من می‌خواهم یک بازی رومیزی بسازم!! اما چطور؟!

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۷ کد : ۲۴۸۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی‌های فکری در سال‌های اخیر بازخورد خوبی داشته‌اند. اما چگونه می‌شود یک سرگرمی که فکری باشد طراحی کرد؟ در حقیقت باید گفت هر کسی که ایده خوبی داشته باشد می‌تواند یک بازی خلق کند، اما حتماً اصول و مراحل طراحی بازی فکری را باید رعایت نماید. طراحی بازی فکری، با انتخاب یک موضوع یا ایده اصلی شروع می‌شود. تمرکز اصلی طراح روی مکانیزم بازی به گونه‌ای که منطقی باشد و بازیکنان را علاقه‌مند نماید، می‌باشد. هنگامی که تمام جزئیات مهم در دسترس قرار گرفتند، می‌توان نمونه اولیه بازی مورد نظر را تولید و فاز اول آزمایش را شروع کرد تا شاهد پیشرفت در طراحی بود.
من می‌خواهم یک بازی رومیزی بسازم!! اما چطور؟!

تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه

مترجم: نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

بعد از شکست در طراحی یک بازی رومیزی چه کنیم؟

چگونه در بازی‌های رقابتی با باختن کنار بیاییم؟!

بازی‌آزمایی: از هنر تا مهارت

۶ دلیل درست و غلط برای ساخت بازی رومیزی

اهمیت جعبه بازی

 

من می‌خواهم یک بازی رومیزی بسازم!! اما چطور؟!
بازی‌های فکری در سال‌های اخیر بازخورد خوبی داشته‌اند. اما چگونه می‌شود یک سرگرمی که فکری باشد طراحی کرد؟ در حقیقت باید گفت هر کسی که ایده خوبی داشته باشد می‌تواند یک بازی خلق کند، اما حتماً اصول و مراحل طراحی بازی فکری را باید رعایت نماید. طراحی بازی فکری، با انتخاب یک موضوع یا ایده اصلی شروع می‌شود. تمرکز اصلی طراح روی مکانیزم بازی به گونه‌ای که منطقی باشد و بازیکنان را علاقه‌مند نماید، می‌باشد. هنگامی که تمام جزئیات مهم در دسترس قرار گرفتند، می‌توان نمونه اولیه بازی مورد نظر را تولید و فاز اول آزمایش را شروع کرد تا شاهد پیشرفت در طراحی بود.

 


ایده‌پردازی برای طراحی بازی رومیزی:
ایده‎پردازی می‌‌تواند یک مرحله بسیار دشوار یا ساده در طراحی بازی‌های رومیزی باشد. در هر صورت، این موضوع باید جدی گرفته شود و برای آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد. داشتن یک ایده شگفت‌انگیز برای یک بازی رومیزی، برای واقعی‌تر شدن بازی رومیزی بسیار مهم است.
چرا وجود کارت‌های کمکی برای بازیکنان، مهم هستند؟!
کارت‌های قوانین بازی، این امکان را به بازیکنان می‌دهد تا به سرعت به علت قوانین یا مواردی که در بازی رخ داده است و آن‌ها را سردرگم کرده است، به آن‌ها مراجعه کنند. این کارت‌های موجود در بازی می‌توانند به ساده‌تر شدن بازی کمک کنند تا در صورتی که بازیکنان برای جستجوی قوانین بازی، بازی را قطع کنند، ادامه بازی آن‌ها با مشکلی مواجه نشود.
در نظر گرفتن کوررنگی برای طراحی بازی:
همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از افراد نمی‌توانند رنگ‌ها را دقیقاً ببینند. این موضوع، بدان معناست که بعضی اوقات ممکن است جنبه‌هایی از طراحی بازی برای این بازیکنان چالش‌برانگیز باشد و شاید باعث شود که این افراد نتوانند بخش‌هایی از بازی را به درستی درک کنند. بهترین کار برای کاهش تاثیر این مورد، این است که در هنگام طراحی بازی رومیزی، با کسانی که دچار کوری رنگ یا سایر اختلالات بینایی هستند، مشورت داشته باشید‌‌.

 


وابستگی به زبان:
در صورت امکان، ترجمه بازی خود به زبان‌های مختلف یک ایده فوق‌العاده است. با طراحی بازی رومیزی به زبان‌های دیگر، به ویژه به زبان‌هایی غیر از زبان انگلیسی، گامی عالی در جهت ایجاد تنوع در بازی شما و جذب مخاطبان بسیار گسترده‌تر است.
تنوع و تصویر شخصیت:
همیشه ساخت مهره‌ها و صفحه بازی خوب برای ایجاد احساس بهتر درگیری با بازی، بسیار بااهمیت است. این موضوع بدان معنی است که نژاد‌ها، جنسیت‌ها و سنین مختلف در بازی باید نمایش داده شوند‌. اینکه شما فقط یک بازی‌ای بسازید که در آن تنها یک رقابت بین بازیکنان وجود داشته باشد، به ویژه در یک بازی جهانی مانند «Pandemic» منطقی نیست. شما باید همه اقشار را به خود جلب کنید. این کار با توجه به همه طیف‌ها و بازتاب بازیکن در طراحی بازی رومیزی امکان‌پذیر می‌باشد.
تعادل را پیدا کنید:
متعادل‌سازی بازی شما، می‌تواند یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت آن باشد. برای اطمینان از داشتن تجربه بهتر برای بازی، باید اطمینان حاصل کنید که قدرت بازیکن، قوانین و موارد دیگر با یکدیگر در تعادل هستند.

 


تعداد بازیکنان:
طبقه‌بندی یک بازی بر اساس تعداد بازیکنان می‌تواند در روند سرعت و هیجان بازی تاثیر بسزایی داشته باشد. شما باید اطمینان حاصل کنید که هنگام طراحی بازی، تعداد بازیکنان درستی در ذهن دارید تا بهترین تجربه را برای مخاطبان به وجود بیاورید. در ادامه به صورت جزئی‌تر به بررسی تاثیر تعداد بازیکنان در روند بازی می‌پردازیم.
۱. بازی‌های یک نفره: این بازی‌ها قرار است به صورت انفرادی انجام شوند. بازی‌های یک نفره، بازیکنانی دارند که به سمت هدف خاصی حرکت می‌کنند یا اینکه بازیکنان به صورت انفرادی برای کسب امتیاز پیروزی با خود بازی مبارزه می‌کنند.
۲. بازی‌های دو نفره: آیا وجود تقارن یا عدم وجود تقارن بین دو بازیکن، تاثیری بر روی گیم‌پلی بازی می‌گذارد؟ بیایید ببینیم:
تعادل: یک بار دیگر روی این موضوع تاکید می‌کنیم که تعادل در بازی بسیار مهم است. به عنوان مثال، آیا ترتیب شروع بازی، تاثیر اساسی در بازی دارد؟ اگر چنین است، باید در تعادل‌سازی بیشتر کار کنید‌.
تکرار: شما باید تعیین کنید که میزان تکرار در بازی شما چه قدر باشد؟! حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که رفت و برگشت بیش از حد در بازی می‌تواند خسته‌کننده شود.

 


۳. بازی‌های سه نفره: بازی‌های سه نفره در برخی موارد، ایده‌آل‌تر از بازی‌های ۲ نفره هستند. این بازی‌ها به افراد بیشتری اجازه بازی و لذت بردن می‌دهند اما ممکن است در بازار خیلی مشهور و پرطرفدار نباشند.
استراتژی: در این بازی‌ها، باید استراتژی پیروزی چندگانه وجود داشته باشد. در صورت عدم وجود این موضوع، بازی ممکن است در بازی‌های مختلف قفل شود.
سرعت: اضافه کردن یک بازیکن دیگر به بازی، نحوه انجام بازی را به شدت تغییر می‌دهد. برخلاف تکرارپذیری در یک بازی دو نفره، در بازی‌های سه نفره، بازیکنان می‌توانند با هم متحد شوند و سرعت بازی را برای برنده شدن بالا ببرند.
۴. بازی‌های پنج نفره: در یک بازی با تعداد نفرات پنج نفر و بیشتر، ممکن است در روند بازی مشکلاتی به وجود بیاید. بازیکنانی که نوبت نمی‌گیرند کاری برای انجام دادن ندارند. در طراحی بازی رومیزی باید یک سیستم چرخشی به وجود آورد که در آن همه افراد نوبت خود را دارند و این موضوع در نهایت باعث شود مشکلی برای بازی ایجاد نشود.

 


در ادامه، با برخی تکنیک‌های خاصی که به بهتر شدن بازی شما کمک می‌کنند، آشنا می‌شویم:
مقیاس‌پذیری: اندازه صفحه بازی را تغییر دهید. هر چه قدر تعداد بازیکنان بیشتر شود، تخته یا صفحه بازی باید بزرگ‌تر باشد.
شرایط شروع یا پایان بازی را تغییر دهید: با افزایش بازیکنان، شما باید شرایط پیروزی را در بازی تغییر دهید تا برای یک گروه با تعداد بیشتر، مناسب‌تر و البته جذاب‌تر باشد.
ارزش هدف بازی را تغییر دهید: با این تغییر، روند یک بازی را تغییر می‌دهید و آن را متناسب با تعاملات بیشتر بازیکنان تنظیم می‌کنید.
مفهوم بازیکن یا چرخش را تغییر دهید: شما اساساً باید وظایف بازیکنان و نوبت‌های بازی را به درستی تعریف کنید. اینکه نقش هر بازیکن چیست و اینکه هر دور بازی شامی چه مراحلی می‌شود، باید در بازی توسط شما به درستی تعیین گردد.

 


انتخاب‌ها و گزینه‌ها برای کنترل بازیکن: کنترل بازیکن، تاثیر کلی بازیکن بر نتیحه بازی بر اساس تصمیمات بازی است.
۱. مقدار شانس: یک بازیکن بیش از حد می‌تواند خوش‌شانس باشد و به جای برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی‌، با خوش‌شانسی برنده بازی شود.
۲. مهارت بازیکن: اینجا جایی است که بازیکنان مختلف می‌توانند بیش از حد قدرتمند شوند. این قدرت و مهارت می‌تواند دیگران را در معرض خطر باخت قرار دهد و یا اصلاً بازی را خراب کند.
۳. تغییر قوانین بازی توسط بازیکنان: بازیکنان می‌توانند قوانین و قواعد بازی را نادیده بگیرند و طبق قوانین دلخواه خودشان بازی کنند. اگرچه این کار می‌تواند به جذاب‌تر شدن بازی منجر شود، اما بهتر است این موضوع اتفاق نیفتد.

 


۴. تعامل بازیکن: این موضوع می‌تواند یک کار هیجان‌انگیز برای بازی‌های رومیزی چندنفره باشد. تعامل با بازیکنان، کار با هم یا رقابت در برابر یکدیگر به طرز حیرت‌انگیزی سرگرم‌کننده است. با این حال، به این موضوع توجه داشته باشید که می‌توان با طراحی بد بازی، از جذابیت آن کم کرد. این امر از طریق مواردی نظیر میزان مقیاس‌بندی و پیچیدگی بازی و قوانین آن تعیین می‌شود‌.
۵. از دست دادن کنترل: با اضافه شدن تعداد بازیکنان بیشتر، کنترل کاهش می‌یابد. این امر همچنین منجر به به وجود آمدن مشکلات متعدد در بازی می‌شود. تعامل بین بازیکنان کاهش می‌یابد و سرعت بازی از بین می‌رود.

 


سوالات متدوال:
چگونه یک بازی رومیزی را طراحی کنید؟
شما باید قوانینی وضع کنید. با ایجاد قوانین، شما به طور موثری چارچوبی را ایجاد می‌کنید که بازی شما طبق آن اجرا شود‌. تصمیم بگیرید قطعات بازی‌تان چگونه خواهد بود؟ بازیکنان از کارت قرار است استفاده کنند یا مهره و یا...
چه چیزی باعث موفقیت یک بازی رومیزی می‌شود؟ جنبه‌های قابل توجه طراحی مانند قوانین قوی، عناصر جذاب بصری و کیفیت بازی همه یک بازی رومیزی را موفق می‌کنند.

 


چگونه می‌توان یک بازی رومیزی حرفه‌ای ساخت؟ شما باید چند کار انجام دهید. باید سبک بازی را انتخاب کنید، ایده‌های خود را ترسیم کنید، صفحه خود را بسازید، قطعات بسازید، تاس درست کنید و کارت بازی و قوانین را طراحی کنید.
چه مدت طول می‌کشد تا یک بازی رومیزی طراحی شود؟ طراحی یک بازی رومیزی ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد.
قوانین بازی چیست؟ قوانین بازی چارچوبی است که بازیکنان طبق آن بازی را انجام می‌دهند‌. پیروی از قوانین تضمین می‌کند هر بازیکنی همان‌طوری که در نظر گرفته شده بازی کند.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منبع:


https://www.gamedesigning.org/learn/board-game-design/

 

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی طراحی‌ بازی ساخت‌ بازی قوانین‌ بازی


نظر شما :