطر مسابقه‌ای بین ۵ حجره‌دار باتجربه ترتیب داده شد تا طی یک هفته، هر کدام که از فروش اجناس مختلف درآمد بیشتری کسب کند، به عنوان بزرگ بازار معرفی شود. در این بازی شما در غالب حجره‌داران بازار تهران، ۵ روز با یکدیگر به رقابت می‌پردازید تا با فروشی هوشمندانه‌تر، برنده بازی شوید.

 


۶. بازی «سیراف»
بندر «سیراف» یکی از پررونق‌ترین بندرهای تجاری ایران در زمان قدیم بوده و از نظر تجاری بیشترین حجم صادرات به کشورهای همسایه از طریق سیراف انجام می‌شده است. در بازی «سیراف» بازیکنان در نقش تاجرانی هستند که باید با صادرات محصولات بومی از طریق این بندر، سعی کنند تبدیل به بهترین تاجر این منطقه شوند. در طول بازی باید سعی کنید با پر کردن دست‌هایتان از کالاهای یکسان، به دست آوردن مجوز صادرات، صادر کردن کالاها در بهترین زمان و کسب امتیاز، تجارت خود را گسترده کنید. البته در این راه باید از کمک مامورین نیز بهره بگیرید و می‌توانید با بازیکنان دیگر نیز درگیر شوید. بازی «سیراف» یک بازی ایرانی با طراحی کاملاً اوریجینال است که توسط «بازیران» منتشر شده است. در این بازی، شما در نقش بازگانانی هستید که باید با کسب مجوز صادرات، سعی در صادرات محصولات خود کنید. ۷ نوع محصول در بازی وجود دارد و در صفحه بازی هم نشانگرهای شمارش امتیاز کالاها و توکن‌های امتیاز ویژه و تنوع کالا قرار دارد. مکانیزم‌های اصلی بازی «کشیدن کارت و جمع‌آوری کارت» است و بازیکنان باید سعی کنند با جمع کردن کالاهای مشابه و سپس صادر کردن آن‌ها، امتیاز کسب کنند.

 

 

۷. بازی «لوت» (برای آشنایی بیشتر با بازی «لوت»، روی این لینک کلیک کنید)
بازی خارجی لوت در دنیای «کشتی‌های تجاری و دزدهای دریایی» می‌گذرد اما تولیدکننده‌های ایرانی، با تبدیل کلمه انگلیسی لوت (Loot) به لوت فارسی، بازی را به دنیای «قافله‌ها و بازرگانان و راهزنان دشت لوت کشورمان» آورده‌اند. در بازی لوت در هر نوبت، شما یا با یکی از کارت‌های در دستتان بازی می‌کنید و آن را روی میز بازی می‌گذارید و یا اینکه یک کارت از دسته کارت‌ها برمی‌دارید و به کارت‌هایتان اضافه می‌کنید. کارت‌های این بازی به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: کارت‌های «کاروان» و کارت‌های «راهزن». کارت‌های «کاروان» همگی همانند یکدیگرند ولی کارت‌های «راهزن» که در چهار رنگ (سبز، قرمز، آبی و بنفش) تنوع دارند، به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: کارت‌های «شمشیر» که کارت‌هایی معمولی‌اند و کارت‌های «سردسته» که هر رنگ یه کارت «سردسته» دارد. کارت «سردسته» هر رنگ، قوی‌ترین کارت آن رنگ می‌باشد. کارت‌های «راهزن» امتیازهای مختلفی دارند که ۱ تا ۴ می‌باشد و ارزش کارت‌های «کاروان» نیز از ۲ تا ۸ سکه می‌باشد. همانطور که گفته شد، شما در نوبت خود یا می‌توانید یک کارت از دسته کارت‌ها بردارید و یا اینکه یک کارت را روی میز قرار دهید. حال اگر یک کارت کاروان روی میز قرار دهید، بقیه بازیکنان می‌توانند با کارت‌های «راهزن» به کارت شما حمله کنند. حال اگر کسی به کارت شما حمله نکند، در پایان آن دور کارت از آن خود شما می‌شود و اگر بقیه به کارت شما حمله کنند، کارت از آن بازیکنی است که با بیشترین قدرت کارت راهزن به کارت شما حمله کند. در این بازی تنها یک کارت «سالار» وجود دارد که اگر خوش شانس باشید و این کارت را در اختیار داشته باشید، می‌توانید با قرار دادن آن روی کارت کاروان خود، از کارت کاروان محافظت کنید. بازی به همین ترتیب بین بازیکنان ادامه می‌یابد تا زمانی که یک بازیکن کارت‌هایش تمام شده و دستش خالی شود. در این زمان، بازی به پایان می‌رسد.

 


۸. بازی «زیرخاکی»
برای جستجوی گنج آماده‌اید؟ می‌دانید که گنج‌ها از دل ریسک‌های بزرگ به دست می‌آیند؟ شما چقدر اهل ریسک کردن در زندگی هستید؟ اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که همیشه به دنبال به دست آوردن موقعیت‌های بیشتر هستند و البته ریسک از دست دادن تمام داروندارشان را به جان می‌خرند، بازی «زیرخاکی» می‌تواند برای شما خیلی هیجان‌انگیز باشد. اگر هم اهل ریسک کردن در زندگی نیستید، پس حتماً تا حالا لذت و هیجانی که بلندپروازی می‌تواند نصیب انسان بکند رو نچشیده‌اید. خب، این بازی بهترین فرصت می‌باشد که پای خود را از معیارهای همیشگی فراتر بگذارید و روی شانستان حساب کنید. بازی کارتی «زیرخاکی» یک بازی دسته‌جمعی و خانوادگی بر مبنای حدس و گمانه‌زنی و از بهترین بازی‌های سبک «Push Your Luck» می‌باشد. در این بازی بازیکنان برای به دست آوردن عتیقه‌های بیشتر تا جایی که شجاعت دارند، شانسشان را امتحان می‌کنند. این بازی یک برگردان موفق از بازی جالب و پرطرفدار «Dead Man`s Draw» است که در آن بازیکنان باید از دسته کارت‌های زیرخاکی تعداد بیشتری را تصاحب کنند. بازیکنان در هر نوبت از بازی می‌توانند هرچند کارت که بخواهند بازی کنند تا جایی که کارت تکراری رو شود. در آن زمان تمام کارت‌ها یا به عبارتی گنج‌هایشان می‌سوزد مگر اینکه هر بازیکن قبل از آمدن کارت تکراری، نوبت خودش را به نفر بعدی بدهد و تمام کارت‌هایی که بازی کرده را برای خودش بردارد. هر کدام از کارت‌ها یک تصویر و یک شماره دارند. هر تصویر یک قابلیت منحصر به فرد دارد که در طول بازی با رو شدن آن کارت تاثیرش روی بقیه کارت‌ها اعمال می‌شود. ایده‌آل‌ترین تعداد بازیکن برای این بازی چهار نفر است و مناسب رده سنی نوجوان و بزرگسال است.

 


۹. بازی «شاه، دزد، وزیر: دوئل»
در تاریکی شب و در راهروهای کاخ شاه، دسیسه‌ای در جریان است. صدای قدم‌های مشکوک و ناآشنا از هر سو می‌آید. هرکس باید هرچه که دیده را به خاطر بسپارد، زیرا رویارویی نهایی در تاریکی اتفاق می‌افتد. «چراغ‌ها» یکی‌یکی خاموش می‌شوند و وقتی که آخرین چراغ خاموش شود، خنجرها بیرون می‌آیند و شب خونین آغاز می‌شود…. بازی رومیزی «شاه، دزد، وزیر: دوئل» یک بازی رومیزی ۲ تا ۶ نفره است که برای گروه سنی ۸ سال به بالا تولید شده است. از نکات جالبی که می‌توان به آن اشاره کرد، رابطه این بازی با بازی «شاه، دزد، وزیر» می‌باشد. با استفاده از محتویات بازی «شاه، دزد، وزیر: دوئل» می‌توان بازی اضلی «شاه، دزد، وزیر» را بازی کرد اما برعکس این امر امکان‌پذیر نیست. بازی «شاه، دزد، وزیر: دوئل» یک بازی جذلب و مفرح بوده و تجربه آن حتماً به شما پیشنهاد می‌شود.

 


۱۰. بازی «دو خان»
نزدیک شدن به رییس قبیله و خان سرزمین‌های شمالی و جنوبی کار راحتی نیست. به همین دلیل، کشتن آن‌ها نیاز به یک مزدور و البته یک قاتل حرفه‌ای دارد… خان‌های سرزمین شمالی و سرزمین جنوبی خودشان را نائب بر حق پادشاه میدانند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند! پادشاه از این دو خان دعوت کرده که بین آن‌ها یک جانشین انتخاب کند. این دو خان شب را در یک کاروانسرای مرموز سپری می‌کنند و مزدورهای هر کدام در فکر قتل خان دیگریست. بازی فکری «دو خان» یک بازی رومیزی مافیایی و کارتی جذاب می‌باشد که هر کس علاوه بر نقشی که دارد، دارای یک مهارت می‌باشد. جالب اینجاست که هر فرد فقط زیردست خودش را می‌شناسد و می‌تواند با ایما و اشاره منظور خود را به آن فرد بفهماند. این بازی را بارها و بارها بدون حس تکراری شدن می‌توانید انجام بدهید! که این موضوع می‌تواند یک انتخاب جذاب باشد. این بازی شامل دو تیم و یک نفر توطئه‎گر می‌باشد که حالت‌های مختلفی برای پیروزی هر تیم در آن وجود دارد؛ ولی باید بدانید که هدف، کشتن خان مقابل توسط قاتل خودی است! اگر یک بازی سریع و مفرح مافیایی که دارای تِم متفاوتی می‌باشد را دوست دارید تجربه کنید، بازی رومیزی «دو خان» را به شما پیشنهاد می‌کنیم! بازی دورهمی «دو خان» مناسب برای افراد بالای ۱۲ سال به بالا بوده و ۶ تا ۱۵ نفر می‌توانند این بازی را انجام دهند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منابع:


https://www.shazdehkoochulo.com
https://madamak.com
https://madamak.com
https://islima.com/product/belaad-game/
https://www.digikala.com
https://bazinovin.ir/siraf-experience/
https://madamak.com
https://bankebazi.com
https://chatrang.shop/product/two-khans/
https://boardgameclub.ir

 

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ ایرانی بازی‌ داستانی


نظر شما :