محاصره حریفان در «کارکاسون (Carcassonne)»

۰۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۲۶۴۴ معرفی بازی
همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، در این بازی، بازیکنان برای ساخت یک منظره چشم‌انداز در قرون وسطی در جنوب فرانسه، به نوبت کاشی‌های مربعی خود را روی صفحه بازی قرار می‌دهند. این کاشی‌ها، شامل قسمتی از یک شهر، جاده، کلیسا و یا زمین کشاورزی هستند که باید با کاشی مجاور خود مطابقت داشته باشند. بازیکنان می‌توانند مادمک (Meeple)های خود را بر روی کاشی‌های مختلف قرار دهند و هنگامی که شهرها یا جاده‌ها و… کامل شدند، امتیاز دریافت کنند.
محاصره حریفان در «کارکاسون (Carcassonne)»

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مترجمین: رعنا نبئی و نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

چگونه در بازی «کاتان (Catan)»، حریفان را کیش‌ومات کنیم؟!!! (قسمت اول)

چگونه در بازی «کاتان (Catan)»، حریفان را کیش‌ومات کنیم؟!!! (قسمت دوم)

بازی «Ticket to Ride»، انقلابی در بین مخاطبان بازی‌های فکری و رومیزی

حمله به حریفان در بازی «Ticket to Ride»

بررسی استراتژی برد در بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»

 

محاصره حریفان در «کارکاسون (Carcassonne)»
«کارکاسون» چیست؟

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، در این بازی، بازیکنان برای ساخت یک منظره چشم‌انداز در قرون وسطی در جنوب فرانسه، به نوبت کاشی‌های مربعی خود را روی صفحه بازی قرار می‌دهند. این کاشی‌ها، شامل قسمتی از یک شهر، جاده، کلیسا و یا زمین کشاورزی هستند که باید با کاشی مجاور خود مطابقت داشته باشند. بازیکنان می‌توانند مادمک (Meeple)های خود را بر روی کاشی‌های مختلف قرار دهند و هنگامی که شهرها یا جاده‌ها و… کامل شدند، امتیاز دریافت کنند. این مادمک‌ها را نمی‌توان روی کاشی غیرمرتبط قرار داد و فقط بازیکنی که اکثریت مادمک‌ها را روی یک نوع کاشی دارد، امتیاز آن بخش را دریافت می‌کند. در پایان بازی اکثریت دارندگان شهرهای تکمیل شده امتیاز می‌گیرند.کسی که بیشترین امتیاز را دریافت کند، برنده بازی است. شما همه این‌ها را از قبل می‌دانستید و در این مقاله، توصیه‌هایی برای شما داریم تا با انجام دادن آن‌ها، بتوانید امتیاز خود را به حداکثر برسانید.

 


شانس در این بازی عنصر مهمی نیست!
در بازی «کارکاسون» ۷۲ کاشی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی از آن‌ها بهتر از بقیه به نظر می‌رسند و مواقعی وجود دارد که ممکن است منتظر یک ترتیب خاص برای تکمیل جاده یا شهر خود هستید، اما هرگز به نوبت شما نمی‌رسد. اینکه در نوبت خود بازی کنید کاملاً تصادفی است، اما این به این معنی نیست که شانس، برنده را تعیین می‌کند. اولین قانون طلایی بازی این است که هنگام بازی کردن، باید حافظه خوبی داشته باشید.

 


همه کاشی‌ها مفید هستند:
بله، درست است؛ همه کاشی‌ها. بازیکنان مبتدی از عدم وجود شانس شکایت می‌کنند اما بازیکنان باتجربه می‌دانند که همان اندازه که برای به حداقل رساندن امتیازات حریف خود تلاش می‌کنند، می‌توانند امتیاز خود را به حداکثر برسانند. از هر کاشی می‌توان برای افزایش امتیاز خود و یا جلوگیری از پیشروی حریفان استفاده کرد. در این بازی، «شانس» این است که کدام کاشی خاص را در یک نوبت انتخاب کنید و «مهارت» این است که بدانید با آن چکار کنید.

 


خرابکاری:
طبیعی است که شما با داشتن امتیاز بیشتر از حریفان خود، برنده بازی می‌شوید. در حالی که شما مشغول گرفتن امتیاز هستید، حریفان شما نیز مشغول همین کار هستند، مگر اینکه روند امتیازگیری آن‌ها را متوقف کنید. مثلاً در ساختن یک شهر، اگر حریفی ساختن یک شهر را به پایان برساند، امتیاز قابل توجهی دریافت می‌کند. اما اگر نتواند شهر را تا پایان بازی کامل کند، فقط نصف امتیازات را می‌گیرد. پس شما باید کاری کنید تا آن‌ها نتوانند یک شهر را کامل کنند. سخاوتمندانه‌ترین راه برای انجام این کار این است که شهر خود و مرزهای آن را گسترش دهید و تکمیل آن را دشوارتر کنید. مثلاً در بازی، یک کاشی وجود دارد که همه وجه‌های آن شهر است و در یک کاشی دیگر، سه وجه دارای شکل شهر می‌باشد. به طرز حیرت‌انگیزی، شما در این بازی می‌توانید کاشی‌ها را طوری قرار دهید تا تکمیل شهر برای حریفتان دشوارتر شود. این روش‌ها برای هر ویژگی‌ای قابل اجرا هستند، بنابراین اگر نمی‌توانید راهی برای امتیاز‌گیری برای خودتان ایجاد کنید، آن‌گاه به دنبال آن بگردید که چگونه می‌توانید جلوی امتیازگیری حریفان خود را بگیرید. با تمرین کافی می‌توانید راه‌‌هایی برای مقابله با حریفان خود پیدا کنید.

 


مادمک (Meeple)ها:
یک بازیکن در بازی «کارکاسون»، ۷ مادمک دارد و فقط زمانی که یک قسمت کامل شود و یا در انتهای بازی، امتیاز مربوط به آن مادمک را کسب می‌کنید. مادمک ارزشمندترین منبع شماست و همان‌طور که بعداً خواهیم دید، مدیریت مادمک‌ها یک مهارت مهم است اما با بازی هوشمندانه می‌توانید حریف خود را نیز درگیر کنید. یافتن راهی برای جدا کردن یکی از بازیکنان حریف در بقیه بازی می‌تواند در محروم کردن آن‌ها از امتیازگیری کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیار موثر باشد.

 


به وجود آوردن اخلال در استراتژی‌های حریف:
اگر نمی‌توانید به حریفانتان ضربه بزنید، پس همراه آن‌ها شوید! رقیب شما چندین نوبت را برای برنامه‌ریزی یک نقشه صرف کرده تا از تمام تلاش‌های خود سود ببرد و کاشی‌های خود را تا زمانی که برنده شود، بسازد. پس شما باید کاری کنید تا آن‌ها به حداقل میزان امتیاز دست یابند. این تکنیک‌ها مثل یک استراتژی مخفی نیست، حتی در قوانین اصلی بازی هم نمونه‌هایی وجود دارد اما تازه‌کارها به ندرت از آن استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا حریف شما یا به شما امتیاز بدهد یا نوبت‌های ارزشمندی را صرف بازپس‌گیری یا محافظت از استراتژی‌های خود کند.

 


تصرف مناطق مهم زمین بازی:
در پایان بازی، هر قسمت بر اساس تعداد شهرهای تکمیل شده در آن امتیازدهی می‌شود. برخی از شهرها به طور طبیعی دو منطقه را در بر می‌گیرند و بنابراین دو برابر امتیاز خواهند گرفت. پس شما باید سعی کنید تا اکثر این مناطق را در اختیار بگیرید. شما باید تشخیص دهید که دو برابر شدن امتیاز ممکن است در کجای بازی اتفاق بیفتد و در ادامه باید آن مناطق را گسترش دهید.

 


هوش:
تا این‌جا ما چند استراتژی را یاد گرفتیم که می‌توانند به نفع شما باشند و واقعاً حریفان شما را درگیر کنند. حالا وقت آن است که درباره دومین قانون طلایی «کارکاسون» بحث کنیم:
حریفان شما نیز به اندازه شما از این ترفندها آگاه هستند. آنها بیشتر بازی را صرف تلاش کردن برای به حداقل رساندن امتیاز شما و بیشتر کردن امتیاز خود خواهند کرد. آن‌ها تا جایی که می‌توانند این کار را انجام می‌دهند. آن چیزی که اهمیت دارد این است که شما باید اقدامات آن‌ها را محدود کنید. مثلاً در شهرها، مطمئناً یک شهر بزرگ امتیازات زیادی به شما می‌دهد اما هرچه یک شهر بزرگ‌تر باشد، احتمال اینکه حریفان شما آن را خراب کنند هم بیشتر است. از آن‌جا که شهرها به صورت نمایی امتیاز نمی‌گیرند، هیچ تفاوتی بین امتیاز یک شهر بزرگ یا تعداد زیادی از شهرهای کوچک شما وجود ندارد. در حقیقت، اگر اکثریت مناطق زمین را در اختیار دارید، بسیاری از شهرهای کوچک، هم ایمن‌تر و هم سودآورتر هستند. شما باید سعی کنید تحلیل کنید که چگونه حریفتان سعی می‌کند استراتژی‌های شما را بررسی کند.

 


مدیریت کردن:
ما گفتیم که مادمک ارزشمندترین منبع شما است. مادمک‌های خود را به طور موثر مدیریت کنید و با پیشرفت بازی رویکرد خود را تغییر دهید. در مراحل اولیه بازی، فرصت‌های زیادی برای پیشرفت دارید، بنابراین ارزش نسبی هر مادمک بالا است. در اواخر بازی ارزش هر مادمک کمتر است زیرا کاشی‌های کمتری باقی مانده است. در پایان بازی بهتر است که همه مادمک‌های خود را در بازی مصرف کرده باشید و امتیازات نهایی بازی را جمع‌آوری کنید.

 


اطلاعات پیشرفته:
در نسخه اصلی بازی، ۷۲ کاشی با ۲۴ ترکیب مختلف از جاده‌ها، شهرها، مزارع و صومعه‌ها وجود دارد. می‌توانید همه آن‌ها را یاد بگیرید و در حین بازی از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید بررسی کنید که چه کاشی‌هایی باقی می‌ماند و این کار در همه استراتژی‌هایی که در بالا توضیح داده شد، به شما کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر بدانید چه کاشی‌هایی برای قرار دادن باقی مانده است‌، می توانید از یک کاشی برای خراب کردن بازی حریف استفاده کنید و کاری کنید که تکمیل آن برای حریفتان غیرممکن است. آگاهی از الگوهای موجود می‌تواند به شما کمک کند پیش‌بینی کنید که چه چیزی شدنی و چه چیزی نشدنی است تا شما بتوانید تصمیمات درستی برای ادامه بازی بگیرید. در ادامه، با نکاتی جزئی‌تر درباره کاشی‌های موجود در بازی آشنا می‌شویم.

 


جاده‌ها:
کاشی‌های جاده فرصتی برای سریع امتیاز گرفتن در بازی هستند. گاهی اوقات امتیازگیری، به سادگی اتصال دو نقطه به واسطه کاشی‌های جاده است. در بازی در بیشتر مواقع زمانی که می‌خواهید از یک جاده به یک طرف جاده دیگر مثلاً یا یک جاده‌ای که از یک طرف به پایان رسیده باشد بروید، شانس کسب ۴_۷ امتیاز را دارید. با این حال، شما باید از رفتن به جاده‌هایی که به قسمت‌هایی از صفحه بازی منتهی می‌شوند که پر از کاشی‌های دیگر هستند، اجتناب کنید. به ویژه مناطقی که قرار دادن قطعه بعدی شما در آن غیرممکن است. گزینه‌های خود را در انتهای جاده باز نگه دارید.

 

 

قلعه‌ها:
روش دیگر برای سریع امتیاز گرفتن، اتصال دو قلعه در یک لبه برای به دست آوردن امتیاز دو برابر برای هر کاشی است. اگر سعی می‌کنید یک قلعه بزرگ‌تر بسازید، مراقب باشید؛ این قلعه‌ها مستعد تصرف بازیکنان دیگر هستند و اگر زیاد و بزرگ شوند، اهداف خوبی هستند. بهترین راه برای جلوگیری از تصرف آن‌ها، این است که با لبه‌ای شروع کنید که به یک لبه دیگر منتهی می‌شود چراکه دفاع کردن برای شما راحت‌تر می‌شود و احتمال اینکه کسی به دنبال شما بیاید هم کمتر خواهد شد.

 

 

صومعه:
هر کاشی در اطراف آن‌ها، ۹ امتیاز دارند و می‌توانند در اواسط بازی به ثمر برسند. این کاشی‌ها، کاشی‌های قدرتمندی هستند، اما باید آن‌ها را در مرکز کارتان قرار دهید یا بر ساختن اطراف آن‌ها تمرکز کنید.

 

‌‌‌


اگر واقعاً می‌خواهید در بازی «کارکاسون» پیشرفت کنید، کتاب «Carcassonne» محصول سال ۲۰۲۰ را بخوانید. کتاب «The Carcassonne» که توسط «Steve Dee»، روزنامه‌نگار بازی و «Dan Chard» بازیکن برتر بریتانیا نوشته شده است که به جزئیات دقیق‌تر و استراتژی پیشرفته بازی «کارکاسون» می‌پردازد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:

‌‌‌‌‌‌‌
https://www.meeplemountain.com/articles/carcassonne-strategy-guide/
https://elusivemeeple.com/2018/07/08/carcassonne-strategy-tips/

کلید واژه ها: بردگیم معرفی بازی بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی استراتژی‌ برد


نظر شما :