معرفی بازی‌های کارتی مجموعه‌سازی (Collectible Card Game)

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۸ کد : ۲۲۱۱ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
معرفی بازی‌های کارتی مجموعه‌سازی (Collectible Card Game)

مترجم: علی‌حسین خسروی

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی‌های اروپایی (Eurogames)

معرفی بازی‌های آمریکایی (Amerigames)

معرفی بازی‌های آلمانی (GermanGames)

معرفی بازی‌های کارتی (قسمت اول)

معرفی بازی‌های کارتی (قسمت پایانی)

 

بازی کارتی مجموعه‌سازی (Collectible Card Game)
در مقالات گذشته، به معرفی بازی‌های کارتی پرداختیم. بازی‌های کارتی مجموعه‌سازی، زیرمجموعه‌ای از بازی‌های کارتی است که دارای تنوع بسیار زیادی در نوع خود می‌باشد. در مقاله امروز، به بررسی کلی این سبک و توصیف مکانیزم‌های این سبک از بازی‌های کارتی می‌پردازیم.

 


بازی‌های کارتی مجموعه‌سازی (Collection Board Game)، دسته‌ای از بازی‌های کارتی است که به آن بازی‌های کارتی تجاری (Trading Card Game) نیز گفته می‌شود. در این دسته از بازی‌ها، استراتژی‌های که هر بازیکن با توجه به کارت‌های در دستش تعیین می‌کند، با ویژگی‌های کارت‌های تجاری مخلوط می‌شود. به طور کلی در این سبک از بازی‌ها، یک بازیکن ممکن است با یک دسته آماده از کارت‌های بازی شروع به بازی کند و سپس دسته کارت‌های خود را با مجموعه‌ای تصادفی از کارت‌های خریداری شده یا تجارت با بازیکنان دیگر، تبدیل به مجموعه و منبع کارت‌های شخصی خود کند. هر بازیکن که کارت‌های بیشتری به دست می‌آورد، ممکن است در مجموعه کارت‌های خود، دسته جدیدی از کارت‌ها را بسازد. در این دسته از بازی‌ها، بازیکنان با چالش‌هایی روبرو می‌شوند تا در محدوده‌هایی که توسط قوانین بازی تعیین شده است، یک دسته کارت بسازند تا از بازیکنان دیگر پیشی بگیرند. این بازی‌ها معمولاً بین دو بازیکن انجام می‌شود، اگرچه قالب‌های چند نفره نیز معمول است. گیم پلی بازی در CCG به صورت نوبتی است و در هر نوبت یک بازیکن سعی می‌کند تا با کارت‌های خود به بازیکن دیگر حمله کند تا امتیازهای آن بازیکن را به صفر برساند قبل از اینکه بازیکن دیگر این کار را انجام دهد. از تاس، شمارنده، جلد کارت و… نیز در این بازی‌ها استفاده می‌شود. مسابقات بین‌المللی نیز CCG برای بازیکنان حرفه‌ای وجود دارد که می‌توانند برای جوایز این مسابقات رقابت کنند. CCG ها معمولاً ژانرهای فانتزی یا علمی تخیلی دارند و همچنین شامل مضامین ترسناک، کارتونی و ورزشی هستند و ممکن است دارای ویژگی‌های فکری نیز باشند. هر کارت درون CCG عنصری از آن مضمون را نشان می‌دهد و می‌تواند در دسته‌هایی مانند موجودات، پیشرفت‌ها، رویدادها، منابع و مکان‌ها قرار گیرد. همه کارت‌های CCG معمولاً در پشتشان نشانده دهنده دستورالعمل کارت هستند در حالیکه در قسمت رو، ترکیبی از آثار هنری اختصاصی یا تصاویر برای تزئین کارت و یا راهنمای بازی وجود دارد.

 

 

بررسی کلی
یک بازی کارتی مجموعه‌سازی (CCG) به طور کلی بازی‌ای است که در آن بازیکنان در ابتدای بازی کارت‌هایی را در یک مجموعه شخصی به دست می‌آورند که می‌توانند با آن‌ها استراتژی‌های متفاوت طراحی کنند و در نوبت خود به بقیه بازیکنان حمله کنند. بازیکنان معمولاً با خرید یک دسته کارت که آماده بازی است شروع به بازی می‌کنند، اما کارت‌های اضافی از بسته‌های تصادفی یا تجارت با بازیکنان دیگر به دست می‌آیند. هدف بیشتر CCG ها این است که بازیکنان با ساختن دسته‌های متفاوت و کاربردی از کارت‌ها، حریف خود را شکست دهند. پاسخ دقیقی نمی‌توان به این سوال داد که چرا CCGها ان قدر متنوع هستند زیرا بسیاری از بازی‌ها تحت عنوان «بازی‌های کارتی مجموعه‌سازی» به بازار عرضه می‌شوند. در این سبک، بازی باید از نظر شکل و عملکرد به کارت‌های تجاری شباهت داشته باشد، برای تجارت و یا جمع‌آوری به صورت انبوه تولید شود و برای گیم‌پلی قوانین داشته باشد. CCG ها را بیشتر می‌توان به عنوان بازی‌های زنده یا مرده تعیین کرد. بازی‌های مرده آن دسته ازCCG ها هستند که دیگر توسط تولیدکنندگانشان پشتیبانی نمی‌شوند و تولید آن‌ها متوقف شده است. بازی‌های زنده آن دسته ازCCG هایی هستند که همچنان توسط تولیدکنندگان منتشر می‌شوند. معمولاً این موضوع بدان معناست که طرح‌های جدیدی برای این بازی‌ها ساخته می‌شود.

 

بازی Magic: The Gathering

 

مکانیزم‌های بازی
هر سیستم CCG دارای یک سری قوانین اساسی است که اهداف بازیکنان، دسته کارت‌های مورد استفاده در بازی و قوانین اساسی تعامل کارت‌ها را توصیف می‌کند. هر کارت دارای راهنمای دستورالعملش نیز می‌باشد. بسیاری از بازی‌ها با استفاده از مجموعه‌های کلمات کلیدی متن کارت را ساده می‌کنند و کلمات کلیدی به قوانین رایج گیم‌پلی اشاره دارند. همچنین هر کارت به طور کلی برخی از عناصر خاص را نشان می‌دهد که از ژانر، محیط بازی یا مواد اصلی بازی گرفته شده‌اند. به عنوان مثال، بازی Magic: The Gathering بر اساس ژانر فانتزی ساخته شده است، بنابراین بسیاری از کارت‌ها، موجودات و معجون‌های جادویی از آن را محیط نشان می‌دهند. مثلاً در بازی، یک اژدها به عنوان یک جانور خزنده نشان داده می‌شود. از راهنمای روی کارت‌ها اغلب برای ارائه روایت برای بازی‌های داستان‌محور یا بعضاً به عنوان گفتن مواردی بامزه استفاده می‌شود. بخش عمده CCG ها، در اطراف سیستم منابعی طراحی می‌شوند که به وسیله آن سرعت هر بازی کنترل می‌شود. غالباً، کارت‌هایی که دسته بازیکنان را تشکیل می‌دهند، کارت‌های منابع در نظر گرفته می‌شوند. قدرت نسبی کارت‌های اولیه بازیکنان اغلب با تعداد یا نوع منابع مورد نیاز برای بازی متعادل می‌شود و مراحل بعد از آن ممکن است توسط جریان کارت‌هایی که به داخل و خارج از بازی حرکت می‌کنند تعیین شود. منابع ممکن است کارت‌های خاصی باشند یا با روش‌های دیگر نشان داده شوند (به عنوان مثال نشانه‌ها، نمادهای روی کارت‌ها و…). برخلاف بازی‌های کارتی سنتی که محتوای یک دسته در آن‌ها محدود و از قبل تعیین شده است، بازیکنان از بین کارت‌های موجود چاپ شده برای بازی، کارت‌های خود را انتخاب می‌کنند. این به بازیکن امکان می‌دهد دسته خود را به طور استراتژیک تنظیم کند تا از تعاملات کارت، ترکیبات و امتیازات آن‌ها استفاده کند.

 


ساخت دسته کارت‌ها ممکن است توسط قوانین بازی کنترل شود. بعضی از بازی‌ها مانند Magic: The Gathering، تعداد نسخه‌های کارت خاصی را که می‌توان در یک دسته قرار داد، محدود می‌کند. چنین محدودیت‌هایی بازیکنان را مجبور می‌کند هنگام انتخاب کارت و تصمیم‌گیری در مورد استراتژی بازی، خلاقانه فکر کنند. کارت‌های CCG در چندین گروه گسترده قرار دارند. دسته‌های معمول، علاوه بر کارت‌های منبع بالا، شامل موجوداتی است که به نبرد احضار می‌شوند که به بازیکن مقابل حمله می‌کنند و حملات موجودات خود را مسدود می‌کنند؛ افسون‌هایی که ویژگی‌ها و توانایی‌های این موجودات را خراب می‌کنند، یا حوادثی مانند جادوها و مکان‌ها یا کارت‌های داستانی که شرایط خاصی را در بازی تحت تأثیر قرار می‌دهند. هر مسابقه CCG به طور کلی با حریف دونفره برگزار می‌شود، اما بسیاری از CCG ها برای بازیکنان بیشتر نیز قابل بازی‌اند. هدف یک مسابقه این است که بازیکنی با استفاده از کارت‌های خود، امتیازات حریف را به صفر برساند، قبل از اینکه حریف این کار را انجام دهد. بسیاری از CCG ها قوانینی دارند که بازیکنان حریف می‌‌توانند به نوبه خود در نوبت بازیکن در حال بازی واکنش نشان دهند. به عنوان مثال، ضرب طلسم به طلسم حریف برای لغو آن در Magic: The Gathering دارای این ویژگی می‌باشد. بازی¬هایی که دارای چنین سیستم‌های واکنشی هستند، معمولاً قوانینی را برای تعیین اولویت واکنش‌ها تعریف می‌کنند تا از تناقضات احتمالی جلوگیری شود.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 


منبع


https://en.wikipedia.org/wiki/Collectible_card_game

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ کارتی


نظر شما :