بازی‌آزمایی: از هنر تا مهارت

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۳ کد : ۲۴۴۹ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
ساخت بازی‌های رومیزی، امری تکراری است. بسیار رایج است که شما به عنوان یک توسعه‌دهنده و طراح نوپا، در پروژه‌ای به همکاری بپردازید که با پیش رفتن آن، ایده‌های شما کارآمد نبوده و شکست‌هایی را تجربه کنید اما این شکست‌های شما یک مسیر کاملاً جدید را برای شما به وجود می‌آورد. بسیاری به خاطر طبیعت پیچیده، حتی وحشی و عجیب و غریب بودن فرآیند بازی‌سازی، آن را به یک سفر تشبیه می‌کنند. باید بدانید که شما رشد می‌کنید، تغییر می‌کنید و راه‌های جدیدی برای حل مشکلات غیرقابل حل پیدا می‌کنید.
بازی‌آزمایی: از هنر تا مهارت

مترجم: رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

مزایای شرکت در مسابقات طراحی بازی

چگونه در یک مسابقه برنده شویم؟

چگونه انگیزه‌نامه بنویسیم؟ یا چگونه به سوال «دلیل و انگیزه شرکت در این رویداد چیست؟» پاسخ دهیم؟

بعد از شکست در طراحی یک بازی رومیزی چه کنیم؟

چگونه در بازی‌های رقابتی با باختن کنار بیاییم؟!

 

 

بازی‌آزمایی: از هنر تا مهارت
ساخت بازی‌های رومیزی، امری تکراری است. بسیار رایج است که شما به عنوان یک توسعه‌دهنده و طراح نوپا، در پروژه‌ای به همکاری بپردازید که با پیش رفتن آن، ایده‌های شما کارآمد نبوده و شکست‌هایی را تجربه کنید اما این شکست‌های شما یک مسیر کاملاً جدید را برای شما به وجود می‌آورد. بسیاری به خاطر طبیعت پیچیده، حتی وحشی و عجیب و غریب بودن فرآیند بازی‌سازی، آن را به یک سفر تشبیه می‌کنند. باید بدانید که شما رشد می‌کنید، تغییر می‌کنید و راه‌های جدیدی برای حل مشکلات غیرقابل حل پیدا می‌کنید. در رابطه با ساخت و انتشار بازی، انجام بازی‌های زیاد، قبل از انتشار آن برای عموم مردم، بهترین راه است. از آنجا که مسیر دیدن یک پروژه خلاقانه تا پایان کار بسیار مبهم و قابل‌تغییر است، شما باید به جای تمرکز روی طرح و برنامه‌های خود، روی روش هایتان تمرکز کنید. شما باید روشی انعطاف‌پذیر و سیستماتک برای کنار آمدن با طراحی بازی خود داشته باشید که تعداد زیادی داده برای تصمیم‌گیری در اختیار شما قرار دهد. این کار، یک هنر در آزمایش بازی است.

 


قبل از شروع آزمایش و تست بازی، سازمان‌یافته عمل کنید.
نکته بسیار مهم این است که زمانی که شروع به انجام آزمایش می‌کنید، سازمان‌یافته و منظم باقی بمانید. روشی که به شما پیشنهاد می‌شود این است که نسخه بازی را زمانی تغییر دهید که این تغییرات سطحی و ساده نباشند. به یاد داشته باشید که هر بار ایده جدیدی برای آزمایش بازی داشتید، نسخه جدیدی بسازید. شما باید در آزمایش بازی، همه چیز را یکی‌یکی امتحان کنید تا اگر مشکلی پیش آمد، دقیقاً بتوانید متوجه شوید که مشکل کجای کار است. البته، در نسخه‌های اولیه بازی ممکن است نکات و خط قرمزهایی وجود داشته باشد و برای اینکه بازی قابل پخش و انتشار باشد، باید چندین تغییر ایجاد شود. پس اشکالی ندارد که چندین ویرایش را همزمان انجام دهید.

 


ایجاد آزمون و تست بازی
خیلی خب، فرض کنیم که شما در حال اتمام نسخه بازی خود هستید، این اتفاق شروع خوبی است. این امر به شما اجازه می‌دهد تا یک تغییر را حفظ کنید که مشخص می‌کند بین هر یک از نسخه‌های بازی چه تفاوت‌هایی وجود دارد. به این موضوع فکر کنید که چه کارهایی را در چه زمان‌هایی برای ویرایش بازی انجام داده‌اید، یا پیش‌بینی کنید که اگر می‌خواهید اندکی پیشرفت کنید باید چند قدم جلوتر بروید. برای این کار، تک‌تک تست‌های بازی را پیگیری کنید. هرکسی که یک بازی طراحی کرده، می‌داند که تست بازی چقدر مهم است. بازی‌ها بر اساس تعاملات پیچیده و دشوار پیش‌بینی می‌شوند و فقط از طریق آزمون و خطا است که می‌توانیم به صورت کاربردی و سرگرم‌کننده، بازی‌هایمان را تایید کنیم و از باکیفیت بودن آن‌ها مطمئن شویم. به یاد داشته باشید چیزی که زیاد از زبان مردم نمی‌شنوید، این است که تست بازی زمان‌بر است. شما نه تنها باید آزمایش انجام دهید، بلکه باید هر نمایش و تست بازی را برای مخاطبان مفید و ارزشمند جلوه دهید. برای دانستن نقاط ضعف و قوت بازی در هر تستی که می‌گیرید، باید آن‌ها را یادداشت کنید و برای این کار می‌توانید از دفترچه یادداشت و یا نرم‌افزارهای رایانه‌ای استفاده کنید. شما باید دقیق و با جزئیات همراه با تاریخ، همه چیز را یادداشت کنید تا از روند مسیرتان و نقاط ضعف و قوتان در هر تستی که انجام می‌دهید، آگاه شوید.

 


اطلاعات کاربردی
سوال اول این است که شما باید بدانید که چه کسی بازی شما را انجام داده است. شما باید پیگیری کنید که بازیکنان که بازی شما را امتحان می‌‎کنند، جدید هستند یا قدیمی. چراکه بازیکنان قدیمی می‌دانند چگونه استراتژی‌های منسجمی در بازی ایجاد کنند. اما تازه‌کارها این موضوع را نمی‌دانند و شما باید تلاش کنید که هر دو گروه از این بازیکنان، تجربه خوبی از انجام بازی شما داشته باشند.
مورد بعدی این موضوع می‌باشد که چند نفر بازی کردند؟ بعضی از بازی‌ها با تعداد افراد کمتر، بهتر اجرا می‌شود و بعضی از بازی‌ها با تعداد افراد بیشتر لذت‌بخش‌تر می‌باشد. تعداد مناسب و ایده‌آل بازیکنان برای هر بازی را «Sweet Spot (مرز ایده‌آل)» می‌نامند. بررسی این موضوع همچنین به شما کمک می‌کند که بدانید مثلاً آیا بازی شما با تعداد بیشتری بازیکن، طولانی می‌شود و یا داشتن تعداد مشخصی از بازیکنان برای بازی، آن را کسل‌کننده کرده و یا جذاب‌تر می‌کند و...
سوال بعدی، بررسی این موضوع می‌باشد که چه کسی در بازی برنده شده است. شما به دو دلیل باید این موضوع را پیگیری کنید. دلیل اول این است که باید استراژی بازیکنی که بازی را برده آن را استراتژی کلی بازی برای برنده شدن مقایسه کنید. دوم آنکه، اگر کسی به یک بازیکن استثنایی در بازی، حال خوب یا بد تبدیل شود، باید از او درباره نحوه بازی‌تان سوال کنید.

 


اطلاعات کیفی و تکمیلی
استراتژی هر بازیکن را شرح دهید. این به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های برنده بازی و بازنده بازی را شناسایی کنید. سپس می‌توانید در صورت لزوم اطلاعاتی راجع به قسمت‌های خاصی از بازی خود را ساخته و منتشر کنید. جواب دادن به این سوال‌ها، کمک شایانی به مواردی که گفته شد می‌کند: آیا نقصی در اجرای بازی وجود داشت؟ اگر چنین است، آن‌ها را توضیح دهید. اگر بازی شما دچار نقض باشد، باید یک نسخه جدید ساخته و دوباره امتحان کنید. آیا خطای جزئی در بازی پیدا کرده‌اید؟ اگر چنین است، آن‌ها را توصیف و یادداشت کنید. خطاهای کوچکی را که بازیکنان شما دارند را ثبت کنید و تصمیم بگیرید در آینده با آن‌ها چه کار کنید و چگونه آن‌ها را برطرف سازید. آیا در قوانین ابهاماتی وجود داشت؟ اگر چنین است، باز هم آن‌ها را توصیف و یادداشت کنید. به خاطر داشته باشید که ارتباطات ضعیف لذت بازی‌ها را از بین می‌برد. اگر متوجه شدید بازیکنان شما درگیر برخی مسائل و مشکلات در بازی هستند، آن‌ها را بنویسید تا بتوانید قوانین و مکانیزم‌های بازی خود را اصلاح کنید. بررسی کنید آیا اشتباه تایپی، گرافیکی یا خطاهای کوچکی داشته‌اید؟ اگر چنین است، دوباره آن‌ها را توصیف و یادداشت کنید. اشتباه تایپی اتفاقی طبیعی است اما به هیچ عنوان غیرحرفه‌ایی نیست.

 


خلاصه
ساخت بازی، یک کار کاملاً شخصی و خصوصی است و خیلی از تصمیمات را شما می‌گیرید. هیچ‌کسی نمی‌تواند به شما بگوید که چه چیزی برای شما مناسب است. با این حال، برای ساخت یک بازی جذاب و پرطرفدار، باید برای تغییرات آماده باشید، مرتب باشید و یادداشت‌های خوبی بردارید. اگر این کار را انجام دهید، در پروژه ساخت بازی خود یک شروع عالی خواهید داشت!

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منبع:

‌‌‌‌‌‌
https://brandonthegamedev.com/the-art-of-the-play-test-designing-tests-and-keeping-records

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی بازی‌آزمایی


نظر شما :